Německé stíhací letadlo WW1
nasazeno 1917 – 1918

VÝVOJ
Od roku 1916 na leteckém nebi řádily německé stroje Albatros D.III, který byl více než jen důstojným protivníkem spojeneckých letounů. Ovšem téměř jako každý stroj z období WW1, měly i D.III řadu neduhů a tím největším byla destrukce spodního křídla při delším střemhlavém letu. Tuto slabinu a celkově vylepšení výkonů D.III měl zajistit modernizovaný model známý jako D.V., jehož vývoj si v dubnu 1917 objednal německý Idflieg. Bohužel pokud se v případě D.III dalo mluvit o nepříjemné konstrukční vadě, tak v případě modelu D.V se již jednalo přímo o tragédii, která narostla do neúnosných mezí.
Nový model se lišil od svého předchůdce především trupem, který měl ještě více aerodynamicky jemný elipsovitý průřez, dále oválný tvar stabilizátoru směrovky a další drobná vylepšení, která měla mimo jiné za následek i snížení hmotnosti draku o 50 kg. Křídla zůstala prakticky beze změny, jen horní bylo posunuto o 10 cm blíže k trupu a tím došlo k zlepšení výhledu směrem dopředu nahoru. První exempláře měly velkou opěrku hlavy, kterou však sami piloti obvykle odstranili, protože jim překážela ve výhledu směrem dozadu. Upravený model byl zkoušen a to k plné spokojenosti armády. Zkoušky sice prověřily konstrukci patřičným zatížením, ale cyklické namáhání se plně simulovat nedalo. Až nedávná doba dokázala díky počítačové simulaci najít skutečný důvod problémů D.III a D.V.

BOJOVÉ NASAZENÍ

První sériové D.V přicházely na frontu v květnu 1917 a právě při bojových letech se naplno projevila tragédie v konstrukci. Během pouhých tří měsíců provozu zahynulo v důsledku nehod, které pramenily z konstrukční chyb, 23 pilotů. Začala horečná práce na různých způsobech vyztužení konstrukce, jako například výztuhy konců křídel. To však příčinou problémů nebylo. Postupně byly přidány pomocné vzpěry mezi náběžnou hranu křídla a hlavní V-vzpěru. Zpevněny byly i závěsy křídla a jejich kování, ale potíže se nikdy nepodařilo vyřešit. Již v létě roku 1917 hlásilo největší německé eso Manfred von Richthofen, že bojové lety s novým D.V představují hazard a že nová stíhačka je zastaralá. Pro nový Albatros se vžil výraz „všivý Albatros“. Pro vedení boje byly vydány instrukce , které zakazovali střemhlavý let a některé obraty, které příliš namáhaly konstrukci. I přes tyto problémy bylo v květnu 1917 objednáno na 400 strojů a v červenci byla vystavena další objednávka na 300 letounů.
Ovšem v rukou dobrého pilota a při dodržení jistých leteckých omezení (střemhlavý let) představovaly D.V nebezpečného protivníka. Ovšem výkony D.V zůstaly zastíněny svým předchozím modelem D.III. Proto asi nepřekvapí, že poslední sériové D.III byli dodány až měsíc poté, co byla ukončena sériová výroba Albatrosu D.V. Celkem bylo vyrobeno 900 strojů Albatros D.V. a ještě v květnu roku 1918 bylo na západní frontě ve službě 131 těchto strojů. Ovšem záhy byly nahrazovány novými a moderními Fokkery D.VII.
TTD _ Albatros D.V
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 1
* Rozpětí: 9,00 m
* Délka: 7,33 m
* Výška: 2,70 m
* Plocha křídel: 20,32 m2
* Hmotnost prázdného letounu: 717 kg
* Vzletová hmotnost: 915 kg
* Maximální rychlost: 180 km/h
* Výzbroj: 2x synchronizovaný kulomet
* Dostup: 6.500 m
* Stoupavost: 1.000 m / 4min 20sec (3.000 m / 14 min 30 sec)
* Vytrvalost: 2 h (cca 380 km)
* Motor / Výkon: Mercedes D.III / 170 k
* Vyrobeno kusů: cca 900 ks
* Uživatelé: Německo, Polsko
DALŠÍ TYPY
Albatros D.Va

V říjnu roku 1917 byla zahájena výroba varianty D.Va s původním lanovým řízením křidélek z D.III, které zajišťovalo lepší odezvu v řízení. Křídla z letounů D.III a D.Va byla v podstatě zaměnitelná. Díky pokračujícímu úsilí vyřešit trvající problém s vibracemi dolního křídla dostal jeho hlavní nosník kovové vyztužení, závěsy mezikřídelních vzpěr byly taktéž posíleny. Tyto modifikace samozřejmě vedly k zvýšení hmotnosti letounu.
Tato snaha odstranit problémy zesílením konstrukce vedla pouze k celkovému nárůstu hmotnosti, takže nejnovější D.Va byl těžší než D.V a těžší než D.III. Pouze výrazné zlepšení výkonu motoru ve výškách udrželo použitelnost D.Va na snesitelné úrovni. Zatímco bylo nejvíce strojů D.V vybaveno motorem Mercedes D.IIIa o výkonu 170 k (127 kW), pozdější D.V i všechny D.Va poháněl motor Mercedes D.IIIaü s vysokým kompresním poměrem a výkonem 180 k (134 kW).
Nových Albatrosů bylo objednáno více jak 1.600 letounů a tak i přes své problémy představovaly díky určitým zlepšením přeci jenom na jaře 1918 těžkého soupeře. Jejich éra však skončila v dubnu 1918, kdy se na frontu začaly dostávat nejnovější, toužebně očekávané, Fokkery D.VII. Ovšem ještě v květnu bylo ve službě na západní frontě 131 ks modelu D.V a 928 ks modelu D.Va.
Problémy se stroji z firmy Albatros i přes jejich velké série je navždy poznamenali při dalších výběrových řízeních. Albatros tak již nikdy s novým letounem neuspěl a naopak byl nucen licenčně vyrábět konkurenční Fokkery D.VII.
Celkem bylo vyrobeno 900 kusů modelu Albatros D.V a k 1.612 kusů modelu Albatros D.Va.
Dochované exponáty
V současné době je možné spatřit dva dochované exepláře Albatros D.Va v National Air and Space Museum ve Washingtonu a další v Australian War Memorial v australském městě Canberra.

TTD _ Albatros D.Va
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
* Počet členů osádky: 1
* Rozpětí: 9,00 m
* Délka: 7,33 m
* Výška: 2,70 m
* Plocha křídel: 20,32 m2
* Hmotnost prázdného letounu: 730 kg
* Vzletová hmotnost: 937 kg
* Maximální rychlost: 187 km/h
* Výzbroj: 2x synchronizovaný kulomet LMG 08/15 „Spandau“ ráže 7,92 mm
* Dostup: 6.250 m
* Stoupavost: 1.000 m / 4 min 20 sec (3.000 m / 17 min 8 sec)
* Vytrvalost: 2 h (cca 350 km)
* Motor / Výkon: 1x Mercedes D.IIIau / 180 k (134 kW)
* Vyrobeno kusů: 1.612 ks
* Uživatelé: Německo, Československo, Polsko, Rakousko-Uhersko
Výrobní série Albatrosu D.V a D.Va
· Albatros D.V:
· D.1000/17 - D.1199/17 200 ks
· D.1962/17 - D.2361/17 400 ks
· D.4403/17 - D.4702/17 300 ks
· Albatros D.Va:
· D.5165/17 - D.5426/17 262 ks
· D.5600/17 - D.5849/17 250 ks
· D.7000/17 - D.7549/17 550 ks
· Albatros D.Va v licenční výrobě v Ostdeutschen Albatros Werke (OAW):
· D.6400/17 - D.6999/17 600 ks
Celková produkce Albatrosu D.V a D.Va: 2.562 ks

Zdroje:
Stíhací letadla 1914 – 18, 1.díl – Zbyněk Válka – 2000
Vojenská letadla – Václav Němeček - 1989
www.militaryfactory.com
www.theaerodrome.com
www.wikipedia.org