
Historie tančíku:
V druhé polovině dvacátých let 20.století vznikl v Británii nápad na vytvoření lehkého, malého a pancéřovaného vozidla pro dvě osoby, jež by svou palbou měl krýti přesunující se pěchotu v prostoru bojů a tím zabránit ve velkých bitvách masakrům pěchoty z první světové války. Výsledkem snažení se stal tančík Carden-Loyd Mk.VI., jež v domácích dílnách dosáhl pouze 50ti kusové série. Tento stroj nebyl britskou armádou oficiálně přijat, ovšem díky velké ,,plakátové" kampani se tančík v jednotlivých kusech dostal do různých zemí celého světa. Ty následně na závěrech vlastních testů přešly na sériovou výrobu v licenci. Celkově bylo do různých zemí vyvezeno kolem 150ti kusů tančíku (z původně 270 vyrobených).
Seznam zemí s počtem dodaných kusů vozidel:
Thajsko (40 kusů), Sovětský svaz (26 kusů), Čína (24 kusů), Polsko (10 kusů), Japonsko (6 kusů), Portugalsko (6 kusů), Bolívie (5 kusů), Chile (5 kusů), Holandsko (4 kusy), Kanada (4 kusy), Československo (3 kusy), Maďarsko (2 kusy), Řecko (2 kusy), Švýcarsko (2 kusy), Belgie (1 kus), Finsko (1 kus), Francie (1 kus), Lotyšsko (1 kus) a Švédsko (1 kus).

Roku 1929 byla do Británie vyslána z Československa delegace složená z důstojníků armády a předních zástupců firmy ČKD, jež měli práva na zakoupení stroje. Výsledkem bylo zakoupení tří kusů stroje Carden-Loyd Tankette Mk. VI za částku 488 745 kčs. Kromě zakoupení těchto tří kusů došlo i k objednání příslušenství k tančíku (v podobě jednoho přívěsného vozíku za tančík a přepravního valníku zapřažitelný za nákladní automobil). Ve stejnou dobu došlo i k podepsání smlouvy o licenční výrobě mezi ČKD Pragou a firmou Carden-Loyd. Licence byla celkem 32 liber za jeden vyrobený kus. Tyto tři kusy nové obrněné techniky převzal prapor útočné vozby v Milovicích.
Licenční výrobu s označením Praga-Carden-Loyd se ovšem zavést nepodařilo. Celkově byly vyrobeny čtyři kusy v licenci (označované jako P-I), z nichž jeden tančík byl firemní. V letech 1931–1932 byly všechny tančíky dodané z Británie* intenzivně zkoušeny (převážně na podzim během velkých cvičných manévrů celé naší armády). Po těchto zkouškách se již podařilo dodat armádě tři prototypy těchto tančíků. Čtvrtý prototyp si ponechala firma ČKD (později byl dodán perskému šáchovi jako dar).
Zbývající tři kusy si prošly podzimním cvičením, ovšem až jeho závěrem, protože se na všech kusech projevily technické problémy. Největší představovala pohonná jednotka a sekání během jízdy. Tyto nedostatky musely osádky opravovat častěji, než se prohánět po polygonu cvičného prostoru. Mnohem lépe si vedly obrněné automobily vz.30, vyzbrojené stejnou výzbrojí a dosahovaly lepších výsledků jako: rychlost, průchodnost terénem a technická stránka výkonu stroje. tato skutečnost nebyla pro tančíky příznivá a odborníci je nedoporučili pro zavedení do výzbroje.
*došlo pouze ke zkouškám britských typů, protože výroba českých verzí nebyla ještě hotova
Podle odborníků by musela býti odstraněna řada nedostatků. Mezi ty nejzávažnější armádní odborníci zařadili např.:
-poruchovost motoru
-sesmekávání pásů
-mizernou viditelností z vozidla
-omezeným palebným polem zbraně
-malou spolehlivostí kulometu vz. 24 (v třesoucím se vozidle)
Největší problém ovšem tvořilo vnitřní uspořádání stroje, hlavně uložení osádky uvnitř stroje. Oba členové posádky měli hlavy v pyramidových poklopech, takže na sebe vůbec neviděli. Komunikaci ve vozidle také narušoval nijak nekrytý hlučný motor umístěný přímo mezi velitelem a řidičem. Dalším problémem bylo uložení munice pro kulomety, protože úložného místa se v interiéru už jaksi nedostalo. Proto musela býti munice vezena ve venkovních schránkách, což by v bojových podmínkách pod palbou byl hlavní nedostatek stroje.
Proto byly stroje vráceny firmě ČKD, která své licenční kopie musela na základě zjištění armádou, radikálně rekonstruovat. První částí velké přestavby bylo zvětšení prostorů osádky vozidla (což vytvořilo velkou, na hranách mírně skloněnou, bednu - viz fotka níže). Další částí bylo zvětšení rozhledu osádky průzory s neprůstřelným sklem o tloušťce 50 mm na všech stranách vozidla a clonou nad nimi (výhled 360° kolem vozidla).
Motor Praga, vodou chlazený čtyřválec o obsahu 1950 cm3, byl uložený v odděleném prostoru v zadní části vozidla a jeho chlazení zajišťoval chladič krytý nastavitelnými žaluziemi místo dvířek. Celkové výkony této pohonné jednotky byly pochybné, přičemž výkon dosahoval 30 HP (3000 otáčkách za minutu). V praxi to znamenalo maximální rychlost 35 km/h při dojezdu kolem 100 km po upravených komunikacích. Motor a jeho chlazení zajišťoval chladič, jež byl krytý nastavitelnými žaluziemi místo dvířek, jež byly během druhé světové války užívány u téměř všech typů obrněné techniky.
Dalším problémem byly pásy. Již během testů musely osádky trávit dost času mimo stroj díky dalšímu problému, který byl tvořen pásy. Ty se poměrně často sesmekávaly. Proto muselo býti upraveno jejich vedení.
Změn bylo dosaženo i ve výzbroji tančíku. Místo dosavadního kulometu Schwarlosse vz.24 byl použit lehký kulomet ZB-26 brněnské zbrojovky ráže 7,92 mm. K doplňování munice sloužil 20ti nábojový schránkový zásobník, nasazovatelný ze shora. Teoretická kadence zbraně byla 500, praktická 200 ran za minutu. Dostřel činil až 3200 metrů. Druhý kulomet byl pevně usazen v pravé části bojového prostoru. Obsluhu tvořil řidič za pomoc bovdenového lanka*.
*Bowdenův kabel, zkráceně bowden je speciální druh kabelu, který umožňuje přenos mechanické síly a energie.
Později bylo činu použití lehkého kulometu litováno, jelikož střelec měl velké potíže s udržením zbraně (při jízdě terénem rychlostí nad 10 km/h) a nemohl proto účinně mířit. Podobné problémy měl i řidič se zadním kulometem. ten byl navíc zaměstnán řízením vozidla, a nemohl věnovat čas zaměření pevně uloženého kulometu.
U tohoto stroje bylo použito množství firemních dílů, převážně z nákladních automobilů. Jeden z hlavních zdrojů tvořil nákladní automobil Praga AN. Pancéřování tančíku bylo 4mm na zádi a střeše, 12mm čelní pancíř. Údaje o bočním pancéřování se nepodařilo mi dohledat, ovšem zřejmě se pohybovalo mezi těmi 4-12mm.
Do této podoby byl přestavěn pouze jeden prototyp, který se na podzim roku 1932 účastnil armádních testů. Tento prototyp najezdil v průběhu téhož roku celých 4350 km a to pouze v rámci testů! Po úspěšných testech armáda dala svolení k přestavbě i dvou zbývajících armádních prototypů. Dne 19.dubna 1933 došlo k oficiálnímu objednání (konkrétních) tančíků armádou v sérii čítající cca 70 kusů. Do stavu pluku útočné vozby se dostaly až 17.října roku 1933. K roku 1934 však došlo k oficiálnímu ukončení výroby tančíků, přičemž celková produkce skončila na počtu 70 kusů a 4 vyrobených prototypech.
Armáda vytvořila pro nové tančíky doslova tvrdou lekci, když každý vůz měl během zkoušek:
- ujet 400 km (někdy uváděno projetí trasy Praha-Milovice-Praha)
-vytrvalost v terénu 5 hodin
-dosáhnout rychlosti 35 km/h
-překonávat příkopy o šíři 1,2 metru
-brodit do hloubky 0,6 m
-překonat svah o sklonu 45°.
Během ,,nastřelovacích" testů, kdy byly tančíky vystaveny palbě různých zbraní, došlo dokonce k prostřelení bočního pancéřování obyčejnou puškou vz.24 ráže 7.92mm. Například tančík voj. ev. č. 13.437 hned z první série při přebírání 6. února neodolal a jeho pancíř byl prostřelen puškou na vzdálenost 75 metrů, přičemž byla díra zaslepena nýtem a tančík se dočkal schválení jeho výroby. Jindy byl průstřel sveden na vyšší počáteční rychlost střely než stanovených 820 m/s.
I přes tyto obtíže, projevila armáda zájem a firma ČKD se zavázala dodat 40 strojů do konce roku 1933 a zbylých 30 kusů do konce září (podle jiného zdroje 11.října) roku 1934.
