
maďarské tančíky 37 M Ansaldo s osádkou
Za první světové války Rakousko-uherská armáda žádné tanky nevlastnila a proto žádné tanky nemohla zdědit ani Maďarská královská armáda. Navíc po porážce v první světové válce nesměla mít Maďarská armáda těžké dělostřelectvo, letectvo, obrněné automobily a samozřejmě ani tanky. Navzdory tomu už v roce 1920 byl pod záštitou státní policie vytvořen základ maďarských obrněných sil. Kromě dvou starých obrněných automobilů, které později doplnily ještě další vozidla vznikla ještě utajená tanková četa tvořena tanky LK II. K těmto pěti tankům později přibily další stroje a to převážně dodané z Itálie. Nákupy se mohly uskutečnit hlavně díky vstřícnému kroku Itálie a Rakouska. Obě země se zavázali kupovat maďarskou pšenici za dvojnásobnou cenu a Maďarsko na oplátku mělo odebírat průmyslové výrobky.
Kamufláž, označení a znaky jednotek do roku 1939
Tanky byly kamuflovány trojbarevnou kamufláží, kde základní barvou byla khaki se skvrnami olivově zelené a okrové. Až do roku 1942 byly barvy nanášeny štětcem, takže skvrny byly ostře ohraničené. Velikost a druh barevných skvrn byl rozdílný. Armádní předpis definoval pouze jaké kamuflážní barvy mají být použity. Národní označení na vozidlech do roku 1939 nebylo žádné zavedeno. Na tančíkách se objevili první znaky jednotek v roce 1936. Na výcvikových vozidlech Hajmáskéru a Táborfalvě se zavedly bílé trojúhelníky. V září roku 1938 během mobilizace si každá jednotka zvolila svůj vlastní barevný znak. Pozdější předpis specifikoval používání jednoduchých geometrických tvarů a zakázal používat lebku, křídla a maďarskou korunu. Lebku a křídla používaly jiné jednotky a koruna byla součástí národního znaku.
LK II
Maďarsko se na jaře roku 1919 dohodlo s Německem na dodání 14 tanků LK II vylepšené verze. Oproti původnímu tanku měla přední část opačný sklon a tělo tanku bylo také mírně upraveno. Válcovitá věž byla vyzbrojena jedním kulometem Schwarzlose 7/12M ráže 8 mm. Konstrukce podvozku se nezměnila. Takto upravené tanky byly dodány na jaře 1920. Není jisté kolik se jich nakonec přesně podařilo zprovoznit. Na podzim 1927 jich bylo v pojízdném stavu jen sedm. Dva z nich musely být později použity jako zdroj náhradních dílů. Tanky byly od podzimu 1932 zařazeny do nově zreorganizované automobilní skupiny do roty lehkých tanků. Druhou četu tvořily tanky FIAT. Žádný z tanků nebyl nikdy bojově nasazen. Všechna vozidla nakonec pravděpodobně skončila stejně jako italské Fiaty jako terče pro dělostřelectvo nebo jiné cvičné účely.
Registrační čísla: I až XIV, později dostaly přeživší stroje čísla: H-1 až H-7


pravděpodobně maďarské tanky LK II
Technické údaje:

FIAT 3000
Italský tank Fiat 3000 vychází z francouzského tanku Renault FT-17, ale od svého vzoru se dost liší. Narozdíl od svého vzoru má FIAT devítistěnou věž, u FT-17 je věž osmiboká. Italský tank má výfuky na obou stranách. Pásy jsou na rozdíl od FT-17 složené z menších a jinak tvarovaných článků. Rozdílů je samozřejmně mnohem více, ale cílem článku není popisovat italský tank. Prakticky se jedná o úplně jiné vozidlo, které je pouze inspirováno FT-17. Tento stroj s typovým označením FIAT 3000 Modello 21 se začal vyrábět roku 1921. Jako pohon sloužil motor Fiat o výkonu 50 hp. Tank byl vyzbrojen dvojicí italských kulometů ráže 6,5 mm. Celkem bylo vyrobeno 100 tanků typu FIAT 3000 Modello 21. Roku 1930 byl tank Fiat 3000 modernizován a označen jako FIAT 3000 Modello 30. Motor Fiat měl výkon 64 hp, hlavní zbraní tanku se stal kanón 37/40 táže 37 mm. Celkem bylo vyrobeno 52 kusů typu FIAT 3000 Modello 30. Italská armáda poprvé použila tanky Fiat roku 1926 v Libyi, když oddíl tanků úspěšně podpořil italské dobytí oázy Giaralub 7. února 1926. Roku 1935 bojovaly v Habeši, za druhé světové války na Balkáně proti Řecku a Jugoslávii v roce 1940-1941. Při vylodění spojenců na Sicílii roku 1943 s tanky Fiat 3000 ještě bojovaly dvě italské roty. Italská armáda nebyla jediným uživatelem těchto tanků. Několik strojů bylo exportováno například do Etiopie, Lotyšska, Albánie a Maďarska.

Italský FIAT 3000 Modello 30
Maďarské Fiaty
Maďarsko zakoupilo v roce 1930 pět kanónových vozidel, ale jejich děla nebyla nikdy namontována. Tanky byly do Maďarska tajně dopraveny vlakem, rozmontované a zabalené mezi náhradní díly pro hospodářské stroje. Vozidla byla vyzbrojena kulometem Schwarzlose 7/12M ráže 8 mm. V roce 1930 byl tento typ tanku už značně zastaralý. Tanky byly od podzimu 1932 zařazeny do nově zreorganizované automobilní skupiny do roty lehkých tanků. Druhou četu tvořily tanky LK II. MWG (Maďarská vagónka a strojírny) původně plánovala postavit 50 těchto tanků v licenci, ale k tomu nikdy nedošlo.

maďarské tanky FIAT
Nasazení
Tanky se po celou dobu používaly převážně k výcviku. Poprvé byly bojově nasazeny 15.-18.března 1939 při obsazování Podkarpatské Rusi. Všech pět tanků bylo součástí mobilní skupiny Gyorshadtestu (mobilní oddíly jízdy, motorizované pěchoty a cyklistů). V zápětí byly tanky nasazeny při bojích na východním Slovensku 23.-25.března 1939 při tzv. Malé válce. Není známo jestli se tanky účastnily ještě dalších operací, ale pravděpodobně byly poté používány už pouze pro výcvik. V roce 1942 byly pro svojí zastaralost používány jako terče pro dělostřelectvo.

Technické údaje:

37 M Ansaldo

velitelský tančík 37 M, Východní fronta 1941
Vývoj:
Carro Veloce 29
Carro Veloce 29 byl italský tančík vyráběný v letech 1929-1930 na bázi britského stroje Vickers Carden Loyd Mark VI. Od něj se lišil pouze širšími pásy a použitím kulometu domácí výroby Fiat model 14 ráže 6,5 mm. Celkem bylo vyprodukováno 21 kusů. Tančík byl používán v prvních letech druhé světové války.

tančík CV-29
Carro Veloce 33
Na základě CV-29 pak v roce 1933 vznikl nový italský tančík Carro Veloce CV-33. Korba tančíku CV-33 se vyznačovala hranatými tvary, pancéřování bylo spojeno nýtováním.V zadní části korby byl uložený motor SPA o výkonu 43HP. Podvozek sestával na každé straně z hnacího kola vpředu, sedmi pojezdových kol a napínacího kola vzadu. Prvních šest pojezdových kol bylo společně spojeno rámem, první a poslední dvojice těchto kol byla ve společném vozíku. Jednotlivé vozíky pak byly společně vypruženy vždy se zbývajícím kolem z této šestice. Sedmé pojezdové kolo bylo u tančíků první série spojeno rámem s napínacím kolem, u pozdějších vozidel bylo již zavěšeno samostatně. Tančíky postrádaly věž, výzbroj tvořil vodou chlazený kulomet Fiat 35 ráže 6,5mm (později nahrazen vzduchem chlazeným kulometem Breda 38 ráže 8mm) uložený v čelním pancíři nástavby korby.

italský tančík CV-33
35 M Ansaldo – maďarská verze
Maďarsko zakoupilo jedno vozidlo v roce 1934. Stroj byl dodán v červnu 1934 a byl vybaven domácími kulomety Gebauer 34 AM. Tančík sloužil pro výcvik řidičů pro novější vozidla 37 M. Vozidlo bylo označeno 35 M Ansaldo s registračním číslem H-168.
Carro Veloce 35
S rychlým zastaráváním tančíků CV-33 bylo na tomto typu provedeno několik úprav, které měly zpomalit tento trend. Mírně bylo zesíleno pancéřování a zvýšen dojezd. Úprav doznala výzbroj, která byla zesílena na dva kulomety Fiat 35 ráže 6,5mm nebo Breda 38 ráže 8mm. Oba kulomety se nacházely v miniaturní věžičce uložené v čelním pancíři.
37 M Ansaldo – Maďarská verze
Itálie dodala Maďarsku 150 strojů Ansadlo CV-35 mezi zářím 1935 a prosincem 1936. Jeden tančík byl dodán v plamenometném provedení (registrační číslo H-252) a Itálie nepožadovala jeho vrácení. Tančíky byly dodány ve standartní italské tropické kamufláži světle pískové barvy. Některá vozidla měla hranaté velitelské věžičky. Tyto vozidla byla označována 37 M Ansaldo pk (pk=velitelský). Byli to první ,,moderní,, stroje Maďarské armády. Výzbroj tvořily dva domácí kulomety Gebauer 34 AM. Tančíky byly kamuflovány trojbarevnou kamufláží, kde základní barvou byla khaki se skvrnami olivově zelené a okrové. Po vyřazení ze služby v roce 1942 bylo deset tančíků předáno státní policii a dalších deset četnictvu. Osm nebo devět strojů bylo předáno Chorvatsku.

tančíky tankové čety 5.motorizované brigády, později 2.jezdecké brigády, pravděpodobně rok 1938-1939

Zničený tančík 37 M, bílé číslo 106 je číslo sběrných jednotek SSSR.
Nasazení 37 M Ansaldo
Tančíky poprvé prošly bojem 15.-18.března 1939 při obsazování Podkarpatské Rusi. Pro operaci bylo vyčleněno sedmdesát tančíků, které byly součástí mobilní skupiny Gyorshadtestu (mobilní oddíly jízdy, motorizované pěchoty a cyklistů). Dalších přibližně sedmdesát strojů bylo rozmístěno na hranici s Rumunskem. Československé jednotky pravděpodobně vyřadily dva stroje palbou z kulometu. V zápětí byly tančíky nasazeny při bojích na východním Slovensku 23.-25.března 1939 při tzv. Malé válce. V roce 1940 se účastnily nenásilného připojení severního Sedmihradska. Dalšího bojového nasazení se tančíky dočkaly při Jugoslávské kampani 11.-17.4.1941. Poslední bojovou akcí tančíků byl útok na Sovětský svaz v roce 1941. Tančíky byly nasazeny společně s lehkými tanky Toldi v rámci mobilního sboru. Tažení se účastnilo 65 vozidel, ale je jasné že tančíky neměly nejmenší šanci ani proti lehkým tankům nepřítele. V říjnu 1941 byla většina vozidel mobilního sboru v nepojízdném stavu a to včetně všech tančíků. Po návratu domů byly vyřazeny z aktivní služby. Poté pravděpodobně ještě nějakou dobu sloužily pro výcvik řidičů a jiné pomocné úkoly. Dvacet strojů sloužilo do konce války u státní policie a četnictva.

Tančíky předané četnictvu.
Technické údaje:

Další tanky
Tančík Carden-loyd Mk.VI
Maďarsko zakoupilo dva tančíky a byla jim přidělena registrační čísla: H-13, H-14.

Landsverk L-60
Lehký tank L-60 švédské firmy Landsverk byl objednán v březnu 1937. Vozidlo přišlo rychle a v porovnávacích zkouškách s PzKpfw. I Ausf.A a Straussler V-4 se ukázal se jako lepší. Maďarsko poté v roce 1938 zakoupilo výrobní licenci.Vozidlu bylo přiděleno registrační číslo H-004.

PzKpfw. I Ausf. A
Maďarsko zakoupilo jedno vozidlo PzKpfw. I Ausf.A v roce 1937 pro srovnávací zkoušky. Vozidlo bylo opatřeno maďarskou tříbarevnou kamufláží a později používáno pro výcvik řidičů. Vozidlo bylo přiděleno registrační číslo H-253.

Zdroje:
Kniha: Maďarská armáda 1919-1945, Kliment Ch. K., Bernád D.
http://www.palba.cz, http://www.fronta.cz, http://www.vojsko.net, http://cs.wikipedia.org, http://www.aviarmor.net, http://www.2incolor.com
http://www.honved.estranky.cz