
KTA Naval Systems
Atlas Elektronik a Kongsberg se spojily a vytvořily společný podnik, který má za cíl vyvíjet ponorky budoucnosti. Atlas Elektronik je dceřiná firma německé společnosti ThyssenKrupp a norsko uspolečnost Kongsberg snad nemusím blíže představovat. Nová společnost je nazvaná KTA Naval Systems a byla oficiálně představena na koncem roku 2017 v Norsku, za přítomnosti vysokých představitelů vlády Norska a Německa. Ústředí společnosti KTA Naval Systems se bude nacházet v norském Konsbergu a pobočka se bude nacházet v Brémách. Podíly ve společnosti budou rozděleny přesně na polovinu (50/50). Generální ředitel ThyssenKrupp Marine Systems Dr. Rolf Wirtz zmínil, že se jedná o počátek širší spolupráce mezi Evropskými státy, pokud jde o nákup nových ponorek. Společně tak budou moci nabízet celé portfólio prací, od návrhu, vývoje a výroby, takto sofistikovaných systémů, jakým jsou ponorky. Obě společnosti již dlouho spolupracují, ale nyní se jedná o další krok spolupráce. Německé a norské vlády podepsaly koncem června 2017 dohodu o společném vývoji, nákupu, provozu a údržbě ponorek a námořní výzbroje. V současné době se plánuje podpis smlouvy na nové ponorky Typ 212B - Common Design (CD). Do konstrukce verze typ 212B byly zapracovány zkušenosti získané provozem prvních jednotek této třídy. Ve velitelské věži byla instalována přechodová komora pro čtyři potápěče. Norský bojový řídící systém MSI-90U nahradil domácí ISUS-90. Modernizována byla též elektronika. Například byl instalován systém Callisto B umožňující komunikaci s ponořenou ponorkou pomocí antény vlečené bójí. Ponorky mají šest 533mm torpédometů, uspořádaných do skupin po třech. Mohou nést 12 torpéd Atlas Elektronik DM2A4 či 24 min. Palubní bojový řídící systém MSI-90U vyvinula norská společnost Kongsberg Defence & Aerospace. Ponorky rovněž nesou systém pro elektronický boj FL1800U a protitorpédový systém TAU 2000 firem ATLAS Elektronik a ELAC. Ponorky typu 212A jsou diesel-elektrické koncepce. Při plavbě na hladině lodi pohání diesel MTU 16V-396, který nabijí baterie pomocí generátoru Piller GmbH. Pro tichou plavbu pod hladinou však mají na vzduchu nezávislý pohon využívající palivové články firmy Siemens (air-independent propulsion – AIP). Díky nim může ponorka zůstat ponořená několikanásobně déle, než při použití klasických akumulátorů - až 30 dní. Objednáno bylo celkem 10 jednotek této třídy, z toho šest Německem a čtyři Itálií. Pokud jde o zméněné vylepšené ponorky 212B, mělo by se jednat o čtyři ponorky pro Norské a dvě pro Německé námořnictvo. Ponorky by mělo norské královské námořnictvo zavést do služby v roce 2025 a 2028. Zde nahradí starší ponorky třídy Ula a u německého námořnictva doplní stávající flotilu ponorek Typ 212A. KTA Naval Systems celý projekt zastřeší a zahájí práce na dalších projektech.
Zdroje:
https://www.kongsberg.com/en/kds/products/navalsystems/
https://kongsberg.com/en/kog/news/2017/ ... 20venture/
http://www.rp-online.de/wirtschaft/unte ... -1.7177548
http://defence-blog.com/security/german ... nture.html

