Technologie STEALTH
Technologie STEALTH
Stealth, píše se rok 1991 a stroje F-117 Nighthawk neviditelně přilétají nad Bagdád, shazují laserem naváděné,přesné pumy a stejně neviditelně jak se přiblížily zase odlétají.
Takovýchto letů podnikly nespočet, ale už tehdy bylo jasné že technologie Stealth na které byly tyhle stíhačky založeny je něčím revolučním ve vedení letecké války, nebo spíše leteckého bombardování. Je známo že díky radaru už Britové v Bitvě o Británii za WW2 dokázali odhalit německé bombardéry ještě než přeletěly čáru pobřeží Francie. To bylo tehdy revoluční a změnilo to válečné akce, nebo změnilo, myslím to tak že piloti RAF mohli očekávat kde přesně se střetnou s bombardéry Luftwaffe. Když němci zavedli také radar a dokázali najít přilétající spojenecké bombardéry bylo to stejné. Proto se už za války snažili vědci najít způsob jak se vyhnout odhalení radarem.
Techniky byly různé, třeba podlétávání signálu v malé výšce, nebo zavedení klamných cílů které zobrazovaly na obrazovce další imaginární/neexistující cíle,ale nebyla žádná technika která by stroj z obrazovek radaru odstranila. První zkoušení Stealthu proběhlo v
Ta technologie přišla až se zavedením strojů které měli technologii Stealth, stroje sice z obrazovek radaru nezmizely!!! To je bohužel mínění mnoha lidí že Stealth stroje skryje tak že nejsou vůbec vidět,ale to není pravda.Stroje jsou na radaru dále vidět,ale mají jen malý obraz, u F-117 se uvádí že obraz radaru je veliký asi jako obraz vrány.
Tak a teď k samotné technologii, systému a technice. Myslím že všichni víte jak vypadá
F-117 Nightahwk – taková hranatá, šípovitá stíhačka, vypadá že se od klasických stíhaček opravdu liší. Je tomu tak, je to hlavně kvůli tomu Stealthu.
1)Stroj je pokryt kompozitními materiály a speciální vrstvou materiálu RAM (Radar Absorbent Materials) , ta má účinek ten že pohlcuje radarový signál/záření a propouští zpátky jen menší procento z celkového signálu který na letoun dopadl.
2)Jak už sem psal tak všechny stroje které jsou zakládány na technologii Stealth mají divné tvary, to je dáno hlavně tím aby se radarový paprsek odrážel jinam než zpátky k radarovému přijímači. Bylo totiž zjištěno že úhel pod kterým dopadá signál na letadlo je v rozmezí 30° proto byly křivky letadla navrhnuty tak aby se signál ve stejném uhlů nevracel,ale byl odrážen úplně jinam. Takovéto tvary jsou vidět všude na letadle, někdy vidět nejsou pže jsou skryty pod nátěrem,ale mají stejný účinek, odráží signál, vypadá to asi jako zuby u pily akorát že mají ostré a rovné tvary.
3)Vnitřní konstrukce je také přizpůsobena pro odrážení signálu a to tak že po celé ploše letadla je konstrukce tvořena jakýmisi schránkami do tvaru písmene V = VVVVV signál do nich dopadne a odráží se jakoby uvnitř a jen malá část z něj se vrací zpátky.Jmenuje se to „diagonální žebra“ a jsou udělána z keramického skla.
4)Letouny jsou vybaveny novým rušícím zařízením které vysílá nový signál zpět do radaru!takže by se ani nedalo hovořit o rušení, pracuje na tomto principu.Na povrch letounu dopadá signál který se odráží ve stejné kumulaci zpět do radaru, tento systém pošle směrem k radaru signál,ale s opačnou kumulací. Nevím jak víc bych to mohl popsat než takto – na letoun dopadá signál který vypadá asi jako sinusoida a tento systém pošle k radaru zpátky signál který má fázi jako cosinusoida takže se oba signály vyruší a výsledek je takový že na obrazovce se neukáže takřka žádný obraz.
Letouny však stále jsou vidět!!Ale vypadá to tak že čím větší stroj – tím menší obraz na radaru a naopak pže se radarový signál který dopadá na plochu většího letadla odrazí do daleko více směrů než od stroje menšího.
Na systému Stealth jsou založeny už i mnohé stroje jako F-117 Nighthawk, B1 Lancer, B-2 Spirit,F-22 Raptor, SR-71 Blackbird…
Vývojáři nových vojenských letadel se snaží na své letadla která vytváří použít alespoň nějaké vlastnosti Stealth, nejobvyklejší bývá použití pohlcujících ploch RAM.
Takovýchto letů podnikly nespočet, ale už tehdy bylo jasné že technologie Stealth na které byly tyhle stíhačky založeny je něčím revolučním ve vedení letecké války, nebo spíše leteckého bombardování. Je známo že díky radaru už Britové v Bitvě o Británii za WW2 dokázali odhalit německé bombardéry ještě než přeletěly čáru pobřeží Francie. To bylo tehdy revoluční a změnilo to válečné akce, nebo změnilo, myslím to tak že piloti RAF mohli očekávat kde přesně se střetnou s bombardéry Luftwaffe. Když němci zavedli také radar a dokázali najít přilétající spojenecké bombardéry bylo to stejné. Proto se už za války snažili vědci najít způsob jak se vyhnout odhalení radarem.
Techniky byly různé, třeba podlétávání signálu v malé výšce, nebo zavedení klamných cílů které zobrazovaly na obrazovce další imaginární/neexistující cíle,ale nebyla žádná technika která by stroj z obrazovek radaru odstranila. První zkoušení Stealthu proběhlo v
Ta technologie přišla až se zavedením strojů které měli technologii Stealth, stroje sice z obrazovek radaru nezmizely!!! To je bohužel mínění mnoha lidí že Stealth stroje skryje tak že nejsou vůbec vidět,ale to není pravda.Stroje jsou na radaru dále vidět,ale mají jen malý obraz, u F-117 se uvádí že obraz radaru je veliký asi jako obraz vrány.
Tak a teď k samotné technologii, systému a technice. Myslím že všichni víte jak vypadá
F-117 Nightahwk – taková hranatá, šípovitá stíhačka, vypadá že se od klasických stíhaček opravdu liší. Je tomu tak, je to hlavně kvůli tomu Stealthu.
1)Stroj je pokryt kompozitními materiály a speciální vrstvou materiálu RAM (Radar Absorbent Materials) , ta má účinek ten že pohlcuje radarový signál/záření a propouští zpátky jen menší procento z celkového signálu který na letoun dopadl.
2)Jak už sem psal tak všechny stroje které jsou zakládány na technologii Stealth mají divné tvary, to je dáno hlavně tím aby se radarový paprsek odrážel jinam než zpátky k radarovému přijímači. Bylo totiž zjištěno že úhel pod kterým dopadá signál na letadlo je v rozmezí 30° proto byly křivky letadla navrhnuty tak aby se signál ve stejném uhlů nevracel,ale byl odrážen úplně jinam. Takovéto tvary jsou vidět všude na letadle, někdy vidět nejsou pže jsou skryty pod nátěrem,ale mají stejný účinek, odráží signál, vypadá to asi jako zuby u pily akorát že mají ostré a rovné tvary.
3)Vnitřní konstrukce je také přizpůsobena pro odrážení signálu a to tak že po celé ploše letadla je konstrukce tvořena jakýmisi schránkami do tvaru písmene V = VVVVV signál do nich dopadne a odráží se jakoby uvnitř a jen malá část z něj se vrací zpátky.Jmenuje se to „diagonální žebra“ a jsou udělána z keramického skla.
4)Letouny jsou vybaveny novým rušícím zařízením které vysílá nový signál zpět do radaru!takže by se ani nedalo hovořit o rušení, pracuje na tomto principu.Na povrch letounu dopadá signál který se odráží ve stejné kumulaci zpět do radaru, tento systém pošle směrem k radaru signál,ale s opačnou kumulací. Nevím jak víc bych to mohl popsat než takto – na letoun dopadá signál který vypadá asi jako sinusoida a tento systém pošle k radaru zpátky signál který má fázi jako cosinusoida takže se oba signály vyruší a výsledek je takový že na obrazovce se neukáže takřka žádný obraz.
Letouny však stále jsou vidět!!Ale vypadá to tak že čím větší stroj – tím menší obraz na radaru a naopak pže se radarový signál který dopadá na plochu většího letadla odrazí do daleko více směrů než od stroje menšího.
Na systému Stealth jsou založeny už i mnohé stroje jako F-117 Nighthawk, B1 Lancer, B-2 Spirit,F-22 Raptor, SR-71 Blackbird…
Vývojáři nových vojenských letadel se snaží na své letadla která vytváří použít alespoň nějaké vlastnosti Stealth, nejobvyklejší bývá použití pohlcujících ploch RAM.
Pouze zasáhnout nestačí.....
Jo o tom som pocul, kamarat my to spominal ked sme sa o f-117 bavili v buse, stare cisla Atomu mam, skusim to pohladat, ak nieco najdem, tak vam to naskenujem, ale nic neslubujem, nemam vsetko co vyslo.sa58 píše:Pamatuju si na nějaký článek (ještě za minulého režimu v Atomu), byla tam zmínka o možnosti zachycení F-117 MiGem-31 z horní polosféry. Slyšel o tom někdo?
Objevil jsem něco podobného na jednom ruském diskuťáku podobnému tomuto.
Mig 31 má nyní modernizovaný radiolokátor Zaslon-M,s dosahem 380km,což je dosah pro nalezení velkých cílů. U stealth se pak uvádí 1/3 dosahu.
Letoun Stealth totiž není neviditelný,jen je prostě pro standartně nastavený radar velmi malý a tudíž neidentifikovatelný cíl.
Není to tedy o viditelnosti,ale o vzdalenosti. Tento radar by mel tedy F22 zachytit na 120km,coz je nyní standartní dlouhá vzdálenost pro vzdušný boj.
Prý už mají v prototypu radar s dosahem 500km a tam se ta 1/3 = 160km!!!!
Mig 31 má nyní modernizovaný radiolokátor Zaslon-M,s dosahem 380km,což je dosah pro nalezení velkých cílů. U stealth se pak uvádí 1/3 dosahu.
Letoun Stealth totiž není neviditelný,jen je prostě pro standartně nastavený radar velmi malý a tudíž neidentifikovatelný cíl.
Není to tedy o viditelnosti,ale o vzdalenosti. Tento radar by mel tedy F22 zachytit na 120km,coz je nyní standartní dlouhá vzdálenost pro vzdušný boj.
Prý už mají v prototypu radar s dosahem 500km a tam se ta 1/3 = 160km!!!!
Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
- Atlantis
- nadporučík
- Příspěvky: 819
- Registrován: 7/4/2005, 15:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Ono rusové to i částečně co vím obcháyeejí tak, že yavedli optické systémy dlouhého dosahu (jakási kukátka) asi právě pro takovéhle cíle, aby se přesvědčily, je-li to jen "ona vrána" nebo trošku nebezpečnější ptáček. Ale asi to funguje jen v noci.
Tak mě jen napadá, nešel by na počítačích pro radar udělat nějaký vyhledávací algoritmus? Ono F-117 se asi pohybuje trošku jinak, než klasická vrána:-)
Tak mě jen napadá, nešel by na počítačích pro radar udělat nějaký vyhledávací algoritmus? Ono F-117 se asi pohybuje trošku jinak, než klasická vrána:-)
Stealthy jsou určeny hlavně pro použití v noci,neberu takový Sr-71 Blackbird,kterej lítá velkýma rychlostma,ale jde o to že pokud by jsi měl z letadlem přímý vizuální kontakt tak už pro některé zbraně nepotřebuješ radar,takže ta noc je taky kryt.Pže i s nejlepším stealthem se neubráníš střelbě a odhalení z klasických zbraní které nepracují na bázi radaru.norad píše:Radarový obraz můžeš zmenšovat jak chceš, pořád je tu možnost vizuální identifikace.
Nebo jsou všechny tyto letouny určeny hlavně pro noční operace?
Taky nevím co je na tom pravdy ale některé SAMy údajně jdou zaměřit na určitou oblast, takže pokud by jsi třeba F-117 viděl a měl po ruce nějakou takovou věcičku tak ta by myslím neměla problém rozeznat nepatrné "podněty" vydávané stealthem od naprostého klidu ve zbytku sektoru na který jsi se zaměřil...ale to je jak říkám, že nevím co je na tom pravdy
Pouze zasáhnout nestačí.....
V prvom rade, SR-71 v žiadnom prípade nepatrí do kategórie stealth. Na jeho povrchu nieje žiadna hmota, ktorá pohlcuje radarové vlny (je pokrytý titanovou vrstvou, ktorá dokáže účinne odolať teplote, ktorá vzniká pri lete - až 316 stupňov) ani jeho tvary niesú nijak podobné lietadlám stealth. Jeho obranou je rýchlosť. Aj keby ste ho zamerali radarom, kým vystrelíte raketu, jednoducho ho nedobehne za sekundu prejde viac ako 3 km.....môže sa to podariť, ak ho radar nájde prilietať. A vizuálna identifikácia? Žiadna šanca....jedna vec, je príliš vysoko-voľným okom veľmi veľmi ťažko identifikovateľný, druhá vec, keby ste ho nad sebou zbadali, znova nastáva problém, že nestihnete vystreliť raketu. Čo sa týka technológie Stealth ako takej, zďaleka nieje neprekonateľná a F-117 sa musel pri svojom lete nad Irakom vyhýbať radarom pomocou slalomu. Do vzdialenosti okolo 80 km sa dá radarom nájsť, rozpoznať a zostreliť ktorékoľvek lietadlo s technológiou Stealth, či F-117, alebo novšie stroje. Potom už nastáva vzdušný boj rovnaký ako u ostatných lietadiel....klamné cieľe, manévre a podobné záležitosti.
S tými akciami máš pravdu, ale musím povedať, že podľa mňa to bolo najlepšie lietadlo všetkých čias z toho hľadiska, že za 30 rokov nebol ani jeden zostrelený. Ja ti poviem, že dodnes je záhadou, prečo sa pri mach 3.44 (4100 km/h) motor vypne a nechce naštartovať, kým sa rýchlosť nezníži do mach 3.3. Rovnako som počul že teoreticky by motory dokázali vyvinúť rýchlosť až 3.7 machu.
SR-71 má na sobě některé prvky stealthu a je tam taky mnohými lidmy zařazován,nezapomeň že slovo Stealth znamená tajný, takže pokud SR-71 má takové vlastnosti jako rychlost a dostup které jej zajiš´tují tak že je těžko dosažitelný tak do této kategorie taky patří!!Nemusí mít takové vychytávky jako třeba F-117,ale Yamato má pravdu ty žebra má taky a to stejné že je u něj částečná plocha RAM.
Pouze zasáhnout nestačí.....
Ja som sa už zaregistroval......no, SR-71 by som zaradil do zvláštnej kategórie. A povlak RAM je na ktorej ploche podľa teba? Keď už píšeš že tam je čiastočne. Napríklad na vstupe do motora je 800 stupňov a na ostatných častiach okolo 300 stupňov. Podľa mňa by dlhodobo taký žiar nevydržala a odpadla by.
Naposledy upravil(a) Jack dne 5/12/2005, 19:49, celkem upraveno 1 x.