Hra pre dvoch hráčov, známa u nás i v zahraničí pod množstvom rozličných názvov a vo veľkom v množstve miestnych variant. Pôvod hry je veľmi starý, podľa všetkého bola známa už v starom Egypte.
Spoločný majú tieto hry predovšetkým typický herný plán:

Pravidlá (základná varianta, ako sme ju hrávali u nás doma):
- V každom ťahu hráč pohybuje len jedno svojou figurkou, hráči sa pri ťahoch striedajú, začína hráč oviec.
- Ovce sa môžu pohybovať len dopredu alebo do strany - nemôžu "cúvať"
- Vlci sa môžu pohybovať všetkými smermi
- Vlci môžu "brať" ovce - ak je za ovcou v priamej línii voľné políčko, v ľubovoľnom smere, vlk ju preskočí a ovca je odstránená z hry
- Vlci môžu "brať" niekoľko ovcí za sebou v jednom ťahu
- Vlci majú "povinnosť brať" - ak vlk nezoberie "ponúknutú" ovcu, je odstránený z hry.
- Podľa dohody: Vlci musia alebo nemusia uprednostniť viacnásobný skok
Podmienky víťazstva:
- Ovce vyhrajú, ak je ich do vyznačeného "košiara" zahnaných aspoň 9 - na snímke hore je vyznačený, na schémach sú to polia ",")
- Ovce vyhrajú, ak sa im podarí zablokovať pohyb oboch vlkov
- Hráč, ktorý nemôže v svojom kole ťahať podľa pravidiel, prehráva
- Vlci vyhrajú, ak ovcí ostane menej ako 9 a teda už nemôžu zaplniť "košiar"
- Podľa dohody: Remíza alebo Vlci vyhrajú, ak ovce nenaplnia košiar a aspoň jeden vlk má voľný pohyb - tj. jeden vlk môže zostať blokovaný v košiari.
Rôzne varianty rozloženia hracích kameňov:
S dvomi "vlkmi" - A je základná varianta, B a C sú "ťažšie" pre hráča vlkov (napríklad pre hre proti menším deťom)
Kód: Vybrat vše
A B C
, , , , , , o , o
, , , o , o , , ,
. . o , o . . . . , , , . . . . , , , . .
x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x
x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x
x x x x x x x x x
x x x x x x x x x
Kód: Vybrat vše
D E F
, , , , , , , , ,
, , , , , , , , ,
. . , , , . . . . , , , . . . . , o , . .
. . . o . . . x x . o . x x x . . . . . x
x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x x
x x x x x x x x x
x x x x x x x x x