IMZ - Motocykl Ural
Moderátor: Julesak
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
IMZ - Motocykl Ural
IMZ - Motocykl Ural
Po minulém článečku o horském kole se dnes podíváme na trochu větší „povoz“ vybavený třemi koly. Nejedná se o nějakou hypermoderní tříkolku, půjde o bytelný ruský (dříve sovětský) motocykl URAL, vyráběný v Irbitském motocyklovém závodě – IMZ.
Historie motocyklů označovaných jako URAL se začala paradoxně v Německu. Rudá armáda se zhlédla v používání motocyklů v německé armádě a přes severské překupníky získala několik kusů motocyklu BMW R-71. V Sovětském svazu se měla vyrábět mírně upravená kopie, vývoj sovětské verze byl realizován v konstrukční kanceláři továrny ZIS. První prototypy byly pod označením M-82 vyrobeny na jaře 1941, sériové motocykly se měly vyrábět v Moskvě a Leningradě. Po napadení Sovětského svazu bylo rozhodnuto o přesunu výroby do sibiřského města Irbit. V únoru 1942 vyjíždí z provizorní továrny (pivovaru) první sériový motocykl M-82. V době války je vyrobeno 9799 strojů M-82. Po roce 1954 přechází vojenská výroba do nově vzniklého Kyjevského KMZ, za Uralem se vyrábí Uraly jen pro civilní sektor. V říjnu 1993 opustil továrnu motocykl třímilióntý vyrobený motocykl.
V dnešní době nabízí IMZ pod označením IMZ-8.1030 Gear-up vojenský motocykl se sajdkárou. V „civilním“ provedení se i u nás prodává jako Ranger 750. Jedná se o klasický terénní motocykl se sajdkárou na pravém straně. Pohání ho čtyřdobý dvouválec IMZ o objemu 745 ccm pohánějící zadní kolo za pomoci hřídele. Poháněné je taky kolo sajdkáry. Poslední „vývojová“ verze s označením 1037 disponuje výkonem 45 HP (alespoň tak je to uvedeno na webu výrobce).
I když civilní verze se prodávají pouze ve vojenských barvách, zbraně najdeme pouze na vojenské verzi. Před spolujezdcem (nebo velitelem vozu?) je umístěn úchyt pro kulomet PKMB ráže 7,62 mm, lze na něj také připevnit automatický granátomet AGS-17 ráže 30 mm. Vyzbrojení takovými zbraněmi by se dalo očekávat, odpalovací zařízení pro PTŘS je však už trochu jiná „káva“. Na pravé straně sajdkáry je umístěno odpalovací zařízení 9P135M1 pro PTŘS systému 9L111-1M „Konkurs-M“. Tato varianta byla poprvé představena na výstavách Ural Expo Arms 2000 a 2002.
Motocykl vyzkoušely ruské parajednotky, šest motocyklů bylo testováno v ruských silách KFOR v Kosovu. Jen pro zajímavost, civilní verze Ranger stojí v ČR 265000 Kč.
technická data IMZ-8.1037
délka – 2580 mm
šířka – 1700 mm
výška – 1100 mm
světlá výška - 125 mm
hmotnost – 366 kg
hmotnost maximální – 641 kg
max. rychlost – 120 km/h
zásoba paliva – 19 l
spotřeba silnice – 4 až 5 l
Použité zdroje:
Lukáš Visingr - časopis ATM 05/2006
www.ural.cz
www.uralmoto.ru
Po minulém článečku o horském kole se dnes podíváme na trochu větší „povoz“ vybavený třemi koly. Nejedná se o nějakou hypermoderní tříkolku, půjde o bytelný ruský (dříve sovětský) motocykl URAL, vyráběný v Irbitském motocyklovém závodě – IMZ.
Historie motocyklů označovaných jako URAL se začala paradoxně v Německu. Rudá armáda se zhlédla v používání motocyklů v německé armádě a přes severské překupníky získala několik kusů motocyklu BMW R-71. V Sovětském svazu se měla vyrábět mírně upravená kopie, vývoj sovětské verze byl realizován v konstrukční kanceláři továrny ZIS. První prototypy byly pod označením M-82 vyrobeny na jaře 1941, sériové motocykly se měly vyrábět v Moskvě a Leningradě. Po napadení Sovětského svazu bylo rozhodnuto o přesunu výroby do sibiřského města Irbit. V únoru 1942 vyjíždí z provizorní továrny (pivovaru) první sériový motocykl M-82. V době války je vyrobeno 9799 strojů M-82. Po roce 1954 přechází vojenská výroba do nově vzniklého Kyjevského KMZ, za Uralem se vyrábí Uraly jen pro civilní sektor. V říjnu 1993 opustil továrnu motocykl třímilióntý vyrobený motocykl.
V dnešní době nabízí IMZ pod označením IMZ-8.1030 Gear-up vojenský motocykl se sajdkárou. V „civilním“ provedení se i u nás prodává jako Ranger 750. Jedná se o klasický terénní motocykl se sajdkárou na pravém straně. Pohání ho čtyřdobý dvouválec IMZ o objemu 745 ccm pohánějící zadní kolo za pomoci hřídele. Poháněné je taky kolo sajdkáry. Poslední „vývojová“ verze s označením 1037 disponuje výkonem 45 HP (alespoň tak je to uvedeno na webu výrobce).
I když civilní verze se prodávají pouze ve vojenských barvách, zbraně najdeme pouze na vojenské verzi. Před spolujezdcem (nebo velitelem vozu?) je umístěn úchyt pro kulomet PKMB ráže 7,62 mm, lze na něj také připevnit automatický granátomet AGS-17 ráže 30 mm. Vyzbrojení takovými zbraněmi by se dalo očekávat, odpalovací zařízení pro PTŘS je však už trochu jiná „káva“. Na pravé straně sajdkáry je umístěno odpalovací zařízení 9P135M1 pro PTŘS systému 9L111-1M „Konkurs-M“. Tato varianta byla poprvé představena na výstavách Ural Expo Arms 2000 a 2002.
Motocykl vyzkoušely ruské parajednotky, šest motocyklů bylo testováno v ruských silách KFOR v Kosovu. Jen pro zajímavost, civilní verze Ranger stojí v ČR 265000 Kč.
technická data IMZ-8.1037
délka – 2580 mm
šířka – 1700 mm
výška – 1100 mm
světlá výška - 125 mm
hmotnost – 366 kg
hmotnost maximální – 641 kg
max. rychlost – 120 km/h
zásoba paliva – 19 l
spotřeba silnice – 4 až 5 l
Použité zdroje:
Lukáš Visingr - časopis ATM 05/2006
www.ural.cz
www.uralmoto.ru
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Sběratelsky to může být zajímavá motorka, ale pro skutečné "fajšmekry". Kdysi jsem mluvil s motorkářem který měl kompletně repasovaný DNĚPR (taky SSSR vojenský motocykl) a žasnul jsem za jakou cenu (nejen finanční) to dokázal opravit a provozovat. Např. náhradní díly si buď vyráběl nebo výrobu zajišťoval sám. Podle toho co mi říkal jsou z Ukrajiny koupené ND ty, které byly při výrobě vyřazeny jalo nevyhovující kvalitou. No žádná sranda. :o)
Spálené knihy osvítily svět.
Sa - byl jsem 3x na Ukrajině v letech 1996 -8, představme si. Při cestování až 500 km do vnitrozemí Ukrajiny ( je to hodně málo), jsem potkal 5 motocyklů Wehrmachtu běžně v provozu - tedy více jak 50 let po válce, a jezdily běžně a v normálním ( malém) provozu.
O této skutečnosti, co ve svém odborném článku píšeš, jsem nevěděl - Ď.
O této skutečnosti, co ve svém odborném článku píšeš, jsem nevěděl - Ď.
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
K tomu Dněpru (výrobek KMZ) jsem na šel na netu toto:
Rozdíly mezi motocyklem DNĚPR a URAL:
DNĚPR
-Dněpr má hliníkové válce s ocelovou vložkou
-Dněpr má hnací hřídel uložen v kluzném pouzdře
-Dněpr má hnací hřídel ze dvou částí
-Dnepr má olejovou pumpu V
URAL®
-Ural má litinové válce
-Ural má hnací hřídel uložen na jehlách
-Ural má hnací hřídel jako jednu část
-Ural má olejovou pumpu poháněnou od váčkového hřídele (dobře známý BMW návrh)
Rychlostní skříň je zaměnitelná mezi oběma motocykly, avšak rychlosti jsou rozdílné. Dněpru byl daný vzhled od URALu, zatímco URAL od té doby vzhled zlepšil.
Poloautomatická spojka u Dněpru nepracuje dobře a řazení je nespolehlivé. Spojka u Dněpru je používaná jen pro spouštění.
Dněpr nemá odklápěcí zavazadlový prostor - musí se odstranit sedadlo.
URAL má "lever-action" přední vidlice.
EML vidlice mohou být instalovány na Dněpr (a BMW).
Tentýž alternátor, ale Ruský pro URAL® je OK, Ukrajinský pro Dněpr je nespolehlivý.
Brzdy jsou stejné, ale Dněpr má lano namísto pevného prutu pro kolo sidecaru.
Rozdíly mezi motocyklem DNĚPR a URAL:
DNĚPR
-Dněpr má hliníkové válce s ocelovou vložkou
-Dněpr má hnací hřídel uložen v kluzném pouzdře
-Dněpr má hnací hřídel ze dvou částí
-Dnepr má olejovou pumpu V
URAL®
-Ural má litinové válce
-Ural má hnací hřídel uložen na jehlách
-Ural má hnací hřídel jako jednu část
-Ural má olejovou pumpu poháněnou od váčkového hřídele (dobře známý BMW návrh)
Rychlostní skříň je zaměnitelná mezi oběma motocykly, avšak rychlosti jsou rozdílné. Dněpru byl daný vzhled od URALu, zatímco URAL od té doby vzhled zlepšil.
Poloautomatická spojka u Dněpru nepracuje dobře a řazení je nespolehlivé. Spojka u Dněpru je používaná jen pro spouštění.
Dněpr nemá odklápěcí zavazadlový prostor - musí se odstranit sedadlo.
URAL má "lever-action" přední vidlice.
EML vidlice mohou být instalovány na Dněpr (a BMW).
Tentýž alternátor, ale Ruský pro URAL® je OK, Ukrajinský pro Dněpr je nespolehlivý.
Brzdy jsou stejné, ale Dněpr má lano namísto pevného prutu pro kolo sidecaru.
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Motocykly BMW R75 a ZÜNDAPP KS750 ve velké míře používaly německé oddíly za II. světové války.
Zündapp KS 750 a BMW R 75 byly speciálně zkonstruované motocykly pro německý Wehrmacht. Velká část součástí obou motocyklů je totožných. Těžké motocykly s postranním vozíkem BMW R 75 a Zündapp KS 750 byly pro zlepšení jízdních vlastností v terénu vybaveny náhonem na kolo postranního vozíku, uzávěrkou diferenciálu a zpátečkou.
Při jízdě je možno použít čtyři rychlosti převodovky pro silniční chod, jednu pro terénní chod, a jednu rychlost pro zpátečku. Brzda zadního kola motocyklu je kapalinová. Kolo sidecaru lze brzdit taktéž kapalinovou brzdou po připojení na zadní brzdu motocyklu. Pomocí diferenciálu, který je možno vypnout a zapnout, lze dle potřeby pohánět kolo sidecaru, což je výhodné hlavně v terénu.
Na silnici už se tato vymoženost nehodí, protože značně ztěžuje ovládání motocyklu v zatáčkách. V terénu tyto stroje těžko hledají konkurenci, protože i přes svoje fyzické i konstrukční stáří lehce překonávají ty nejtěžší překážky, vyjedou i 45% stoupaní a jen tak něco jejich stabilitu neohrozí. Nejsou příliš náročné na údržbu a pokud není třeba udělat generálku motoru, poradí si s jejich údržbou snad téměř každý. Celkem bylo vyrobeno BMW R 75 - 16 510 strojů a ZÜNDAPP KS 750 - 18 635 strojů.
ZÜNDAPP, po mnoho let jedna z předních německých firem, byla založena v roce 1917 původně za účelem výroby součástek do střelných zbraní. Mezi úspěšné motocykly patřily četné ploché dvouválce jako KS 750.
BMW vždy něčím vynikala nad jinými výrobci motocyklů, a to už od samého počátku své existence. Za svůj zrod nevděčí jen skupině jezdců - konstruktérů, kteří vzpláli chvilkovým nadšením pro věc, ale jedné společnosti, která se dříve zabývala výrobou leteckých motorů, a za výmarské republiky se po celém Německu porozhlížela po možnostech dalšího uplatnění, protože si i nadále potřebovala zajistit prosperitu.
Snad právě z těchto důvodů (dokonce se říká, že konstruktér Max Friz prý nenacházel v motocyklech vůbec žádné zalíbení) byl první motocykl R32 z roku 1932 tak unikátní. Fakt je, že ploché dvouválce tehdy vyráběl kdekdo, avšak Friz je vylepšil přidáním několika novinek: převodovky automobilového typu, spojky a pohonu zadního kola prostřednictvím hřídele.
Základní, do nejvyšší dokonalosti dovedená konstrukce BMW s typickým vzduchem chlazeným dvouválcovým motorem v rovinném uspořádání a hnacím hřídelem se mezi jezdci těšila až příliš velké popularitě. Ano, může to vyznít jako otřelé klišé, ale rovinné dvouválcové uspořádání skutečně obstálo ve zkoušce času.
Naposledy upravil(a) Lord dne 7/8/2007, 16:16, celkem upraveno 1 x.
- sa58
- 1. Armádní generál
- Příspěvky: 3477
- Registrován: 4/2/2005, 12:43
- Bydliště: Zlínsko
- Kontaktovat uživatele:
Rusové asi nějaké extra novinky berou s klidem, proč měnit něco co funguje.Lord píše:Dněpr se prý už nevyrábí, resp. je zakázán dovoz do EU kvůli emisím.
Ural motor vylepšil a vyrábí dál, emise jsou v klidu ...
Fandové tyto stroje kupují a dávají tomu německou kamufláž. Je to docela komedie, že tato koncepce přežila 70 let.
V Rusku asi není moc vozovek evropského průměru a jednoduchá terénní motorka, snadno opravitelná, je asi ideální do tohoto prostředí
"Nachystejte květináče, na vánoce sem zpátky!"
Koukal jsem na jejich webové stránky www.ural.com a nějaký trochu vývoj tam je
Videa motocyklová fabrika Ural a další ukázky motorek v akci …
GlobeRiders World Tour 2002 - Ural Motorcycle Factory
http://www.youtube.com/watch?v=nTIR-fN4nyA
Ural Sidecar Motorcycle Military Demo
http://www.youtube.com/watch?v=dN5PAwc1ns8
1945 Desfile de la Victoria - Sidecar M-72
http://www.youtube.com/watch?v=aohH_THRgGM
Dnepr & BMW off road
http://www.youtube.com/watch?v=SS6pUn8mk4Q
Russian military sidecar promo video
http://www.youtube.com/watch?v=S6X12rwmJ0E
Ural Sidecar Motorcycles
http://www.youtube.com/watch?v=zOMIrnXRhrI
Wehrmacht Soldiers and Motorcycles - Soldaten und Motorräder
http://www.youtube.com/watch?v=EmvjJFS4L-U
Videa motocyklová fabrika Ural a další ukázky motorek v akci …
GlobeRiders World Tour 2002 - Ural Motorcycle Factory
http://www.youtube.com/watch?v=nTIR-fN4nyA
Ural Sidecar Motorcycle Military Demo
http://www.youtube.com/watch?v=dN5PAwc1ns8
1945 Desfile de la Victoria - Sidecar M-72
http://www.youtube.com/watch?v=aohH_THRgGM
Dnepr & BMW off road
http://www.youtube.com/watch?v=SS6pUn8mk4Q
Russian military sidecar promo video
http://www.youtube.com/watch?v=S6X12rwmJ0E
Ural Sidecar Motorcycles
http://www.youtube.com/watch?v=zOMIrnXRhrI
Wehrmacht Soldiers and Motorcycles - Soldaten und Motorräder
http://www.youtube.com/watch?v=EmvjJFS4L-U
Pokud máš na mysli tohle, tak to je trochu něco jiného, i když účel to má podobný Je to tzv. PTŘS (možno i ukrajinská Stugna-P), resp. Sapík uvádí pochopitelně ruské odpalovací zařízení 9P135M1 pro PTŘS systému 9L111-1M „Konkurs-M“. Každopádně nápad to je výbornej a kulomet nemusí být jedinou výzbrojí. Lze si představit i americký Javelin, apod.
Další motocykly v armádě ... www.specops.pl
Další motocykly v armádě ... www.specops.pl
Naposledy upravil(a) Lord dne 3/7/2012, 21:22, celkem upraveno 1 x.