Avro 683 Lancaster
"Kropičky létajících pevností"

Když už jsme u střeleckých věží, přidám pár obrázků … dobrá je třeba Rose-Rice s radarem. Co by s tím udělal, ale příchod proudových letadel ve větším měřítku je taky otázka? Úmrtnost osádek bombardérů byla vcelku vysoká a překonaly je jen posádky německých ponorek.

RAF a USAAF hledalo způsoby, jak zlepšit přesnost dělostřelby. Řešením byly účinnější zbraně. Např. RAF vyvinulo věž s krycím názvem Village Inn, která byla navržena Fraserem Nashem (model FN-150) a byla velmi úspěšná, ale přišla příliš pozdě na to, aby měla velký dopad na leteckou válku. Jen asi sto letadel bylo touto věží vybaveno do konce války.
Velmi úspěšná radarem naváděná věžička byla vyvinuta Rose Brothers. Byly jí vybaveny zadní pozice některých Lancasterů v roce 1944 a 1945. Sir Arthur Harris si jí v dopise Rose Brothers po válce velmi pochvaloval: „Jednoduše nejlepší věžička k dnešnímu dni. Navíc je to jediná věž, ze které může střelec uniknout, aniž by musel opuštět letadlo na jiném místě.“
******************************************


Dobrej posez měl frajer ve spodní kouli
Sperry Corporation vyráběl slavnou zatahovací kouli instalovanou v B-17 a B-24 bombardérech.

Ve své době byl například Consolidated B-24 Liberator nejkomplikovanější a nejdražší letoun na světě.

Střelci v B-17 ... brejle proti slunci, dobrej džob.
**********************************************

Taktika útoku stíhače na bombardovací svaz.
Zdroj: bayourenaissanceman

Když už jsme u střeleckých věží, přidám pár obrázků … dobrá je třeba Rose-Rice s radarem. Co by s tím udělal, ale příchod proudových letadel ve větším měřítku je taky otázka? Úmrtnost osádek bombardérů byla vcelku vysoká a překonaly je jen posádky německých ponorek.

RAF a USAAF hledalo způsoby, jak zlepšit přesnost dělostřelby. Řešením byly účinnější zbraně. Např. RAF vyvinulo věž s krycím názvem Village Inn, která byla navržena Fraserem Nashem (model FN-150) a byla velmi úspěšná, ale přišla příliš pozdě na to, aby měla velký dopad na leteckou válku. Jen asi sto letadel bylo touto věží vybaveno do konce války.
Velmi úspěšná radarem naváděná věžička byla vyvinuta Rose Brothers. Byly jí vybaveny zadní pozice některých Lancasterů v roce 1944 a 1945. Sir Arthur Harris si jí v dopise Rose Brothers po válce velmi pochvaloval: „Jednoduše nejlepší věžička k dnešnímu dni. Navíc je to jediná věž, ze které může střelec uniknout, aniž by musel opuštět letadlo na jiném místě.“
******************************************


Dobrej posez měl frajer ve spodní kouli


Ve své době byl například Consolidated B-24 Liberator nejkomplikovanější a nejdražší letoun na světě.

Střelci v B-17 ... brejle proti slunci, dobrej džob.
**********************************************


Taktika útoku stíhače na bombardovací svaz.
Zdroj: bayourenaissanceman





V roce 1943 byl testován Lancaster se zadní věží z Liberatoru B-24. Zkoušky dopadly uspokojivě, ale instalace by si vyžádala překonstruování ocasní části a výrazné změny hydraulického a elektrického systému letounu. Harris, v obavě o výpadek v dodávkách Lancasteru, nakonec požádal firmu Rose o navržení nové věže, která by se dala instalovat na letoun bez nutnosti dalších změn.
Výsledek byl výborný, tedy pokud zrovna fungoval. Rose-Rice vykazovala ve srovnání s FN výrazný nárůst počtu závad, což nakonec vedlo ke snížení objednávky ze 600 na 400 ks a tlaku na Frazer-Nash k urychlení vývoje nové věže FN-82 s velkorážovými kulomety.
Výsledek byl výborný, tedy pokud zrovna fungoval. Rose-Rice vykazovala ve srovnání s FN výrazný nárůst počtu závad, což nakonec vedlo ke snížení objednávky ze 600 na 400 ks a tlaku na Frazer-Nash k urychlení vývoje nové věže FN-82 s velkorážovými kulomety.
Moudrý tyran povolí ve své zemi svobodu myšlení. Těch několik málo poddaných, kteří ji nakonec využijí, nestojí za řeč.