V následujícím článku je popsána obsluha leteckého proudového motoru Junkers Jumo 004. Jedná se o můj překlad originálního německého manuálu z období II.světové války, který je doplněn názornými obrázky.
Jumo 004 B-1
Obsluha
Pro uvedení do problematiky uvádím foto kabiny letounu Me 262 Schwalbe, kde jsou na středovém panelu před pilotem umístěny kontrolní přístroje obou motorů a po levé a pravé straně jsou na bočních panelech umístěny zdvojené ovládací prvky motorů. Podobná situace byla i u letounu Arado Ar234, které používalo také stejný proudový pohon.
Dále je níže vyobrazen startér Riedel, což je dvoudobý dvouválcový spalovací motor, umístěný v přední části proudového motoru, pomocí něhož se přes spojku a reduktor tento tryskový motor roztáčí.
Jumo 004 B-1- obsluha
Stav k září 1944
JUNKERS LETECKÉ A MOTORÁŘSKÉ ZÁVODY A.S., DESSAU
Oddělení výukových pomůcek ML č.3104
Předmluva pro uživatele tohoto manuálu
Vyobrazení ukazuje pohon Jumo 004B-1 v Me 262.
Provozní stavy jsou rozděleny do jednotlivých fází, takže obrázky zobrazují pohon od rozběhu po zastavení.
Na levé straně rozevřeného sešitu jsou pro každou fázi pozice požárního kohoutu, startovacího spínače a plynové páky, dále palivové a elektrické vedení jakož i pozice ukazatelů přístrojů pro danou situaci. Na vyobrazeních na pravé straně jsou pro tyto fáze zobrazeny potřebné ovladače.
Legenda:
Elektrický palivový ventil
uzavřený......................................otevřený
K obsluze pohonu jsou k dispozici tyto obslužné páky:
Požární kohout (A) k uzavření dodávky paliva z nádrže.
Plynová páka (B) k nastavení výkonu a na zastavení motoru.
Zapalování (C)* na plynové páce k zapnutí pomocného startovacího zařízení.
Startovací spínač (D)** k obsluze startéru Riedel.
Přepínač rozsahu měření otáček (E) k přepnutí ukazatele na 0-3000 ot/min.
Samočinný spínač k zapnutí a vypnutí k motoru náležejících zařízení.
Pro kontrolu motoru slouží následující měřící přístroje:
Otáčkoměr (přepínatelný).
Měřič vstřikovacího tlaku k zobrazení tlaku paliva před vstřikovacími tryskami.
Tlakoměr maziva.
Tlakoměr vzduchu k zobrazení tlakového rozdílu mezi výstupní tryskou a vnějším vzduchem (u starších verzí mezi výstupní tryskou a před kompresorem).
Teploměr vzduchu k zobrazení teploty ve výstupní trysce.
-----------------------------------------------------------------------------------------------
*) V Ar 234 jsou zapalovací spínače vedle plynové páky.
**) V Ar 234 na nulové pozici pružinou vraceného výklopného vypínače.
I. Provozní látky
Palivo pro startér Riedel v horní části prstencové nádrže: letecký benzín smíchaný s 5% maziva (1:20), v zimním provozu od -10° pak letecké startovací palivo.
Zapalovací palivo ve spodní části prstencové nádrže: letecký benzín s 2-3% maziva.
Palivo v nádržích letounu (provozní palivo: palivo J2 nebo letecký benzín K1 (ve zvláštních případech letecký benzín s 3-5% leteckého maziva).
Mazivo v prstencové nádrži motoru: 50% leteckého maziva s 50% hydraulického oleje.
II. Údržba
1. Po prvním letu: veškeré filtry vyčistit a sice: hlavní filtr paliva, jemný filtr paliva na startéru Riedel, jemný filtr paliva pro zapalovací palivo, hlavní filtr maziva, jemný filtr maziva na nosiči pomocných zařízení.
2. Každé 11/2 hod.: vyčistit jemný filtr maziva na nosiči přídavných zařízení.
3. Každé 3 hod.:
a) vyčistit jemný filtr maziva na nosiči přídavných zařízení.
b) vyprázdnit nádobu na zachytávání oleje pro regulátor tahu.
c) vyčisti vývrt pro odběr tlaku před kompresorem v přední skříni.
d)vyčisti vývrt pro vnější startovací tlak (dole na čelním prstenci)
4. Každých 6 hod.: viz jako 3a-d
e) veškerá vedení od regulátoru k nádobě pro zachycení oleje, od ní k vývrtům (viz. c a d) a k tlakoměru vzduchu profouknout stlačeným vzduchem a bez netěsností opět sestavit. Přitom odpojit tlakoměr vzduchu od čištěných vedení.
5. Každých 12 ½ hod.: viz jako 4 a-e
f) vyčistit hlavní filtr paliva. Pozor! Při opětovném smontování vložku filtru dotahovat nepříliš silně. Při demontáži zjistit podélný rozměr a toto při opětovné montáži nepřekračovat.
g) vyčistit jemný filtr paliva na startéru Riedel.
h) vyčistit jemný filtr zapalovacího paliva (pravá strana motoru vepředu dole).
i) vyčistit hlavní filtr maziva. Pozor! Vložku filtru správně smontovat. (Přepážky na principu hlubokého talíře).
k) provést zkušební běh a zkoušku těsnosti.
6. Před zvláštním měřícím a výškovým letem, popř. po nasazení nádoby na zachytávání oleje příslušná vedení (viz. b,c,d,e) také vyčistit.
7. Po 25 hod.: výměna motoru.
1. Příprava
Průběh startování: do sání startéru Riedel je vstřikováno palivo.
2. Startování
Elektrický startér a zapalování startéru Riedel byly sepnuty. Dvoutaktní motor naskočí, zvyšuje své otáčky, spojuje se s proudovým motorem a protáčí ho.
3. Zažehnutí
Čerpadlo startovacího paliva dopravuje palivo do spalovacích komor, kde je zapáleno zapalovacími svíčkami. Startér Riedel a spalování zvyšují otáčky proudového motoru.
4. Zažehnutí a volnoběh
Spustí se dodávka paliva přes regulátor otáček ke vstřikovacím tryskám a otáčky stoupají.
Pravá ruka : startovací spínač (D) a přepínač měřícího rozsahu při 2000 ot/min uvolnit ! Požární kohout (A) otevřít, samočinný spínač pro čerpadlo v nádrži zapnout.
5. Volnoběh
Proudový motor běží sám s palivem z nádrže s volnoběžnými otáčkami 3000+100 ot/min.
Tlačítko zapalování (C) při 3000 ot/min uvolnit !
6. Plný plyn
Otáčky: 8700 (±200) ot/min (ukazatel).
Vstřikovací tlak a tlak plynů: závislý na tlaku vzduchu a teplotě.
Teplota plynů: označenou nejvyšší teplotu nepřekračovat.
Tlak maziva: 1-4 kg/cm2.
7. Zastavení
Potrubí a trysky se plní zapalovacím palivem.
Po uzavření požárního kohoutu (A) stisknout asi na 5 sekund zapalovací tlačítko (C).
Samočinný spínač pro čerpadlo v nádrži vypnout.
Spouštění za letu
Nestartovat startérem Riedel, proudový motor je roztáčen větrem! Nejpříznivější otáčky pro startování jsou 1000-1200 ot/min (odpovídající rychlost letu asi 300 km/h).
1. Plynovou páku na pozici stop , požární kohout (A) otevřít.
2. Knoflíkem zapalování (C) zapnout pomocné startovací zařízení.
3. když vystoupají otáčky asi kolem 1000 ot/min, plynovou páku (B) pomalu na pozici volnoběhu, pak pustit knoflík (C). (Teplota plynů nemá být nad nejvyšší přípustnou hodnotou.).
4. S pomocí páky (B) můžou být nyní nastaveny požadované otáčky.
Nestartovat ve výšce nad 4 km!
Obsluha na zemi
rolování, start, atd.
Plný výkon za letu
přípustný 15 min.
Cestovní výkon za letu
trvale přípustný
Zdroj: http://www.luftarchiv.de.
Junkers Jumo 004
vše co přesahuje rámec výše uvedených témat
Moderátor: Pátrač
Junkers Jumo 004
Naposledy upravil(a) Eda dne 4/11/2015, 22:19, celkem upraveno 1 x.
Zpět na „Komplexní témata a různé“
Přejít na
- OZNÁMENÍ & JINÉ
- ↳ Redakční plán - rezervace článků
- ↳ Náměty & komentáře
- ↳ Vzkazy od vedení Palby
- ↳ Dotazy od uživatelů
- ↳ Oznamy, vzkazy a odkazy
- ↳ Financování a propagace Palby
- ↳ Srazy a setkání Palba
- ↳ Sváteční okénko Palby
- ↳ Filmy, dokumenty, knihy
- ↳ Fikce, dohady, dotazy
- ↳ Fotografie, vtipy, citáty
- ↳ Návody aneb jak na Palbu
- ↳ Aktuality
- BOJIŠTĚ 2. SVĚTOVÉ VÁLKY
- ↳ Knihy, recenze knih
- ↳ Západní fronta
- ↳ Pozemní boje 1939 - 1944
- ↳ Pozemní boje 1944 - 1945
- ↳ Válka v Atlantiku
- ↳ Válka ve vzduchu
- ↳ Západní fronta 1939-1945
- ↳ Příčiny a události vzniku 2.sv války
- ↳ Východní fronta
- ↳ Od Bagrationu do Berlína
- ↳ Bagration a souvislosti s největší bitvou ww2
- ↳ Od Stalingradu po Kursk
- ↳ Od Kurska po Bagration
- ↳ Stalingrad
- ↳ Východní fronta - operace na jihu
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Sever
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Střed
- ↳ 1941-1942 - Skupina Armád Jih
- ↳ Finsko-Ruský konflikt
- ↳ Válka ve Středomoří
- ↳ Boje v Severní Africe
- ↳ Jižní Evropa a Balkán
- ↳ Námořní a vzdušné operace ve Středomoří
- ↳ Dálný Východ
- ↳ Boje na kontinentu
- ↳ Námořní válka v Pacifiku
- ↳ Boje v Indickém Oceánu
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931 - 1945
- ↳ Asie, Japonsko a Čína 1931-1945 (2)
- ↳ Komplexní témata a různé
- STÁTY A JEJICH ARMÁDY 1918-1945
- ↳ NĚMECKO
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Německá obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky a stíhače tanků
- ↳ Luftwaffe
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Kriegsmarine
- ↳ Wehrmacht
- ↳ Uniformy
- ↳ Waffen SS
- ↳ Osobnosti, organizace, vojáci
- ↳ Pohlaváři
- ↳ Organizace
- ↳ Vojáci
- ↳ Příběhy
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Wunderwaffen
- ↳ Architektura & mystika
- ↳ Právní a filozofické aspekty nacizmu
- ↳ Ostatní
- ↳ VELKÁ BRITÁNIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Royal Navy
- ↳ Letectvo (RAF, FAA)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Ostatní
- ↳ USA
- ↳ Armáda (US Army)
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo (USAAF, USMC, USN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Různé
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Námořnictvo (USN, USMC)
- ↳ Ostatní
- ↳ SSSR
- ↳ Rudá armáda, pěchotní výzbroj
- ↳ Ruská obrněná technika
- ↳ Samohybná děla
- ↳ Tanky
- ↳ Obrněné automobily
- ↳ Ruské letectvo
- ↳ Ruské námořní síly
- ↳ Ostatní
- ↳ Vyznamenání
- ↳ ITÁLIE
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Ostatní
- ↳ FRANCIE
- ↳ Pozemní vojsko a Cizinecká legie
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Opevnění & bunkry
- ↳ Ostatní
- ↳ JAPONSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Letectvo (IJA, IJN)
- ↳ Stíhací letouny
- ↳ Bombardovací a bitevní letouny
- ↳ Starší neaktualizované články
- ↳ Různé
- ↳ Vybavení letounů
- ↳ Ostatní letadla
- ↳ Ostatní
- ↳ ČESKOSLOVENSKO
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Útočná vozba
- ↳ Letectvo
- ↳ Československá Republika
- ↳ čs. osobnosti, vojáci, lidé
- ↳ čs. opevnění
- ↳ Vyznamenání
- ↳ OSTATNÍ
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ARMÁDY A UDÁLOSTI PO ROCE 1945
- ↳ SSSR - Rusko
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letadla
- ↳ Vrtulníky
- ↳ Výzbroj a výstroj
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Státy NATO mimo USA
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Doktrína, strategie, taktika a organizace NATO
- ↳ Speciální jednotky
- ↳ Státy Varšavské smlouvy mimo SSSR a ČSSR
- ↳ ČSSR, ČR, SR
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Obrněná technika a dělostřelectvo
- ↳ Letecká technika
- ↳ Organizace armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Zbrojní průmysl
- ↳ Jaderné a kosmické zbraně
- ↳ Katalog balistických raket
- ↳ Ostatní
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Pěchotní výzbroj
- ↳ Letecká technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Švédsko
- ↳ Čína (ČLR)
- ↳ Ukrajina
- ↳ Pozemní vojsko
- ↳ Obrněná technika
- ↳ PVOS
- ↳ Letectvo
- ↳ Dělostřelectvo
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Organizace, taktika, strategie
- ↳ Události a konflikty po roce 1945
- ↳ Válka v Afganistánu
- ↳ Vietnam
- ↳ Blízký a střední východ
- ↳ Korea
- ↳ Čečensko
- PRVNÍ SVĚTOVÁ VÁLKA
- ↳ Bojiště
- ↳ Námořní bitvy
- ↳ Západní fronta
- ↳ Východní fronta
- ↳ Ostatní bojiště
- ↳ Technika
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Námořnictvo Německa
- ↳ Námořnictvo Velké Británie
- ↳ Námořnictvo Francie
- ↳ Námořnictvo Ruska
- ↳ Námořnictvo Rakouska-Uherska
- ↳ Námořnictvo Itálie
- ↳ Námořnictvo USA
- ↳ Námořnictvo Japonska
- ↳ Námořnictvo ostatních států
- ↳ Obrněná technika
- ↳ Letectvo
- ↳ Letectvo Německa
- ↳ Letectvo Velké Británie
- ↳ Letectvo Francie
- ↳ Letectvo Ruska
- ↳ Letectvo Rakouska-Uherska
- ↳ Letectvo Itálie
- ↳ Letectvo USA
- ↳ Letectvo Japonska
- ↳ Letectvo ostatních států
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pěchotní výstroj
- ↳ Osobnosti
- ↳ Státy a národy zúčastněné ve WW1
- LIDÉ, MILITÁRIE, VĚDA, KULTURA
- ↳ Osobnosti, vojáci, příběhy
- ↳ Příběhy
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní
- ↳ Československo
- ↳ Německo
- ↳ Dějiny kultury a vědy
- ↳ Umění v historických souvislostech
- ↳ Společenské změny v historické perspektivě
- ↳ Písemné, filmové a jiné dokumenty
- ↳ Astronomie a Fyzika
- ↳ Válečné zločiny & Holocaust
- ↳ Uniformy a vyznamenání
- ↳ Vyznamenání
- ↳ Uniformy
- ↳ Ostatní
- STAROVĚK, STŘEDOVĚK, NOVOVĚK DO ROKU 1914
- ↳ Starověk
- ↳ Řím
- ↳ Řecko
- ↳ Ostatní národy
- ↳ Středověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Země Koruny české
- ↳ významné vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ fortifikace (technika)
- ↳ ostatní
- ↳ Středověké fortifikace
- ↳ Výzbroj, technika, taktika, armády
- ↳ Ostatní
- ↳ Novověk
- ↳ Afrika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Amerika
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Asie
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Evropa
- ↳ státy a říše
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Rakousko – Uherská monarchie a Země Koruny české
- ↳ významné nebo zajímavé vojenské události
- ↳ osobnosti a dynastie
- ↳ ostatní
- ↳ Technika a velení
- ↳ Námořnictvo
- ↳ Německo
- ↳ Velká Británie
- ↳ Francie
- ↳ Rusko
- ↳ Rakousko-Uhersko
- ↳ Itálie
- ↳ Spojené státy americké
- ↳ Japonsko
- ↳ Ostatní státy a země
- ↳ Pěchotní výzbroj a dělostřelectvo
- ↳ Pevnostní systémy
- ↳ Armádní strategie a taktika
- ↳ Ostatní
- BAZAR, MUZEA, HRY, MODELAŘINA
- ↳ Bazar
- ↳ Vojenské spolky, akce, muzea
- ↳ Počítačové a deskové hry
- ↳ Deskové hry
- ↳ Modelařina
- ↳ Hotové modely
- ↳ Plastikové modely
- ↳ Návody, postupy a diorámy
- ↳ Modelařina, to ostatní...