Úvod
Původně naše cesta do Ruské federace (RF) měla vést přes Polsko a Bělorusko. Tak jako před dvěma lety. Ovšem mezistátní dohoda mezi Ruskou federací a Běloruskem, nám tuto trasu uzavřela. Tím naše výprava přišla o návštěvu Brestu, muzea v Minsku, muzea Stalinovy linie a památníku v Katyni. Nová trasa nabídla jiná lákadla z vojenské historie ale i současnosti. Vojenské muzeum v litevském Kaunasu, pevnost v Daugavpils v Lotyšsku a dále přes RF a Ukrajinu zpět k domovu.
Program v Rusku byl následující- Kubinka, Borodino, Lenino-Sněgirevské muzeum, Monino, muzeum Vadima Zadorožného, fórum Army 2017, Tula, Kursk.
Program na Ukrajině: V Kyjevě monitor Železnjakov, muzeum Velké vlastenecké války, Kyjevská pevnost a dále v Žitomyru muzeum kosmonautiky a rodný dům Sergeje Koroljova.
Poslední den na Ukrajině byl věnován kráse žen a architektury ve Lvově.
Polsko
Muzeum Wojska Polskiego ve Varšavě, muzeum, do kterého jsem se opět velmi rád vrátil. Muzeum bylo otevřeno v roce 1920 a do dnešních dnů má ve sbírkách 250 tisíc exponátů. Exponáty mapují historii Polska až po konec 2. sv. války. Ve venkovní části dominuje pozemní, letecká technika a námořní děla nebo děla pobřežní obrany.
Ve vnitřní části muzea se nachází obsáhlá kolekce zbraní jak palných tak chladných, zbrojí a uniforem. Za pozornost stojí i kořist z bitvy u Vídně 1683.
První stroj na fotografii je improvizovaný obrněný automobil Kubuś. Jeho historie a nasazení je popsáno u kolegů na webu valka.cz https://www.valka.cz/newdesign/v900/clanek_12059.html
Dalším vozidlem je T48, samohybné dělo na podvozku M3A1, vyzbrojené dělem M1 ráže 57 mm. Patnáct vozidel tohoto typu se dostalo do výzbroje polské armády na východní frontě, kam bylo dodáváno v rámci zákona o půjčce a pronájmu. V Rudé armádě mělo označení SU-57.
Následuje tank, jenž byl darován muzeu 1. května 2015 Holandskem. Jedná se o Centurion Mk 5
Další je opět zástupce druhoválečných vozidel Jagdpanzer 38 (t) Hetzer. Historie vozidla je asi všem známá, jedná se stíhač tanků na podvozku československého tanku LT-38.
Tento stíhač tanků pravděpodobně sloužil 73. pěchotní divize a při ústupu 17.1. 1945 byl zničen posádkou. V roce 1989 byl vytažen z řeky Utrata.
Poslední zástupce druhoválečných vozidel je IS-2 sovětský těžký tank.
Zbylé fotografie venkovní expozice dokumentují protiletadlové kanóny a část protiletadlového komplexu S-75M Volchov a námořní děla či děla pobřežní obrany. Tady se omlouvám, v tomto jsem úplně nevzdělán a tak mě snad někdo opraví.
Několik fotografií z vnitřní expozice ukazuje exponáty z různých bojů v polské historii.
http://www.muzeumwp.pl
Další cíl ve Varšavě bylo Muzeum vojenské techniky. Ovšem z tohoto muzea mám rozpačité pocity. Kolekce vozidel a letadel je v bídném stavu. Ovšem ve vnitřní expozici je několik krásně zrenovovaných strojů, které se snaží dojem napravit. Ale málem jsem s kolegou přehlédl jednu menší expozici, která nabízela vraky bojové techniky. Smutné bylo, že o ní je postaráno lépe než o ostatní exponáty.
Muzeum se nachází ve Fort IX. Při příchodu dominuje řada sovětských tanků, počínaje klasikou T-34, přes IS-2, IS-3, T-55, T-72, PT-76, SU-76 a další technika.
Poté se návštěvník může rozhodnout, jestli půjde navštívit vnitřní expozici v kasematách nebo dále se věnovat technice vystavené venku.
Úvodní venkovní část, která je zaplněna východní technikou trošku “kazí” samohybné dělo M107. Toto dělo bylo nasazeno ve válce ve Vietnamu, Jomkipurské válce a na straně Iránu v Iránsko-Iráckém konfliktu.
Další část je věnována letectvu a protivzdušné obraně. K vidění je například Il-28, SU-22, SU-7, Mig-21.
Z PVO může návštěvník vidět hlavňové prostředky jako ZSU-57-2 nebo ZSU-23-4 Šilka, raketové systémy a radary.
Jak jsem již zmínil, v kasematách se nachází další část muzea. Velmi zajímavá.
Nachází se zde krásně zrestaurovaný tank FT-17, který byl získán v Afghánistánu.
Další exponát je průzkumný tančík TK-S
Ve sbírce se nachází i tančík TK-3 (licence Carden-Loyd Mk.VI), Citroën-Kegresse a dělostřelecký tahač C2P
Jak už to v životě bývá, občas úřaduje náhoda. Při návratu z prodejny potravin, kde bylo nutno doplnit zásoby, nás cinklo do nosu, že v tomto muzeu je ještě jedna, poněkud zastrčená expozice. Promarnit ji by bylo velmi smutné. Torza Pantera, Pz IV, Pz III, StuG, KV a pravděpodobně MS-1. Ještě malou záhadou jsou kola - asi z tanku Tiger I.
http://muzeumptw.pl
Prohlídkou tohoto muzea končí naše návštěva v Polsku. Čeká nás přejezd do Litvy
Litva
Pozdě večer naše výprava doráží do Kaunasu. Nezbývá mnoho času, tak akorát na odpočinek. Ranní program je procházka po probouzejícím se městě k vojenskému muzeu.
Vytauto Didžiojo karo muziejus je sice nevelké muzeum, ale o to zajímavější. Jako každé jiné muzeum tohoto zaměření mapuje vojenskou historii tohoto malého státu.
Velmi zajímavá je expozice střelných zbraní a expozice o smutném osudu letců Steponase Dariuse a Stasyse Girenase.
Pokus letců přeletět z New York do Kaunasu bez mezipřistání byl nemilosrdně přerván havárií 650 km od cíle. Ani jeden z letců katastrofu nepřežil.
Další zastavení, byť krátké bylo v Deváté pevnosti (IX Fort). Stavba pevnosti byla zahájena v roce 1902 a byla dokončena v předvečer první světové války. Byla součástí opevnění města Kaunas.
Od roku 1924 byla využívána jako městské vězení města Kaunas. V létech 1940 až 1941 využívala pevnost NKVD zkráceno z ruských slov Narodnyj komissariat vnutrennich děl, zvuk Народный комиссариат внутренних дел, (česky Lidový komisariát vnitřních záležitostí) byl centrální státní orgán Sovětského svazu zabývající se vnitřní bezpečností, požární ochranou, střežením hranic a evidencí obyvatel, spravující věznice a pracovní tábory, zabývající se rozvědkou a kontrarozvědkou, který vznikl reorganizací Sjednocené státní politické správy (OGPU), existoval v letech 1934–1946 a posléze byl přejmenován na Ministerstvo vnitřních záležitostí (MVD).
Po vstupu německých vojsk bylo v pevnosti povražděno mnoho válečných zajatců a židů nejen z Litvy, ale celé Evropy. Po druhé světové válce byla pevnost nadále využívána jako vězení. V roce 1958 zde bylo zřízeno muzeum.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Devátá_pevnost
Lotyšsko
Z Litvy vede naše cesta do sousedního státu. Vítá nás Lotyšsko.
Pevnost Daugavpils. Jediná zastávka v Lotyšsku. Jedná se o jedinou pevnost ve východní Evropě která se prakticky nezměnila. V roce 1810 začalo plánování a v roce 1833 proběhlo předání pevnosti. V létech první světové války se v těchto místech stabilizovala fronta a po ukončení bojů se zde krátkodobě nacházela německá, polská a bolševická vojska. Od roku 1920 do roku 1940 připadla pevnost Lotyšsku. Po německé okupaci se pevnost mění v židovské ghetto a zajatecký tábor Stalag - 340

Nikolajevská brána
velitelstvi, nyní policejní stanice
http://dinaburgascietoksnis.lcb.lv/mainLV.htmlhttps://cs.wikipedia.org/wiki/Daugavpils
Tímto končím první část. V další části se přesuneme do jiného státu a taky trochu v čase...