XV. díl. Bitva o Ardeny 1944, 45. Č 18.
Silnice, silniční síť v oblasti Arden.
V Ardenách byly silnice a vůbec celá silniční síť vybudovány mnohem perspektivněji, než to v roce 1944 vyžadoval jak počet obyvatel, tak ekonomická situace v oblasti. A nebylo to vůbec kvůli tomu, že by jí nechali budovat vojáci pro své válečné plány. Ne, ne. Zde totiž jak Belgie, tak Lucembursko, ze znalosti krás Arden a celé tamější oblasti již dávno před 2. světovou válkou pochopili význam turistiky a autoturistiky a také lázeňství. To samé se však nedá říci o železniční síti, kterou oba státy budovaly i s výhledem pro pohyb armád.
I z důvodů budování pro krásu přírody a pro autoturistiku a lázeňství, měly hlavní silnice svůj povrch z makadamu (makadam viz zde ve Wikipedii:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Makadam
, kde se dozvíme různé možnosti vybudování silnice),
když mé historické podklady od člověka, který Ardeny projel říkají, že makadam v Ardenách je - kombinace dehtu a drobného štěrku. Onen historický podklad od Petera H. Grynera pak také říká, že povrch těch vedlejších silnic v Ardenách byl štěrkovaný s písečným povrchem a pak u vedlejších silnic dodává, že takový povrch nebyl vhodný pro těžkou techniku, vojenský pohyb kolon a manévry všeho druhu,. A to především za špatného počasí....
Stavitelé silnic v oblasti Arden , ať již z Belgie, či Lucemburska se pokoušeli sice sledovat rovnější části ardenských hřebenů a širších údolí, někdy i silnice, ale nezabránili však tomu, že silnice byly plné ostrých zatáček, které se prudce svažovaly do hlubokých strží a na protější straně údolí pokračovaly do vysokých kopců.
V celé oblasti Arden lze říci, že v roce 1944 jí tvořilo vlastně 10 pevných silnic (a pochopitelně desítky malých postranních silniček) , které vedly mezi městy Monschau a Wasserbillig z Německa do Belgie a Lucemburska. Ale ani jedna z těchto deseti základních a hlavních silnic nevedla přes Ardeny v přímém směru z východu na západ.
Hydrografie Arden ( viz ve Wikipedii
http://cs.wikipedia.org/wiki/Hydrografie
)
- jezera, přehrady, rybníky a řeky, říčky, potoky ( viz Limnografie a Potamografie).
Ardenský masiv formuje své vody jako přirozený severovýchodní a jihozápadní předěl mezi řeky Maasy a Mosely a všem vojenským odborníkům musí být jasné, že oblastní hydrografie je pro plánování válečných operací velice důležitá.
V severním Lucembursku
je prodloužený masiv Arden protnut 4mi hlavními řekami, když celkově se dá říci, že na východě se jedná o řeku
Our (1), která navazuje na povodí tvořené řekou Moselou a Saurem, kam všechny i ty tři následující vtékají. Ve vnitrozemí pak řeka
Wiltz (2),
Clerf (3) a Sure (4) rozdělují celý kraj na tři různá povodí. Údolí všech těchto řek jsou dlouhá a úzká a spíše připomínají rokle. Údolí, či rokle mají příkré stěny, které jsou plné převisů a skalnatých útvarů a nikdy se tam nestavěly žádné silnice.
Když v Ardenách, severně od Lucemburska, překročíte německo-belgickou hranici nenarazíte ani na jeden vodní tok. Ale již 30 km na západ je těch řek hodně. Jako první na západ od hranice narazíte na řeky, které stékají z Vysokých Arden přímo do důležité "válečné řeky", do řeky Maasy.
Těmi řekami jsou Ambléve a Salm, řeky, které vytvářejí již jmenované bažinaté tabule - Hohes Venn. Jediné možné přechody přes tato místa se vyskytují západně od městeček St. Vith, Malmedy, nebo Spa (jak uvidíme, právě u St. Vith, Malmed a Spa se odehrají ty nejtěžší boje ve Wacht am Rhein). Jako další a zároveň nejdelší z těchto řek je řeka Ourthe - což je největší přírodní překážka vyskytující se východně od Maasy (na konci tohoto vodstva si řekneme, že jedna ze tří přirozených krycích linií důležitá pro obranu je právě - 2/ Linie řeky Ourthe). Řeka Ourthe pramení nedaleko města Bastogne (už tady je vidět důležitost pro obránce, neboť my víme, že u Bastogne byl jeden z nejdůležitějších obranných uzlů Spojenců. Bastogne Němci nikdy nedobyli). Ourthe pak postupuje mnoha meandry (viz zde ve Wikipedii:
http://cs.wikipedia.org/wiki/Meandr
) na sever a vlévá se do řeky Maasy nedaleko Lutychu (Liége).
Řeka Ourthe pak u Ortheville vstupuje do úzkého skalnatého průsmyku, který má příkré stěny. Až u La Roche pak řeka Ourthe opuští průsmyky a vstupuje do prolákliny Famenne, viz v Č 17. - b) Proláklina Famenne.
Zde v této popisované části nejsou žádné silnice, které by sledovaly tok řeky Ourthe (s jejími meandry v proláklině Famenne) a přes celou tuto oblast jsou velice obtížné přístupy k možným přechodům.
Další závažnou terénní překážkou v oblasti Arden je řeka Semois jejíž vody protékají jihozápadním koncem Arden a směřují od Arlonu také k řece Maase. Řeka Semois protéká nesčetnými roklemi a průrvami. Všechna její údolí jsou tak úzká, že se zde nikdy nikdo nepokoušel dělat ani silnice, ani železnice.
Mnohem odlišnější, než v Ardenách, jsou řeky, které protékají Eifelem a nikdy neměly žádný vliv na provádění ardenských taktických válečných operací. To však neznamená, že by neměly vůbec žádný vliv na plynulost přísunu lidí a materiálu, tedy na logistiku. A německá vojenská terminologie říká, že i řeky Eifelu měly svou - "Operační důležitost".
V Eifelu je tou nejsevernější řekou řeka Ahr, která teče přímo na sever a stává se přítokem řeky Rýn u Sinzigu. Na "Sněžném Eifelu" ("Schnee Eifel") pramení další řeka, Kyll, která se pak vine svým tokem na jih směrem k Trieru, kde se pak stává přítokem důležité řeky Mosely. Západně od řeky Kyll přitéká stejným směrem další řeka Prüm, což je poslední tok před německou hranicí. Také řeka Prüm, stejně jako řeka Kyll pramení na Sněžném Eifelu a pak stéká do řeky Mosely. Všichni, možná ještě ze školy, si pamatujeme, že řeka Mosela je jednou z nejdůležitějších německých řek, která protéká z Lucemburska přes Trier směrem na Koblenz a pak se vlévá do řeky Rýna.
"Kdo by neznal světoznámé 'Moselské víno', jedno z nejznámějších světových vín." A právě světoznámé Moselské vinohrady se v této oblasti rozprostírají po obou březích řeky Mosely a jsou nám všem milovníkům dobrých bílých vín známé...
A také hlavní silnice a i železniční trať, která vede z Německa do Lucemburska, má své hlavní křižovatky v Trieru, když zde překračují řeku Moselu v jejím středním toku, nedaleko lucemburských hranic. Tolik tedy vodstvo v oblasti Arden.
Silniční síť v oblasti Arden, důležitá pro vojenství.
Část faktů o silnicích jsme si již řekli. Řekli jsme si, že povrchy těch hlavních silnic byly makadamové, a i v Ardenách sledovaly profil geografických útvarů jak jen to bylo možné. V roce 1944 hlavní silnice v Ardenách směřovaly většinou od severu k jihu (jak jsme již řekli, ani jedna silnice nebyla vybudována od východu na západ). Jedna z nejdůležitějších "Hlavních silnic" vedla v roce 1944 z Lucemburska na Namuru, když křižovala vrstevnice hlavního masivu směrem na západ. V prostoru na severovýchodě Arden byly hlavními uzlovými body silniční sítě Monschau, Malmedy a St. Vith (opět velice důležité pro Wacht am Rhein), na jihovýchodě pak Ettelbruck, Marsch a samozřejmě také hlavní město Lucemburska Lucemburk. Těmi nejdůležitějšími křižovatkami na západě pak byly města Bastogne (opět velice důležité pro Wacht am Rhein), Marche a Rochefort. Na jihozápadě pak doplňují ty nejdůležitější křižovatky městečka Arlon, Neufchateau a Libramont.
V celé oblasti Eifel - Ardeny to byl právě charakter terénu, který byl důležitý jako nástupní prostor pro armády, které útočily z východu na západ (což byli, jak všichni víme, v období od roku 1914 až do roku 1944 včetně, vždy jen armády Německa). Nástupní prostory byly tři:
a) Na severu v oblasti Eifel - Ardeny byla nástupním prostorem oblast Cáchy, neboť bylo možno odtud zaútočit přes Nízké Ardeny na Eupen, Verviers, Marche a Rochefort a pak překročit řeku Maasu u města Givet.
b) Jako další nástupní prostor, kterým je jižně od Cách oblast mezi Monschau a Losheimskou průrvou. Hlavní směr útoku, který by byl veden z této jižní oblasti Cách by musel procházet mezi Malmedami a St. Vith (což se také, jak víme, stalo).
c) Ještě další a ze všech nejširší nástupní prostor je ten úplně na jihu mezi městy Prüm a Trier. Má jen problém, že útočící jednotky musí překonat členitý terén hlavního masivu Arden, pokud nechtějí zaútočit na francouzskou hranici u Virton, nebo Longwy, aby obešly těžký terén Arden a postupovaly rovinami jižního Lucemburska. Je zde však jeden zásadní handicap - cesta k Maase popsanou oklikou (přes Virton, nebo Longwy) je ze všech tří nástupních prostorů, které zde jako a, b, c byly vyjmenovány, tou cestou nejdelší.
Z vojenského hlediska, kdo zde dobře četl všechny záludnosti Arden - Eifel, každému vyjde, že soustřeďování vojenských jednotek musí být provedeno v širších údolích. Všechny armády (a my říkáme, že do roku 1944 to byly vždy armády Německa) musí svůj hlavní směr útoku nasměrovat přes silniční sítě, které by vedly z východu na západ, ale taková v Ardenách nebyla a muselo se počítat i s objížďkami. Pohyb útočících jednotek určitě ovlivňuje obtížný terén, který musí zákonitě ovlivnit plynulost pohybu útočících armád.
Všechny útočící armády vždy musely počítat, protože zde nejsou přímé silnice, s dopravními zácpami, které omezovaly určitý útočný manévr.
A pak jsou tedy velice důležité věty, které zde ocituji doslovně z jednoho z historických pramenů uvedených v Č 16. Cituji tedy z Peter H. Gryner:
"Problémem je spíš zvládnout dopravní situaci, než provést určitý manévr v klasickém smyslu toho slova."
Ano, to je pravda, a právě takové dopravní zácpy v oblasti Ardeny - Eifel a komplikovaný terén, zcela zkomplikovaly pohyb menších taktických jednotek. Všechny ty rozsáhlé lesy, řeky, prohloubeniny, rokle, strže, strouhy, příkopy, nerovná půda, jámy, které střídaly vykácené průseky lesů prostě znamenaly, že se jakákoliv větší bitva musela rozmělnit do malých bitev, bitviček a střetnutí a to od úrovní čet, rot, maximálně tak do úrovně praporů.
Kdo dobře všechno četl, jak členitý terén v oblasti Ardeny - Eifel byl, musí si k tomu přidat ještě další omezení, kterým bylo počasí. Každý takový útok, který narazil za špatného počasí na popsaný terén, mohl být zastaven v každém úzkém údolí, anebo někde u nějaké vesničky, či vesnice, či obranou opřenou o nějaký statek. Nebo, když někde rychle, po pár stech metrech, přecházelo jedno údolí do druhého.
Je také pochopitelné, že všechny ty kopečky, vyvýšeniny a hlavně vrcholy hřebenů, byly rájem pro dělostřelecké pozorovatele a pro průzkumné jednotky, kterým umožňovaly dobrý rozhled a orientaci. Všechny ty kopečky, kopce a nepřehledná údolí, sloužily zároveň jako kryty a vojenské úkryty pro menší i větší vojenská tělesa, jednotky.
A němečtí plánovači při plánování Wacht am Rhein museli dobře vědět, že Ardeny - Eifel budou muset překročit velkými mechanizovanými jednotkami. Ofenzívu do Arden museli vést západním směrem, tedy napříč ardenským masivem, kde narazili na velmi obtížné terénní překážky. Jestliže by je jednotky rychle překonaly, mohly mít částečně vyhráno, neboť se terénní překážky směrem k Maase vytrácejí. V roce 1940 bylo výhodou, že je až k Maase takřka nikdo nečekal. Mohli se jen obávat leteckého přepadu, když překonávali řeky Sauer a Our, ale to se nestalo, neboť Francouzi létali především na severu, v Belgii a Holandsku.
Plánovači OKW z roku 1944 museli brát v úvahu, že se východně od Maasy nabízely v prostoru Ardeny-Eifel - tři obranné linie, z nichž ani jedna nebyla pro útočníka nepřekonatelnou překážkou:
1) Krycí linie, která byla stupňovitě seřazena jihovýchodním směrem mezi Lutychem (Liége) a řekou Moselou, spojená s oblastí Hohes Venn drsným terénem kolem Malmed a St. Vith, který spadal k řekám Our a Sauer.
2) Linie řeky Ourthe.
3) Kratší pozice, kde by mohla být obrana zakotvená jedním křídlem na plošině u města Bastogne, a která se táhne podél řetězu horských hřebenů směrem k Neufchateau.
Použité podklady:
Duce – Anatomie jedné kariéry – Luboš Taraba.
Adolf Hitler a jeho cesta k moci – Rainer Zitelmann.
Nacismus – Alessandra Minerbiová – editor: Flavio Florani.
Pakty Stalina s Hitlerem – výběr z dokumentů 1939 a 40 – Naše vojsko.
Přísně tajné 3/99, 4/99, 3/05 a 3/08.
HPM ročník XIV. – Ivo Pejčoch – Těžký křižník Canarias.
Září 1938 – Role a postoje spojenců ČSR – Miloslav John.
Dějiny světa, svazek IX – L. I. Zubka, A. M. Zubinský a G. N. Sevosťjanov.
Dějiny světa, svazek X. – V. V. Kurasov, A. M. Někrič.
Krev, slzy a pošetilost v nejtemnější hodině 2. světové války – Len Deighton.
Druhá světová válka – Úplná historie – Martin Gilbert.
Blitzkrieg od Hitlerova nástupu po pád Dunkergue - Len Deighton.
Druhá světová válka – John Keegan.
Polské tažení Hitler a Stalin rozbíjejí Polskou republiku – Janusz Piekalkiewicz.
Tanková válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Letecká válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Námořní válka 1939 – 1945 - Janusz Piekalkiewicz.
Historie německé armády 1939 – 1945 – Philippe Masson.
Slovenská armáda 1939 – 1945 – Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal.
Hitlerovi válečníci – Guido Knopp.
Německé obrněné jednotky – Horst Scheibert.
Hitlerovy elitní jednotky – Lucas Cooper.
Němečtí parašutisté ve II. světové válce – Volkmar Kühn.
Operace Jubilee, Dieppe 1942 – Norman Franks.
Narvik – Donald Macintyre.
Ocelová lavina – Darius Jedrzejewski, Zbigniew Lalak.
Bitva o Británii – Leonard Mosley a redakční kolektiv Time-Life Books.
Černí andělé, Historie zbraní SS – Rupert Butler.
Historie válek – David Brownstone a Irene Franck.
Neznámé špionážní operace KGB – Mitrochinův archiv – Christopher Andrew, Vasilij Mitrochin.
Den D, 1944, Hlasy z Normandie – Robin Neillands, Roderick de Normann.
Druhá světová válka den za dnem – Donald Sommerville.
Svět ve válce 1939 – 1945 – Dr. Duncan Anderson, Dr. Stephen Badsey, David Chandler, Dr. Paddy Griffith, Sean McKnight, Gary Sheffield.
Marcel Jullian – Bitva o Británii – červenec-září 1940
Alan Cooper – Cíl Drážďany.
Boje o Itálii 1943 až 1945 – Dominick Graham a Shelford Bidwell.
Hitlerovy horské jednotky – James Lucas.
viewtopic.php?t=1176,
viewtopic.php?t=1179
viewtopic.php?t=1193
viewtopic.php?t=1209
a v nich následné diskuze.
Miloš Hubáček – Bitva u Matapanu.
Miloš Hubáček - INVAZE.
Válka v Normandii. Ode Dne D k St. Lo,
německýma očima - Vince Milano a Bruce Conner.
Charles Kirkpatrick - Spory o druhou frontu.
Stephen Badsey - Příprava operace Overlord.
Detlef Vogel - Německá obrana.
Edward Marolda - Operace Neptune.
Steven J. Zaloga - Den D 1944 Pláž OMAHA.
Roger Cirillo, Stephen Badsey - Den D.
Charles Kirkpatrick - Soustřeďování sil.
Alfred Price - Vzdušné boje.
Nigel de Lee - Boje v Ńormandii.
Nigel de Lee - Průlom.
Bernard Nalty - Invaze do jižní Francie.
Roger Cirillo - Pronásledování k Sieně.
John Prager, C. W. Star Busmann - Bitva u Arnhemu a válka v Západní Evropě.
Generálmajor R. E. Urquhart, CB DSO a Wilfred Greatorex - ARNHEM.
Jaroslav Hrbek - ARNHEM 1944.
Tim Saunders - NIJMEGEN - Operace Market Garden (americká 82. vzdušná výsadková divize a gardová obrněná divize).
Donald R. Burgett - CESTA DO ARNHEMU - Křičící orel v Holandsku.
Frank Steer - ARNHEM - Operace Market Garden - Přistávací plochy a Oosterbeek.
A. Korthals Altes a N. K. C. A. in´t Veld - ZAPOMENUTÁ BITVA. ( The Forgotten Battle)
Peter H. Gryner - Ardeny 1944.
Leo Kessler - Ardeny: Operace Lítice.
Otto Skorzeny - Mé velitelské operace.
Steven J. Zaloga - Panther vs. Sherman.
Jaroslav Hrbek – Tobruk 1941.
Janusz Ledwoch – Afrikakorps.
Paul Carell – Lišky Pouště.
Janusz Piekalkiewicz – Rommel – Tajná válka v Africe.
Dwight David Eisenhower – INVAZE DO EVROPY.
Harry C. Butcher – TŘI ROKY s EISENHOWEREM.
Jiří Brož – STŘEDOMOŘÍ V OHNI DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY.
D – DAY OPERACE OVERLORD, dle nakladatelství Salamander
Den D 1944 Pláž Omaha, - Steven J. Zaloga, Howard Gerrard.
Books Ltd, Londýn.
Další související historická literatura.
Mé dlouholeté poznámky a mapy.
Z webu
http://www.Palba.cz je použito jako podklad a upoutávka:
V subkapitole – Armády 1918 – 1945 u Francie zde:
viewforum.php?f=143
a zde jednotlivé sekce:
a) Pozemní a cizinecká legie – (články od Kačermiroslav, Sa 58 a Bruno):
viewforum.php?f=160
b) Letectvo – ( články YAMATO, Kačermiroslav a Fatale):
viewforum.php?f=161
c) Námořnictvo – (ovládal Norad – Nelson):
viewforum.php?f=162
d) Opevnění a bunkry – (od Bruna a Lorda):
viewforum.php?f=48
Aby pak důležitou smlouvu o porážce Francie z 22. června 1940 dodal Kačermiroslav v sekci
e) Ostatní:
viewtopic.php?t=3463
V subkapitole – Armády 1918 – 1945 pak nalezneme - Británie viz zde:
viewforum.php?f=139
kde jsou pak jednotlivé sekce, a v nich potom musíš otevřít - Pozemní vojsko:
viewforum.php?f=154
tam teprve otevřeš Obrněná technika – (především YAMATO, TonyHazard a Easy_Company) zde:
viewforum.php?f=241
aby pak ještě následovaly odkazy od Sa 58:
viewtopic.php?t=3351
a Thór:
viewtopic.php?t=2936
viewtopic.php?t=2892
viewtopic.php?t=2821
Royal Navy (především Norad – Nelson a také trochu Mikhassel. Dralno):
viewforum.php?f=153
Letectvo:
viewforum.php?f=99
pak má své podsekce:
Stíhací letouny – (xradar, YAMATO, Tempík, Reisen):
viewforum.php?f=216
Bombardovací a bitevní letouny – (Haness, YAMATO):
viewforum.php?f=217
Ostatní letouny – (Kačermiroslav):
viewforum.php?f=218
Různé – (od Haness, Ikala, Lord a YAMATO):
viewforum.php?f=220
A starší neaktualizovaný článek od Fatale:
viewtopic.php?t=1180
O Německé obrněné technice je možné se na Palbě dozvědět na tomto odkaze v subkapitolách zde viewforum.php?f=138
Tanky a stíhače tanků:
viewforum.php?f=116
od Sa 58, YAMATO, TonyHazard.
Samohybná děla viewforum.php?f=117 také od Sa 58 a YAMATO.
Mnoho dalších věcí, jako jsou OA – Obrněné Automobily - na tomto odkaze viewforum.php?f=17 také od Sa 58.
Z letecké techniky jsou to především v subkapitole Luftwaffe
viewforum.php?f=20
u Stíhacích letadel viewforum.php?f=112
monografie Hans S a YAMATO, stejně jako u Bombardovacích a bitevních viewforum.php?f=113
a u Ostatních viewforum.php?f=192
je to pak Tunac, Haness, Hans S a YAMATO.
Vybavení letounů viewforum.php?f=193je od Ikala, Eda a Sa 58.
O Itálii jsou pak jednotlivé subkapitoly zde:
viewforum.php?f=142
Případné doplnění a diskuzi prosím směřujte na tento odkaz:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=137&t=60&start=20