Polská kolová obrněná vozidla
Moderátor: Rase
Polská kolová obrněná vozidla
LOTR - projekt lehkého obrněného vozidla
Pod akronymem Kleszcz (Klíště), se skrývá program lehkého průzkumného obrněného transportéru LOTR (Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy). Program LOTR má za cíl najít náhradu za 450 průzkumných a obojživelných vozidel BRDM-2. V rámci programu se požaduje obojživelné vozidlo 4×4, posádka musí být 2-3 členná a chráněná na Levelu 3 dle normy STANAG . Požadováná je rychlost 90 až 110 km/h na silnici a dojezd 600 až 1000 km. Před několika lety vzniklo u společnosti AMZ Kutno, lehké pancéřové vozidlo Bóbr, avšak polská armáda neprojevila zájem. Za zmínku stojí také projekt polsko-německého transportéru 6×6 vycházející z vozidla TPz Fuchs. Jde o projekt německé firmy Rheinmetall a PGZ, nabízený pro program LOTR. Polské ministerstvo obrany však o verzi 6×6 neprojevilo zájem. Přesto obě firmy v programu pokračují - prototyp vozidla vznikne někdy v letech 2018-2020.
Pod akronymem Kleszcz (Klíště), se skrývá program lehkého průzkumného obrněného transportéru LOTR (Lekki Opancerzony Transporter Rozpoznawczy). Program LOTR má za cíl najít náhradu za 450 průzkumných a obojživelných vozidel BRDM-2. V rámci programu se požaduje obojživelné vozidlo 4×4, posádka musí být 2-3 členná a chráněná na Levelu 3 dle normy STANAG . Požadováná je rychlost 90 až 110 km/h na silnici a dojezd 600 až 1000 km. Před několika lety vzniklo u společnosti AMZ Kutno, lehké pancéřové vozidlo Bóbr, avšak polská armáda neprojevila zájem. Za zmínku stojí také projekt polsko-německého transportéru 6×6 vycházející z vozidla TPz Fuchs. Jde o projekt německé firmy Rheinmetall a PGZ, nabízený pro program LOTR. Polské ministerstvo obrany však o verzi 6×6 neprojevilo zájem. Přesto obě firmy v programu pokračují - prototyp vozidla vznikne někdy v letech 2018-2020.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
- Aaron Goldstein
- Kapitán
- Příspěvky: 3062
- Registrován: 19/7/2014, 19:38
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Polské lehké obrněné vozidlo LOTR
Vím, že to nemá žádný taktický, ani strategický význam, ale ten stroj je strašně ošklivý... 


Že jsem paranoidní ještě neznamená, že po mě nejdou...
Re: Polské lehké obrněné vozidlo LOTR
V podstatě je Bóbr mrtvý projekt, někde jsem zachytil, že i ona spolupráce mezi PGZ a Rheinmetallem je umrtvená a polská strana se snaží o vlastní konstrukci. Ono reálně je dost možné, že postaví něco jako Fuchs, ale ve zkrácené verzi 4x4. Přesněji něco ve stylu Rosomak 4x4. Osobně si myslím, že poláci vlastně chtějí něco ve stylu vozidla NIMR N35 4x4 viz obrázek níže, ale ten nemůže plavat:



"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Polská armádo kam kráčíš?
Tak ten Rosomak 6x6 vypadá velice blbě, čekal jsem spíš něco ve stylu Pandur II 6x6 (co nakupují Rakušané) ale místo toho je Rosomák, kterému upadl jeden pár kol.Rase píše:Na výstavě MSPO (od zítřka) bude představen koncept podpůrných vozidel na bází kolového vozidla Rosomak. Na prodlouženém podvozku 8x8 bude vozidlo palebné podpory s věží HITFACT s kanónem ráže 120 mm, druhou bude vozidlo 6x6 s odpalovacím zařízením pro střely Spike NLOS. https://mobile.twitter.com/RemigiuszWil ... 1980123136

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Polská armádo kam kráčíš?
jestli si dobře pamatuju, tak dvojitá přední náprava by měla mít lepší manévrovatelnost v terénu, než klasická jednoduchá.



Re: Polská armádo kam kráčíš?
Rosomák s novou polskou věží ZSSW-30. Tentokrát by se již mělo jednat o verzi k sériové výrobě - předchozí prototypy se v detailech dost lišily



"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Polská kolová obrněná vozidla
Kateo KUNA - neúspěšný konkurent Rosomáka
Málo se ví o neúspěšném kandidátu na polský kolový obrněný transportér - program SUHAK. Společnost Steyr se spojila s Bumar-Łabędy a nabízela kolový transportér Pandur II 8x8 i 6x6 osazený osádkovou věží ST-30. Konsorcium bylo založeno v roce 2001 a polský Pandur II měl nést název Kateo KUNA. Původně generální štáb prosazoval kanón ráže 25 mm, ale v roce 1999 byly plány přehodnoceny a upřednostněna ráže 30 mm. Steyer se této změně přizpůsobil a nabídl vozidlo s kanónem větší ráže. Koncem roku 2002 ale bylo objednáno 690 vozidel Patria AMV, vyrobených v Polsku v rámci licence. Z toho 313 bylo v bojové verzi a 377 nosič speciálních variant. V říjnu 2013 se objednávka zvýšila na 997 vozidel s dodáním mezi lety 2014 a 2019. Ještě zmíním, že Polsku bylo prý nabízeno i vozidlo Piranha, leč rovněž neúspěšně.
Málo se ví o neúspěšném kandidátu na polský kolový obrněný transportér - program SUHAK. Společnost Steyr se spojila s Bumar-Łabędy a nabízela kolový transportér Pandur II 8x8 i 6x6 osazený osádkovou věží ST-30. Konsorcium bylo založeno v roce 2001 a polský Pandur II měl nést název Kateo KUNA. Původně generální štáb prosazoval kanón ráže 25 mm, ale v roce 1999 byly plány přehodnoceny a upřednostněna ráže 30 mm. Steyer se této změně přizpůsobil a nabídl vozidlo s kanónem větší ráže. Koncem roku 2002 ale bylo objednáno 690 vozidel Patria AMV, vyrobených v Polsku v rámci licence. Z toho 313 bylo v bojové verzi a 377 nosič speciálních variant. V říjnu 2013 se objednávka zvýšila na 997 vozidel s dodáním mezi lety 2014 a 2019. Ještě zmíním, že Polsku bylo prý nabízeno i vozidlo Piranha, leč rovněž neúspěšně.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Polská kolová obrněná vozidla
Projekt nového obrněného transportéru NKTO
V roce 2019 byl ukončen program nového kolového transportéru NKTO (Nowy Kołowy Transporter Opancerzony) 8x8 pro polskou armádu. Nakonec byla dána přednost získání licence na stavbu vozidla AMV II 8x8 (Rosomak XP) a tak si můžeme říci něco bližšího k samotnému projektu. Vše začalo v prosinci 2012, kdy se ministerstvo obrany rozhodlo v rámci programu rozvoje ozbrojených sil, hledat náhradu za stárnoucí AMV KTO Rosomak, které tehdy sloužily již 15 let. Projekt dostal kódové označení Tuja nebo Kaktus, a již v únoru 2013 bylo vytvořeno konsorcium pro realizaci projektu nového obrněného vozidla 8x8. Na projektu se podílely společnosti Huta Stalowa Wola, Wojskowe Zakiady Inżynieryjne, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych i Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej. Vše šlo velmi rychle a v prosinci 2013 byla uzavřena smlouva v hodnotě 55,55 mil zlotých (335 mil Kč), přičemž 20% uhradilo konsorcium a zbytek Národní středisko pro výzkum a vývoj. Vývoj měl trvat pět let s dokončením prototypu v letech 2020-2021. Vozidlo mělo být schopno nést bojovou věž s kanónem ráže 30-50 mm, kanónem ráže 105-120 mm nebo minometem ráže 120 mm. Základní pancéřování mělo být na úrovni 4/4b dle STANAG. Díky lehkým blokům přídavného pancéřování měla ochrana vzrůst na úroveň 5/5b s možností dalšího růstu. Bojová hmotnost vozidla měla činit 21 tun s nosností 9 tun. Brodění do hloubky nejméně 1,5 m a vztlak minimálně 25 % při bojové hmotnosti. Výkon motoru neměl být nižší než 16 kW/t při bojové hmotnosti, což by činilo více než 700 hp. Díky použití aktivního hydro-pneumatického odpružení měla být nastavitelná světlá výška. První fáze projektu byla dokončena v dubnu 2014 ale po krátkých tahanicích nebyla druhá etapa zahájena a po čtyřech letech stagnace byl projekt ukončen a následujícího roku formálně uzavřen. Obrázek představuje jeden z konceptů NKTO předložený jedním členem konsorcia.
https://www.facebook.com/militarium.net ... =3&theater
V roce 2019 byl ukončen program nového kolového transportéru NKTO (Nowy Kołowy Transporter Opancerzony) 8x8 pro polskou armádu. Nakonec byla dána přednost získání licence na stavbu vozidla AMV II 8x8 (Rosomak XP) a tak si můžeme říci něco bližšího k samotnému projektu. Vše začalo v prosinci 2012, kdy se ministerstvo obrany rozhodlo v rámci programu rozvoje ozbrojených sil, hledat náhradu za stárnoucí AMV KTO Rosomak, které tehdy sloužily již 15 let. Projekt dostal kódové označení Tuja nebo Kaktus, a již v únoru 2013 bylo vytvořeno konsorcium pro realizaci projektu nového obrněného vozidla 8x8. Na projektu se podílely společnosti Huta Stalowa Wola, Wojskowe Zakiady Inżynieryjne, Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne, Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Urządzeń Mechanicznych i Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej. Vše šlo velmi rychle a v prosinci 2013 byla uzavřena smlouva v hodnotě 55,55 mil zlotých (335 mil Kč), přičemž 20% uhradilo konsorcium a zbytek Národní středisko pro výzkum a vývoj. Vývoj měl trvat pět let s dokončením prototypu v letech 2020-2021. Vozidlo mělo být schopno nést bojovou věž s kanónem ráže 30-50 mm, kanónem ráže 105-120 mm nebo minometem ráže 120 mm. Základní pancéřování mělo být na úrovni 4/4b dle STANAG. Díky lehkým blokům přídavného pancéřování měla ochrana vzrůst na úroveň 5/5b s možností dalšího růstu. Bojová hmotnost vozidla měla činit 21 tun s nosností 9 tun. Brodění do hloubky nejméně 1,5 m a vztlak minimálně 25 % při bojové hmotnosti. Výkon motoru neměl být nižší než 16 kW/t při bojové hmotnosti, což by činilo více než 700 hp. Díky použití aktivního hydro-pneumatického odpružení měla být nastavitelná světlá výška. První fáze projektu byla dokončena v dubnu 2014 ale po krátkých tahanicích nebyla druhá etapa zahájena a po čtyřech letech stagnace byl projekt ukončen a následujícího roku formálně uzavřen. Obrázek představuje jeden z konceptů NKTO předložený jedním členem konsorcia.
https://www.facebook.com/militarium.net ... =3&theater

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Polská kolová obrněná vozidla
Polsko sice má zakoupenou licenci na výrobu bojového vozidla Rosomak XP (představen v roce 2015), ale ta je prý natolik nevýhodná, že se ji nikdo nerozhodl využít. Místo toho má být do roku 2028 připraven nový polský kolový obrněný transportér "Serwal" 8x8. Ten má do budoucna nahradit stávající Rosomáky v roli hlavního kolového transportéru. Právě v roce 2028 totiž i končí licence na výrobu Rosomáků. Zdroj Marcin Cichy na Discordu.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Polská kolová obrněná vozidla
Polsko kupuje šedesát nových Rosomáků se zbraňovými stanicemi ZSSW-30, za cenu 661 mil dolarů (15,5 mld Kč).
https://defence-blog.com/poland-signs-m ... -vehicles/
Řecký časopis Flight (ΠΤΗΣΗ) spočítal, že jeden Rosomak se ZSSW-30 z poslední objednávky stojí 10,5 mil euro. Měli byste však vědět, že dálkově ovládaná věž ZSSW-30 je téměř 50% této ceny. Bezpilotní věžové systémy nejsou levné. I přes poměrně vysokou cenu chce polská armáda za ZSSW-30 zaplatit tolik. Věž byla vyvinuta podle přesných specifikací specifikovaných polskou armádou. Kromě problému s velmi dobrým FCS vyvinutým společností WB Electronics může ZSSW-30 pracovat v režimu hunter-killer a killer-killer. ZSSW-30 má schopnost doplňovat munici zevnitř vozidla a to platí i pro doplňování ATGM v externím kontejneru. Zevnitř vozidla je také možné odstranit případné zaseknutí 30 mm Mk44S nebo 7,62 mm koaxiálního kulometu.
Další unikátní vlastností ZSSW-30 je možnost nouzové palby v plně manuálním režimu v případě úplného výpadku napájení. Proto jsou uvnitř ZSSW-30 mechanismy pro ruční pohon věže a kanónu Mk44S. Z tohoto důvodu má dálkově ovládaná věž ZSSW-30 třetí přídavný, plně optický zaměřovací kanál. Nachází se pod pancéřovým poklopem mezi řetězovým dělem Mk44S a optoelektronickým zařízením střelce. To je velmi dobře vidět na přiložené fotografii ZSSW-30 s prototypem optoelektronických zařízení.
https://twitter.com/ryszardjonski/statu ... 8308088134
https://defence-blog.com/poland-signs-m ... -vehicles/
Řecký časopis Flight (ΠΤΗΣΗ) spočítal, že jeden Rosomak se ZSSW-30 z poslední objednávky stojí 10,5 mil euro. Měli byste však vědět, že dálkově ovládaná věž ZSSW-30 je téměř 50% této ceny. Bezpilotní věžové systémy nejsou levné. I přes poměrně vysokou cenu chce polská armáda za ZSSW-30 zaplatit tolik. Věž byla vyvinuta podle přesných specifikací specifikovaných polskou armádou. Kromě problému s velmi dobrým FCS vyvinutým společností WB Electronics může ZSSW-30 pracovat v režimu hunter-killer a killer-killer. ZSSW-30 má schopnost doplňovat munici zevnitř vozidla a to platí i pro doplňování ATGM v externím kontejneru. Zevnitř vozidla je také možné odstranit případné zaseknutí 30 mm Mk44S nebo 7,62 mm koaxiálního kulometu.
Další unikátní vlastností ZSSW-30 je možnost nouzové palby v plně manuálním režimu v případě úplného výpadku napájení. Proto jsou uvnitř ZSSW-30 mechanismy pro ruční pohon věže a kanónu Mk44S. Z tohoto důvodu má dálkově ovládaná věž ZSSW-30 třetí přídavný, plně optický zaměřovací kanál. Nachází se pod pancéřovým poklopem mezi řetězovým dělem Mk44S a optoelektronickým zařízením střelce. To je velmi dobře vidět na přiložené fotografii ZSSW-30 s prototypem optoelektronických zařízení.
https://twitter.com/ryszardjonski/statu ... 8308088134

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Polská kolová obrněná vozidla
Polské bojové vozidlo KTO Rosomak s věží Hitfist-30P, dodané v rámci pomoci na Ukrajinu. Zde obklopené ukrajinskými operátory HUR SOF, operující v ruské Kurské oblasti.
https://twitter.com/osinttechnical/stat ... 8053929465
https://twitter.com/osinttechnical/stat ... 8053929465

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Polská kolová obrněná vozidla
Vylepšený model kolového bojového vozidla K808 White Tiger od společnosti Hyundai Rotem, představený na MSPO 2023. Jen připomenu, že v rámci projektu Serwal hledá polská armáda náhradu za bojová vozidla Rosomak. Pokud jednou proběhne skutečný výběr, tak korejskému vozidlu bude nejspíš konkurovat Patria AMV XP, tedy novější generace právě Rosomáku.
https://www.reddit.com/r/TankPorn/comme ... ?rdt=53937
https://www.reddit.com/r/TankPorn/comme ... ?rdt=53937

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček