Bitva v Kulském zálivu
Generálporučík Imamura a viceadmirál Kusaka se prvním neúspěchem nenechali odradit, načež už 5. července opustilo základnu Buin na ostrově Bougainville uskupení kontradmirála Taruo Akijamy mající za úkol následující noci vylodit ve Vile posily a zásoby. K tomuto úkolu mu přidělili transportní torpédoborce MIKAZUKI, HAMAKAZE, MOČIZUKI, AMAGIRI, NAGACUKI, SACUKI a HACUJUKI, v jejichž útrobách se tísnilo 4000 vojáků, doprovázené torpédoborci NIIZUKI, TANIKAZE a SUZUKAZE.
Akijamovy lodě však už u krátce po vyplutí spatřil spojenecký pobřežní pozorovatel, jehož radiostanice informovala velitele Oblasti jižního Pacifiku o vyplutí dalšího „Tokijského expresu“ a admirál Halsey se jej rozhodl „vykolejit“ krátce před dosažením cílové stanice. Japonský rozhlas noční potyčku prezentovali jako vítězství Nipponu připadající na americký svátek Den nezávislosti, kteréžto selhání bylo třeba neprodleně napravit.
Kontradmirál Taruo Akijama
36. operační svaz vracející se Štěrbinou na Tulagi obdržel rozkaz vrátit se po dotankování paliva do Kulského zálivu a překazit nepřátelské záměry. Jako náhradu za potopený STRONG a lehce poškozený CHEVALIER přeplněný zachráněnými námořníky dostal Ainsworth torpédoborce RADFORD a JENKINS, jenž po dotankování a naložení munice v podvečer opustily Tulagi a pospíchaly k jádru jeho svazu. Ainsworth příležitost pomstít se za potopení STRONGU přivítal.
„Jako všichni vlajkový důstojníci byl svědomitě vyškolen v používání bojové taktiky a nemohl se dočkat až jí vyzkouší v praxi.“ Píše Morison.
„Takže když 5. července došla depeše od admirála Halseyho, že se „Tokijský expres“ nachází u Buinu, neprodleně v úžině Indispensable změnil kurs a vyplul 29uzlovou rychlostí.“
Po připojení RADFORDA a JENKINSE měli Spojenci k dispozici tři Ainsworthovy lehké křižníky a čtyři torpédoborce vedené námořním kapitánem F. McInerneym, což se jevilo jako dostačující síla, už jen z toho důvodu, že každý křižník nesl patnáct děl ráže 152 mm a osm ráže 127 mm. Kontradmirál Ainsworth začal v jižním Pacifiku sloužit až na přelomu let 1942 a 1943, takže neprodělal žádnou z brutálních nočních bitev svedených v průběhu guadalcanalské kampaně, a snad z tohoto důvodu se nechal ukolébat převahou v hmotnosti boční salvy a na této premise vystavěl svůj bojový plán.
Lehký křižník Helena
Rozhodl se rezignovat na překvapivé torpédové útoky a nepřítele zničit dělostřelbou, a protože plně nevěřil schopnostem kanonýrů zaměřovat podle údajů z radiolokátorů, pokládal za optimální dělostřelbu vedenou na střední distanci (7000 - 9000 m), přičemž torpédoborce měly následně dorážet poškozené jednotky. Tím ovšem vystavil americké lodě japonským torpédům, na což upozorňoval velitel HELENY námořní kapitán Charles Cecil, mající na paměti masakr, jenž japonská torpéda rozpoutala mezi spojeneckými křižníky v bitvě u Tassafarongy. Ainsworth si však svůj zámysl od veterána guadalcanalské kampaně rozmluvit nenechal, a tím kdo na tuto skutečnost doplatil nejvíce byli právě muži z Cecilovy posádky.
Po půlnoci 36. operační svaz obeplul mys Visu Visu na severozápadním pobřeží Nové Georgie, načež nechal velící kontradmirál snížit rychlost na 25 uzlů a vyhlásil bojovou pohotovost. Celá posádka stála na bojových stanovištích a čekala, kdy obsluhy radiolokátorů ohlásí polohu nepřátelských válečných lodí. Záliv Kula leží mezi ostrovy Nova Georgia, Arundel a Kolombangara, a je ze severu snadno přístupný, zatímco na jihu je nutné proplout úzkým průlivem Blackett ústícím do zálivu Vella.
Američané střežili severní přístupovou trasu, a protože oné noci byla snížená viditelnost, a panovalo přesvědčení že nepřítel nedisponuje radarem, kontradmirál Ainsworth očekával, že zastihnou Japonce nepřipravené. 36. operační svaz plul přibližně západním kursem. Přední voj tvořily NICHOLAS a O´BANNON, za nimiž řezaly vodu křižníky HONOLULU, HELENA a ST. LOUIS, zatímco JENKINS a RADFORD tvořily zadní záštitu, přičemž nikdo netušil, že nepřítel Spojence předběhl a nyní se pohybuje v hloubi Kulského zálivu.
Americký torpédoborec Nicholas
V 0:26 kontradmirál Akijama poslal k Vile transportní torpédoborce MIKAZUKI, MOČIZUKI a HAMAKAZE vedené námořním kapitánem C. Oritou, a protože hlídky ani obsluha radiolokátoru nehlásily nepřítele, v 1:43 odeslal k Vile i AMAGIRI, NAGACUKI, SACUKI a HACUJUKI námořního kapitána K. Jamašira, zatímco sám se zbývajícími třemi torpédoborci plul severním kursem, aby kryl vylodění před úderem z tohoto směru.
Tou dobou už přítomnost dvou nepřátelských uskupení zaznamenaly americké radary a Ainsworth nařídil prostřednictvím radiofonu obrat na jihozápad „všichni naráz“, aby se přiblížil na vzdálenost, kterou pokládal za optimální. Nejprve hodlal vyřídit Akijamovy torpédoborce, načež chtěl šestipalcová děla obrátit proti Jamaširovi. V 1:50 přešel na původní kurs, aby obnovil kýlovou linii a mohl využít plnou boční salvu. Jenomže tou dobou už spojenecké lodě odhalil i japonský radar, takže když NICHOLAS a O´BANNON v 1:54 začaly střílet, připravený Akijama odbočil mírně doleva a zvýšil rychlost na 30 uzlů, pročež současně odvolal Jamaširův odřad. Tehdy protivníky od sebe dělilo asi 9000 m, ale Ainsworthovy křižníky se k dělobití nepřidaly, takže palba neměla patřičnou účinnost.
Námořní kapitán McInerney nedostal povolení vypustit torpéda a jeho nadřízený váhal ještě tři minuty s povelem zahájit palbu z křižníků, takže se mezitím Japonci přiblížili na „vražedných“ 6200 m. Když kanonýři na HELENĚ, HONOLULU a ST. LOUIS tři minuty před 2. hod. konečně započali svoji práci, nečekali na první úspěch dlouho. Na NIIZUKI se snesla lavina oceli, které vlajkový torpédoborec nemohl odolat. Americké křižníky během několika minut vypálily na 2500 granátů ráže 152 mm, jenomže výsledky tomu neodpovídaly. Pravda, nešťastný NIIZUKI ztratil chod a brzy se proměnil v hořící vrak, jenomže jeho doprovod příliš neutrpěl, neboť TANIKAZE pravděpodobně unikl bez úhony a SUZUKAZE byl lehce poškozen. I Japonci zahájili palbu, ale kromě několika střepin dopadnuvších na HONOLULU žádný sukces nezaznamenali. I proto Ainsworth podlehl dojmu, že první nepřátelský oddíl rozdrtil, ale následující události daly za pravdu kritikům jeho bojového plánu.
Helena pálí z děl během bitvy v zálivu Kula
Američané ještě zcela nepřešli na bezdýmý střelný prach, takže pomerančově zabarvené záblesky u ústí děl spolehlivě prozradily jejich polohu, což synům Nipponu umožnilo srovnat skóre. Zatímco jejich protivníci s použitím torpéd trestuhodně váhali, SUZUKAZE a TANIKAZE těsně před 2 hod. vypustily ze vzdálenosti 5000 m 16 „Dlouhých kopí“ nastavených na 3m hloubku, načež se zahalily kouřovou clonou a plnou parou opustily bojiště, aby dobily vyprázdněné torpédové aparáty. Ano, tehdy NICHOLAS a RADFORD konečně za odplouvajícími Japonci vyslali několik „rybek“ ale lodní zádě tvořily obtížně zasažitelný cíl, takže všechny minuly.
Spojenci se této hrozbě mohli na poslední chvíli vyhnout, protože Ainsworth v 2:03 nařídil přejít na kurs 112°, ale tento manévr stačila provést pouze vlajková loď. Mezi 2:04 a 2:07 do levoboku HELENY narazila tři torpéda a jiné zasáhlo zadolodí ST. LOUIS, ale neexplodovalo, a další těsně minulo HONOLULU. HELENA byla považována za šťastnou loď, ale nyní se od ní Fortuna odvrátila. První „Dlouhé kopí“ probodlo trup v prostoru mezi dělovými věžemi č. 1 a č. 2, druhé na úrovní zadní přepážky strojovny č. 1 a konečně třetí rozervalo trup mezi kotelnou č. 3 a č. 4.
Námořní kapitán Charles Cecil
Síla první exploze doslova odervala celé předolodí, načež námořní kapitán Cecil správně usoudil, že jeho milovaná HELENA utrpěla „zranění neslučitelná se životem“ a vydal rozkaz opustit loď. Námořníci pro všechny případy zničili tajné materiály i nejdůležitější součástky radaru a skočili do moře, přičemž Cecil jako správný velitel opustil svěřenou loď poslední. Tehdy se trup křižníku opět rozlomil, načež jedna část klesla ke dnu, ale druhá zůstala jako obrovský záchranný pás na hladině a později trosečníkům posloužila jako dočasné útočiště.
Poté co se HELENA odmlčela sice Ainsworth vytušil, že jí stihl neblahý osud, ale na záchranu tonoucích nebyl čas, neboť bitva pokračovala. Poté co zasažený křižník ztratil chod, ST. LOUIS vybočil prudce doprava, ale záhy se vrátil do kýlové brázdy vlajkové lodě. 36. operační svaz učinil obrat, takže nyní plul nejprve na jihovýchod a později na východ, aby překřížil kurs oddílu námořního kapitána Jamaširy plujícího na Akijamův rozkaz za zvukem děl. Na čele se držel AMAGIRI následovaný HACUJUKI, NAGACUKI a SACUKI.
Schéma bitvy v zálivu Kula
Američanům se podařilo zaujmout velevýhodnou taktickou pozici zvanou „položení příčky na T“, kdy mohli na protivníka odpovídajícího pouze z čelní lodě pálit plnými bočními salvami. Ainsworth zavelel k palbě v 2:18, ale jeho kanonýři většího úspěchu nedosáhli. Jakmile Jamaširo spatřil gejzíry zvedající se kolem jeho lodí plných vojáků, na nic nečekal a vydal rozkaz ke stažení do nitra zálivu, přičemž AMAGIRI, HACUJUKI a SACUKI učinily obrat na pravobok a NAGACUKI na levobok. Třebaže se všechny čtyři torpédoborce odpoutaly od hrozivých protivníků, beze ztrát se jejich únik neobešel. Čelní AMAGIRI příliš neutrpěl, ale HACUJUKI si našly tři projektily, které si vyžádaly šest mrtvých, a NAGACUKI se držel příliš blízko pobřeží, takže později poblíž Bambari Harbor najel na útes, a třebaže se jej SACUKI pokusil vyprostit, podmořská past svoje čelisti neuvolnila.
Ainsworth nařídil další obrat na západ, takže se oba protivníci od sebe rychle vzdálili a ve 2:35 první část bitvy skončila. Později jeho lodě střílely a vypouštěly torpéda na tonoucí NIIZUKI a zbytek HELENY pravděpodobně pokládaný za vrak dalšího japonského torpédoborce, a protože se na křižnících značně ztenčily zásoby 152mm granátů, americký kontradmirál s HONOLULU, ST. LOUIS, O´BANNONEM a JENKINSEM odplul ke Guadalcanalu.
Věřil, že stejně jako kontradmirál Merrill před čtyřmi měsíci rozdrtil nepřátelský svaz složený tentokrát ze čtyř křižníků, čtyř torpédoborců a čtyř transportních lodí. Dodejme, že námořníci na O´BANNONU, které s kolegy z HELENY pojily přátelské vztahy, nechtěli své spolubojovníky v hodině nouze opustit, takže korvetní kapitán D. McDonald tlumočil Aisworthovi jejich žádost vrátit se k HELENĚ. Tu kontradmirál zamítl, ale dojatý velitel O´BANNONU později uvedl, že nikdy nebyl na své muže tak hrdý jako v této chvíli.
Torpédoborec Amagiri
Na místě bitvy zůstaly pouze RADFORD a NICHOLAS mající za úkol zachránit trosečníky z HELENY, která už dávno zmizela z obrazovek radarů a neodpovídala na rádiové výzvy.
„V bílém světle vypadali jako hejno černých ryb, které se zmítají ve fosforeskujícím světle“ Uvedl později velitel REDFORDU. Američané ve 3:41 spustili čluny a začali vytahovat z vody trosečníky umaštěné od hlavy k patě topným olejem, z nichž někteří třímali mezi zuby námořnické nože, neboť si nebyli jisti totožností zachránců, a v případě že by se jednalo o Japonce, byli odhodláni bránit se zajetí se zbraní v ruce.
Jenomže kolem 4. hod. zachytily radiolokátory západně od ústí do Kulského zálivu TANIKAZE a SUZUKZE, jejichž posádky mezitím dobily torpédomety a nyní se poohlížely po dalších cílech pro nabroušená „Dlouhá kopí“. Za této situace museli Američané záchranné práce přerušit, ale protože byla špatná viditelnost a nepřátelé neměli radar, po čase oba torpédoborce odpluly na základnu.
McInerneyho muži mohli pokračovat v naloďování trosečníků, ale v 5:15 se na radaru opět ukázal temný bod. Od jihu připlouval AMAGIRI s úmyslem zachránit námořníky přeživší zkázu NIIZUKI, načež na obou stranách zaburácela děla a o hladinu pleskla torpéda. „Rybky“ z NICHOLASE jen těsně minuly cíl a rovněž jedno z pěti japonských torpéd proplulo pouhých 5 m za zádí RADFORDA. Američtí dělostřelci měli lepší mušku, neboť zasáhli AMAGIRI do rádiové kajuty, přičemž zahynulo 10 osob, a když se mimo provoz ocitl i centrální systém řízení palby, torpédoborec se zahalil dýmovou clonou a stáhl z dostřelu. To se rovnalo rozsudku smrti nad trosečníky z NIIZUKI, a třebaže k jeho potopení došlo na dohled od Kolombangary, uvádí se že zahynula celá posádka včetně kontradmirála Akijamy a fregatního kapitána Kanedy.
Zachránění trosečníci z Heleny
RADFORD a NICHOLAS potřetí zahájily záchranné práce a potřetí je vyrušili Japonci. Torpédoborce námořního kapitána Ority mezitím dokončily vykládku a pokoušely se uniknout severním ústím Kulského zálivu. Jakmile jejich posádky zaslechly přestřelku mezi AMAGIRI a McInerneyho torpédoborci, zamířil Orita na jih, ale jeho MOČIZUKI zachytil radar RADFORDU, jenž se jej vydal pronásledovat. Střepiny z blízkých dopadů způsobily unikajícímu Japonci několik šrámů, a protože odvetná torpédová salva přišla vniveč, tentokráte se od sebe protivníci odpoutali bez prolití kapky krve.
Počtvrté již McInerney nehodlal pokoušet štěstěnu, neboť se blížilo svítání a dalo se očekávat, že se po rozednění nad Kulským zálivem objeví nepřátelské bombardéry. Na RADFORDOVI a NICHOLASOVI se už tísnilo přes 700 mužů z HELENY, takže na místě jejího potopení zanechal čtyři motorové čluny s dobrovolníky a v 6:17 se plnou parou vydal na základnu Tulagi. Přesto na topným olejem potřísněné hladině zůstaly stovky námořníků. Námořní kapitán Cecil a dalších 87 mužů mělo záchranné prámy a hlavně ony motorové čluny, takže se ještě večer vylodili na pobřeží Nové Georgie, odkud je druhý den evakuovaly torpédoborce WOODSWORTH a GWIN.
Pobřežní pozorovatel Henry Josselyn
Hůře se vedlo větší skupině korvetního kapitána Cheva hledající zpočátku útočiště na zbytku trupu HELENY. Ti měli pouze tři gumové čluny a záchranné pásy svržené trosečníkům osádkou průzkumného Liberatoru, ale přesto 165 mužů 8. července dosáhlo ostrova Vella Lavella. Ten stále kontrolovali Japonci, ale trosečníků se s pomocí přátelských domorodců ujali australští pobřežní pozorovatelé H. Josselyn a R. Firth, kteří přivolali pomoc, načež je v noci z 15. na 16. července vyzvedly americké torpédoborce. Mezi lodě zapojené do této operace patřil i O´BANNON, jehož posádka tedy přece jenom dostala příležitost podílet se na záchraně svých přátel z HELENY. Přesto z 1188členné posádky křižníku nepřežilo 168 osob.
Ještě před rozbřeskem opustily všechny japonské plavbyschopné torpédoborce záliv Kula, takže když se ráno 6. července nad Novou Georgií ukázalo slunce, zůstal tu pouze ztroskotaný NAGACUKI. Třebaže se všechny pokusy loď vyprostit minuly účinkem, fregatní kapitán Kurukawa se nemínil vzdát bez boje, takže vysadil přepravované vojáky ale jeho muži stáli na bojových postech a přivítali spojenecké letouny palbou. Přesto byl NAGACUKI ještě dopoledne zničen, přičemž zahynulo osm členů posádky a ostatní odešli do Vily kde posílili ostrovní garnizon.
Touto epizodou bitva v zálivu Kula definitivně skončila. Třebaže byl Ainsworth přesvědčen o opaku, Japonci vážnějším ztrátám unikli. Rychlopalba z jeho křižníků vyřadila pouze NIIZUKI, zatímco sám přišel o HELENU. A pokud mezi japonské ztráty započítáme i ztroskotaný NAGACUKI, je vhodné do konečné bilance zahrnout i STRONG ztracený předchozí noci, čímž seznam ztrát na americké straně vzroste na lehký křižník a torpédoborec, zatímco Spojené loďstvo odepsalo dva torpédoborce. To pro Američany vzhledem k jejich nesporné převaze není příznivý výsledek, na čemž nic nemění ani větší japonské lidské ztráty včetně velícího kontradmirála.
Kontradmirál Walden Ainsworth
Vítězství tedy musíme přičíst synům Nipponu, i když jak správně podotýká D. Van Der Vat
„v této fázi stále nerovnější války však Japonci potřebovali spíše uchránit své lodě, než získávat taktická vítězství.“ Naplno pracující americké loděnice totiž stavěly stále více válečných lodí všech kategorií, zatímco pro Japonce byla každá ztracená loď těžko nahraditelná. Co se týče splněných zadání, Ainsworth úkol nesplnil, jelikož transportní torpédoborce ve Vile vysadily 1600 vojáků a 90 tun nákladu, takže i v tomto směru si vedli lépe Japonci. Navíc k přednostem dobrých velitelů patří schopnost poučit se z vlastních chyb, a jak záhy uvidíme, americký kontradmirál, přesvědčen že poslal ke dnu půltucet nepřátelských lodí, i v dalším střetnutím uplatnil podobnou taktiku, což vedlo k drtivé spojenecké porážce.
Předchozí a následující díly cyklu Válka v Pacifiku:
Bitva v Bismarckově moři (1)
viewtopic.php?f=403&t=9619
Bitva v Bismarckově moři (2)
viewtopic.php?t=9628
Bitva u Kolombangary
viewtopic.php?t=9637
Bitva v zálivu Vella
viewtopic.php?f=403&t=9646
Použité zdroje:
Далл П.: Боевой путь Императорского японского флота. Vydalo nakladatelství Сфера 1997.
Flisowski Z.: Burza nad Pacyfikiem (2). Vydalo nakladatelství Wydawnictwo Poznańskie 1989.
Hrbek I. a J.: Námořní válka vrcholí; Od obléhání Malty k boji u Severního mysu. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 1995.
Hubáček M.: Ofenzíva v Pacifiku. Vydalo nakladatelství Panorama 1987.
Kurowski F.: Na všech mořích; Boje křižníků za druhé světové války. Vydalo nakladatelství Naše vojsko 2017.
Morison S.: Przelamanie bariery Bismarcka 22. lipca 1942-1. maja 1944. Vydalo nakladatelství Fundacja historia 2021.
O´Hara V.: The U.S. Navy against the Axis: surface combat 1941-1945. Vydalo nakladatelství Naval Institute Press 2007.
Parkin R.: Blood On The Sea; American Destroyers Lost In World War II. Vydalo nakladatelství Da Capo Press 2001.
Van Der Vat D.: Válka v Pacifiku. Vydalo nakladatelství Argo 2001.
Wukovits J.: Tin Can Titans: The Heroic Men and Ships of World War II´s Most Decorated Navy Destroyer Squadron. Vydalo nakladatelství Da Capo Press 2017.
Morze 2017/5.
Морская Кампания 2007/9.
Navygaming 2020/3.
https://www.history.navy.mil/research/l ... -no43.html
http://www.navweaps.com/index_oob/OOB_W ... acific.php