25.-26.7.1943 sa Hitler stretol so Studentom a poveril ho dvoma úlohami.
1.Podrobením rímskej posádky
2.zaistiť miesto Mussoliniho internácie v rámci plánu na záchranu Duceho
Na plnení druhej úlohy so Studentom spolupracoval SS-Obersturmfuhrer Otto Skorzeny a jeho špeciálna skupina asi 40 mužov,príslušníkov SS.
Skorzeny pracoval pre hlavný úrad ríšskej bezpečnosti(RSHA) a jeho úlohou bola organizácia a nasadenie špeciálnych jednortiek nazývaných Friedenthales Jagdverbände.
Jeho vzťahy so Studentom neboli velmi dobré a neskôr sa ešte zhoršili,keď sa zásluhy za úspešné oslobodenie Duceho pripisovali iba Skorzenymu a jeho mužom.
Prvý problém s ktorým sa Student musel potýkať,bolo zaistenie miesta veznenia Mussoliniho.Pôvodne sa na základe pátrania jedného nem.dôstojníka na Pontinských ostrovoch zdalo,že hladaným miestom je ostrov Ponza nedaleko západného pobrežia Talianska.zachytené rádiové signály Talianov naznačovali,že Mussolini je na ostrove Maddelena na severovýchod od Sardínie.Nakoniec sa podarilo zachytiť signály z ktorých vyplívalo,že dôležitá osoba je strážená v Alberto-Rifugio Campo Imperatore,v hotelovom komplexe na hore Gran Sasso asi 128 Km na severovýchod od Ríma,v blízkosti Abruzzi.
Ďalším pátraním sa podarilo zistiť že onou osobou je Mussolini.
Student bol o tomto zistení informovaný a ihneď začal plánovať operáciu "Eiche"(Dub).
Gran Sasso je najvyššou Talianskou horou na juh od Álp.Dosahuje výšku 2912 metrov nad morom.Mussoliniho vezenie,hotel Alberto-Rifugio sa nachádzal v blízkosti vrchola.
Je iróniou,že stavbu hotela nariadil Mussolini v 30.rokoch aby svojich krajanov povzbudil k športovej aktivite v horách...
K hotelu viedla iba dlhá a vyčerpávajúca cesta,alebo lanovka.Student však uvažoval o inej prístupovej ceste.
Pre záchranu duceho boli vybraní príslušníci 1.roty 1.výsadkového školného praporu(Fallschirm Lehr Battalion),ktorému velil major Mors.
Ich doprovod mali tvoriť Skorzeny a jeho muži,ktorí mali pri akcii fungovať skôr v úlohe policajného dohladu.
Volba spôsobu prepravy vojakov na miesto určenia bola zložitá.Zoskok na padákoch bol vylúčený,pretože na vrchole hory vial silný vietor.
Horolezecký výstup a preprava lanovkou boli príliš pracné a nebolo by pri nich využiť moment prekvapenia.
Nakoniec padlo rozhodnutie skupinu na vrchol dopraviť v klzákoch.Tie mali pristáť na rovinke pred hotelom.
Skupine klzákov mal veliť nadporučík Georg von Berlepsch,ostatní členovia skupiny pod velením majora Morsa mali obsadiť letisko v Acquile a lanovú dráhu v údolí ,aby zabránili prísunu Talianskych posíl.
Nikto nevedel ako dlho bude Mussolini na Gran Sasso ešte veznený,preto bolo treba jednať rýchlo.Začiatok akcie bol stanovený na 12.9.1943
V tento deň sa klzáky z Grosetta zhromaždili na letisku Pratica di Mare,nedaleko hory.Až tu piloti dostali potrebné informácie o celej akcii.
Prepravu výsadkárov a skupiny SS zaisťovalo dvanásť klzákov Gotha DFS-230.Velitelia výsadkárov leteli v prvých dvoch klzákoch,Skorzeny letel v treťom.
Oprerácia začala v plánovanom dátume.Major Mors so svojou skupinou mal obsadiť stanicu lanovky o 14.00.Výsadok sa ztenčil o dva klzáky,ktoré sa pri vzlete poškodili.Velitel vlečného lietadla kapitán Langgruth sa domnieval,že krátky čas potrebný na let k hore(asi 1 hodina)nepostačí k vystúpaniu do výšky potrebnej pre uvolnenie klzáku.
Langgruth preto po vzlete s prvou skupinou najskôr uskutočnil obrat k nabratí výšky.pri tom sa však dostal do oblasti s nízkou viditelnosťou.
Langgruth predpokladal,že ho ostatní budú následovať,čo sa však nestalo...
Tým sa tretí klzák v ktorom sedel Skorzeny stal vedúcim lietadlom.Operáciu taktiež uskutočnili posádky zostávajúcich klzákov.
Pristávacia zóna bola velmi nebezpečná.Tam kde piloti očakávali lúku,bola členitá silno sklonená plocha,končiaca strmým zrázom.
Jeden klzák pri pristátí havaroval.Skorzeny ako prvý vstúpil do budovy a rýchlo našiel Mussoliniho izbu.Dvaja talianski strážci nekládli žiadny odpor.Skorzenyho muži našli aj ďalších členov Mussoliniho rodiny.Celá akcia trvala pár minút.Zúčastnil sa jej aj pronemecký taliansky dôstojník,generál Soletti,ktorý mal za úlohu vyjednávať a zabrániť zbytočnému násiliu.
K preprave Mussoliniho boli určené dve lietadlá Fiesler Storch.V lietadle riadenom osobným Studentovým pilotom kpt.Gerlachom mal byť duce odvezený priamo na letisko Pratica di Mare.druhým lietadlom mal na to isté miesto letieť Skorzeny.Druhý stroj však bol poškodený a Skorzeny trval na tom že poletí s ducem v prvom lietadle.Hrozilo preťaženie lietadla,skorzeny však bol neústupný.Vzlet lietadla prebehol dramaticky(museli ho roztláčať výsadkári) nakoniec však vzlietlo a úspešne pristálo na mieste určenia.Po svojom oslobodení Mussolini odcestoval do Viedne k svojej rodine.15.9.1943 spolu so Skorzenym odleteli na stretnutie s Hitlerom vo Východnom Prusku.Tu Skorzeny obdržal(k zármutku väčšiny výsadkárov)oficiálne ocenenie za uskutočnenie záchrannej akcie.
Záchrana Mussoliniho sa stala ohromnou príležitosťou pre nemeckú propagandu.Úspešné vyslobodenie bolo bohato zdokumentované novinármi a fotografmi,ktorí sa po skončení akcie na vrchol dopravili lanovkou.Nemecký časopis Signal operácii venoval článok na prvej strane,ilustrovaný fotografiami zachráneného a hrdinských zachráncov.
Otto Skorzeny bol vyznamenaný Rytierskym krížom,zatial čo výsadkári,ktorí celú akciu zorganizovali a uskutočnili,zostali v jeho tieni....
Zdroj:Chris McNab "Nemeckí výsadkári"

Generál Student odovzdáva vyznamenania účastníkom operácie.(Tretí z ľava major Mors)

Kpt.Heinrich Gerlach-Studentov osobný pilot
