
V noci ze sedmého na osmého června 1940 byl proveden spojenci první nálet na německé hlavní město Berlín.Zajímavé na téhle akci je ,že ho provedl pouze jeden stroj a to ještě určen pro civilní účely.Ale nepředbíhejme.
Dne 3.června 1940 provedlo německé letectvo nálet na cíle v okolí Paříže.Francouzskou vládu tento útok velmi znepokojil a naštval .Takže se logicky vzato rozhodli o opětovný útok na německé hlavní město Berlín.Na nějakou velkou akci ovšem Francouzi neměli síly,přesto se rozhodli spíš k takovému symbolickému bombardování.
K tomuto úkolu byl vybrán těžký čtyřmotorový bombardér s dlouhým doletem a to Farman NC.223.04 „Jules Verne“.Tento Farman byl pojmenovaný po slavném francouzském spisovateli.Zajímavé na tomto letadle bylo,že původně sloužil jako dálkový stroj ,který přepravoval poštu.Francouzi nechtěli riskovat přelet nad německým územím i když by to bylo samozřejmě kratší,ale rozhodli se vlastně Německo obletět.A právě k tomuto úkolu si toto dálkové letadlo vybrali.Samozřejmě ho museli trochu vojensky upravit .Letadlo dostalo podtrupové závěsníky na pumy a symbolicky bylo vyzbrojeno pouze jedním kulometem ráže 7.5 mm.Bylo zařazeno k bombardovací letce B5,francouzského Námořního letectva(Aéronatique Navale ).Letadlo dostalo i speciální černou kamufláž spodních ploch. Velitel osádky letadla byl někdejší profesor letecké navigace a to Fregatní kapitán Henri Dailliére



Odpoledne 7.června 1940 v 15.30 hodin se „Jules Verne „ odlepil z ranveje letiště Bordeaux-Mérignac.Letadlo s dvěma tunami bomb a s jedním obranným kulometem ráže 7.5 mm, zamířílo směrem nad kanál La Manche .Potom posádka stočila stroj k Severnímu moři .Námořní letci ostražitě vyhlíželi nepřátelské letouny ,ale díky bohu se žádné neobjevovaly. Až nad Frískými ostrovy se ozval německý flak ,ale francouzské letadlo nezasáhl.Dále potom piloti zamířili již nad okupované Dánsko ,to už bylo k večeru .Po přeletění Dánska zamířili letci do vzdušného prostoru nad Baltským mořem.Poté se stočili na jih a nad říši pronikl bombardér ze severovýchodu .Pobřeží přeletěl u Rostocku.Poté již letci zamířili nad Berlín.Nad městem schválně přidávali a ubírali otáčky na svých motorech,aby vzbudili dojem ,že útok provádí více bombardérů.Poté Farman zamířil nad Tegel,což bylo předměstí na severu Berlína,kde se nacházel plánovaný cíl mise a to tovární haly firmy Siemens.Naštěstí pro letce se ve vzduchu nad Říší nesetkali se žádným odporem a bombardování proběhlo bez problémů.Nejdříve bylo svrženo 8 těžkých pum na podtrupových závěsních z výšky 1650 metrů a poté bombometčík spolu s palubním mechanikem ručně svrhávali otevřenými dveřmi 80 zápalných pum o váze 10 kg.Celkem na Berlín dopadlo 2000 kilo pum.Po prvních explozích se už ovšem vzpamatovalo protiletadlové dělostřelectvo a oblohu ozářily kužely světlometů.Letadlu se nic nestalo a po dobombardování se co nejkratší cestou a teď už napříč Německem vydalo zpět do Francie.Po 13 hodinách a 40 minutách letu vyčerpaná osádka posadila svého „Verna“na pařížském letišti Orly. Po urychleném doplnění pohonných hmot pak přelétl dále od fronty,na bezpečnější letiště Lanveoc-Poulmic u Brestu.


Po útoku na Berlín“Jules Verne“vykonal ještě 3 noční bombardovací lety .Při poslední operaci v noci z 15.na 16. června bombardoval Řím.Po kapitulaci Francie již Farman nelétal a po dva roky zůstal zaparkovaný na základně v Marignane.V listopadu 1942 byl zničen.
Na tomhletom vyjímečném letu zapracovala francouzská propaganda.Např.deník Le Figaro v ranním vydání 9.června na titulní stránce napsal"že letka námořního letctva bombardovala v noci ze 7.na 8.června předměstské továrny Berlína.O den později francouzský rozhlas hlásal,že nálet této námořní letky byl odvetou za německé bombardování Paříže ze 3.června 1940.Rozdíl byl poněkud markantní,jelikož onoho náletu na Paříž se zúčastnilo na 300 německých bombardérů.Ale propaganda je propaganda a určitě nejeden Francouz pocítil zadostiučinění vzhledem k tehdejšímu vývoji na frontě.
Osádka letadla-nějak jsem nikde nenašel křestní jména ani hodnosti letců,když tak mě doplňte.
pilot-Yonnet,bombometčík-střelec Deschamps,palubní mechanik Corneillet,velitel a navigátor fregatní kapitán Henri Dailliére.
Farman NC.223.04 byl těžký bombardér(dálkový poštovní stroj)
Byl to čtyřmotorový vzpěrový hornoplošník celokovové konstrukce s krytými prostory osádky a se zatahovacím podvozkem
Motory byly řadové kapalinou chlazené Hispano –Suiza HS.12Y37 o výkonu 970 až 1050 koní ,sdružené po dvojicích (jeden v tažném a jeden v tlačném uspořádání) do dvou tandemů
Vyzbrojen byl jedním pohyblivým kulometem ráže 7.5 mm a nesl 2000 kg bomb. Ještě bych chtěl podotknout,že tato série Farmanů vycházela původně z Farmanu F.220,poté byly vyrobeny další modifikace jako např.F.222 nebo F.223.Konkrétně série NC.223.4 byl postaven v počtu jenom tři kusů.Letadla byla pojmenována -Jules Verne,Camille Flammarion a Le Verrier.
Ještě bych chtěl dodat,že tyto těžké Farmany všech verzí, používalo francouzské letetcvo např.na noční bombardovací nálety,průzkumy,či shazování letáků nad územím Řiše apod.Dokonce jeden Farman F.222 zavítal v době Podivné války i nad Protektorát Čechy a Morava.Akorát si nejsem jistý,zda li šlo o průzkum nad naším uzemím,nebo o shazování letáků.
Na závěr bych chtěl dodat,že nálet tohoto konkrétního francouzské stroje,byl vůbec první nálet přímo na Berlín.
Zde názorné video,včetně ručního bombardování
Rozpětí- 33.6 m
Délka-23.5 m
Výška-4.86 m
Max.rychlost-385 km/h
Dostup-5000 m
Dolet- 5000 až 8000 km
Zdroje-J.Rajlich-Na nebi Sladké Francie
M.Šnajdr-Pád Paříže
http://talesanecdotesandtrivia.blogspot ... erlin.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Farman_F.220