V létě roku 1935 vyhlásilo italské ministerstvo letectví technické požadavky na nový stíhací stroj a ač se očekávalo, že nový stíhač bude moderní jednoplošník, firma Fiat vyprojektovala dvouplošný stroj. Ministerstvo potom stroj objednalo a zařadilo do své výzbroje. Konstruktér Rosatelli vycházel z dobrých zkušeností, které piloti měly s předcházejícím typem Fiat CR.32. Navíc zde byl i dobrý obchodní záměr tzn. možnost nabídnout nový letoun i chudším zemím, ve kterých ještě nedokázaly zavádět náročné stroje do své výzbroje. Nový Fiat CR.42 byl poměrně nenáročný letoun jak po stránce údržby tak po stránce výroby. Nový letoun měl moderní konstrukci trupu a byl poháněný hvězdicovým motorem.
V roce 1938 byl nový letoun zalétán, zkušební piloti si pochvalovali dobré letové vlastnosti a výkony nebyly příliš poznamenány dvouplošnou konstrukcí. Obchodní záměr vyšel, letadlo bylo vyráběno jak pro domácí letectvo, tak i pro export. Zahraničními uživateli se stalo Maďarsko a Belgie později se přidalo ještě Švédsko. Letoun se vyráběl v několika verzích :
CR.42 Falco měl ve výzbroji dva kulomety Breda jeden ráže 12,7 mm a druhý 7,7 mm, tyto stroje používala Belgie a Maďarsko
CR.42bis (J-11) zde byla zesílena výzbroj a oba kulomety měly ráži 12,7 mm, podle švédských požadavků, ve Švédsku sloužily až do roku 1945
CR.42ter byla to předchozí verze, která měla možnost zvýšení palebné síly dalšími dvěmi kulomety Breda ráže 12,7 mm
CR.42CN pro noční stíhání - měla dva vyhledávací reflektory pod křídly, bylo to upravená CR.42
CR.42AS byla určena pro přímou podporu pěchoty, nesla bombovými závěsníky pod křídly
CR.42B byl zkušební verze s řadovým motorem Daimler Benz DB-601 o výkonu 1000 koní, u které byla předpokládána rychlost až 520 km/hod
ICR.42 byla verze s plováky
Bojové nasazení: Falka se dostala do bojů proti Německu v belgickém letectvu, dále bojovala nad jižní Francií, zde se poměrně osvědčila, horší to bylo nad Anglií, kde byla těžce decimována zejména Spitfiry královského letectva. Později se dostala do bojů s Gloster Gladiátory v Africe, což byl rovnocenný soupeř, dále se dostala do bojů o Řecko a Maltu. Pokud tedy zevšeobecním bojové zkušenosti těchto výkonných dvouplošníků, dá se říci, že až nasazení výkonnějších nepřátelských letadel donutilo Falka přejít bitevním a bombardovacím úkolům, kde se také osvědčila. Nejúspěšnějším bojištěm byla Afrika, zejména pak Lybije, kde bylo dosaženo 151 vítězství oproti 41 bojovým ztrátám, ale zde dosáhlo svého vrcholu a nastal postupný ústup ze slávy. Výroba pokračovala až do roku 1944.
Fiat CR.42 Falco a I-153 Čajka lze hodnotit jako dosažení vrcholu dvouplošných stíhacích letadel. Celková výroba čítala 1780 kusů.
TTD FIAT CR.42
Typ: stíhací letoun a letoun pro přímou podporu
Výroba: od roku 1938 do roku 1944
Vyrobeno kusů: 1780
Osádka: 1
Motor: 1x Fiat A-74 RC-38 o výkonu 828 koní
Vzletová hmotnost: 2270 kg
Rozpětí: 9,70 m
Délka: 8,26 m
Výška: 3,96 m
Nosná plocha: 25,00 m2
Max. rychlost: 450 km/h
Dostup: 10150 m
Dolet: 770 km
Výzbroj : 2x kulomet Breda-SAFAT ráže 12,7 mm se 150 náboji na hlaveň
Pumy: 200 kg

CR42 foto.

CR.42 col.