Hummer je dnes legendou americkej armády, lenže vznikol v osemdesiatych rokoch a odvtedy sa zmenila taktika boja aj zbraňové systémy. V teréne je stále neporaziteľný, no jeho slabou stránkou je ochrana posádky. V tejto disciplíne už zaostáva za vývojom moderných zbraní. Americká armáda preto vypisuje tender na dodávky jeho nástupcu vo výške astronomických 9,4 miliardy dolárov. Nahradiť by ho mohol Oshkosh L-ATV, ktorý by mal spojiť obratnosť Hummeru s dosiaľ nevídanou úrovňou ochrany posádky.
L-ATV má docela šanci na úspěch v JLTV. Hlavně z toho důvodu, že v americké armádě už slouží M-ATV, se kterou jsou poměrně spokojeni a v budou si ji nechávat i po současném masovém vyřazování strojů MRAP.
Musím říci, že jestli to dopadne a bude opravdu zavedeno do výzbroje (předpokládám že ano), potom ozbrojené síly USA se přesunou na výrazně vyšší kvalitativní úroveň. Ono se to nezdá, ale právě podobné lehké stroje jsou jedním z nejvyužívanějších doparvních prostředků armád. A L-ATV představuje v této kategorii bezkonkureční špičku.
Dzin: já mám problém jenom s tím "newspeakem", kdy je vozidlo o pohotovostní váze dvou náklaďáků Praga V3S stojících na sobě (přes 6,4 tuny) prohlašováno za "lehké". Vždyť s takovou nesmí přes každý třetí můstek přes potok i v ČR, natož někde ve -stánech.
Na druhou stranu když si vezmeš, kolik váží takový hezky ověšený obrněný Humwee poslední verze (se všemi s tím spojenými nedostatky), tak už tam zas takový rozdíl pomalu ani není
U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Alespoň co vím je na tom L-ATV stejně. Váha přes šest tun je pro pancéřované vozidlo, přičemž pancíř se dá odstranit. Jinak to s průchodností terénem nebude tak vážné, jak naznačuješ. M-ATV je dvakrát těžší a těší se za svojí službu v Afghánistánu skvělé pověsti. L-ATV má ve svojí A konfiguraci splňovat požadavky na lehlé vozidlo přepravované CH-47 nebo 53.
Jj, psal to i Cover výše. L-ATV má mít základní pancíř označovaný jako mod. A, potom bude modifikace B, což značí těžký pancíř a nakonec bez pancíře. Přičemž samotné L-ATV bude v třech modifikacích, základní, lehká a logistická. Bohužel jsme nenašel, jak se mají od sebe lišit hmotností, jen co do únosnosti, kdy lehká má uvést asi 1600 kg (35OO lbs) a je 4 sedadlová, základní 1800 - 2000 kg (4000 - 4500 lbs) a je 6ti sedadlová (v základní provedení) a logistická 2300 kg (5100 lbs).
To napovídá, že lehká verze bude přímím následovníkem Humra zatímco ta základní bude spíše lehký OT Hummra nahrazující, protože jeho úkolem je kromě palebné podpory vozit 4 člená palebné družstvo. To je docela novinka a rozšíří to operační možnosti US Army i USMC, protože Hummer byl přeci jen v rámci úderných rychlích skupin docela nedostatečný a to hlavně z důvodu malé přepravní kapacity a pancéřové ochrany.