Velení japonského armádního letectva požadovalo pro své jednotky výkonnou dvoumístnou těžkou stíhačku již v roce 1941. Největší zkušenosti v tomto oboru měla firma Kawasaki, která vyráběly typ Ki-45 (v říjnu 1941 začaly zkoušky verze Ki-45-IKAI), ta na požadavky nakonec zareagovala letounem Ki-102, dalším hráčem byla později firma Mitsubishi se svým prototypem Ki-83 a konečně Rikugun Kokugijutsu Kenkyujo neboli armádní letecký technický výzkumný ústav v městě Tachikawě, tento ústav nejdříve spolupracoval s německým Messrschmittem, ale po vypuknutí války v Pacifiku pracoval zcela samostatně.
Požadavky se samozřejmě měnily, tak jak se vyvíjela válečná situace Japonska. Například v létě 1942 byl požadován jednomístný dálkový stíhač, na to odpověděl Rikugun (budu tak v dalším textu letecký ústav nazývat) projektem, který počítal s osmnáctiválcovými motory Mitsubishi Ha-211-II a s výzbrojí dvou kanónů Ho-5 a dvou kulometů Ho-103. Na projektu se pracovalo bez potřebných priorit a mnoho konstruktérů bylo převedeno na jiné projekty.
Rikugun Ki-93-Ia Ko
V roce 1943 velení armádního letectva požadovalo stíhací letoun, tentokráte dvoumístný, který měl nést nový kanón Ho-401 ráže 57 mm, při této příležitosti byl projekt označen Ki-93. Jak se blížila válka k japonským ostrovům, tak byly požadavky doplňovány a upřesňovány. Dvoumístný stíhač Ki-93 již nebyl požadován jako doprovodný, ale jako účinná zbraň proti americkým bombardérům. Letoun měl mít dobré pancéřování (pilotní sedadlo 70 mm!), nádrže paliva byly opatřeny samosvornými obaly a účinným hasícím zařízením. Hlavní výzbroj měl tvořit výše zmíněný kanón Ho-401, který vážil 160 kg, rychlost střelby byla 90 ran za minutu, zásoba střel byla 20 kusů a úsťová rychlost byla 520 m/s. Tento kanón byl doplněn kanóny v kořenech křídel typu Ho-5, ráže 20 mm s 600 náboji na hlaveň. Kanón Ho-401 byl uložen v jakési gondole pod trupem. Zadní polosféru mohl ovládat druhý člen posádky kulometem Ho-103, ráže 12,7 mm. Trup byl poměrně úzký a velmi jemně tvarovaný. Motory byly nyní Mitsubishi Ha-214-M o maximálním výkonu 2400 koní a počítalo se i s montáží výškových motorů Ha-214-Ru, které byly přeplňovány turbokompresory. Některé prameny tyto motory uvádějí, že poháněly již prototyp Ki-93-Ia ( Ki-93-I Ko). Jisté je, že tento prototyp byl opatřen šestilistými vrtulemi o průměru 3,80 metru. Letoun poprvé vzlétl 8.května 1945 a byl to jeho první a zároveň poslední let, který trval 20 minut. Po přistání došlo k poškození podvozku, když se zabořil do nezpevněného terénu.
Rikugun Ki-93-Ib Otsu
Na sklonku druhé světové války bylo japonské armádní letectva postaveno
před dva prvořadé úkoly. Zaprvé to byl boj proti spojeneckým bombardovacím letounům, o to byl úkol Ki-93-Ia a boj proti spojenecké námořní plavbě, pro tento úkol byl projektován a stavěn Ki-93-Ib (Otsu). Tím by bylo dosaženo, že při minimu úprav a verzí jeden letoun mohl plnit oba hlavní bojové úkoly. Úspěch zde zaznamenala především firma Kawasaki se svým v malé sérii vyráběným typem Ki-102. Rikugun v protilodní verzi Ki-93-lb měl pod tropem umístěn větší kanón typ 88 ráže 75 mm, což byl upravený protiletadlový kanón a letoun mohl nést navíc dvě pumy po 250 kg. Ještě do doby japonské kapitulace nebyl tento protilodní letoun Ki-93-lb zcela dostavěn.
Prameny:
1. Rene J.Francillon: Japanese Aircraft of the Pacific War; Naval Institute Press, Annapolis-Maryland USA rok 1995
2. William Green: War Planes of the Second World War; Londýn 1960-68
3. William Green a G.Swanborough: The Complete Book of Fighters; Smithmark-New York rok 1994
4. Nowa Technika Wojskowa; číslo 11/02
5. Sh.Nohara: The Xplanes of Imperial Japanese Army & Navy 1924-45; Green Arrow Japonsko rok 2000
TTD Rikugun Ki-93
Typ: Ki-93-Ia | Ki-93-Ib
Výrobce: Dai-Ichi Rikugun Kokusho v Tachikawě
Vyrobeno: 1 | 1
Výroba: 8.5.1945 první let | nezalétán
Určení: těžký záchytný stíhač | protilodní bitevní
Osádka: 2 | 2
Motor: Mitsubishi Ha-214
Startovní výkon: 2400 koní a 1730 koni ve výšce 8300 m
Rozpětí: 19,00 m
Délka: 14,22 m
Výška: 4,85 m
Nosná plocha: 54,75 m2
Vzletová hmotnost: 10660 | 10880 kg
Max.rychlost: 624 km/hod v 8300 m
Výstup: na 6000 m 9 min 3 s
Dostup 12050 m
Dolet 2000-3000 km
Výzbroj: popsána v textu
Některé zdroje uvádějí pro stíhací verzi typ motoru Ha-214-IRu o max. výkonu až 2700 koní

Ki-93 maba.