X 11 Charles Plumier
Nákladní loď Charles Plumier, sesterská jednotka plavidla Victor Schoelcher, patří k nejaktivněji využívaným francouzským pomocným křižníkům, byť většinu nejzajímavějších událostí prožila pod britskou vlajkou. Tato loď pro transport banánů vstoupila do služby v říjnu 1938 (konstruována v Chantiers et Ateliers de Provence à Port-de-Bouc) a nějaký čas si užívala mírových dob a poklidné přepravy ovoce. V září 1939 byla ale zrekvírována, vyzbrojena a zařazena do služby jako
X 11. Neseno bylo sedm kanónů ráže 150mm (15cm SK C/06) (7x1), dva ráže 75mm (2x1), dva 37mm kanóny (2x1) a čtyři kulomety. Plavidlo bylo zařazeno do 5. divize pomocných křižníků (5ème DCX). Až do kapitulace Francie pak vykonával hlídkovou činnost:
13.11.1939 až 12.12.1939 – u pobřeží Španělska
16.12.1939 až 4.1.1940 – u Azor
18.1.1940 až 10.2.1940 – hlídkování na 10.rovnoběžce (26.1. francouzskému pomocnému křižníku unikla německá nákladní loď Santos, maskovaná za norské plavidlo Rygja)
7.3.1940 až 28.3.1940 – u brazilského souostroví Fernando de Noronha
3.5.1940 až 5.5.1940 – pátrání po portugalské lodi Ganda (jež nakonec ani nevyplula a zůstala zakotvena v angolském přístavu Lobito)
16.5.1940 až 21.5.1940 – hlídkování u ostrova Fogo (souostroví Kapverdy)
6.6.1940 až 18.6.1940 – opět v oblasti Kapverdských ostrovů (včetně pátrání po italských obchodních plavidlech v Atlantiku)
V době kapitulace se nacházel v Dakaru, kde zůstal i v dalších měsících a přečkal zde britské útoky. V polovině října 1940 byl demilitarizován a navrácen do role nákladního plavidla. V druhé polovině prosince (21.12.) vyplul z Casablanky do Marseille, doprovázen torpédoborcem Boulonnais. Ten se od něj oddělil druhého dne dopoledne (10:56, východně od poloostrova Almina) a obrátil se na cestu zpět. Charles Plumier pokračoval dále, ale večer (22:25) byl poblíž Mellily zadržen britským torpédoborcem Faulknor a eskortován do Gibraltaru.
Touto událostí se otevřela cesta pro nejaktivnější epizodu jeho dlouhé služby. Počátky byly skromné a plavidlo pokračovalo v přepravě nákladu, tentokráte pod patronací britského Ministerstva války a převážně ve vodách omývajících britské indické državy. Na začátku května 1941 ale došlo k jeho začlenění do Royal Navy, kde sloužilo jako
HMS Largs ponejprve jako oceánské hlídkové plavidlo (OBV - Ocean Boarding Vessel, kontrola kontrabandu, doprovod konvojů atp.) a posléze velitelská loď výsadkových operací ((LSH(L) - Landing Ship Headquarters (Large)). V roli velitelského plavidla sloužila HMS Largs od podzimu 1942 a během zbytku války by se stěží našla nějaká důležitá operace, které by se nezúčastnila. Na jejím „kontě“ se tak nachází operace Torch (vylodění v severní Africe, listopad 1942), Corkscrew (Pantelleria, červen 1943), Husky (Sicílie, červenec 1943), Avalanche (Salerno, září 1943), Neptune/Overlord (Normandie, červen 1944), Dragoon (jižní Francie, srpen 1944), Dracula (Rangún, květen 1945) a Zipper (Malajsie, září 1945). Výzbroj zpočátku tvořily dva 152mm kanóny Mk XI a jeden kanón ráže 76mm, v roce 1944 to pak byl jeden 76mm kanón, dva ráže 40mm a čtrnáct ráže 20mm. U pobřeží Normandie se stala dvakrát cílem nepřátelského útoku – poprvé ze strany německých letounů (noc z 12. na 13.června) a podruhé palbou z pobřeží poblíž přístavu Honfleur.
V prosinci 1945 byla loď předána zpět Francii a obdržela své původní jméno. V roce 1946 byl Charles Plumier přebudován na smíšené nákladní plavidlo pro transport cestujících i materiálu a pokračoval v mírové službě až do poloviny 60tých let, kdy ještě jednou změnil majitele (1964) a svou kariéru tak ukončil pod řeckou vlajkou a se jménem
Pleias. Na šrot byl rozebrán v italském Vado (1968).

Charles Plumier (1, 2) a pozdější podoba, kdy vystupoval jako HMS Largs – Greenock, leden 1942 (3) a Kolombo, říjen 1945 (4)
X 12 Chella
Mezi jednotky, které sice nebyly nakonec vyzbrojeny jako pomocný křižník, ale svému válečnému osudu i tak neunikly, patří i velká pasažérská loď Chella. Toto luxusní plavidlo o tonáži 8 921 BRT bylo určeno pro linku Marseille-Casablanca (případně Dakar) a dokončeno bylo v roce 1935 (stavba začala v roce 1934). Chella byla se svými 20ti uzly rychlou lodí (lze se dopátrat i hodnoty 21,5 uzlu, ale zde nejspíše půjde o rychlost dosaženou při zkouškách, souhrnný výkon strojů činil 15 300hp) a tak se nelze divit, že již v září 1935 pokořila rekord na zmíněné trase Marseille-Casablanca a do svého cíle doplula za 35 hodin. Na své palubě mohla přepravovat 556 pasažérů.
Po vypuknutí války se z plavidla nestal pomocný křižník (ale patrně byla dříve či později do jisté míry vyzbrojena, neboť snímky z doby potopení naznačují přítomnost děl na palubě), ale bylo využito k transportu vojska a materiálu (v rámci odboru námořní dopravy, neboli DTM - Direction des Transports Maritimes). Operační oblastí byly stále středomořské a západoafrické vody, přičemž při jedné z cest do Maroka se Chella v noci z 5. na 6. ledna 1940 poblíž Gibraltaru srazila s pomocnou minolovkou britského námořnictva Kingstone Cornelian. Ta šla ke dnu i se 17ti muži z její posádky a Chella po provizorních opravách v Gibraltaru vyrazila zpět do Marseille, kde strávila notný čas v suchém doku. Po opravách byla připravena k dalším úkolům, ale pobytu mimo suchý dok si neměla užít příliš dlouho. Krátce po jeho opuštění se totiž stala jednou z několika obětí německého náletu na Marseille ze dne 2.6.1940. Loď, naloženou vrchovatě municí určenou pro francouzské síly v Maroku, zasáhla již první vlna letounů Luftwaffe a na palubě vypuknul masivní požár (při útoku zahynulo nebo bylo pohřešováno 10 mužů, dalších 6 bylo zraněno). Kvůli akutnímu nebezpečí výbuchu uskladněné munice se remorkéry pokusily odvléci plavidlo z přístavu, ale to se podařilo jen do určité míry. Po nějaké době byly nuceny operaci přerušit a loď začala být unášena proudem. Bylo rozhodnuto urychlit potápění plavidla a tak hlídková loď Cyrnos (taktické označení P 2, taktéž původně civilní plavidlo zrekvírované na počátku války) vypálila na Chellu celkem 36 granátů. Ta se následně převrátila a potopila na místních mělčinách. Polozatopený vrak byl zlikvidován až po válce (kolem roku 1954). Trup byl sešrotován a motory vyjmuty a použity na jiných plavidlech (lodě pro dopravu banánů Volta a Foria).

Chella před válkou, na druhém snímku v době španělské občanské války (1, 2) a při osudném náletu na Marseille v červnu 1940 – hořící plavidlo, za povšimnutí stojí speciální kamufláž (3, 4), pod palbou hlídkové lodi Cyrnos (5) a následně se Chella převrací a klesá ke dnu (6)
X 13 Djenné
Djenné (dokončena v roce 1931, Forge et Chantiers et Ateliers de la Mediterranee, La Seyne, 8 790 BRT, rychlost 16,5 uzlu), sesterská loď jednotky Koutoubia, byla sice za války zrekvírována, ale od přestavby na pomocný křižník bylo nakonec upuštěno. Od roku 1940 tak sloužila k transportu vojska a materiálu (zúčastnila se například norské kampaně a v roce 1941 byla použita pro repatriaci vojáků ze Sýrie). V roce 1943 se dostala do rukou Němců, kteří ji přejmenovali na
Freigeleit a využívali k výměnám zajatců (v rámci těchto plaveb navštívila severní Afriku a Španělsko). Plavidlo bylo potopeno při německém ústupu z okupovaných francouzských území, stalo se tak v srpnu 1944 v Marseille.
Po vyzdvižení, opravách (1946 až 1948) a navrácení původního jména se loď opět věnovala dopravě cestujících na severoafrických linkách. Po nehodě z roku 1952 byla rekonstruována (byl odstraněn i jeden komín), v roce 1962 přejmenována na
Césarée a krátce nato vyřazena (1964, poslána do šrotu a rozebrána v jugoslávském Splitu v letech 1965 až 1966).

Djenné před válkou (1), před odplutím do Norska (2) a po potopení Němci v roce 1944 (3)
X 16 El Kantara
El Kantara je jakousi prototypovou lodí série „tří El“ a její původ je nutno hledat nikoli ve Francii, ale v britských loděnicích Swan Hunter. Parametry tohoto plavidla a jeho polosesterských jednotek se poněkud lišily – loď byla o něco menší (8 079 BRT) a nesla slabší stroje (8 000 či 8 500hp dle zdroje, rychlost cca 20 uzlů, při zkouškách 21,5 uzlu). Na vodu byla spuštěna v únoru 1932, již v dubnu absolvovala přejímací zkoušky a o měsíc později byla zařazena do služby (severoafrické linky, přesněji linka Port Vendres-Alžír-Oran).
V září 1939 byla El Kantara zrekvírována, byl jí přidělen kód
X 16 a stala se součástí 1. divize pomocných křižníků. Výzbroj byla identická jako u jednotky X 6 (El Mansour), tj. sedm kanónů ráže 138mm (7x1), dva ráže 75mm (2x1), čtyři kulomety ráže 13,2mm (2x2) a dva 8mm kulomety (2x1). Osudy celé divize ve válečných časech jsou uvedeny v oddílu věnovanému lodi El Mansour (viz. výše).
X 17 El Djezair
El Djezair byla poslední postavenou jednotkou z celé série (El Kantara, El Mansour, El Djezair). Její stavba započala v květnu 1933 (Forges et Chantiers de la Méditerranée, La Seyne), v listopadu došlo ke spuštění na vodu a do služby vstoupila v dubnu 1934. Oblastí jejího působení byly opět, jak jinak, vody omývající sever Afriky. Parametry byly prakticky totožné se sesterskou El Mansour – tonáž 5 790 BRT, rychlost mírně přes 20 uzlů (při zkouškách 22,75, stroje o výkonu 12 000hp). Spolu s ní sdílela i provedené úpravy, tj. odstranění jednoho komínu v roce 1937.
K zrekvírování pro vojenskou službu došlo v září 1939, obdržela kód
X 17 a zařazení k 1. divizi pomocných křižníků. Výzbroj byla stejná jako u jednotek X 6 a X 16. Další osudy plavidla jsou opět uvedeny v kapitolce věnující se plavidlu El Mansour.
X 18 Eridan
Pasažérská loď Eridan, jejíž služba byla bohatá spíše na mimořádné události, byla spuštěna na vodu v červnu 1928 (loděnice La Ciotat, Toulon) a již v listopadu 1929 vyrazila na svou první plavbu. Druhým domovem této lodi o tonáži 9 928 tun a rychlosti 15 uzlů se staly především teplé vody Indického oceánu a Pacifiku (linky do Austrálie, Nové Kaledonie, na Madagaskar či do Indočíny). V březnu 1939 se u Trinidadu srazila s lodí Empress of Australia, což si nejen vyžádalo rok v doku (zpestřený incidentem se žhářstvím), ale patrně tím pádem i zabránilo konverzi na pomocný křižník. Po podepsání příměří pokračovala v plavbách na Madagaskar, do Indočíny, ale třeba i na Filipíny.
V listopadu 1942 padla do rukou Spojencům (zadržena britskými plavidly po sabotáži motorů), kteří ji pod britskou vlajkou (ale s francouzskou posádkou) používali pro transport vojska. Ani tato služba, odehrávající se především ve středomořských a indických vodách, se neobešla bez malých „zpestření“. V červenci 1944 se na její palubě vzbouřil převážený kontingent řeckých vojáků a o něco později, při přepravě podstatně umírněnějších Indů, pro změnu najela v Rudém moři na mělčinu. V roce 1945 byla použita k transportu francouzských vojáků do Indočíny, ale ani to se neobešlo bez nehody. Na konci prosince 1945 totiž na palubě vypuknul požár (uhašen měl být za pomoci plavidla Arromanches, čímž je nejspíše míněna stejnojmenná letadlová loď). V roce 1946 je Eridan navrácena do civilní sféry a následujících 10 let opět brázdila své oblíbené vody v tropických dálavách, tj. až do roku 1956, kdy je ve své vlasti rozebrána do starého železa.

plavidlo Eridan upravené pro transport vojska
X 19 Barfleur
Transportér banánů objednaný původně jako norský Sigurd Herlofson v dánských loděnicích Burmeister & Wain (spolu se sesterskými jednotkami Quercy a Maurienne). Dokončen v roce 1938, ale již s francouzským majitelem a pod jménem Barfleur. Tonáž 3 259 BRT, rychlost 16 uzlů, přičemž plavidlo bylo určeno pro karibské vody.
V těch mělo pobývat i po vypuknutí války (v rámci 4. divize pomocných křižníků), ale nejdříve bylo nutno ho vystrojit jako válečné plavidlo. O to se postaral arzenál v Lorientu, kam se plavidlo přesunulo po svém zrekvírování v září 1939. Výzbroj tvořilo sedm kanónů ráže 150mm, dva ráže 75mm, dva ráže 37mm a několik kulometů. Podrobnosti o službě v prvních válečných letech jsem bohužel nenašel, takže se rovnou přesuneme do roku 1943, kdy se Barfleur, nacházející se v té době na Antilách, připojuje ke spojeneckým silám. Vzápětí podstupuje konverzi na ozbrojený transport s označením
X 2 a redukovanou výzbrojí (patrně jen dva 150mm kanóny a šest jednohlavňových Oerlikonů ráže 20mm). V této podobě se kromě jiného zúčastňuje i vylodění v jižní Francii (1944). Posléze byl přesunut do Indočíny (1945) a v roce 1946 konečně navrácen do civilní služby. V té vydržel až do ledna 1967, kdy byl v Soluni zničen požárem a odprodán do šrotu (Itálie). Není bez zajímavosti, že v poválečném období vystřídal značné množství jmen –
Boswell (1955),
Crome (1959),
Roman Star (1960),
Bede (1961) a službu zakončil jako
Victoria Elena (1964), tentokráte již pod řeckou vlajkou.

Barfleur
X 20 Quercy
Druhé ze série tří plavidel pro přepravu banánů stavěných v zahraničí. Původně objednáno jako norský Harry Borthen v dánských loděnicích Burmeister & Wain (Copenhagen), v průběhu stavby odkoupeno francouzskou společností. K položení kýlu došlo v roce 1937 (ke spuštění na vodu v prosinci téhož roku) a zařazení do služby v roce 1938. Jednalo se o plavidlo o tonáži 3 043 BRT, poháněné dvěma diesely o souhrnném výkonu 3 000hp a dosahující rychlosti 16ti uzlů. Nákladní loď byla určena pro karibskou oblast a později tam strávila i část své vojenské kariéry.
Ta započala v první polovině září 1939, kdy byla Quercy zrekvírována a započala její přestavba na pomocný křižník
X 20 (v loděnicích Penhoët, Saint-Nazaire). V jejím průběhu novopečený křižník obdržel potřebnou výzbroj (sedm kanónů ráže 138mm, dva ráže 75mm, dva 37mm protiletadlové kanóny a jistý počet dvojitých kulometů ráže 13,2mm, 2 až 4 ks dle zdroje) a vybavení. Loděnice opustil v druhé polovině října 1939 a byl zařazen do 4. divize pomocných křižníků (4ème DCX), jež měla působit v Karibiku. Tam se přesunul hned po první akci, kterou byl doprovod konvoje do kanadského Halifaxu (14.11. až 25.11.) a strávil zde zbytek své první válečné inkarnace (až na intermezzo v podobě oprav v západoafrickém Dakaru, které proběhly mezi únorem a květnem 1940). Mezi hlavní činnosti patřilo hlídkování a přeprava osob. V době francouzské kapitulace se nacházel ve Fort-de-France a spolu s ostatními francouzskými válečnými a civilními plavidly zde očekával další vývoj situace. Ta byla všeobecně vyhrocená a francouzské síly na Martiniku se vyhnuly místní variaci na střetnutí v Mers-el-Kebíru jen díky americké intervenci. I tak byl červenec 1940 neklidným měsícem a křehký pomocný křižník strážící přístav mlčky poměřoval síly s okolo slídícími britskými křižníky. Naštěstí nedošlo k eskalaci situace a vše skončilo u vzájemně výhružně namířených hlavní děl. Ale i o ta pomocný křižník zanedlouho přišel, neboť v říjnu 1940 započaly práce na jeho demilitarizaci, jež byla ukončena v polovině listopadu 1940. Loď se pak navrátila k civilním úlohám (patrně působila ve Středomoří).
Druhý bojový turnus započal o rok později, kdy bylo rozhodnuto o znovuvyzbrojení plavidla. (přestavba započala v prosinci 1941 v toulounských loděnicích La Ciotat). Nesená výzbroj se od prvotní z roku 1940 lišila – šlo o tři kanóny ráže 138mm (3x1), dva ráže 37mm (2x1) (někdy uváděno až osm 37mm kanónů) a dva dvojkulomety ráže 13,2mm (někdy uváděno až 10 kulometů v konfiguraci 10x1). Menší byla i posádka, která čítala 120 mužů (v roce 1940 to bylo 177 mužů). V lednu 1942 vyplul křižník z Toulonu (spolu s ponorkami Le Centaure a Bévéziers) a zamířil k západním břehům Afriky. Úspěšně se prosmýkl kolem Gibraltaru a po mezipřistání v Casablance dorazil v polovině ledna 1942 do Dakaru (i s ponorkou Bévéziers). Tam se ale neohřál ani týden a 20.1.1942 vyplul na první ze svých nebezpečných dálkových misí (není bez zajímavosti, že později, tj. v září 1942, dostala posádka na základě těchto plaveb ocenění za vynikající službu). Cílovou destinací byl Madagaskar, kam dorazil 12.2., ale po krátkém pendlování mezi místními přístavy vyráží 22.3. na zpáteční cestu do Dakaru, kam doplul 20.4. Do Dakaru se trousila i další plavidla, ale tentokráte za o poznání nepříjemnějších okolností. Jednalo se totiž o uprchlíky, kteří na počátku května 1942 přežili střetnutí s britskými silami, konkrétně pak o ponorku Le Glorieux a aviso D'Iberville. Pomocný křižník jim vyplul vstříc a po doplnění paliva (5.6., na linii mezi angolským Mossamedes a ostrovem Svatá Helena) dorazila celá skupinka šťastně do Dakaru. Na podobnou akci vyplul Quercy v červenci 1942, kdy spolu s ponorkou Sidi-Ferruch očekával v jižním Atlantiku tanker Nivôse (ten vyrazil až z dalekého Saigonu). Po úspěšném setkání dorazila trojice na počátku srpna do Dakaru. V srpnu pak ještě eskortoval konvoj mezi Dakarem a Casablankou, ale to se již pomalu blížil čas jeho další přestavby a především jeho služby na straně Spojenců.
V lednu 1943 byl zadokován v Dakaru a na moře se vrátil již jako ozbrojená transportní loď s označením
X 1 (Transport Armé X 1). Plavidlo sice přišlo o dva 138mm kanóny (ponecháno pouze postavení na zádi, na přídi se tak uvolnil prostor pro transport vojska), ale na druhou stranu se výzbroj rozhojnila o hlubinné pumy. V přední části plavidla byla dále instalována čtveřice velkých dřevěných vorů (po dvou na každém boku). Hlavním prostorem jeho dalších akcí byly především vody kolem západní Afriky a Středomoří (ale jako součást konvojů se dostal i do Velké Británie a v rámci své první plavby i do Francouzské Guyany) a stal se první lodí s francouzskou vlajkou, která zakotvila v osvobozeném Toulonu (7.9.1944). V jejich průběhu absolvoval i dvě údržby – v Sidi-Abdallah (prosinec 1943 až březen 1944, kromě jiného dochází i k demontáži kulometů a jejich nahrazení osmi jednohlavňovými 20mm kanóny) a Marseille (duben až září 1945) (ale zmínit lze i demagnetizaci, která proběhla v Portsmouthu v dubnu 1944 a instalaci radaru z října téhož roku, jež se uskutečnila pro změnu v Toulonu). Po té poslední, která skončila až po zastavení válečných akcí, odplouvá nejdříve do severní Afriky a poté do asijských vod (konec září 1945, návrat v lednu 1946). Po svém návratu z Vietnamu tráví celý zbytek roku 1946 cestami po Středomoří (127 plaveb, 26 843 mil).
V roce 1947 dochází k finálnímu navrácení lodi do civilní služby (operační oblastí se opět stává původní Karibik), v roce 1955 mění majitele a jméno (
Artic Reefer) a v roce 1965 její kariéra končí sešrotováním v USA (po najetí na mělčinu u ostrova Providence severně od Panamského průplavu a následném požáru, který vypukl po jejím odtažení do suchého doku).

Quercy – na počátku války (1), v roce 1943 (druhý snímek je situován do Dakaru) (2, 3) a již jako ozbrojený transport s označením X 1 (4)
X 21 Estérel
Estérel je další z lodí pro přepravu banánů, objednaných původně norskou společností v zahraničních loděnicích (v tomto případě ve švédských Götaverken A/B, Göteborg). Dokončena byla v únoru 1938 a jednalo se o plavidlo o tonáži 3 184 BRT a rychlosti 15,5 uzlu (jeden diesel o výkonu 3 750hp).
K zrekvírování plavidla došlo v září 1939, načež bylo zařazeno jako
X 21 do 4. divize pomocných křižníků (4ème DCX). O vystrojení se postaral arzenál v Lorientu, přičemž sestavu výzbroje tvořilo sedm kanónů ráže 138mm, dva ráže 75mm, dva ráže 37mm a několik kulometů (cca 8ks, v dvojitých montážích). O jeho službě v zámoří (Karibik) v letech 1939 až 1940 mi bohužel není nic známo, k deaktivaci a vyřazení z vojenské služby došlo v polovině října 1940 (patrně ve Fort-de-France na Martiniku). V roce 1941 se navrací do Francie, na konci roku 1942 je Estérel předána Němcům (ti ji využívali nadále pod stejným jménem, ale s vlastní posádkou). 11.3.1943 je na cestě do Tuniska torpédována britskou ponorkou Thunderbolt, ale těžce poškozené plavidlo se dokázalo odplížit na Sicílii a zakotvit v Trapani. Tam ho po spojeneckém vyloděni na Sicílii potopila 15.7.1943 vlastní posádka a válka pro něj definitivně skončila.
Po ukončení konfliktu byla loď vyzdvižena a poslána na opravy, ale ty neskončily dříve než v roce 1950. V mírové službě se cílovou destinací staly opět Antily, v letech 1951 až 1953 došlo k přeměně plavidla z transportéru banánů na klasickou nákladní loď a v roce 1964 byla odprodána řecké společnosti. Ta ji provozovala nejprve jako
Dimitrios K. a později
Dimitrios Kyriakos (1968). V únoru 1969 ztroskotala na západním pobřeží Afriky, byla odvlečena do Freetownu a v roce 1970 finálně odepsána.
X 22 Mexique
Mexique, jako poslední jednotka celé originální série francouzských pomocných křižníků z let 1939-1940, je zároveň nejstarším exemplářem. Ačkoli její druhoválečná služba byla kratičká, tak předchozí desetiletí strávila dosti aktivně. Na vodu byla spuštěna již v květnu 1914 (Chantiers et Ateliers de Provence, Port de Bouc) pod jménem
Ile de Cuba, v roce 1915 došlo k jejímu dokončení a přejmenování na
Lafayette. To mělo souvislost se změnou cílové destinace jejích plaveb – místo původního záměru provozovat ji na trasách do Karibiku a Střední Ameriky měla nyní obstarávat přepravu na lince do New Yorku. Tonáž činila 12 654 BRT (lze ale dohledat i jiné hodnoty) a stroje o souhrnném výkonu 14 400hp dovolovaly tomuto zámořskému drobečkovi dosáhnout rychlosti okolo 17ti uzlů (18,5 uzlu při zkouškách).
Na lince do Severní Ameriky byl provozován do roku 1917 (ale je možné, že již od roku 1916 byl používán k transportu vojska), na jehož počátku došlo k přeměně na nemocniční loď (v Ateliers et Chantiers de la Gironde, kapacita 1 400 lůžek). Operační oblastí se stalo Středomoří a v tomto prostoru nemocniční loď operovala i po uzavření příměří, přičemž byla používána k transportu vojska. V roce 1919 se Lafayette navrátila k mírové službě a obnovila své plavby na trase do New Yorku. Často tam ale zavítala i po svém přeřazení na mexickou linku v roce 1924. V roce 1928 obdržela jméno
Mexique (své původní tak předala nové lodi určené pro newyorskou linku) a zbytek mírové služby strávila většinou na cestách mezi Francií a Mexikem (na konci španělské občanské války tam dopravila i řadu uprchlíků).
V září 1939 je plavidlo zabaveno a pod označením
X 22 mělo být zařazeno do 6. divize pomocných křižníků. V listopadu 1939 byla ale konverze zastavena (ať již kvůli stáří či odlišné konstrukci) a bylo rozhodnuto ho provozovat jako transportní plavidlo (s výzbrojí tvořenou dvěma 138mm kanóny a čtyřmi 13,2mm kulomety v konfiguraci 2x2). V této roli absolvovalo norskou kampaň, na začátku června 1940 se nacházelo v Marseille a zažilo tak německé nálety. Jeho kariéru ale ukončila 19.6.1940 magnetická mina a Mexique klesla ke dnu nedaleko přístavu Verdon, naštěstí bez ztrát na životech.

Mexique – jako nemocniční loď pod starým jménem Lafayette
X 3 Cap des Palmes
Na závěr pojednání o francouzských pomocných křižnících je nutno zmínit ještě jedno plavidlo, které sice započalo svou válečnou kariéru později a poněkud odlišně, ale patří k nejaktivnějším jednotkám své kategorie. Řeč je o transportéru banánů Cap des Palmes, výtvoru dánských loděnic Helsingör Vaerft dokončeném v roce 1935. Toto plavidlo o tonáži 3 082 BRT a maximální rychlosti 18 uzlů (běžná rychlost 15 uzlů, pohon zajišťoval jeden dieselový motor) započalo svou cestu ke slávě v listopadu 1940. Na počátku tohoto měsíce si jej totiž v Libreville (Gabon) přivlastnili Svobodní Francouzi, kteří sice Cap des Calmes dali prozatímně k dispozici Britům, ale první krok byl učiněn a loď se nacházela přinejmenším na té správné straně. Až do července 1941 sloužila pod hlavičkou Cunard Line k přepravě rychle se kazícího zboží mezi Halifaxem a Liverpoolem, než si ji opět vymínili Svobodní Francouzi pro své skromné námořní síly (FNFL - Forces navales françaises libres). Úkolem Cap des Palmes bylo posílit nedostatečnou námořní přítomnost ve francouzských državách v Pacifiku, což bylo spojeno i s transportem vojenského i civilního personálu a potřebného materiálu (jako byla například čtyři děla ráže 100mm s příslušnou municí) pro upevnění místní pozice a zesílení obrany. V rámci přípravných prací dostalo plavidlo na konci srpna i svou první výzbroj, byť ji představovaly jen dva obstarožní kanóny ráže 90mm (Model 1877, zásoba munice – 24 ks na hlaveň). Do budoucna se počítalo s regulérním vyzbrojením ve Spojených státech (v případě, že by bylo došlo k brzkému dosažení dohody, mělo plavidlo navštívit americké loděnice již v rámci své první plavby do Francouzské Polynésie), ale jak uvidíme dále, otázka výzbroje byla v případě Cap des Palmes dosti vleklým problémem.
Na svou první plavbu v nové úloze vyplul Cap des Palmes 2.9.1941, první část cesty přes Atlantik absolvoval ve společnosti britského konvoje, ale do jamajského Kingstonu doplul již samostatně. Odtud pokračoval ve společnosti avisa Chevreuil, ale díky potížím s pohonnou jednotkou byla plavidla donucena se po proplutí panamským průplavem opět rozdělit. Cap des Palmes tak doráží do Francouzské Polynésie s přibližně týdenním zpožděním – 7.10. připlouvá do Taiohae (souostroví Markézy) a 9.10. konečně doráží do Papeete (Tahiti). Po vyložení osob a materiálu vyrazila loď do správního střediska Noumea na Nové Kaledonii (20.10. až 5.11.1941, po větší část cesty jí tvořil společnost supertorpédoborec Le Triomphant). Zde ji zastihly novinky ohledně jejího vyzbrojení. Britům, zastřešujícím francouzské snahy, se sice nejprve podařilo dosáhnout dohody s Američany a loď se měla vydat na cestu do Spojených států a absolvovat zde kýženou přestavbu na pomocný křižník, ale záhy došlo k anulování ujednání (patrně s ohledem na udržení vztahů s vichistickou vládou). Britové na základě toho připravili alternativní variantu a k vyzbrojení mělo nakonec dojít v Singapuru (kde by plavidlo obdrželo 6 děl ráže 102mm, snad americké provenience).
Francouzské orgány s cestou do Singapuru příliš nepospíchaly (namísto toho byla loď vyslána zpět na Tahiti, kam vezla 800 tun vojenského materiálu, 390 tun potravin a 120 kusů dobytka) a tak přišel prosinec 1941, s ním japonský útok na Malajsii a singapurskou variantu tak bylo možné odpískat. Pozornost Francouzů se obrátila na australské Sydney a v jejich představách by zde Cap des Palmes během tří měsíců absolvoval potřebnou přestavbu, jejíž součástí by byla instalace šesti 102mm kanónů, dvou 40mm pom-pomů, čtyř kanónů ráže 20mm a čtyř torpédometů. Chybět neměl ani palubní letoun a radarové vybavení. Celé to mělo jeden drobný háček, tuto představu totiž nesdílela britská admiralita a přes veškeré prosby a nátlak hodlala poskytnout maximálně dva 152mm kanóny demontované z jiného plavidla (plus mínus pár lehčích zbraní). Tváří v tvář omezenému výběru se Francouzi raději rozhodli obnovit jednání s Američany. Dohody se ale podařilo docílit až v říjnu 1942, v kterémžto mezidobí Cap des Palmes pilně putoval mezi místními destinacemi a převážel osoby a materiál/suroviny. V rámci těchto cest byl mimo jiné používán i k transportu internovaných občanů států Osy (Japonci, Italové) a osob sympatizujících s vichistickým režimem. V únoru 1942 byl dokonce v zárodku zadušen plán na únos plavidla a plavbu do Japonska (své soukmenovce takříkajíc „napráskal“ jeden Japonec pomáhající v kuchyni, načež došlo k zesílení bezpečnostních opatření). Kýžený okamžik nastal 20.10.1942, kdy Cap des Palmes opouští tahitské Papeete a odplouvá do Spojených států, konkrétně do San Francisca. Tam doráží 2.11. a započíná vykládku svého daru na uvítanou v podobě 900 tun kopry, 250 tun perleti a 50 tun vanilky. Hned poté se ho ujímají místní loděnice a konečně tak začíná jeho přestavba na pomocný křižník.
Plavidlo, které se v březnu 1943 vyprostilo ze spárů dělníků a techniků, bylo dosti odlišné, byť navenek nebyly změny tolik patrné (což byl do značné míry i účel). Důkladnou reorganizaci prodělaly vnitřní prostory (včetně ubytovacích), konstrukce byla zesílena a důležité body (můstek atd.) obdržely pancéřové prvky. Palubní vybavení zahrnovalo jak radar, tak i sonar a instalovaná výzbroj se skládala z jednoho 152mm kanónu na přídi (některé zdroje udávají dva kanóny této ráže), další kanón, tentokráte ráže 76mm, se nacházel v zadní části plavidla, zatímco protiletadlovou výzbroj představovalo osm kanónů ráže 20mm (8x1). Silná byla torpédová výzbroj v podobě dvou trojnásobných vypouštěcích zařízení ráže 533mm a celou sestavu uzavíraly vrhače hlubinných náloží. Všechny hlavňové zbraně byly důsledně kamuflovány. Dosti kuriózní byl osud původní improvizované výzbroje, tj. dvou letitých 90mm kanónů. Zbraně byly samozřejmě demontovány a o (dle jejich mínění) nechtěné a bezprizorní dělostřelecké kusy projevili zájem Američané, kteří je hodlali umístit v místním muzeu. Tento záměr ale neměl dlouhého trvání, neboť velitel plavidla si vymínil jejich navrácení (jako majetku francouzského námořnictva) a uložení do palubních skladů. Tito dva dělostřelečtí „důchodci“ později našli útočiště v přístavu Noumea na Nové Kaledonii.
Po absolvování zkoušek (22.3. až 22.4.1943) vyrazil pomocný křižník Cap des Palmes vstříc novým úkolům. Jako eskorta konvoje převážejícího vojáky do Austrálie (Brisbane) opouští 1.5.1943 San Francisco, do cíle doráží přesně o měsíc později. Cestou bylo zaznamenáno několik sonarových kontaktů, přičemž na jeden z nich byl 16.5. jižně od Samoy provedený útok hlubinnými náložemi. Poněvadž v dané oblasti byla postrádána japonská ponorka kategorie RO a na hladině byla spatřena ropná skvrna, dá se předpokládat, že si Cap des Palmes může nárokovat potopení této ponorky (ačkoli oficiálně nebylo nic uznáno).
Pomocný křižník pokračoval v operacích pod americkým velením (již v San Franciscu se nalodilo devět francouzsky mluvících Američanů působících jako styčný prvek) a v následujících měsících tvořilo náplň jeho práce především doprovázení konvojů. V listopadu 1943 byl předisponován k doprovodu amerických ponorek a pokud se zrovna nevěnoval této činnosti, tak brázdil svou operační oblast a pátral po japonských lodích. Pro tento účel byl zpravidla zamaskován jako vůči Japonsku neutrální ruské plavidlo a figuroval tak v roli lodní pasti. Díky poruše na pohonné jednotce se Cap des Palmes od konce prosince nacházel mimo službu. Provizorní opravy za asistence opravárenské lodi byly dokončeny v únoru 1944, ale křižník nutně potřeboval péči řádného opravárenského zařízení. V březnu tak opuští operační oblast a 6.4.1944 doráží do San Francisca. Opravy, spojené patrně s několika drobnými úpravami (neboť některé zdroje uvádějí výměnu 152mm kanónu/ů za variantu s delší hlavní, kterou již nebylo možné řádně zamaskovat), se protáhly do července 1944. V srpnu 1944 je Cap des Palmes už zase zpět ve své původní operační oblasti, která se ale mezitím dosti zklidnila a tak i intenzita jeho nasazení klesá. Tento trend se ještě zvýraznil na počátku roku 1945, v červnu absolvuje svou poslední eskontní misi a po ose Austrálie-Madagascar se skrze Suezský průplav navrací do evropských vod a 12.9.1945 doráží do Toulonu (cestu ukončuje 26.9. v Saint-Nazaire). V té době měl na kontě 984 dnů operačního nasazení a slova uznání od vrchního velení.
Po odzbrojení bylo plavidlo v září 1945 navráceno původnímu majiteli a k mírové službě. V té vydrželo ještě dalších 20 let, než se potopilo 19.11.1965 severovýchodně od Casablanky (ve vleku do Hamburku, po zhoršení průsaků zjištěných předchozího dne). Tehdy již nesl odlišné jméno
Banora (od roku 1957) a naházel se ve vlastnictví marocké společnosti (od roku 1963).

Cap des Palmes (1) a zde již jako Banora (2)