Tank Fortin Aubriot-Gabet
Velice pozoruhodný tank navrhl v roce 1915 Gustave Clovis Gabet (1876-1949) a Aubriot. Jednalo se o prostředek určený k překonávání nebezpečné země nikoho a poskytnutí palebné podpory útočící pěchotě. Vozidlo dostalo název "Fortin Aubriot-Gabet" (pevnůstka). Jednalo se o silně pancéřované vozidlo, které poháněl elektrický motor, k němuž se elektrická energie přiváděla kabelem, jednalo se tedy o dálkově napájený tank. Osádka byla pouze dvojčlenná (řidič a střelec), což bylo na svou dobou velice raritní, minimalistické řešení. Výzbroj tvořil námořní kanón ráže 37 mm. Dokonce byl postaven i prototyp, ale zda byl i vyzkoušen není jisté. Zmíněné napájení kabelem, se ukázalo být nepraktické a hrozilo poškození kabelu. Byla tedy dána přednost jiným, konvenčnějším konstrukcím. Vznikl dokonce i druhý návrh, který byl již postaven na podvozku pásového traktoru Filtz. Pohon byl hybridní, elektricko-benzínový. Vozidlo bylo dlouhé 6 metrů, vysoké 2,5 m a široké 2 m. Váha se pohybovala mezi 8-10 tun a rychlost 8 až 10 km/h. V tomto případě patrně nedošlo ani k výrobě modelu. Téhož roku navrhli i dálkově řízenou minu - "Torpille Terrestre électrique filoguidée". Jednalo se v podstatě o lehký nosič nálože o váze výbušné směsi až 200 kg. V podstatě se jednalo o takového předchůdce německého Leichter Ladungsträger – Goliath. Gabet použil k ovládání vozidla dva kabely, které umožnily obsluze navést vozidlo až k nepřátelským pozicím. Samotný operátor mohl být ukryt v bezpečné vzdálenosti, ve vlastním zákopu. Očividně došlo k výrobě prototypu, ale nic víc není známo. Možná se divíte, proč se Gabet natolik zabýval konstrukcí vozidel pro pomoc pěchotě. Důvodem je, že již na počátku války bojoval jako pěšák u pluku číslo 99. Na frontu se dostal v listopadu 1914 a o měsíc později byl zraněn a stažen z fronty. V červnu 1916 byl na vlastní žádost opět povolán do armády a přidělen k pluku těžkého dělostřelectva číslo 84. Zde bojoval v hodnosti podporučíka, ve velkém množství bitev a střetů. Dle plukovního hlášení z roku 1918, opakovaně převzal velení své baterie, která tak byla schopna dosáhnout pozoruhodných výsledků v boji s nepřítelem. Díky jeho klidnému a energickému postoji, udržoval palbu části baterie bez ohledu na ztráty způsobené nepřátelskou palbou. V roce 1921 byl jmenován rytířem Čestné Legie. Ocenění získal přímo z rukou samotného ministra války a jednalo se o skvělé ocenění jeho zásluh na frontě. Rozhodně se tedy nejednalo o laického konstruktéra, ale člověka který přesně věděl, co francouzská pěchota potřebuje k efektivní bojové činnosti.
Zdroj:
https://www.chars-francais.net/2015/ind ... asse-filtz
http://palba.cz/viewtopic.php?f=92&t=7623
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_tank
https://www.chars-francais.net/2015/ind ... riot-gabet
http://vieux-papiers.over-blog.com/arti ... 17424.html
http://www.puttyandpaint.com/projects/10770

druhý návrh tanku, tentokrát na pásovém podvozku