
Maďarsko bylo po první světové válce považováno jako poražený stát, takže nemohlo vlastnit armádu větší než 35 000 mužů. Dalším omezením byl zákaz vlastnit obrněnou techniku, letectvo a těžké dělostřelectvo. Proto z počátku veškeré obrněné vozy byly pod záštitou Královské policie nebo byly pořízeny tajně a utajovány. Až v pozdějších letech začala vznikat první jednotka pod záštitou armády…
Büssing-Fross
Po první světové válce v roce 1919 byly zakoupeny tyto dva obrněné vozy a následně byly uschovány ve městě Szombathely. Posádku tvořilo šest mužů a obsluhovaly dva nebo tři vodou chlazené kulomety Schwarzlose 7/12M ráže 8mm se zásobou 12 000 nábojů. Pancéřování mělo sílu 8mm bohužel z měkké oceli. Vozům byla později přidělena registrační čísla P-1 a P-2. Zkratka P náležela všem obrněným automobilům, později se používala zkratka Pc (páncélos). Od roku 1920 byly zařazeny pod Maďarskou královskou státní policii jako Policejní kadetní škola (RUISK – Rendör Újonc Iskola) v Budapešti. Důstojníci a poddůstojníci v této jednotce byli převeleni z řad armády. V roce 1927 pak byly předány Honvédségu (Maďarské Královské Armádě). Po převedení k armádě došlo ke změně registrační čísel na P-5 a P-6. Oba automobily byly na začátku třicátých let pro svojí nadměrnou opotřebovanost sešrotovány a jejich registrační čísla přidělena nově zakoupeným obrněným automobilům 29M FIAT 2F.
Rok výroby: 1916-1918
Pohotovostní hmotnost: 7,5t
Délka: 6,9m
Šířka: 2,3m
Výška: 3,5m
Výkon: 36k

Nákres vozidla Büssing-Fross

Nákladní vozidlo Büssing-Fross, který posloužil jako základ obrněného vozu.
Rába Vp
V roce 1925 byl postaven první obrněný automobil maďarské konstrukce a až do poloviny třicátých let byl také jediný. Vozidlo bylo postaveno na zesíleném šasi pětitunového nákladního vozu Rába V. Firma MWG tyto nákladní vozidla stavěla v licenci Praga. Pro zajímavost firma MWG jich postavila 500. Vozidlo bylo opatřeno dvojím řízením a tak mohlo jezdit stejno rychlostí vřed i vzad. Výzbroj tvořily dva vodou chlazené kulomety 7/12M Schwarzlose ráže 8mm se zásobou 10 000 nábojů. Jeden byl umístěn v plně otočné věži a druhý byl uložen uvnitř vozidla. Osádku tvořilo pět mužů vyzbrojených pistolemi Frommer. Údajně jako součást výzbroje mělo být i 24 ručních granátů. Vozidlo mohlo údajně převážet až dvanáct policistů. Maďarská armáda samozřejmě nesměla vlastnit po prohrané válce žádná obrněná vozidla a tak aspoň zpočátku byl i tento automobil předán Maďarské královské státní policii. Bohužel vozidlo mělo špatnou průchodnost terénem a slabé pancéřování proto rychle zastarával. V třicátém roce padlo rozhodnutí vyměnit silniční kola za železniční a nadále obrněný automobil používat jako drezínu. Vozidlo dostalo nejdříve registrační číslo P-3, ale po převedení vozidel k armádě byla všechno vozidla znovu přečíslována a automobil dostal nové číslo P-7. Později bylo vozidlu přiděleno registrační číslo P-17 pravděpodobně jako důsledek přestavby na drezínu.
Rok výroby: 1925
Pohotovostní hmotnost: 7t
Délka: 5,94m
Šířka: 1,94m
Výška: 3,03m
Výkon: 55k
Obsah palivové nádrže: 240l
Maximální rychlost: 20-30km/hod



Obrněný automobil Rába Vp a v pozadí Crossley 29M.
Obrněný nákladní automobil Rába Vr
Toto vozidlo sice nepatří mezi klasické obrněné automobily, ale řekl jsem si proč ho v krátkosti také nepředstavit.
Dalo by se říci, že tak trochu prvním pancéřovaným vozidlem firmy MWG byly obrněné nákladní vozy Rába Vr. Stavba těchto vozidel probíhala v letech 1919-1920. Základ vozidla stejně jako u obrněného automobilu Rába Vp tvořil podvozek nákladního vozu Rába V. Na podvozku nákladního automobilu vznikla polootevřená slabě pancéřová nástavba. Na ložné ploše bylo namontováno protiletadlové dělo 5/8M firmy Škoda. Kanon měl ráži 76,6mm a kadenci 10-15ran za minutu. Munice pro kanon pak byla uložena za kabinou. Samozřejmě se tam munice mnoho nevešlo a tak musela být dovážena dalšími vozidly. Pro lepší stabilitu vozidla během palby spustila posádka boční vzpěry. Následně posádka spustila bočnice, které zůstali ve vodorovné poloze s ložnou plochou. Díky tomu se zvětšil manipulační prostor pro obsluhu kanonu. Pro nepřízeň počasí byla kabina vozu vybavena plátěnou skládací stříškou s dřevěnými zády. Záda kabiny se dala přes místo řidiče sklopit, aby obsluze kanonu co nejméně překážela. Vozy Rába Vr zůstali ve službě i přes zastaralost přes dvě desetiletí minimálně až do začátku války tedy pro Maďarsko do roku 1941.
Rok výroby: 1919-1920
Délka: 6900 mm
Šířka: mm 2300
Výška: mm 2500
Maximální rychlost: 20km/hod

Velmi zdařilý model Ráby Vr se všemi detaily.

Rába Vr připravena k palbě.

Tato fotografie pochází z druhé poloviny 30. let. Na vozidle jsou vidět změny na přední části vozu zejména světla.
29M Vickers a 29M Crossley
Maďarská královská armáda na konci dvacátých let potřebovala náhrady za vysloužile vozy Büssing-Fross. Nakonec Maďarsko zakoupilo v roce 1929 dva obrněné vozy firmy Vickers a dva vozy firmy Crossley ve Velké Británii. Nové obrněné vozy byly opět vyzbrojeny dvěma vodou chlazenými kulomety 7/12M Schwarzlose ráže 8mm se zásobou 3 500 nábojů (Vickers) a 6 000 (Crossley). Obrněné vozidlo Vickers mělo jeden kulomet umístěn v plně otočné věži a druhý v přední části korby. Automobil Crossley měl jeden kulomet umístěn v plně otočné věži a druhý byl uložen uvnitř vozidla.
Síla pancíře se pohybovala 5-7 mm což osádku spolehlivě ochránilo proti ručním zbraním. Vozidla Crossley dostala registrační čísla P-1 a P-2. Čísla P-3 a P-4 pak obrněné vozy firmy Vickers. Většina literatury registrační čísla připisuje obráceně tedy, že čísla P-1 a P2 mají vozidla firmy Vickers. Na fotografii níže kde můžete vidět vozidlo Vickers je totiž namalována značka P-3. Vozidla byla součástí skupiny obrněných vozidel společně s lehkými tanky LK-II a později i FIAT 3000B. Během třicátých let byly tyto vozy hlavně používány k výcviku, ale v roce 1939 se zúčastnily i bojového nasazení na Podkarpatské Rusi a na východě Slovenka v tzv. Mále válce v březnu 1939. Bojové nasazení vozy zvládli beze ztrát a později byly v armádě nahrazeny novými obrněnými auty 39M Csaba.
29M Vickers
Rok výroby: 1929
Pohotovostní hmotnost: 4,85t
Délka: 5,02m
Šířka: 1,87m
Výška: 2,58m
Výkon: 50k
Dojez: 192km
Maximální rychlost: 60km/hod
29M Crossley
Rok výroby: 1929
Pohotovostní hmotnost: 4,85t
Délka: 6,27m
Šířka: 2,38m
Výška: 2,88m
Výkon: 80k
Dojez: 240km
Maximální rychlost: 80km/hod

Obrněný automobil Vickers.

Zadní část automobilu Vickers. Můžete si všimnout, že na pravé části nárazníku je označení vozidla P-3.


Obrněný automobil Crossley s kulometem 7/12M Schwarzlose.
FIAT 2F (29M, 31M, 32M)
Maďarská Královská Armáda chtěla v budoucnu postupně rozšiřovat svoje obrněné jednotky a tak potřebovala další vozy pro výcvik osádek. Proto bylo v Itálii pořízeno dvanáct šasi nákladních automobilů tří rozdílných modelů. Maďarští výrobci pak na ně postupně dodělali z nepancéřovaných plechů karoserie. Síla plechů karosérie se pohybovala od 5 do 7mm. Výrobě probíhala v letech 1929 až 1932. Posádku vozidla tvořilo čtyři až pět mužů. Obrněné vozy byly vyzbrojeny dvěma vodou chlazenými kulomety 7/12M Schwarzlose ráže 8mm. Jeden kulomet byl umístěn v plně otočné věži a druhý v přední části korby. Celkem byly do armády zařazeny tři série po čtyřech vozidlech označené 29M, 31M, 32M. Pro vozidla byla vyčleněna registrační čísla P-5 až 8 pro 29M, P-9 až 12 pro 31M a P-13 až 16 pro 32M. Všechna vozidla sloužila pro výcvik až do konce třicátých let.

Lehký obrněný automobil AC 2
Konstruktér ing. N.Straussler v roce 1935 nechal postavit ve firmě Weiss Manfréd vylepšený model svého obrněného automobilu, který vznikl jako soukromý projekt. První vylepšené vozidlo byl poslán ke zkouškám do Anglie kde ho zkoušela RAF na Středním východě. Firma WM postavila ještě dva podvozky AC 2, která osadila německými motory Ford V8 G61T. Jeden z podvozků byl opatřen karosérií ze zakřivených plechů a věží a druhý byl zkoušen jako dělostřelecký tahač. Prototyp byl vyzbrojen jedním kulometem Gebauer 34 AM ráže 8mm se zásobníkem s kapacitou 25 nábojů a protitankovou puškou 36M ráže 20mm s kapacitou zásobníku pět nábojů. Zbraně byly zabudovány v čelní desce plně otočné věže. Osádku toho vozu byla trojčlená. Vozidlo jako poslední dostalo registrační číslo s písmenem P a to P-19. Později došlo k přeznačení na Pc-019. Údajně se mělo vozidlo účastnit bojů na Podkarpatské Rusi a na východním Slovensku v březnu 1939. Vozidlo později sloužilo pro výcvik osádek nových obrněných automobilů Csaba.
Rok výroby: 1935
Pohotovostní hmotnost: 5t
Délka: 4,75m
Šířka: 2,30m
Výška: 2,27m
Výkon: 100k
Maximální rychlost: 90km/hod

Krásná fotografie obrněného vozu AC 2. Na první pohled je vidět jiný předek vozu, kterému dominují blatníky protažené až k přídi vozidla. Vedle obrněného automobilu AC 2 můžete vidět automobily Csaba.
39M Csaba a 40M Csaba
Hlavním zástupcem maďarských obrněných vozidel je vozidlo se jménem Csaba. Jelikož už automobil Csaba už je na Palbě zpracován udělám jen velice stručné připomenutí.
Jako základ pro automobil Csaba byl upraven model AC 2, kde byl zesílen podvozek na úroveň AC 3. Do nového vozu byl instalován nový osmiválcový motor Ford o obsahu 3,6l. Byla přepracována obrněná karosérie a vůz dostal novou dvojmístnou věž. Posádka byla tedy po novu čtyři muže. Výzbroj zůstala prakticky stejná protitanková puška 36M ráže 20mm s kapacitou zásobníku pět nábojů s celkovou zásobou 200 nábojů. Dále byl ve věži umístěn kulomet v modernějším provedení Gebauer 34/37 AM ráže 8mm se zásobou 3 000 nábojů. Velitelská verze pak byla vyzbrojena pouze jedním kulometem kvůli úspoře místa pro výkonnější radiostanici R/5. Na vozidle byla instalována velká skládací rámová anténa. První vozidla byla armádě dodána v létě 1940 a poslední pak v roce 1944. Obrněné automobily sloužily až do konce druhé světové války. Dva vozy také obdržela policie, které obdržely registrační zkratku RR (Rendöség). Policejní Csaby pak dostaly tmavě modrou barvu. Armádní Csaby pak měli standartní kamufláž Maďarské Královské Armády a později už pouze zelenou.
Prvních osm dodaných vozů bylo vyrobeno z nepancéřovaných plechů a sloužily pouze pro výcvik osádek. Celkem bylo dodáno 97 bojových vozů, 18 velitelských a tři prototypy.

Obrněné automobily Csaba na východní frontě pravděpodobně rok 1941.

Zapadlý velitelský automobil 40M.
Hunor (bajný otec všech Hunů) – plánovaný nástupce obrněných vozů Csaba
V roce 1943 začala firma WM pracovat na náhradě za vozy Csaba, která by vyřešila zápory těchto vozů jako je slabý pancíř a slabá výzbroj. Plánovaný obrněný automobil byl inspirován německým obrněným automobilem SdKfz.232. Nový obrněný automobil měl mít náhon 6x6 a plánová výzbroj měla být ve složení 2,0cm kanonu a kulometu ráže 8mm. Jako pohonná jednotka měli složit dva benzínové motory V-8 značky Ford. Další novinkou oproti předchůdci měla být schopnost plavby.
Bohužel nebyl dokončen ani prototyp. Tvůrce toho plánovaného vozu Ing. Straussler odvezl kompletní sadu plánů do Anglie. Na Britských ostrovech Ing. Straussler vozidlo stále vylepšoval, až se nakonec stalo základem pro vozy Saladin a Saracen.

Nákres plánovaného vozu Hunor.
Kořistní vozidla:
OA vz.30
Toto vozidlo nebudu a ani nemusím moc představovat jedná se o Československý obrněný automobil z 30.let postaven firmou Tatra. Nástavba byla sestavena z pancéřových plechů síly 3-6 mm. Vozidlo neslo dva lehké kulomety vz.26. Jeden v přední desce karosérie a druhý v otočné věži. Bohužel dva lehké kulomety neumožňovaly nepřetržitou palbu. Další slabinou byl slabý motor, který nedovoloval jízdu v těžkém terénu. Obrněný automobil se podařilo ukořistit maďarským jednotkám při bojích s Československou armádou na Podkarpatské Rusi poblíž Mukačeva. Vozidlo po smyku zapadlo do příkopu. Po neúspěšném pokusu o vyproštění vozidla vymontovala posádka kulomety a za krytí druhého OA vz.30 se stáhla. Automobil poté ukořistila Maďarská Královská Armáda, která ho později předala policii. Vozidlu bylo přiděleno registrační číslo P-18.

Zapadlý obrněný automobil OA vz.30, který následně ukořistily maďarské jednotky.
BA-10 a BA-20
Na závěr tu máme pro zajímavost dva typy vozů, které maďarští vojáci ukořistili na východní frontě. Stejně tak jako jiné armády i Maďarská Královská Armáda používala kořistní techniku. Ve většině případů vozidla sloužila u daných jednotek, které je získaly nebo byly předány četnictvu. Registrační čísla se většinou u těchto vozidel nepřidělovala.

Zaparkovaný BA-20.

Obrněný automobil BA-10 s četnictvem.

Zdroje:
http://www.aviarmor.net, http://www.palba.cz, http://www.ww2incolor.com, http://militiahungarorum.roncskutatas.hu
Maďarská armáda 1919-1945, Kliment Ch. K., Bernád D.
Slovenská armáda 1939-1945, Charles K. Kliment
Huns of Wheels, Peter Mujzer