Lockheed Martin X-44 MANTA
Lockheed Martin X-44 MANTA
Lockheed Martin X-44 MANTA
Název X-44 MANTA (Multi-Axis No-Tail Aircraft) patřil koncepčnímu leteckému programu, který se zabýval experimenty s bojovými letadly bez svislých a vodorovných ocasních ploch. X-44 MANTA s velkým delta křídlem a vektorováním tahu motorů měl dosáhnout vyšší cestovní rychlost a nižší spotřebu (díky aerodynamické čistotě) a lepší manévrovací schopnosti. Konstrukce X-44 vycházela ze stíhačky F-22A, ale bez svislých ocasních ploch a s uvedeným velkým delta křídlem. Nástupce F22 měl mít větší zbraňovou kapacitou a lepší schopnosti stealth. V roce 2000 však americké letectvo program X-44 ukončilo.
Zdroj:
https://omelka.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=483628
https://archive.is/20071015155601/http: ... ?id=03-065
https://www.globalsecurity.org/military ... t/x-44.htm
https://history.nasa.gov/monograph31.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_ ... X-44_MANTA
http://www.armadninoviny.cz/ukonceni-vy ... ?stranka=2
Název X-44 MANTA (Multi-Axis No-Tail Aircraft) patřil koncepčnímu leteckému programu, který se zabýval experimenty s bojovými letadly bez svislých a vodorovných ocasních ploch. X-44 MANTA s velkým delta křídlem a vektorováním tahu motorů měl dosáhnout vyšší cestovní rychlost a nižší spotřebu (díky aerodynamické čistotě) a lepší manévrovací schopnosti. Konstrukce X-44 vycházela ze stíhačky F-22A, ale bez svislých ocasních ploch a s uvedeným velkým delta křídlem. Nástupce F22 měl mít větší zbraňovou kapacitou a lepší schopnosti stealth. V roce 2000 však americké letectvo program X-44 ukončilo.
Zdroj:
https://omelka.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=483628
https://archive.is/20071015155601/http: ... ?id=03-065
https://www.globalsecurity.org/military ... t/x-44.htm
https://history.nasa.gov/monograph31.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_ ... X-44_MANTA
http://www.armadninoviny.cz/ukonceni-vy ... ?stranka=2
"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
- Ejdou Rotacak
- Kapitán
- Příspěvky: 1218
- Registrován: 23/7/2012, 14:54
- Bydliště: Praha - Zbraslav
Re: Lockheed Martin X-44 MANTA
Když už ses rozhodl psát o Mantě, mohl si alespoň zahrnout projekt FATE a studii Lockheed ICE. Popřípadě alespoň zkopírovat pár informací třeba z http://www.secretprojects.co.uk.
nebo 3 odstavce z hitechweb.genesis.eu. Na netu je spousty fotek a informací. Co tak pozoruju, jakmile se objeví nějaký článek na AN, do dvou hodin je od tebe výcuc o třech
větách holejch na palba.cz. Držel jsem se 4 roky než sem ti to veřejně napsal
nebo 3 odstavce z hitechweb.genesis.eu. Na netu je spousty fotek a informací. Co tak pozoruju, jakmile se objeví nějaký článek na AN, do dvou hodin je od tebe výcuc o třech
větách holejch na palba.cz. Držel jsem se 4 roky než sem ti to veřejně napsal
Re: Lockheed Martin X-44 MANTA
Uznavam ze tohle je jen takova zajimavost. Pokud sis nevsiml tak jsem par clanku psal i na AN, tak ty vycucy pisu pro prehled, az budu treba za par let psat neco vetsiho, muzu se kouknout kdy se co resilo. Mozna by se me tvuj nazor i dotkl, pokud by si mi nebyl uplne sumak. Radsi svoje aktivity presunu jinam a starsi clanky jen editovat
"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Re: Lockheed Martin X-44 MANTA
Ono je to často aj len o tom upozorniť alebo pripomenúť ostatným nejakú zaujímavosť alebo tému a ak to niekoho zaujme tak si potom môže zagoogliť.Prípadne to niekto doplní o niečo ďaľšie.Ejdou Rotacak píše:ale nic......já jen že se všechny tvoje články omezujou na pár vět holejch, až má čtenář pocit, že ti jde hlavně o počet příspěvků.
..
Vytvoriť plnohodnotný rozsiahly článok je dosť časovo náročná záležitosť a aj tak človek riskuje že by to mohla byť zbytočná/nezaujímavá téma.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Lockheed Martin X-44 MANTA
Jelikož si myslím že lidí, které moje psaní sere je víc, jen se to bojí napsat, tak razantněji omezím svoje působení zde.
Aktuální novinky zde psát už nebudu, moderní dobu omezím na minimum a zůstanu jen u WWI. Nazadr
Aktuální novinky zde psát už nebudu, moderní dobu omezím na minimum a zůstanu jen u WWI. Nazadr
"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Re: Lockheed Martin X-44 MANTA
Já jsem za tyto miničlánečky rád, protože mnohdy rozproudí dobrou debatu. Rase odvádí dobrou práci a nevím, proč by měl být kritizován za to, že něco píše. Od počátku psal o stylu, kterým bude psát. Je spíše s podivem, že při své kadenci má ještě chuť něco vyhledávat a následně to sem dávat.
Rase: ty se jdi proběhnout ven a piš piš
Rase: ty se jdi proběhnout ven a piš piš
Re: Lockheed Martin X-44 MANTA
ser na to. Dřív nebo později dojde u každého k přehřátí. Pátrač by mohl vyprávět, že jo. Následuje pauzička a pak návrat, bo je to přece radost, zábava a vědění v jednom přece.
Naposledy upravil(a) Zemakt dne 7/2/2018, 20:09, celkem upraveno 1 x.
"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Lockheed Martin X-44 MANTA
Podepisuji! Mě tvoje psaní nesere, právě naopak, jen sem byl línej to dosud napsat. Tedy prosím o znovuzvážení toho razantního omezení.skelet píše:Rase: ty se jdi proběhnout ven a piš piš
Cerkev je blízko, ale je ledovice. Krčma je daleko, ale půjdem opatrně.
Re: Lockheed Martin X-44 MANTA
Rase, nič neobmedzuj, ale normálne píš. Práve vďaka tebe a ďalším podobným je tento portál neustále plný nových a zaujímavých informácii. Ak niekomu tvoje články vadia, tak pomoc je jednoduchá, nech ich nečíta.
- Ejdou Rotacak
- Kapitán
- Příspěvky: 1218
- Registrován: 23/7/2012, 14:54
- Bydliště: Praha - Zbraslav
Re: Lockheed Martin X-44 MANTA
Co tak pozoruju, tak tyhle "aktualitky" bohužel žádné debaty (z dlouhodobého hlediska) nikdy nerozvinuly. Textu je příliě málo na to, aby se rozproudila diskuze. Jinak zpětně pardon, v práci jsem byl nějakej namíchlej
a pustil do světa to, co bych si normálně nechal nadále pro sebe - teď to po sobě čtu.
ale ať nejsem za úplnýho škarohlída, tak článek doplním o pár dalších poznámek.
jednalo se o společný projekt Lockheed Martinu a motorářů Pratt&Whitney, na celý program dohlíželo AFRL (Air force research laboratory) a NASA. Už byly zahájeny i první vývojové práce nového motoru - všesměrový vektor, který podle počítačových analýz uděloval Mantě ještě vyšší manevrovatelnost než nabízí Raptor. Na celém projektu mě tehdy zarazilo, že letoun postrádal veškeré pohyblivé řídící plochy, veškerou změnu směru měl zajišťovat jenom motor. Základ konstrukce měly tvořit první dva předsériové kusy F-22 Raptor, z nichž mělo být odebráno původní křídlo spolu s ocasními plochami a nahrazeny jedním velkým integrálním deltakrídlem.
Projekt Manta probíhal ve stejném období jako FATE (Future Aircraft Technology Enhancements), který měl za cíl vyvinout nové prostředky pro vedení blízkého vzdušného boje (na cizojazyčných fórech byl často zmiňován laser a EMP vlna)
Celý projekt měl původně přičleněno označení X-39 FATE, ale co jsem se tak před lety dočetl, tak X-44 Manta měla být tou dobou v pokročilejšim stupni vývoje a nové zbraňové prostředky začaly být prioritně vyvíjeny právě pro ni.
To samé projekt ICE (Innovative Control Effectors), který se, jak už název napovídá, snažil protlačit "novátorský" přístup k řízení letadla. Vývojové práce probíhaly s největší pravděpodobností v Nevadě ve spolupráci divize Control & Simulation
a Lokheedových "Skunčích dílen". Detailní prostorový model projektů spadajícíh pod ICE, byly projektovány a následně simulovány v MATLAB/SIMULINKu (Stejně jako JSF a ATF).
Dle oficiálně nepotvrzených informací snad opravdu létá bezocasá "TR-3 Manta"
Ať tak nebo tak, tyhle horečnaté práce USA na konci 90. let nesmírně pomohly a zajistily jim ztěží dosažitelný náskok na poli moderních UCAV, které si to vesele špacírujou po obloze.
EDIT: holt jsem v tomhle subjektivní, éra mám od mala moc rád a když pak čtu minivýcuc, tak mě to mrzí, proto jsem si posteskl.
EDIT2: mám v pc staženo spoustu pěkných fotek a skic (i z knížek z knihovny, o to jsou cenější, protože se liší od těch webových), ale napřed nějak musím prostudovat pravidla vkládání fotek
a pustil do světa to, co bych si normálně nechal nadále pro sebe - teď to po sobě čtu.
ale ať nejsem za úplnýho škarohlída, tak článek doplním o pár dalších poznámek.
jednalo se o společný projekt Lockheed Martinu a motorářů Pratt&Whitney, na celý program dohlíželo AFRL (Air force research laboratory) a NASA. Už byly zahájeny i první vývojové práce nového motoru - všesměrový vektor, který podle počítačových analýz uděloval Mantě ještě vyšší manevrovatelnost než nabízí Raptor. Na celém projektu mě tehdy zarazilo, že letoun postrádal veškeré pohyblivé řídící plochy, veškerou změnu směru měl zajišťovat jenom motor. Základ konstrukce měly tvořit první dva předsériové kusy F-22 Raptor, z nichž mělo být odebráno původní křídlo spolu s ocasními plochami a nahrazeny jedním velkým integrálním deltakrídlem.
Projekt Manta probíhal ve stejném období jako FATE (Future Aircraft Technology Enhancements), který měl za cíl vyvinout nové prostředky pro vedení blízkého vzdušného boje (na cizojazyčných fórech byl často zmiňován laser a EMP vlna)
Celý projekt měl původně přičleněno označení X-39 FATE, ale co jsem se tak před lety dočetl, tak X-44 Manta měla být tou dobou v pokročilejšim stupni vývoje a nové zbraňové prostředky začaly být prioritně vyvíjeny právě pro ni.
To samé projekt ICE (Innovative Control Effectors), který se, jak už název napovídá, snažil protlačit "novátorský" přístup k řízení letadla. Vývojové práce probíhaly s největší pravděpodobností v Nevadě ve spolupráci divize Control & Simulation
a Lokheedových "Skunčích dílen". Detailní prostorový model projektů spadajícíh pod ICE, byly projektovány a následně simulovány v MATLAB/SIMULINKu (Stejně jako JSF a ATF).
Dle oficiálně nepotvrzených informací snad opravdu létá bezocasá "TR-3 Manta"
Ať tak nebo tak, tyhle horečnaté práce USA na konci 90. let nesmírně pomohly a zajistily jim ztěží dosažitelný náskok na poli moderních UCAV, které si to vesele špacírujou po obloze.
EDIT: holt jsem v tomhle subjektivní, éra mám od mala moc rád a když pak čtu minivýcuc, tak mě to mrzí, proto jsem si posteskl.
EDIT2: mám v pc staženo spoustu pěkných fotek a skic (i z knížek z knihovny, o to jsou cenější, protože se liší od těch webových), ale napřed nějak musím prostudovat pravidla vkládání fotek
Naposledy upravil(a) Ejdou Rotacak dne 7/2/2018, 20:23, celkem upraveno 2 x.
Re: Lockheed Martin X-44 MANTA
Doporučuji vložit fotku dle pravidel Palba.cz, než to uvidí z práce namíchnutý jarl
Re: Lockheed Martin X-44 MANTA
Po pravdě, mě tyhle krátké texty vyhovují. Informační hodnotu mají a pokud mne to zaujme začnu hrabat. Odkazy na zdroje tam konec konců vždy jsou. Určitě bych počet neomezoval. Neměla by palba.cz být koneckonců svým způsobem i encyklopedií znalostí o vojenství?
Edit.
TR-3 Manta je naprosto jiný projekt.
Edit.
TR-3 Manta je naprosto jiný projekt.
Re: Lockheed Martin X-44 MANTA
Takhle to nejde zobecňovávat. Co jsem kolikrát psal obsáhlé články, taky i tam byla diskuze nulová a na druhou stranu mě někdy překvapí diskuze pod aktualitou.Co tak pozoruju, tak tyhle "aktualitky" bohužel žádné debaty (z dlouhodobého hlediska) nikdy nerozvinuly. Textu je příliě málo na to, aby se rozproudila diskuze.
Když si lidi jako ty nechávají informace v šuplíku a nic nepíšou, tak to se pak nemůžou divit, když horliví lidi jako já píšou o věcech co jim přijdou zajímavé, byť o nich toho moc nevědí. Kdyby tady už nějaký text o Mantě byl, tak bych se s ním neobtěžoval a tak je to se vším. Většinou kritizují lidi co sami nikdy nic nesepíšou a pak poučují jak měl článek vypadat.
Díky ostatním za podporu, ale teď si na nějaký čas od psaní dáchnu
"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Re: Lockheed Martin X-44 MANTA
Podpísané, orazítkované, okolkované - absolútny súhlasRase píše: Většinou kritizují lidi co sami nikdy nic nesepíšou a pak poučují jak měl článek vypadat.
Re: Lockheed Martin X-44 MANTA
Rase: I krátké aktuality jsou fajn. Díky za ně.
Rotačák zbytečně prudí.
Rotačák zbytečně prudí.
- Ejdou Rotacak
- Kapitán
- Příspěvky: 1218
- Registrován: 23/7/2012, 14:54
- Bydliště: Praha - Zbraslav
Re: Lockheed Martin X-44 MANTA
Dobrá, beru na vědomí. Se svym názorem jsem koukám v totální menšině, proto nezbývá než veřejně stáhnout ocas, držet hubu a vzít zpátky svoje slova a ještě jednou se Rasemu omluvit .....holt mám pifku z dětství na "třídní nástěnkáře" a moje fóbie se projeví při pročítání článků věnovaných letectví.
EDIT: ještě krátce k motoru - u Manty bylo nakonec rozhodnuto, že bude používat stejný typ motoru (modifikovaný) jako u křižující, stealth střely AGM-129, popřípadě jako u projektu X-36 či X-50.
Williams F-112. Potřeba vysokorychlostního taktického bombardéru se naplno projevila v dubnu 2003, kdy recon jednotky ohlásily pohyb Saddama Husseina v prostoru Mansoor v Bagdádu a než
přiletěla B-1B, Saddám byl v trapu.
EDIT: ještě krátce k motoru - u Manty bylo nakonec rozhodnuto, že bude používat stejný typ motoru (modifikovaný) jako u křižující, stealth střely AGM-129, popřípadě jako u projektu X-36 či X-50.
Williams F-112. Potřeba vysokorychlostního taktického bombardéru se naplno projevila v dubnu 2003, kdy recon jednotky ohlásily pohyb Saddama Husseina v prostoru Mansoor v Bagdádu a než
přiletěla B-1B, Saddám byl v trapu.
Naposledy upravil(a) Ejdou Rotacak dne 8/2/2018, 10:26, celkem upraveno 1 x.
Re: Lockheed Martin X-44 MANTA
Uděláme to tak, že já nebudu psát o letadýlkách a je to vyřešeno. Přeci jen tam vařím z vody, podobně jako u lodí. Aktuality budu psát dál, ideálně do už založených článků (kde to tak netluče do očí). Do pár dní tohle celé přesunu do koše a jedeme dál .)
"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
- Ejdou Rotacak
- Kapitán
- Příspěvky: 1218
- Registrován: 23/7/2012, 14:54
- Bydliště: Praha - Zbraslav
Re: Lockheed Martin X-44 MANTA
Nic nepřesunuj, zachoval sem se jako blbec a všichni byli jiného názoru než já. Mrzí mě že nemám varlata na "DARK WEB" jako jeden můj známý, který mi před lety pro ilustraci ukazoval,
co je na volně přístupné části internetu a co na té uzavřené - jen sem valil voči a uvědomil si, jak moc upravené a v podstatě nijaké informace dohledá běžný uživatel o tajných projektech
- promily. No ale já na to prostě nemám "koule" ani SW znalosti.
co je na volně přístupné části internetu a co na té uzavřené - jen sem valil voči a uvědomil si, jak moc upravené a v podstatě nijaké informace dohledá běžný uživatel o tajných projektech
- promily. No ale já na to prostě nemám "koule" ani SW znalosti.
Naposledy upravil(a) Ejdou Rotacak dne 8/2/2018, 10:37, celkem upraveno 1 x.
Re: Lockheed Martin X-44 MANTA
Rob to ako pred tým.Ak v príspevku bude náhodou nejaká nezrovnalosť a niekto bude vedieť ako to má byť správne, tak ťa v reakcii doplní alebo opraví.Ide o to že pri prechádzaní internetu človek niekedy narazí na zaujímavé téma, ktoré zaujme aj ostatných podobne naladených členov Palby.Rase píše:Uděláme to tak, že já nebudu psát o letadýlkách a je to vyřešeno. Přeci jen tam vařím z vody, podobně jako u lodí. Aktuality budu psát dál, ideálně do už založených článků (kde to tak netluče do očí). Do pár dní tohle celé přesunu do koše a jedeme dál .)
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."
Re: Lockheed Martin X-44 MANTA
Daj odkaz na taký DARK WEB nech viem o čom to je,ale dúfam že to nie sú všetko len konšpiračné stránky pri ktorých sa normálnemu človeku zdvíha žalúdok.Ejdou Rotacak píše:Nic nepřesunuj, zachoval sem se jako blbec a všichni byli jiného názoru než já. Mrzí mě že nemám varlata na "DARK WEB" jako jeden můj známý, který mi před lety pro ilustraci ukazoval,
co je na volně přístupné části internetu a co na té uzavřené - jen sem valil voči a uvědomil si, jak moc upravené a v podstatě nijaké informace dohledá běžný uživatel o tajných projektech
- promily. No ale já na to prostě nemám "koule" ani SW znalosti.
Na satelite je kanál KinoSvet,tam napríklad úplne bez zábran hovoria že pred Gagarinom bolo ešte sedem kozmonautov a tvrdia to ako hotovú vec a nevedú o tom ani polemiku,dokument o pristání na Mesiaci som tam radšej ani nepozeral.Takže ak je niečo podobné na tých Dark Weboch tak neviem či sú prínosné.
Edmund Burke: "Jediné čo potrebujú nečisté sily k svojmu víťazstvu je to, aby slušní ľudia neurobili nič."