Vybudování tohoto průplavu (délka 99 km, šířka 65 m, hloubka 9 m) přišlo německou státní pokladnu na 150 miliónů zlatých marek, takže není divu, že jeho zprovoznění se stalo velkou společenskou událostí, kterou si pochopitelně nenechal ujít ani císař Vilém II., libující si v pompézních přehlídkách, jež měly demonstrovat vzrůstající moc sjednoceného Německa. Při této příležitosti se zde shromáždilo 65 válečných lodí z patnácti zemí, přičemž domácí flotilu reprezentovaly především čtyři zánovní bitevní lodě třídy BRANDENBURG. K zahájení provozu došlo 20. června 1895, kdy císařská jachta HOHENZOLLERN symbolicky proťala nataženou pásku a proplula kanálem od západu na východ, čímž došlo k zprovoznění tohoto strategicky významného vodního díla.
Infanta Maria Teresa v New Yorku
Německo však tehdy ještě nepatřilo mezi námořní velmoci prvního řádu a nemohlo se měřit s Velkou Británií, která v roce 1897 uspořádala ve Spitheadu obrovskou námořní přehlídku konanou na počest šedesátého výročí korunovace královny Viktorie. Tehdy se zde shromáždilo 178 válečných plavidel, mezi nimiž nechyběl ani pancéřový křižník VIZCAYA reprezentující španělské námořnictvo. Téhož roku přeplula INFANTA MARIA TERESA Atlantik a zakotvila v New Yorku, kde se konala slavnost spojená s otevřením pomníku, jenž byl postaven podle projektu architekta Duncana k uctění památky zesnulého amerického generála a prezidenta Granta.
Křižníky třídy INFANTA MARIA TERESA tvořily společně s bitevní lodí PELAYO jádro zdejší flotily, takže byly nasazovány všude, kde bylo třeba hájit španělské koloniální zájmy. Španělsko už několik století ovládalo dvě malé enklávy na pobřeží severního Maroka (a usilovalo o jejich rozšíření), které si však nárokovali i maročtí sultáni, takže tu často propukaly nejrůznější provokace a incidenty vyvolané zdejšími domorodými kmeny, i když od španělského vítězství v bitvě u Oued Ra´s (rok 1860), už k žádnému většímu konfliktu do konce 19. století nedošlo. V roce 1889 však byli ve zdejších vodách na palubě malé plachetnice oloupeni španělští občané a vláda v Madridu vyslala k sjednání nápravy nesourodou eskadru složenou z muzeální vlajkové fregaty GERONA, ke které se přidružily ještě nechráněné křižníky CASTILLA a NAVARRA, společně s chráněnými křižníky ISLA DE CUBA a ISLA DE LUZON, k nimž se později připojil i obrněnec PELAYO.
Celý spor byl nakonec vyřešen bez použití zbraní, protože místní vládcové splnili španělské požadavky, ale v roce 1895 došlo k podobnému incidentu, když byli v Maroku zabiti tři Španělé, načež sem bylo vypraveno silné loďstvo, jemuž velel admirál Florencio Montojo Trillo, aby bylo zajištěno vyplacení odškodného. K Montojově eskadře patřila bitevní loď PELAYO, pancéřový křižník VIZCAYA, chráněný křižník MARQUES DE LA ENSENADA a nechráněné křižníky ISABEL II. a ALFONSO XII. Toto uskupení pobývalo v severní Africe do 17. srpna 1895 a odplulo teprve po vyplacení peněžní kompenzace.

Bitevní loď Pelayo
Mnohem vážnější problémy museli Španělé řešit na Filipínách a na Kubě, jelikož na těchto ostrovech se zformovaly osvobozenecké síly usilující o vyhlášení nezávislosti. Nejvážnější situace panovala na Kubě, kde v roce 1895 propuklo povstání, jež koloniální správa potlačovala za použití drastických prostředků (metody povstalců však nebyly o nic lepší) a guvernér Weyler tu zřídil nechvalně proslulé první koncentrační tábory, díky čemuž měli Američané dobrou záminku k požadavkům, aby se Španělé zřekli vlastnictví tohoto ostrova. USA se o dění na Kubě velmi zajímaly, jelikož jejich firmy do zdejší ekonomiky investovaly 50 miliónů dolarů a 95 % vyprodukovaného cukru mířilo na americký trh. Další americké investice směřovaly do tabákového průmyslu a do těžby manganu a železné rudy. Základ zdejší ekonomiky ovšem přesto představovalo cukrovarnictví, takže není divu, že povstalci se zaměřovali především na ničení tohoto lukrativního odvětví, což ovšem poškozovalo nejenom koloniální správu, ale i americké investory.
Spojené státy se už dříve dvakrát pokusily Kubu odkoupit, ale Španělé odpověděli, že jí „raději potopí“, než by se jejího vlastnictví vzdali, a v 90. letech předložily vládě v Madridu třetí návrh, ve kterém za ostrov nabízely 300 miliónů dolarů. Španělé i přes velké úsilí (na ostrov bylo jenom do února 1897 vysláno přes 186 000 vojáků) nebyli schopni povstalce vojensky porazit a nekonečná válka je stála každý měsíc v přepočtu 6 miliónů dolarů, takže tato nabídka pro ně představovala elegantní příležitost, kterak si zachovat tvář a dlouhodobý spor se sílícími Spojenými státy jednou provždy vyřešit a udržet si alespoň Portoriko a državy v Tichomoří. Stejného mínění byl i admirál Cervera, jenž později napsal: „...z jakého důvodu bychom měli bránit nějaký ostrov, jenž byl sice dříve náš, ale teď už jej stejně z velké části neovládáme? Pokud bychom o něj nepřišli ve válce, stejně jsme jej už fakticky ztratili, i se vším našim majetkem a množstvím mladých mužů, kteří padli za oběť zdejšímu klimatu a bojům při obraně jakýchsi romantických idejí.“ Statistika mu dávala zapravdu neboť počet zemřelých španělských vojáků překročil od počátku povstání do začátku roku 1897 číslo 20 000 (včetně ztrát na Filipínách), ale vláda v Madridu se této državy odmítala vzdát, takže válečný konflikt byl na spadnutí a vzhledem k poloze Kuby bylo jasné, že v něm bude hrát důležitou úlohu válečné námořnictvo.

Guvernér Weyler
Španělé sice měli v Karibském moři početnou eskadru určenou k běžné koloniální službě (jenom na jaře 1895 sem bylo převeleno pět křižníků a stejný počet torpédovek), ale přesto byla do Havany v létě 1897 vyslána i VIZCAYA, což mělo později nepříznivě ovlivnit její bojovou hodnotu, jelikož během delšího pobytu v tropických vodách, došlo k silnému obrostu trupu, a protože Španělé zde neměli žádný suchý dok, byla její rychlost do jara 1898 snížena o několik uzlů, což později podvazovalo taktické možnosti celé Cerverovy eskadry.
V té době už bylo zřejmé, že vývoj americko-španělských vztahů neodvratně směřuje k válce a prezident McKinley byl rozhodnut celý problém vyřešit za použití síly a získat Kubu pro USA. Prezident mohl pro svoji expanzionistickou politiku počítat i s podporou mladého Theodora Roosevelta, jenž tehdy působil jako náměstek ministra válečného námořnictva a otevřeně prohlásil: „Všechny panovačné rasy bojovaly s jinými rasami. Žádný mírový triumf není tak velký jako vynikající vítězství ve válce.“ Nadšení pro válku a anexi španělských ostrovních držav ovšem zdaleka nesdíleli všichni vlivní politici a ani veřejnost na ní nebyla připravena. Později ovšem zapracoval zdejší tisk, jenž s oblibou popisoval brutalitu španělských vojsk a neutěšené poměry v koncentračních táborech, takže běžní Američané se stále více začali stavět na stranu kubánských rebelů, i když představa zakládání vlastní koloniální říše se stále netěšila přílišné podpoře.

Křižník Almirante Oquendo
V této souvislosti je zajímavé, že mladý Winston Churchill, jenž reprezentoval tradiční koloniální mocnost a na Kubě působil jako žurnalista, viděl zdejší situaci zcela odlišně a podle Weira „psal články o tamějších bojích, které vyznívaly jednoznačně příznivě pro španělské vojsko.“ Američané začali na Madrid vyvíjet velký nátlak i na diplomatickém poli a neustále stupňovali své požadavky, takže Weier v knize „Bitvy které změnily svět“ mohl napsat: „McKinley neustále naléhal na Španělsko, aby odvolalo Weylera, zlepšilo podmínky v koncentračních táborech a poskytlo Kubě autonomii. Španělsko se postupně jeho požadavkům přizpůsobovalo. Avšak o každém ústupku McKinley prohlásil, že je buď příliš malý, nebo přišel příliš pozdě.“
Weyler byl v roce 1897 skutečně odvolám a ve funkci guvernéra nahrazen Ramónem Blancem, ale brzy bylo zřejmé, že USA nemůže uspokojit nic menšího, než zřeknutí se vlastnictví ostrova, k čemuž ovšem hrdí Španělé odmítali přistoupit, takže napětí mezi oběma rivaly neustále narůstalo a Američané už v podstatě pouze hledali záminku k vyhlášení války. Na přelomu let 1897 a 1898 propukly v Havaně občanské nepokoje a protiamerické demonstrace a za této situace se McKinley na popud zdejšího konzula rozhodl vyslal na ostrov válečné lodě, jež sem oficiálně připluly na „přátelskou návštěvu“, ale ve skutečnosti zde měly hájit americké zájmy, což Španělé museli pociťovat jako vyloženou provokaci a další vměšování do dění na vzbouřené Kubě. Již 3. ledna zakotvil v Matanzasu chráněný křižník MONTGOMERY a 25. ledna připlul do Havany obrněnec MAINE, jehož velitel údajně do Washingtonu odesílal podrobná hlášení o stavu zdejších opevnění.

Potopený obrněnec Maine
Španělé se jako odpověď rozhodli vyslat k americkým břehům křižník VIZCAYA, jenž připlul 18. února do New Yorku, kde jej čekalo velmi nevlídné přijetí, protože o tři dny dříve byl MAINE potopen. Obrněnec kotvil v Havaně u bóje č.4 a poblíž se nalézal ještě starý německý křižník GNEISENAU a jedno španělské válečné plavidlo, když 15. února 1898 v 21:40 otřásla přístavem hromová exploze a MAINE se potopil i s 266 námořníky. Katastrofu přežilo pouze 77 osob, které zachránil španělský křižník ALFONSO XII. a americký obchodní parník CITY OF WASHINGTON. Příčina neštěstí není dodnes objasněna, ačkoliv guvernér Blanco zahájil ještě téhož dne oficiální vyšetřovaní, ale protože původcem zkázy byl výbuch v předním muničním skladu, jednalo se s největší pravděpodobností o samovolnou explozi střeliva.
Ke stejnému závěru dospěl i americký odborník na námořní munici Philip Alger, ale na jeho názor nebyl drán zřetel a americká vyšetřovací komise usoudila, že výbuch muničního skladu způsobila mina a tragický zánik obrněnce byl využit jako záminka k ospravedlnění dalšího tvrdého postupu vůči Španělsku. Mezitím dostala VIZCAYA rozkaz k návratu na Kubu, takže 25. února nepřátelský naladěný New York opustila a odplula do Havany, kde se nalézal i sesterský křižník ALMIRANTE OQUENDO (podle původního plánu měl odplout do New Orleans), aby zde demonstroval vůli Madridu bránit Kubu před případnou americkou intervencí.

Vizcaya před svou plavbou do Karibiku
V té době se už nad Kubou začala neodvratně stahovat válečná mračna a USA požadovaly nejenom uzavření koncentračních táborů, ale i sjednání dohody o příměří s kubánskými povstalci, na jejímž dojednání se měli podílet i američtí důstojníci. I když zoufalí Španělé byli ochotni tyto ponižující podmínky přijmout a souhlasili nejenom se zrušením koncentračních táborů, ale byli dokonce ochotní internovaným osobám vyplatit 3 milióny peset odškodného a počátkem dubna vyhlásili jednostranné zastavení bojových operací, válku už odvrátit nemohli. V posledním pokusu zažehnat konflikt se 26. března obrátili na vlády Velké Británie, Francie, Ruska, Německa a Rakousko-Uherska s návrhem, aby celý spor rozsoudila mezinárodní arbitráž. Příměří na Kubě se měl pokusit dojednat papež Lev XIII., ale k zahájení jeho mise nakonec nedošlo a Španělé se nedočkali ani žádné podpory ze strany oslovených velmocí.
Vlády ostatních koloniálních mocností ke Španělsku dozajista pociťovaly jistou solidaritu, jelikož představa, že sílící Spojené státy opustí politiku izolace a zapojí se do boje o nové rozdělení světa, u nich musela vyvolávat znepokojení, ale na jeho podporu nebyly ochotné podniknout takřka nic. Do Washingtonu byla pouze 6. dubna doručena kolektivní nóta, ve které vyzývaly amerického prezidenta k mírovému řešení konfliktu a zdrženlivosti, což McKinley pochopil jako udělení volné ruky ke konečnému řešení kubánské otázky, takže již 20. dubna předložil Madridu ultimátum požadující zřeknutí se svrchovanosti nad Kubou a zahájení evakuace vojáků z ostrova, což Španělé odmítli a válka se stala nevyhnutelnou. Již 7. dubna opustil Kubu americký konzul Fitzhugh Lee (synovec legendárního Jižanského vojevůdce) a 21. dubna Španělsko přerušilo diplomatické styky s USA, načež Spojené státy 22. dubna zveřejnily prohlášení o zahájení námořní blokády Kuby a eskadra kontradmirála Sampsona ještě téhož dne bombardovala zdejší pobřeží, načež Španělé USA vyhlásili 23. dubna 1898 válku.

Kubánští povstalci
V době zahájení nepřátelství mělo Španělsko na Kubě početný vojenský kontingent čítající 185 000 mužů, zatímco povstalci nedokázali postavit do pole více než 30 000 špatně vyzbrojených a jednotnou organizaci postrádající bojovníků, kterým formálně velel Máximo Gómez. Slabá byla i regulérní armáda Spojených států, která tehdy čítala toliko 28 000 mužů. Španělská pěchota byla částečně vyzbrojena staršími americkými puškami Remington, ale většina vojáků už disponovala moderními opakovačkami Mauser a v jejich výzbroji byly i kulomety Maxim. Polní dělostřelectvo nejrůznějších ráží zastupoval především domácí systém Hontoria, ale nechyběly ani výrobky renomovaných evropských a amerických zbrojovek. Španělé měli na Kubě dobře opevněnou námořní základnu v Havaně a celý ostrov protínala od severu k jihu tři opevněná pásma (jedno nebylo dokončeno), která měla bránit povstalcům ve volném pohybu a izolovat je v jeho jednotlivých částech, ale stejně dobře mohla být použita i k zastavení postupu invazních vojsk. Tvořily je soustavy pevnůstek zákopů, polních opevnění, světlometů a plotů z ostnatého drátu. Nejznámější z těchto opevněných linií se táhla mezi městy Morón a Júcaro a rozdělovala ostrov na dvě přibližně stejně velké části.
Naproti tomu válečné námořnictvo bylo slabé, i když ruský autor Skrickij o něm napsal, že „... na papíře představovalo značnou sílu. Skládalo se z desítek chráněných a většího množství malých křižníků, dělových člunů a torpédových plavidel. Část se nalézala na Filipínách kvůli ochraně tichomořských kolonií a další se dokončovala nebo přestavovala.“ Původní Ariasův program schválený v roce 1887 se nepodařilo naplnit, takže stále ještě nebyly dostavěné tři pancéřové křižníky třídy PRINCESA DE ASTURIAS, chráněný křižník REINA REGENTE se v roce 1895 potopil a zbývající plavidla této třídy (ALFONSO XIII. a LEPANTO) nebyly dosud schopné operačního nasazení. Jednotlivé prameny se poněkud rozcházejí v počtu válečných lodí, které mělo Španělsko k dispozici, ale Alfréd Stenzel k tomu uvádí: „Španělská flotila tehdy sestávala z následujících lodí, z nichž pouze část bylo možné považovat za moderní: 7 obrněnců (7000 -10000 tun, 16 -20 uzlů), mezi nimiž byly i dva naprosto zastaralé, 4 chráněných křižníků (1000-5000 tun, 14-21 uzlů), 10 malých křižníků, 10 velkých a 6 menší torpédových plavidel; dále se skládalo z 30 velkých a 20 menších dělových člunů a několika pomocných křižníků.“
Pancéřový křižník Emperador Carlos V.
V Toulonu právě probíhala přestavba bitevní lodě PELAYO a starých pancéřových fregat NUMANCIA a VITORIA, které musely být urychleně staženy zpět do Španělska ještě před dokončením jejich rekonstrukce a zcela bojeschopný nebyl ani pancéřový křižník EMPERADOR CARLOS V., díky čemuž zůstávala tři popisovaná plavidla třídy INFANTA MARIA TERESA jedinými většími španělskými jednotkami, které se mohly ihned po zahájení války zapojit do válečných operací.
Španělé se podle Mitjukova a Anky pokusili své loďstvo posílit objednávkami a nákupy vhodných plavidel v zahraničí. Konkurs na zajímavý projekt bitevní lodě pojmenované EMPERADOR FILIPPE II. vyhrála Armstrongova loděnice, která měla postavit nový obrněnec o výtlaku 11 000 tun, nesoucí čtyři děla ráže 254 mm a šestnáct kalibru 152 mm, jenž měl dosahovat rychlosti devatenácti uzlů. Nadějný projekt však zhatil nedostatek financí a prohraná válka, takže Španělé se plánované posily nedočkali a neúspěšně skončila i snaha o koupi rakousko-uherských obrněnců WIEN, MONARCH a KRONPRINZESSIN ERZHERZOGIN STEFANIE, které Rakušané nakonec odmítli prodat.
Částečným úspěchem naopak skončila snaha získat moderní pancéřové křižníky v Itálii. Společnost Ansaldo vyhrála konkurs na stavbu nového pancéřového křižníku PEDRO DE ARAGÓN (třída GARIBALDI), jenž se nakonec nerealizoval, ale Španělům se v květnu 1896 podařilo koupit jiný rozestavěný křižník stejného typu, jenž dostal jméno CRISTOBAL COLON a stal se poslední větší posilou zdejšího námořnictva před válkou s USA. Typ GARIBALDI byl exportně velmi úspěšný, neboť celkem se těchto křižníků prodalo sedm a jejich počet mohli ještě rozmnožit Španělé, kteří těsně před válkou projevili zájem i o jednotku VARESE, ale opět neuspěli a stejně dopadla i jednání o získání menšího pancéřového křižníku CARLO ALBERTO.

Křižník Cristobal Colon
Španělé při zadávání zakázek na stavbu velkých válečných lodí z finančních důvodů pokud možno upřednostňovali domácí loděnice, které však pracovaly většinou velmi pomalu a často i nekvalitně, jelikož Španělsko bylo průmyslově slabě rozvinutou zemí (výroba oceli na hlavu činila toliko 11 kg) a snaha zajistit si těsně před válkou nová plavidla v zahraničí většinou ztroskotala na nedostatku volných peněžních prostředků, zatímco USA např. v lednu 1898 koupily dva velké chráněné křižníky (o jeden měli zájem i Španělé) od Brazílie. Díky tomu se vzájemný poměr námořních sil obou rivalů koncem 19. století neustále měnil v neprospěch Španělů, což si uvědomoval i admirál Cervera, jenž k tomu napsal: „Současná vojenská situace Španělska ve srovnání se Spojenými státy, je nyní horší než v minulosti, jelikož jsme se finančně vyčerpali, kdežto naši rivalové zbohatli. Naše námořnictvo bylo v poslední době posíleno toliko o křižník „Cristobal Colon“ a torpédoborce, zatímco oni posílili svou flotilu mnohem více.“
Nedostatek peněžních prostředků se promítl i do materiálního zabezpečení a úrovně výcviku španělského loďstva, jež v letech 1897 a 1898 nepořádalo žádné větší manévry a trpělo nedostatkem uhlí a střeliva. Za této situace mohlo spoléhat pouze na svou dlouholetou tradici a odhodlání posádek bojovat proti silnějšímu nepříteli, což však samo o sobě k úspěchu stačit nemohlo.

Americký křižník New York

Mladý Pascual Cervera
Osobnost admirála Cervery je neodmyslitelně spjata s popisovanými plavidly, takže si zaslouží alespoň stručný životopis. Pascual Cervera y Topete se narodil 18. února 1839 ve městě Medina Sidonia, a třebaže jeho otec byl armádní důstojník, mladého Pascuala lákala služba u válečného loďstva natolik, že se ve třinácti letech přihlásil na námořní akademii a loďstvu zůstal věrný po celý život. První válečné zkušenosti nasbíral na přelomu 50. a 60. let 19. století v Maroku a brzy nato se vyznamenal v bojích na Filipínách, kde se však uplatnil i jako kartograf, a po návratu do vlasti se aktivně účastnil tzv. karlistických válek. Podílel se i na potlačování prvního povstání na Kubě a ve druhé polovině 70. let jej osud znovu zavál na Filipíny, kde se však nakazil malárií a nechybělo mnoho, aby této chorobě podlehl.
Koncem let 80. dohlížel na stavbu bitevní lodě PELAYO a později dozoroval i realizaci pancéřových křižníků třídy INFANTA MARIA TERESA. Už jako námořní kapitán se stal prvním velitelem PELAYA a jelikož měl pověst schopného a svědomitého důstojníka, dostal nabídku zastávat funkci ministra námořnictva. Cervera nabídku v prosinci 1892 přijal, ale pod podmínkou, že rozpočet námořnictva nebude zkrácen, což mu bylo opravdu přislíbeno. Sliby politiků však jak známo obvykle nemají patřičnou váhu a výdaje na válečné loďstvo byly hned v následujícím roce seškrtány o téměř 2 milióny peset a znechucený Cervera okamžitě rezignoval a vrátil se do činné služby.
Admirál Cervera
V době zvyšujícího se napětí mezi Španělskem a USA byl stoupencem mírového řešení konfliktu, protože si bolestivě uvědomoval slabost španělské flotily. V roce 1897 se stal velitelem jádra zdejšího námořnictva a snažil se o nápravu neutěšených poměrů (požadoval nakoupit 50 000 tun uhlí a 10 000 dělostřeleckých projektilů) a varoval před katastrofálními důsledky války (otevřeně hovořil o novém Trafalgaru), ale jeho sisyfovské úsilí připomínalo boj s pověstnými větrnými mlýny a ke kýženému výsledku nevedlo.
Křižníky ALMIRANTE OQUENDO a VIZCAYA připluly 19. dubna na Ostrovy Zeleného mysu a zakotvily v přístavu Porto Grande. Admirál Cervera se ještě téhož dne přivítal s posádkami obou lodí a zjistil, že VIZCAYA nutně potřebuje odeslat do suchého doku k očištění lodního dna, k čemuž však nakonec nedošlo a tato jednotka musela díky tomu prodělat válku s obrostlým dnem, díky čemuž se pro celou formaci stala příslovečnou koulí na noze omezující její možnosti v případném boji. Ostrovy Zeleného mysu patřily neutrálnímu Portugalsku, tudíž je španělské válečné lodě měly po zahájení nepřátelství do 24 hodin opustit, ale přesto se zde zdržovaly až do 29. dubna. Během pobytu na těchto malebných ostrovech se problémem stalo i obstarávání paliva, jelikož Španělé zde dokázali získat jenom 700 tun uhlí, neboť všechny zbývající zásoby pohotově zakoupil americký konzul.

Torpédoborec Furor
Třebaže válka se Spojenými státy byla na spadnutí už delší čas, neměli Španělé vypracovaný žádný plán vedení válečných operací a nyní se museli takřka ze dne na den rozhodnout jestli zvolí čistě obrannou taktiku, či se pokusí o aktivní vedení bojových operací v prostoru Atlantiku. Velení se zpočátku klonilo k druhé možnosti a vypracovalo plán velkoryse pojaté ofenzivy proti americkému pobřeží a námořnímu obchodu, kterou měly provádět tři samostatné eskadry působící v prostoru od hranic s Kanadou k pobřeží Brazílie. Je zajímavé, že Španělé se do těchto operací chystali nasadit i plavidla jako PELAYO nebo NUMANCIA a VITORIA, jež se k těmto úkolům vůbec nehodily, ale pancéřové křižníky konstruované mj. i k narušování nepřátelských námořních komunikací, se této ofenzívy účastnit neměly. Jejich záměry ovšem nakonec zůstaly pouze na papíře díky odporu Velké Británie, ale Španělé by je pravděpodobně stejně nedokázali rozvinout v plánovaném rozsahu, neboť měli nedostatek uhlí a mnohá plavidla nebyla počátkem války schopná operačního nasazení.
Cervera očekával, že jeho síly dostanou za úkol bránit Španělsko a přilehlá území jako Baleárské a Kanárské ostrovy před útoky amerického loďstva, takže již 22. dubna svolal poradu velitelů a oznámil jim svůj úmysl odplout na Kanárské ostrovy, kde měly být jeho lodě přezbrojeny, aby se po nezbytné údržbě, posílení dalšími plavidly a řádném vystrojení, mohly zapojit do válečných operací. Z této základny bylo možné podnikat dálkové výpady k pobřeží Severní Ameriky a do Karibiku a Cervera předpokládal, že nepřátelské loďstvo bude k odstranění této hrozby nuceno překonat celý Atlantický oceán a teprve pak byl ochoten svést s ním bitvu v evropských vodách, kdy by Španělé mohli operovat v blízkosti vlastních základen. Z Kanárských ostrovů bylo také možné zaútočit na americké válečné lodě v portugalských přístavech, kam na jaře 1898 připlul křižník SAN FRANCISCO a dělové čluny BANCROFT, MACHIAS a HELENA.
Námořní kapitán Concas
Válečná rada však byla opačného názoru a Cervera dostal rozkaz odplout do Karibského moře. Zkušený admirál si dobře uvědomoval jak obtížný úkolem jej nadřízení pověřili a obával se, že jeho plavba musí zákonitě skončit bitvou s mnohem silnějším protivníkem, o jehož výsledku si nedělal žádné iluze, jak dokládá následující úryvek z jeho dochované korespondence: „Válka se Američany by z naší strany měla být čistě obranná , jinak skončí naší záhubou; tyto okolnosti by se mohly změnit pouze tehdy pokud bychom získali spojence. Aktivní obrana z naší strany může sestávat z řady výpadů rychlými plavidly, jejichž cílem by měla být snaha způsobit silnějšímu nepříteli co největší škody. Jímá mě hrůza při přemýšlení nad důsledky námořní bitvy, a to i v případě , že by skončila našim úspěchem, neboť mě trápí otázka, kde bychom potom opravily utrpěná poškození? Já jsem připraven splnit svou povinnost, ale teď nastal čas přehodnotit naši situaci a podívat se pravdě do očí a neoddávat se iluzím, abychom předešli hroznému zklamání.“
Nicméně Cervera byl v první řadě svědomitý voják, jenž poslušně plní udělené rozkazy, ať už si o nich myslí cokoliv, takže jeho lodě naložily uhlí a 29. dubna opustily Ostrovy Zeleného mysu a zamířily na západ. Eskadra vyplula z Porto Grande v noci, takže nikdo neviděl kterým směrem se vydala a Američané se zatím mohli pouze dohadovat, kde se posléze objeví. Španělská formace se kromě pomocného plavidla ALICANTE skládala z pancéřových křižníků INFANTA MARIA TERESA (vlajková loď admirála Cervery), které velel námořní kapitán Concas, VIZCAYA (nám. kap. Eulate), ALMIRANTE OQUENDO (nám. kap. Lazaga) a CRISTOBAL COLON (nám. kap. Diaz) a torpédoborců TERROR (kapitán-poručík de la Rocha), PLUTON (Vasquez), FUROR (Carlier). Náčelníkem Cerverova štábu byl námořní kapitán Bustamente (Bustamante), funkci admirálova zástupce zastával námořní kapitán de Paredes a oddílu torpédoborců velel námořní kapitán Villaamil. Téže noci opustil Ostrovy Zeleného mysu ještě druhý oddíl tvořený torpédovkami RAYO, ARIETE a AZOR doprovázejících pomocné křižníky SAN FRANCISCO a CITY OF CADIZ, jenomže toto uskupení se už po několika hodinách muselo vrátit zpět, neboť došlo ke kolizi dvou torpédovek.

Námořní kapitán Bustamente
Na případné náhodné pozorovatele musela španělské formace působit silným dojmem, jenomže ve skutečnosti jí limitovala celá řada nedostatků. VIZCAYA měla rychlost sníženou o čtyři uzle, španělští strojníci byli špatně vyškolení, sekundární výzbroj křižníků třídy INFANTA MARIE TERESA se částečně skládala ještě z děl se starším typem závěru, munice byla nekvalitní a cvičné střelby se konaly jenom jednou ročně. Torpédoborce byly do služby zařazené narychlo, takže trpěly častými poruchami strojů a CRISTOBAL COLON neměl nainstalovaná těžká děla. Konkrétně tento zánovní křižník se mohl stát nejsilnější jednotkou celé eskadry, neboť patřil k novějšími typu označovanému jako „armoured cruiser“, díky čemuž měl lepší pancéřovou ochranu než ostatní Cerverovy křižníky, jenomže jeho prázdné dělové věže čněly nad palubu jako němá výčitka, jelikož Španělé jej nestihli vybavit těžkými děly, což jeho bojovou hodnotu značně snižovalo, neboť musel do války vyplout pouze s deseti kanóny ráže 152 mm a šesti kalibru 120 mm.
S obstaráváním výzbroje měli Španělé problémy po celou válku a jedinou zemí, jež jim byla ochotna prodat lodní děla, bylo Rakousko-Uhersko, čehož využily Škodovy závody v Plzni k dodávce svých nově vyvinutých námořních kanónů kalibru 120 a 150 mm, čímž se tato teprve nedávno etablovaná zbrojovka na mezinárodní scéně poprvé výrazněji prezentovala jako výrobce lodních děl.

Důstojníci křižníku Cristobal Colon před prázdnou přední dělovou věží
Jakmile zpráva o vyplutí Cerverovy eskadry dorazila do USA začalo se zdejší loďstvo připravovat k jejímu zachycení. Teoreticky bylo možné, že zamíří na Filipíny, ale od počátku bylo zřejmé, že Cervera dostal rozkaz přeplout Atlantik a zahájit válečné operace buďto v Karibském moři, nebo u východního pobřeží Spojených států, i když o konkrétním cíli jeho plavby se Američané zatím mohli pouze dohadovat. Zamíří na Kubu, aby se pokusil prorazit blokádu Havany? Nebo se pokusí překvapit bitevní loď OREGON, která se už od půlky března plavila kolem mysu Horn do Karibského moře a 30. dubna dosáhla Buenos Aires? Zaútočí na některý z velkých amerických přístavů na Atlantickém pobřeží? Tyto otázky si počátkem května kladli američtí velitelé, a protože každá z těchto alternativ byla reálná, nebyli schopní dojít k jednoznačnému závěru, což u veřejnosti vyvolávalo znepokojení.
Zde je třeba podotknout, že hrozba představovaná španělskými plavidly se od samého počátku války dosti přeceňovala a obavy Američanů přiživovaly i nepravdivé zprávy o nepřátelských lodích údajně spařených na nejrůznějších místech. Již 23. dubna si Američané spletli italský křižník GIOVANNI BAUSAN plující do Havany s VIZCAYOU a o čtyři dny později tvrdili cestující z parníku MAJESTIC, že spatřili v hloubi Atlantiku bitevní loď PELAYO a tři torpédoborce mířící k americkému pobřeží. Podobné zprávy začaly brzy přicházet i o Cerverově eskadře, která měla být několikrát spatřena na různých místech v Atlantiku, ale vždy se jednalo o falešná hlášení. Přesto Američané posilovali obranu vlastních přístavů, kam bylo přesunuto i několik jednotek blokujících doposud kubánské pobřeží, a další pátraly po španělských lodích v prostoru Karibiku, což oslabovalo blokádu Kuby.

Admirál Sampson
Cerverovy lodě se mezitím pomalu blížily ke břehům Amerického kontinentu, přičemž jejich průměrná rychlost činila 6 až 7 uzlů. Všechny torpédoborce vlekly křižníky (důvod není znám), což ještě snížilo už tak pomalé tempo plavby. Španělské uskupení nikdy neplulo větší rychlostí než deset uzlů a většinou byla jeho rychlost ještě mnohem menší, takže některé dny nedokázalo zdolat víc než 90 námořních mil. Během přesunu přes Atlantik nepotkali Španělé žádné nepřátelské válečné ani civilní plavidlo, ale velícímu admirálovi dělaly starosti nejrůznější poruchy, jimiž trpěly prakticky všechny jeho lodě. Cervera se rozhodl učinit zastávku na Martiniku, k němuž se jeho eskadra přiblížila 11. (často se uvádí i 12.) května a protože reálně hrozilo střetnutí s nepřátelskými loděmi, nechal už 10. května vyhlásit pohotovost a obsluhy děl spávaly v blízkosti svých bojových stanovišť.
Cervera u Martiniku hodlal doplnit zásoby paliva a proto vyslal do přístavu St. Pierre torpédoborec TERROR, jenž zde měl zároveň provést nezbytné opravy kotlů. V tomto přístavu však kotvil i americký pomocný křižník HARVARD, takže TERROR jej zase rychle opustil a vrátil se ke zbytku eskadry. Velitel HARVARDU obratem telegrafoval do Washingtonu zprávu o spatření španělské eskadry, čímž Američané získali první ověřenou informaci o španělských lodích od jejich vyplutí z Porto Grande a teoreticky se je mohli pokusit vyhledat a přinutit k bitvě, neboť jádro jejich loďstva ostřelovalo 12. května přístav San Juan na Portoriku.

Pomocný křižník Harvard
Během pobytu na Martiniku se Španělé dozvěděli o katastrofální porážce Montojovy eskadry na Filipínách a náladu jim nevylepšil ani postoj francouzských úřadů, které zamítly jejich žádosti o prodej uhlí, takže Cervera se rozhodl zdejší vody opustit a přesunout se k ostrovu Curaçao, aniž by se pokusil zničit americký pomocný křižník, jenž by musel neutrální přístav brzy opustit. Toto mezipřistání bývá označováno za chybu španělského admirála, jenž tím zbytečně prozradil svoji polohu, ale na pozdější události žádný vliv nemělo a Cervera mohl stěží předpokládat, že do odlehlého St. Pierre připluje téměř současně i některá z amerických válečných lodí. Od eskadry se nyní oddělil TERROR, jenž odplul do přístavu Fort-de-France provést opravu kotlů, a pak se v doprovodu ALICANTE vydal k Portoriku. Španělská eskadra se tedy zmenšila o dvě jednotky a naděje na její posílení ještě před dosažením Kuby byla minimální.
Cerverovy lodě nyní pluly podstatně vyšší rychlostí, než během přesunu přes Atlantik, což se pochopitelně projevilo zvýšenou spotřebou uhlí, jehož zásoby bylo nutné co nejdříve doplnit. Ideální by bylo vyhledat některý ze tří uhelných parníků, které měly eskadru zásobovat a Cervera doufal, že se s nimi setká na Curaçau, kam Španělé připluli 14. května. Curaçao ovládali Nizozemci a v jejich přístavech mohly současně pobývat toliko dvě lodě každé válčící strany. Proto do přístavu Willemstad vpluly pouze VIZCAYA a INFANTA MARIA TERESA, kdežto zbytek eskadry musel zůstat na vnější rejdě. Španělský admirál brzy zjistil, že ani jeden z uhelných parníků zatím nedorazil (před vyplutím mu bylo slíbeno, že zde bude připraveno 5000 tun paliva), takže musel požádat o spolupráci zdejší úřady. Nizozemci mu však byli ochotni prodat jenom 400 tun nekvalitního uhlí (Alexandrov a Solomonov uvádějí 500 tun), ale na druhou stranu souhlasili s prodloužením pobytu ve Willemstadu na 48 hodin a umožnili Španělům zakoupit čerstvé potraviny.

Trasa plavby Cerverovy eskadry
Přítomnost Cerverových lodí na Nizozemských Antilách samozřejmě neunikla zdejšímu americkému konzulovi, jenž tuto informaci postoupil do Washingtonu, jenomže do New Yorku dorazila 15. května i falešná zvěst, že tři španělské pancéřové křižníky byly spatřeny u Martiniku, což velení válečného námořnictva zmátlo natolik, že k žádné protiakci nepřistoupilo. Během pobytu ve Willemstadu se Cervera dozvěděl o bombardování San Juanu, takže usoudil, že u pobřeží Portorika operuje silná americká eskadra, a že nemá jinou možnost, než zamířit do některého z kubánských přístavů. Jeho lodě zvedly 16. května kotvy a Curaçao opustily, aby mohly v mezinárodních vodách přeložit část zakoupeného uhlí na ostatní plavidla a poté zamířily na sever, čímž se snažily vyvolat dojem, že cílem jejich další plavby bude Portoriko.
Později však admirál nařídil změnit kurz na severozápad a vydal se k pobřeží Kuby. Protože Španělé neměli dostatek paliva k dosažení Cienfuega nebo dokonce Havany, byl jako náhradní cíl zvolen přístav Santiago de Cuba. Eskadra plula ekonomickou rychlostí a bez zvláštních příhod se blížila ke Kubě. Teprve 18. května se lodní posádky dozvěděly, že směřují k Santiagu a ještě téhož dne před setměním nechal admirál vyhlásit bojovou pohotovost. Opatrnost byla na místě, jelikož se kdykoliv mohla na obzoru vynořit nepřátelská eskadra; pomocný křižník ST. LOUIS 18. května zničil podmořský telegrafní kabel vedoucí ze Santiaga na Jamaiku a v kubánských vodách operovaly i neutrální válečné lodě, jako např. rakousko-uherský křižník KAISERIN UND KÖNIGIN MARIA THERESIA, takže zejména v noční tmě mohlo snadno dojít k tragickému nedorozumění.