Zákulisí Sovětského kosmického prvenství
Zákulisí Sovětského kosmického prvenství
Pár "nepublikovaných" informací z "Sekretnych matěrialov", které postupně "vyplouvají" z Ruských Archivů:
Gagarin a Titov
Jurij Gagarin a 1.člověk v kosmu - Den kosmonautiky měl být v prosinci.
V Usnesení KPSS a Rady ministrů ze dne 11.října 1960 se uvádí, že start prvního Vostoku bude proveden v prosinci téhož roku. Start ale zhatila tragická příhoda:
24.10.1960 v Bajkonuru při startu vojenské rakety explodovalo palivo. Zahynulo 268 lidí, včetně maršála M.Neddělina - většina zaživa uhořela. Státní komise, vyšetřující tuto tragédii pak rozhodlo o přeložení startu na pozdější termín a doporučeny další bezpilotní testy.
První raketa ze série nepřistála - létá doposud.
Nejen první let, ale i přípravy byli riskantní -polovina nevyšla. Šance na úspěch Vostoku byli odhadovány na 50%. Zkoušky byli provázeny "ne příliš publikovanými" neúspěchy:
15.5.1960 - u lodě selhala navigace, neobrátila se k zemi, vyšla na velmi vysokou orbitu a na ní létá doposud.
23.9.1960 - raketa explodovala při staru, psi Damka i Krasavka zahynuli
1.12.1960 - do kosmu vzlétli psi Pčelka i Muška. Při návratu byla trajektorie příliš strmá - loď shořela.
Při výcviku na zemi navíc zahynul mladý kandidát na kosmonauta -V.Bondarev
Gagarina chtěli vyměnit za Titova.
V závodění s USA o prvenství bylo i přez velké riziko fiaska rozhodnuto při 7.startu Vostoku umístit lidskou osádku. Nikdo ze zdravotní komise se však nebyl ochoten podepsat pod prohlášení, zda může člověk vůbec let do kosmu přežít.
Komise proto navrhla vyměnit Gagarina - otce dvou malinkých dcer, za bezdětného Titova. Při případném fiasku by pak propaganda nemohla zneužít pojem "sirotci".
Zasáhl však Sergej Koroljov a prosadil Gagarina. Po zbytek života pak byl hrdý na to, že se ve své volbě nemýlil - Gagarin totiž mnohem lépe odpovídal vzoru "sovětského občana a příkladného otce rodiny".
Kosmonauta by zachraňovali do sítě, jako při požáru.
Pro případ požáru nosiče(nikoliv exloze) nebylo možno využít katapult. Proto byl vymyšlen "systém nouzové záchrany". Byli pripraveni v 4 požárníci v ohnivzdorných oblecích se silnou nylonovou sítí, kteří by zachraňovali kosmonauta při výskoku z kabiny - jako při seskoku z patra obytných domů.
Let je provázen mnoha "nešťastnými náhodami".
Nefunguje kontrolka "geometričnosti" korábu, po pár minutách naskočí, ale po chvíli opět vypadává a chrlí nesmyslné údaje. Chyba v komunikaci - na místo signálu "5"-úspěch, hlásí signál "3"- havárie.Porucha na ventilu přívodu kyslíku - hrozilo zadušení kosmonauta.
Při návratu selhalo oddělení modulu od lodi a obě části zůstaly spojeny kabely.Až po 10 minutách se kabel přepálil a došlo k oddělení. Při dopadu pak málem dopadne Gagarin do obydlené oblasti.
Let skončil ale nakonec úspěšně a "vítěze historie nesoudí". Jen úžasnou shodou náhod svět zná 1.kosmonauta Jurie Gagarina. Koroljov zariskoval a vyšlo to. Mnoho nechybělo a Gagarin byl jedním z "bezejmených" hrdinů "závodů o dobytí vesmíru" - jako třeba zmíněný V.Bondarev.
Risk je zisk - kdo si dnes vzpomene na jméno prvního Američana ve vesmíru? Stěží si vybaví Amstronga a ještě si ho pletou s trumpetistou.
Přeloženo z: Sekretnije materiali Rosii
Je tam spoustu dalších zajímavostí:
Kam se podělo Hitlerovo tělo
Smrt v objektu 001 - Stalinovo poslední dny
Zákulisí atentátu na Lenina
atd.
Gagarin a Titov
Jurij Gagarin a 1.člověk v kosmu - Den kosmonautiky měl být v prosinci.
V Usnesení KPSS a Rady ministrů ze dne 11.října 1960 se uvádí, že start prvního Vostoku bude proveden v prosinci téhož roku. Start ale zhatila tragická příhoda:
24.10.1960 v Bajkonuru při startu vojenské rakety explodovalo palivo. Zahynulo 268 lidí, včetně maršála M.Neddělina - většina zaživa uhořela. Státní komise, vyšetřující tuto tragédii pak rozhodlo o přeložení startu na pozdější termín a doporučeny další bezpilotní testy.
První raketa ze série nepřistála - létá doposud.
Nejen první let, ale i přípravy byli riskantní -polovina nevyšla. Šance na úspěch Vostoku byli odhadovány na 50%. Zkoušky byli provázeny "ne příliš publikovanými" neúspěchy:
15.5.1960 - u lodě selhala navigace, neobrátila se k zemi, vyšla na velmi vysokou orbitu a na ní létá doposud.
23.9.1960 - raketa explodovala při staru, psi Damka i Krasavka zahynuli
1.12.1960 - do kosmu vzlétli psi Pčelka i Muška. Při návratu byla trajektorie příliš strmá - loď shořela.
Při výcviku na zemi navíc zahynul mladý kandidát na kosmonauta -V.Bondarev
Gagarina chtěli vyměnit za Titova.
V závodění s USA o prvenství bylo i přez velké riziko fiaska rozhodnuto při 7.startu Vostoku umístit lidskou osádku. Nikdo ze zdravotní komise se však nebyl ochoten podepsat pod prohlášení, zda může člověk vůbec let do kosmu přežít.
Komise proto navrhla vyměnit Gagarina - otce dvou malinkých dcer, za bezdětného Titova. Při případném fiasku by pak propaganda nemohla zneužít pojem "sirotci".
Zasáhl však Sergej Koroljov a prosadil Gagarina. Po zbytek života pak byl hrdý na to, že se ve své volbě nemýlil - Gagarin totiž mnohem lépe odpovídal vzoru "sovětského občana a příkladného otce rodiny".
Kosmonauta by zachraňovali do sítě, jako při požáru.
Pro případ požáru nosiče(nikoliv exloze) nebylo možno využít katapult. Proto byl vymyšlen "systém nouzové záchrany". Byli pripraveni v 4 požárníci v ohnivzdorných oblecích se silnou nylonovou sítí, kteří by zachraňovali kosmonauta při výskoku z kabiny - jako při seskoku z patra obytných domů.
Let je provázen mnoha "nešťastnými náhodami".
Nefunguje kontrolka "geometričnosti" korábu, po pár minutách naskočí, ale po chvíli opět vypadává a chrlí nesmyslné údaje. Chyba v komunikaci - na místo signálu "5"-úspěch, hlásí signál "3"- havárie.Porucha na ventilu přívodu kyslíku - hrozilo zadušení kosmonauta.
Při návratu selhalo oddělení modulu od lodi a obě části zůstaly spojeny kabely.Až po 10 minutách se kabel přepálil a došlo k oddělení. Při dopadu pak málem dopadne Gagarin do obydlené oblasti.
Let skončil ale nakonec úspěšně a "vítěze historie nesoudí". Jen úžasnou shodou náhod svět zná 1.kosmonauta Jurie Gagarina. Koroljov zariskoval a vyšlo to. Mnoho nechybělo a Gagarin byl jedním z "bezejmených" hrdinů "závodů o dobytí vesmíru" - jako třeba zmíněný V.Bondarev.
Risk je zisk - kdo si dnes vzpomene na jméno prvního Američana ve vesmíru? Stěží si vybaví Amstronga a ještě si ho pletou s trumpetistou.
Přeloženo z: Sekretnije materiali Rosii
Je tam spoustu dalších zajímavostí:
Kam se podělo Hitlerovo tělo
Smrt v objektu 001 - Stalinovo poslední dny
Zákulisí atentátu na Lenina
atd.
Naposledy upravil(a) Pegeucko dne 2/12/2006, 01:22, celkem upraveno 1 x.
Vím vše, protože mlčím, abych slyšel..... motto STASI
- M1A2 Abrams
- podporučík
- Příspěvky: 657
- Registrován: 10/8/2005, 21:34
a ktovie co vsetko este nezverejnili:-) ten skok si fakt neviem predstavit, ved ked sa pouzivali siete, tak ich drzalo ovela viac hasicov ako len styria. Ked sa aj trafi do siete, tak ho ti styria neudrzia a aj tak sa drbne o zem... Odhliadnuc od faktu, ze by sa chudak kozmonaut musel paradne odrazit, aby doskocil dost daleko od od pomerne sirokej zakladne nosica a minul i jamu na odtokove plyny. To ma peknych par metrov....
Nemyslím, si, že je okolo tolik záhad, jak je uváděno:
K havárii rakety R-16 a následné smrti maršála Nedělina (byl velitelem dělostřelectva a raketového vojska) sice došlo na Bajkonuru, ale na jiném odpalovacím zařízení, na jiném typu ŘS, vyrobeném v jiném OKB, pod vedením lidí, kteří s R-7 neměli příliš společného. Na start Gagarina i v té době probíhající testy pilotované kosmické lodi to nemělo žádný vliv. Je to mystifikace. Start v posinci 1960 proběhnout nemohl, nebyly u konce zkoušky lodi.
Startů a zkoušek pilotované lodi bylo víc než je uvedeno:
První byl 15.5.1960, jak je uvedeno i s uvedenými výsledky, jen s tím rozdílem, že loď zanikla po cca 843 dnech a tudiž rozhodně nelétá dodnes (mimochodem, byl by to technický nesmysl):
http://www.lib.cas.cz/knav/space.40/1960/005A.HTM
Druhý 28.7.1960- závada prvního stupně rakety, nedostal se na dráhu
Třetí 20.8.1960 proběhl celkem uspokojivě:
http://www.lib.cas.cz/knav/space.40/1960/011A.HTM
Čtvrtý 2.12.1960, let úspěšný, nezdařený návrat:
http://www.lib.cas.cz/knav/space.40/1960/017A.HTM
Pátý 22.12.1960. závada třetího stupně nosné rakety
Šestý 9.3.1961, zdařilý test:
http://www.lib.cas.cz/knav/space.40/1961/008A.HTM
Sedmý 25.3.1961, opět uspěšný a po něm bylo podepsáno použití pro pilotovaný let.
http://www.lib.cas.cz/knav/space.40/1961/009A.HTM
Nevím co je uvedený zdroj zač,.......
K havárii rakety R-16 a následné smrti maršála Nedělina (byl velitelem dělostřelectva a raketového vojska) sice došlo na Bajkonuru, ale na jiném odpalovacím zařízení, na jiném typu ŘS, vyrobeném v jiném OKB, pod vedením lidí, kteří s R-7 neměli příliš společného. Na start Gagarina i v té době probíhající testy pilotované kosmické lodi to nemělo žádný vliv. Je to mystifikace. Start v posinci 1960 proběhnout nemohl, nebyly u konce zkoušky lodi.
Startů a zkoušek pilotované lodi bylo víc než je uvedeno:
První byl 15.5.1960, jak je uvedeno i s uvedenými výsledky, jen s tím rozdílem, že loď zanikla po cca 843 dnech a tudiž rozhodně nelétá dodnes (mimochodem, byl by to technický nesmysl):
http://www.lib.cas.cz/knav/space.40/1960/005A.HTM
Druhý 28.7.1960- závada prvního stupně rakety, nedostal se na dráhu
Třetí 20.8.1960 proběhl celkem uspokojivě:
http://www.lib.cas.cz/knav/space.40/1960/011A.HTM
Čtvrtý 2.12.1960, let úspěšný, nezdařený návrat:
http://www.lib.cas.cz/knav/space.40/1960/017A.HTM
Pátý 22.12.1960. závada třetího stupně nosné rakety
Šestý 9.3.1961, zdařilý test:
http://www.lib.cas.cz/knav/space.40/1961/008A.HTM
Sedmý 25.3.1961, opět uspěšný a po něm bylo podepsáno použití pro pilotovaný let.
http://www.lib.cas.cz/knav/space.40/1961/009A.HTM
Nevím co je uvedený zdroj zač,.......
V. Bondarev utrpel popáleniny pri výcviku v kyslíkovej (nízkotlakej) komore. Pri ohreve jedla vznikol požiar, ktorý sa pokúsil sám uhasiť - a neinformoval dozor. Zapálil sa mu odev a keď si to služba všimla, už bolo zle - umrel o niekoľko hodín na rozsiahle spáleniny.
"Nedelin disaster" - havária pri skúškach R-16 je otrasný prípad. Súbeh diletantizmu, neskutočného tlaku na skúšky a technickej chyby.
Na rakete bola zistená malá chyba a pri jej odstraňovaní sa z "nejakého" dôvodu zapálil motor druhé stupňa. Nedelin "dozeral na opravu" v kresle asi 60m od rampy...
"Nedelin disaster" - havária pri skúškach R-16 je otrasný prípad. Súbeh diletantizmu, neskutočného tlaku na skúšky a technickej chyby.
Na rakete bola zistená malá chyba a pri jej odstraňovaní sa z "nejakého" dôvodu zapálil motor druhé stupňa. Nedelin "dozeral na opravu" v kresle asi 60m od rampy...
Tak, tak x telefonátů z moskvy "kdy to poletí?" a nesmyslný příkaz opravit to na natankované raketě, i když předpis jasně stanovil palivo vyčerpat, závadu odstranit a zase natankovat...... no jooo, ale to by trvalo dlouho.Alchymista píše: "Nedelin disaster" - havária pri skúškach R-16 je otrasný prípad. Súbeh diletantizmu, neskutočného tlaku na skúšky a technickej chyby.
Na rakete bola zistená malá chyba a pri jej odstraňovaní sa z "nejakého" dôvodu zapálil motor druhé stupňa. Nedelin "dozeral na opravu" v kresle asi 60m od rampy...
- Atlantis
- nadporučík
- Příspěvky: 819
- Registrován: 7/4/2005, 15:12
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Přesně. Redboy mě tímhle značně předběhl.
Jinak to havárie R-16 není významná tím, že sovětům na rampě "zase něco bouchlo". To bylo poměrně časté. Vzpomeňme na 2 start N-1 o necelých 9 let později. Významná je ztráta v podstatě jediného kvalitního raketového personálu, jaký v té době SSSR měl. A to holt ne bezvýznamná.
Jinak když čtu ty zkoušky a kdy tomu povolily letět a vzpomenu si na američany, jaké měly obavy u Saturnu 5, že měl za sebou "jen" tři zkušební lety, přitom všechny na 99% úspěšné, tak se musím pousmát.
btw2: Jinak datum 24. 10. je pro sovětskou raketovou techniku a Bajkonur psané pohřební černí. Nejprve zmiňovaná R-16 a o deset let později havárie dalšího stroje (tentokrát myslím otrava plyny unikajícími z paliva? Nevím, mám to doma v knížce). Vzpomínkou na tyto dvě události je fakt, že od té doby už nikdy žádná raketa z Bajkonuru 24. 10. neodstartovala.
Jinak to havárie R-16 není významná tím, že sovětům na rampě "zase něco bouchlo". To bylo poměrně časté. Vzpomeňme na 2 start N-1 o necelých 9 let později. Významná je ztráta v podstatě jediného kvalitního raketového personálu, jaký v té době SSSR měl. A to holt ne bezvýznamná.
Jinak když čtu ty zkoušky a kdy tomu povolily letět a vzpomenu si na američany, jaké měly obavy u Saturnu 5, že měl za sebou "jen" tři zkušební lety, přitom všechny na 99% úspěšné, tak se musím pousmát.
btw2: Jinak datum 24. 10. je pro sovětskou raketovou techniku a Bajkonur psané pohřební černí. Nejprve zmiňovaná R-16 a o deset let později havárie dalšího stroje (tentokrát myslím otrava plyny unikajícími z paliva? Nevím, mám to doma v knížce). Vzpomínkou na tyto dvě události je fakt, že od té doby už nikdy žádná raketa z Bajkonuru 24. 10. neodstartovala.
S tou katastrofou R-16 se celý projekt zdržel, ale ne zase tak o moc, další startovala 2.2.61 a 1.11.1961 byly první tři v bojové pohotovosti. Což rok po prvním startu není tak zlé, byly horší případy. Ztráta personálu nebyla zásadní, i když tam zahynulo několik pracovníků konstrukční kanceláře i výrobního závodu.
Saturn V je jistě velmi úspěšný stroj, 13 starů, 13 úspěchů, ale havárií raketových nosičů bylo na obou stranách dost a dost. Jen ve zmíněném roce došlo například k 13 neúspěšným startům kosmických nosičů USA, za rok následující jich bylo 12…. Kdo nic nedělá nic nepokazí. Možná si vzpomenete na nezdary Trident II a v současnosti je to nejúspěšnější vojenská raketa. Celkem z Bajkonuru startovalo 1253 kosmických nosných raket z toho 82 neúspěšně (jsou to jen kosmické, nikoli vojenské starty, ty sehnat nejdou) analogicky z KSC 751 startů a 57 nezdarů….. na základně Walker došlo 1.června 1963, 13.února 1964 a 9.března 1964 ke třem výbuchům raket AtlasF a výsledkem byly tři zcela zničená sila. Podobné případy v Sojuzu… šlo by toho dohledat asi desítky a desítky.
Tohle je prostě normální a hledat za tím nějaké mystické pozadí je asi divné.
Saturn V je jistě velmi úspěšný stroj, 13 starů, 13 úspěchů, ale havárií raketových nosičů bylo na obou stranách dost a dost. Jen ve zmíněném roce došlo například k 13 neúspěšným startům kosmických nosičů USA, za rok následující jich bylo 12…. Kdo nic nedělá nic nepokazí. Možná si vzpomenete na nezdary Trident II a v současnosti je to nejúspěšnější vojenská raketa. Celkem z Bajkonuru startovalo 1253 kosmických nosných raket z toho 82 neúspěšně (jsou to jen kosmické, nikoli vojenské starty, ty sehnat nejdou) analogicky z KSC 751 startů a 57 nezdarů….. na základně Walker došlo 1.června 1963, 13.února 1964 a 9.března 1964 ke třem výbuchům raket AtlasF a výsledkem byly tři zcela zničená sila. Podobné případy v Sojuzu… šlo by toho dohledat asi desítky a desítky.
Tohle je prostě normální a hledat za tím nějaké mystické pozadí je asi divné.
Ano, to je pravda. Ale Američané jsou soutěživý národ, tak se i tuto statistiku snaží naklonit na svou stranu. Během posledních letů se jim to už podařilo.btw: Ano, bouchalo jim to asi tak stejně...jen Rusům při tom umíralo poněkud více lidí.
To jen abys nemyslel, že Rusů umřelo víc.
Jinak čest jejich památce. Ať je to Rus nebo Američan nebo kdokoliv jiný, tak si zaslouží úctu a ne je brát jako statistiku (ale to platí i pro všechny padlé v boji).
Hydrostar se s námi trvale rozloučil...
Sem to nemyslel tak, že bych něco chtěl zlechčovat, případně ubírat něco na tradici a pietě. To ne, já nemyslel mystiku v souvislosti s tím datumem. Jen prostě to zase takový rozdíl nebyl.
Na mrtvé v souvislosti s touto věcí se nezapomělo a když už nic alespoň památník s deskou to připomíná. Já jen musím konstatovat, že kéž by to bylo takhle vždy.
A k větě kolegy:"Jinak čest jejich památce. Ať je to Rus nebo Američan nebo kdokoliv jiný, tak si zaslouží úctu a ne je brát jako statistiku (ale to platí i pro všechny padlé v boji)." není nic co moc dodat, krom podpisu.
Na mrtvé v souvislosti s touto věcí se nezapomělo a když už nic alespoň památník s deskou to připomíná. Já jen musím konstatovat, že kéž by to bylo takhle vždy.
A k větě kolegy:"Jinak čest jejich památce. Ať je to Rus nebo Američan nebo kdokoliv jiný, tak si zaslouží úctu a ne je brát jako statistiku (ale to platí i pro všechny padlé v boji)." není nic co moc dodat, krom podpisu.