Mapa SNP až do jeho hořkého konce
, v třetí dekádě měsíce října, v roce 1944.
II. etapa SNP.
Okolo 9. září 1944, tedy po deseti dnech bojů, skončila I. etapa ve Slovenském národním povstání, což souviselo i se začátkem karpatsko-dukelské operace.
I v předchozích článcích je k těmto dnům řečeno, že v karpatsko-dukelské operaci, která začala 8. září se ukazovalo, do 10. září, že Rudá armáda, která původně s operací přes průsmyky nepočítala, musela náhle své plány měnit ve prospěch SNP. Narazila však na obtíže hned v tyto prvé dny. Němci zase, díky útokům RA směrem na Dukelský průsmyk, museli mezi 8. 9. a 10. zářím a dál průběžně, začít posilovat karpatskou frontu. Což znamenalo, že začali již v noci z 8. na 9. září stahovat jednotky ze Slovenska, aby co nejrychleji posílili karpatskou frontu. Jednotky tak nemohli Němci dál používat k potlačení SNP. Bylo řečeno, že ze Slovenska, tedy z SNP, byly staženy: Německý 338. pěší pluk 208. pěší divize, z okolí Prešova (tahle jednotka mohla být stažena hned 8. září k večeru a v noci, neboť byla poměrně blízko, ale především již od 5. září byla u Prešova zbytečná, východoslovenský sbor již neexistoval, byl odzbrojen, nebo část na útěku - má poznámka), průzkumný prapor 68. pěší divize a 1. tankový pluk z německé 1. TA od Popradu (ten byl pro svou logistickou náročnost stažen k 10. září - má poznámka), a také celá 357. pěší divize (13. září 1944). Výčet těchto jednotek znamenal, že z SNP ke Karpatům Němci stáhli takřka ihned přibližně 12 500 mužů.
Průběh I. etapy bojů v SNP ukázal, že i malá, ale dobře vybavená, dobře organizovaná a vycvičená jednotka, může prolomit špatně připravené obranné postavení mnohem silnějšího obránce. Proto velitelství 1. československé armády vydalo k skončení I. etapy, tedy k 10. září, pro všechny velitele jednotek v poli rozkaz, ve kterém upozornilo na všechny nedostatky vojáků v obraně. V rozkaze s datem 10. září 1944 je mimo jiné napsáno:
".... - Obranná postavení jsou nevhodně volena, nedostatečně připravena a obvykle nejsou ani zamaskována.
- Protitankové překážky jsou většinou přímo směšné a nezastavily by ani nákladní automobil. Navíc nejsou hlídány ani kryty palbou.
- Palebná postavení děl se většinou budují jen do jednoho směru, ačkoliv nepřítel může přijít z kterékoli strany. Mužstvo sedí ve stínu a hraje karty, zatímco by mělo budovat obranná postavení.
- Muži často ani nevědí, proč bojují(!).
- Velitelé nemají zálohy a nepřipravují opatření pro případ, že jejich obranná linie bude proražena. V takovém případě pak podléhají panice.
(historickým podkladem jsou zde informace z Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal - Slovenská armáda 1939 - 1945, dále Karel Richter - Apokalypsa v Karpatech, Boje na Dukle bez cenzury a legend, dále pak informace z - Použité podklady - a z mých poznámek. Informace jsem zpracoval svými slovy, jen fakta a data z historických dokumentů jsou v uvozovkách.)."
V období od konce I. etapy, do začátku dalších útoků povstalců a německé ofenzívy - což byla třetí dekáda září, začátek II. etapy SNP - se na Slovensku a v prostoru ovládaném povstalci stala spousta důležitých událostí, z nichž si mnohé závažné řekněme.
Na slovenské letiště Zolná (východně od Zvolena) byl ze SSSR přesunut dne 17. září 1944 československý 1. stíhací pluk. Ihned druhý den, čili 18. září, pro Němce velice překvapivě, zaútočily stíhací letouny LA-5FN na letiště v Piešťanech, kde měli nic netušící Němci soustředěnu většinu svých letadel. Českoslovenští piloti zničily 10 letadel na zemi a dalších deset jich poškodily.
Letadla stíhacího pluku "byla pro povstalce velkou posilou, protože byla moderní a pilotovali je zkušení letci" (někteří z nich se účastnili Bitvy o Británii 1940 - např. i Fajtl a mnozí další, viz také zde:
http://www.vrtulnik.cz/ww2/protektorat-zvolen.htm
zde viz foto:

Fr. Fajtl v roce 1944. Zdrojem je: Jindřich Marek - Vzdušní donkichoti, nakladatelství Svět křídla, březen 2001. Fotky Bf 109 ve Zvolenu.
). Než byl stíhací pluk dne 25. října 1944 evakuován zpět na území ovládané RA, vykonali piloti 573 bojových letů, sestřelili 9 německých letadel (a dalších 5 pravděpodobně), svrhli 624 pum a vystříleli přes 50 000 dělostřeleckých nábojů (historickým podkladem jsou zde informace z Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal - Slovenská armáda 1939 - 1945, str. 118, 119 a další v Použité podklady)."
Velkou pomocí pro povstalce byly průzkumné lety, ale i nálety na německé pochodové kolony a také nálety a bombardování dělostřeleckých postavení Němců.
"Vybojováním kontroly ve vzduchu Lavočky umožnily i zastaralým povstaleckým stíhacím letounům Avia B-534 a ´bombardérům´ Š-328 provádění průzkumných letů a náletů na pozemní cíle. Po zničení letiště v Piešťanech přesunula Luftwaffe svou základnu na letiště Nový Dvor u Malacek, které povstalci nemohli se silami, jež měli k dispozici, zničit. Požádali proto o pomoc US Air Force. Američané vyslali 20. září 150 létajících pevností, které zničily nejen hangáry, dílny a tankovací zařízení letiště v Novém Dvoru, ale i 12 letadel na zemi. Dalších 29 letadel navíc poškodily (historickým podkladem jsou zde informace z Charles K. Kliment, Břetislav Nakládal - Slovenská armáda 1939 - 1945, dále Karel Richter - Apokalypsa v Karpatech, Boje na Dukle bez cenzury a legend, dále pak informace z - Použité podklady - a z mých poznámek. Informace jsem zpracoval svými slovy, jen fakta a data z historických dokumentů jsou v uvozovkách.)."
Již v I. etapě bylo SNP podporováno také sovětskou 4. gardovou brjanskou bombardovací divizí "složenou ze tří pluků vyzbrojených americkými bombardéry B-25 Mitchell (na Palbě viz od Hanesse: http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=201&t=549
). Divize byla dislokována v okolí města Vinnica na Ukrajině." Letadla této 4. gardové brjanské divize, již od 4. září 1944 shazovala zásoby na letiště Tri Duby a od 20. září zásobovala povstalce přes pomocná letiště Rohozná a Brezno nad Hronom. A tak v I. a II. dekádě září, jen během tří týdnů tato sovětská divize podnikla 498 letů a shodila 253 tun zbraní, munice, léčiv a obvazového materiálu. Ve II. etapě SNP, po získání letiště Krosno, "podnikal 5. orelský letecký sbor (dvě letecké divize o třech plucích - celkem asi 127 letadel) především noční lety na letiště Tri Duby s dopravními Dakotami Douglas C-47 Skytrain) a Li-2 (sovětská licence Dakoty)." Od 26. září 1944 tak sovětský letecký sbor podnikl více než 700 letů, kterými na Slovensko, pro SNP "dopravil 385 tun zásob a 1 928 vojáků. Při zpátečních letech letadla sboru evakuovala 698 raněných a v posledních dnech povstání odvezla i slovenský zlatý poklad. Během této doby přišla sovětská 4. gardová bombardovací divize jen o jeden stroj Mitchell. 5. sbor však ztratil osm letounů Li-2 a šest strojů Douglas C-47.
Dva americké letouny B-17G přivezly 17. září z Bari (Itálie) 8 tun zásob a odvezly osádky sestřelených amerických letounů, které byly osvobozeny během povstání. Doprovázelo je 42 stíhacích letounů Mustang. Dalších šest létajících pevností s eskortou 32 Mustangů přivezlo 10. října 16 tun zásob a 20 členů jednotek OSS. Při zpáteční cestě bylo na palubách těchto letadel dalších dvacet osvobozených amerických letců a slovenské delegace, která pokračovala v cestě do Londýna."
Ihned po skončení I. etapy SNP, k datu 10. září 1944 došlo k nové reorganizaci 1. československé armády na Slovensku..
"Změna organizace 1. československé armády na Slovensku ze dne 10. září 1944:"
Dvě vojenské obranné oblasti (VOO) se změnily na 6 taktických skupin (TS):
1. TS měla bránit Bánskou Bystricu a Veĺký a Malý Šturec.
2. TS měla bránit východní část povstaleckého území.
3. TS měla bránit jihozápadní část.
4. TS měla bránit západní přístupy.
5. TS měla bránit oblast Turiec - Vrútky - Kraĺovany.
6. TS měla bránit severní sektor.
Připomenu zde ještě, že k 5. září 1944 (tedy v době I. etapy) byl plukovník Golián povýšen na brigádního generála.
Ještě si řekněme i konečné a přehledné zařazení bojových jednotek do šesti taktických skupin - TS - " Složení 1. československé armády na Slovensku k 18. 10. 1944:
Velitelství (Bánská Bystrica)
tři IOV (IOV - Improvizované Obrněné Vlaky) TGM, MRŠ, Hurban, ženijní prapor, spojovací prapor, 11. automobilní prapor, pluk útočné vozby, zbrojní a muniční sklady, zásobovací sklady, zbrojní dílny, sanitní sklady, nemocnice a polní pošty, rota hlásné a výstražné služby.
1. TS (1. taktická skupina Bánská Bystrica)
šest pěších praporů (1. až 6. prapor 1. pěšího pluku), 1. samostatná rota, 1. dělostřelecká skupina s 21., 22., 31. a 41. baterií, kombinovaná telefonní rota - celkem přibližně 4 000 mužů.
2. TS (2. taktická skupina Brezno nad Hronom)
osm pěších praporů (11. až 18. prapor 2. pěšího pluku), 2. štábní rota, ženijní rota, kombinovaná telefonní rota, vozatajská skupina, automobilní skupina, náhradní pěší prapor, 1.,2. a 4. dělostřelecká baterie - celkem přibližně 16 000 mužů.
3. TS (3.taktická skupina Zvolen)
osm pěších praporů (21. až 28. prapor 3. pěšího pluku), záložní dělostřelecká baterie, 1. a 3. dělostřelecká baterie, samostatná baterie, ženijní rota, kombinovaná telefonní rota - celkem přibližně 10 000 mužů.
4. TS (4. taktická skupina Kremnica)
čtyři pěší prapory (31. až 34. prapor 4. pěšího pluku), četa tanků, rota protitankových kanónů, rota leteckého personálu, četa protiletadlových děl Oerlikon, minometná četa- celkem přibližně 5 000 mužů.
5. TS (5. taktická skupina Slovenská Lupča)
výcviková a opevňovací skupina od 23. září 1944 po ztrátě Turca 5. záložní prapor, kombinovaná telefonní četa, štábní automobilní skupina, zbrojní a zásobovací parky - celkem přibližně 4 000 mužů.
6. TS (6. taktická skupina Liptovská Osada)
čtyři pěší prapory (51. až 54. prapor 6. pěšího pluku), ženijní rota, telegrafní rota, automobilní skupina, vozatajská skupina, 1. dělostřelecká baterie (100mm houfnice), 2. dělostřelecká baterie (105mm kanóny), protiletadlová baterie - celkem přibližně 6 500 mužů.
2. československá paradesantní brigáda (Badín)
1. a 2. prapor, dělostřelecká skupina, skupina protitankových kanónů, protiletadlová skupina, průzkumná skupina, spojovací rota, ženijní rota, automobilní rota - celkem 2 860 mužů.
Letecké jednotky
1. československý stíhací pluk, letecká skupina, skupina protiletadlového dělostřelectva s. 10. baterií (83,5mm děla vz. 22/24), 11. baterií (88mm protiletadlové kanóny vz. 37) a 12. baterií (VKPL 20mm kanóny Oerlikon), spojovací skupina.
Letiště: Tri Duby, Zolná, Rohozná pri Brezne (sídlo pozorovací služby), Muráň.
Letecká skupina pozůstávala z kombinované letky a tří praporů a tří samostatných rot bojujících jako pěchota. Celkem letecké jednotky měly 3 449 mužů.