(Jak-1 a Lagg-3), hlavně v dostupu a rychlosti ve výšce. MIG-1 dosahoval totiž v 7000 m až 640 km/h. jeho dostup činil až 12 000 m. Při zpracování dokumentace pro sériovou výrobu byly provedeny ještě některé úpravy, jako zvětšení objemu palivových nádrží, zlepšení výstroje atd. Upravený typ se pak začal vyrábět již s označením MIG-3. V roce 1941 to byla nejrychlejší vrtulová stíhačka vyráběná sériově.
Pozdější bojové zkušenosti však ukázaly, že většina soubojů se odehrává ve výškách do 4000 m, na což MIG-3 stavěn nebyl. Také jeho výzbroj se ukázala proti stíhačkám Luftwaffe dosti slabá, proto se montovaly dodatečně ještě 2 kulomety BS 12,7 mm do nástavců pod křídlo. Ale i tak konec roku 1941 zaznamenal zakončení sériové výroby a v roce 1943 pak bylo letadlo staženo z první linie. Přes poměrně krátkou dobu svého „života“ byl MIG-3 platným pomocníkem frontových stíhačů.
Technická data a výkony:
Rozpětí: 10,3 m
Délka: 8,15 m
Výška: 2,62 m
Plocha křídla: 17,45 m2
Max. vzletová hmotnost: 3 350 kg
Max. rychlost: 640 km/h
Dostup: 11 300 m
Dolet: 1 250 km

MIG3a.