Ten můj příspěvek byl pouze pokus o komplexnější pohled na jednoduché číslo - 336 letadel VVS ztracených ve vzduchu dne 22.6.1941
Zde POZOR. Nejedná se o bojové ztráty, jak píšeš, ale skutečně o ztráty za letu resp. ve vzduchu. K nim je pak nutno připočíst 806 letadel zničených/ponechaných na letištích, abychom dostali celkové ztráty VVS dne 22.6.1941 - 1.142 letadel (+/- X% protože přesně to nikdo nespočítal a již nespočítá).
Západní vojenský okruh ... 738 letadel
Kyjevský vojenský okruh ... 301 letadel
Oděský vojenský okruh ... 47 letadel
Přibaltský vojenský okruh ... 56 letadel
Mimochodem Němci to počítali cca týden po 22.6. a dospěli k číslu cca 1.400 letadel VVS zničených první den války = poměrně velká shoda, ne?
Jak jsem již psal 336 nejsou bojové ztráty ve vzduchu, ale celkové ztráty ve vzduchu.Asi bych měl napsat, proč je ten Skeptikův odhad chybně. Předně, jsou to bojové ztráty. Což mimo jiné znamená, že do toho nejsou započítány žádné katastrofy, havárie a nouzová přistání.
No a já prostě nevěřím, že ani jedno letadlo (pardon jen jednotky kusů) nebylo ztraceno z důvodu navigační chyby a následného přistání do terénu (prostory Ukrajiny a Běloruska jsou rozsáhlé, bez významnějších navigačních bodů, a Ti kluci byly první den ve válce = určitě se nevraceli klidní a vyrovnaní), z důvodů spotřebovaného paliva (stíhačky VVS se nevyznačovali právě oslnivým doletem),z důvodu přistání na rozbombardovaném letišti nebo při přeletu na letiště záložní, z důvodu chybné pilotáže při návratu z bojů atd.
To zcela odporuje jak lidské přirozenosti, tak zkušenostem z jiných letectev či vzpomínkám pamětníků.
V tabulce, jako je ta Tvoje, tyto faktory nikde nejsou.
I když mě potěšilo to rozdělení na:
Bojové ztráty.
Zničeno ve vzdušných bojích - 133
Zničeno protiletadlovým dělostřelectvem - 18
Nevrátilo se z bojového letu - 53
Zničeno na letištích - 528
Nebojové ztráty.
Katastrofy - 1
Havárie - 2
Nouzová přistání - 3
u VVS ZOVO. Vždy jsem viděl pouze údaje 210 za letu a 528 na letištích. A mimochodem, to "zničeno ve vzdušných bojích" a "nevrátil se z bojového letu" lze také vysvětlovat jako "zaútočili jsme na nepřítele a Ivan se nevrátil" resp. "Ivan letěl na průzkum a nevrátil se". Těžko dnes určit
Je samozřejmě možné, že jsem ve své úvaze poněkud nadržoval protiletadlovcům na úkor "experten" a že počet skutečných sestřelů bylo více než jsem uváděl. Ale těch 322 sestřelů, deklarovaných německými piloty, to nejspíše nebylo.
A na konec ještě k systémům ověřování sestřelů.
Všechny byly špatné

Vždy mě ale rozesměje argument, že u Luftwaffe musel být sestřel potvrzen nezávislým pozorovatelem - často jiným pilotem.
Už vidím, jak katschmarek svému veliteli říká: "Entschuldigung Hans, ale já ti ten sestřel nepotvrdím. Zrovna jsem koukal, kde co lítá."
