Období vlády
císaře Taišó - vlastním jménem Jošihito, doba vlády 1912 – 1926 ("období Taišo" - doslovně - „Velká spravedlnost“) bude popisováno v dalším textu (císař Taišó, * 31. 8. 1879, + 25. 12. 1926 - zemřel ve věku 47 let). Obrázek nakreslil z dobových obrazů, volně přístupných na několika webech, kolega Roz.
A byla to právě námořní bitva, "Bitva u Cušimy", kdy v moderních dějinách, počátkem 20. století, poprvé porazil asijský stát evropskou velmoc!
Po ruské námořní porážce v Bitvě u Cušimy, se prezident USA, Theodor Roosevelt, ujal role prostředníka a povolal vyjednávače z Ruska a Japonska do Portsmouthu v New Hampshiru" (viz zde den po dni:
https://21stoleti.cz/2009/04/21/kdo-byl ... ske-valky/
nebo zde i s požadavky:
http://wiki.japonstina.upol.cz/index.ph ... v%C3%A1lka
).
"Na konferenci pak přiměl obě strany k míru, který Japonsku dal Koreu, Port Arthur, Kuantungský poloostrov a ruské železnice v Jižním Mandžusku.
Veřejné mínění jak v Rusku tak Japonsku však nebylo s podmínkami mírové smlouvy spokojené. Na některé body, jako kompromis možného a podepsaného, si stěžovaly obě strany."
V Japonsku kvůli nespokojenosti s podmínkami mírové smlouvy nastaly nepokoje, které dokonce vedly k výjimečnému stavu a následně i k demisi vlády. "V Rusku pak pomohla nespokojenost obyvatelstva Lvu Trockému k předčasné a krvavě potlačené revoluci 1905."
Skutečností však bylo, že pokud se týká území získalo Japonsko smlouvou hodně. Mimo jiné i ruský carský režim uznal jižní polovinu Mandžuska za zájmovou sféru Japonska. Do japonských rukou se dostala strategicky významná jižní větev Východočínské dráhy, která na vzdálenost 1 000km spojovala Charbin s pevností v Port Arthuru na severu s přístavem Dairen na Kuan-tungském poloostrově, který přešel do japonské správy. Byla to doba vzniku Jihomandžuské dráhy.
(Zde viz mapu,

kde je významná jižní větev Východočínské dráhy. Mapa byla uložena na Palbě ve Foto fórum, a zde viz článek pana kolegy Pátrače, kde je též pojednání o zisku jižní větve Východočínské dráhy, včetně mapy z Foto fórum, která je tam vložena:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=284&t=4144
). Společnost Jihomandžuské dráhy byla založena již 1. srpna 1906. Podle mírové smlouvy mezi Ruskem a Japonskem z roku 1905, došlo k dohodě mezi oběma zeměmi, že bude trasa železnice bráněna a udržována ozbrojenými silami. Dohoda zněla, že každý kilometr trati bude chránit 15 japonských vojáků. Pro Japonsko, kterému připadlo tisíc kilometrů železnic, podepsaná smlouva znamenala, že mělo podél celé trati celkem 15 000 plně vyzbrojených a vycvičených vojáků a důstojníků.
(Vojenské těleso s 15 000 vojáky tak bylo od roku 1906 základem pro tzv. Kuantungskou armádu. Název Kuantungská armáda, vznikl, byl odvozen, od Kuan-tungského poloostrova, který tvořil nejjižnější výběžek Liao-tungského poloostrova na jihu Mandžuska. Území Kuan-tungského poloostrova s Port Arthurem a Dairenem bylo původně v pronájmu carského Ruska, po roce 1905 přešlo do údržby Japonska.)
Po rusko-japonské válce a podepsání mírové smlouvy, mezi oběma státy, bylo jako námořní velmoc v prostoru vyřazeno Rusko a s požehnáním svého velkého spojence, Velké Británie, ovládlo náhle Tichý oceán Japonsko.
"Jednalo se o dobu, kdy světové velmoci považovaly bitevní lodě za prvořadé měřítko moci toho kterého státu a podle počtu bitevních lodí a výtlaku se rozhodovalo o jeho moci. Tehdy u královského námořnictva Velké Británie sloužilo a učilo se velké množství japonských námořních důstojníků, kteří se tehdy, i svým vlivem zasloužili, značnou měrou, o britské rozhodnutí zahájit stavbu nové třídy super bitevních lodí - dreadnoughtů (jak vydaly svědectví archivy Britské Admirality, které použil historik Len Deighton). Japonsko pak nezůstávalo stranou a také dál budovalo své válečné námořnictvo."
Ze stejné doby se datuje výrok jednoho tokijského ředitele loutkové galerie, který řekl:
"Japonci nemají hlubokou náboženskou víru, mají však velkou víru v sebe."
A že na víře "sami v sebe", něco u Japonců bylo, o tom svědčí fakt, že velice ochotně, po vítězné rusko-japonské válce, již za pár let, přijali roli dobyvatele obrovských území v Číně a i v celém Tichomoří..., ale i dále! "Víra v sebe sama snad jim byla dána od Boha....? "
My dnes však naštěstí víme, že pád na zem byl pak krutý a zasloužený, ale těch nevinných životů co Bohužel stál...!!!
"Po ovládnutí Koreje (1910 - má poznámka) se Japonci mohli ohlédnout za dobou, jež uplynula od ´restaurace Meidži´. Rozvážnou kombinací boje a vyjednávání se jim podařilo se povznést. První světová válka jim nabídla další příležitost využít této kombinace a zároveň se pomstít za předchozí německé urážky. Vyhlášení války Ústředním mocnostem (kdysi též Trojspolku - má poznámka) umožnilo Japoncům zmocnit se německé koncese v Čching-tau a zřídit si v Číně svou vlastní, z poválečných jednání pak získalo Japonsko důležité ostrovy v Tichomoří (Marshallovy ostrovy, Karolíny a Mariany). Žádná jiná mocnost (vítězné) Dohody nezískala tolik tak lacino. Austrálie a Nový Zéland protestovaly proti přítomnosti nových japonských základen tak blízko svých břehů a vinily Británii, že je zbytečné ústupky její diplomacie ohrozily. Jejich obavy se nakonec ukázaly být opodstatněné."
Pro připomenutí viz zde mapa

Japonských zisků území, buď smlouvami, nebo především, válečným dobýváním území od roku 1877 do roku 1939.
Již bylo naznačeno, že právě Velká válka znamenala, nebo také 1. světová válka (Japonsko a jeho účinkování v 1. světové válce pro Palbu popsal pan kolega Rase, viz zde i s následnou diskuzí:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=93&t=7836
), velký vzestup veškerého průmyslu Japonska a zvláště pak těžkého a zbrojního všeho druhu. Tak například Japonsko pro svého spojence Velkou Británii postavilo - přímo bojující v 1. světové - 236 lodí všeho druhu a na konci války bylo v zemi 57 velkých loděnic. Japonsko mohlo stavět a stavělo své vlastní těžké bitevní lodě. "Poplašný signál vyvolala, i pro Japonsko, stavba britské bitevní lodě třídy Queen Elizabeth ( viz zde:https://cs.wikipedia.org/wiki/T%C5%99%C ... _Elizabeth ),
která ukázala, že moderní válečné námořnictvo bude potřebovat také velké množství nafty. Japonsko svou vlastní naftu nemělo."
Když nastal rok 1930 ohlížely se špičky Japonska za uplynulými šedesáti lety. Jednalo se o 60 let úspěchů a zvláště armáda, která poskytovala možnost kariéry šlechtickým synkům, měla pevné a nezpochybnitelné místo v japonském společenském systému. Len Deightona o řečeném údobí napsal následující hodnocení, důležité pro pochopení dalšího dění v Japonsku, odlišného od myšlení Evropana. Mnohé nám napoví o mentalitě samotných Japonců a o jejich způsobech myšlení, cituji:
"Japonský systém tříd je mnohem pevnější a zakořeněnější než systém jakékoli evropské země. Hodnost a rod jsou v Japonsku vším, třída a barva jsou restriktivní bariéry. Japonci se přiznávají ke svému sklonu vycházet jiným vstříc a své zálibě v kolektivní činnosti, to však nesmí být zaměňováno s rovností. Zaměstnanci podniků jezdí společně na dovolenou a není zde touha po samotě či snaha ´dostat se z toho pryč´. Japonci si nepotrpí na vyzdvihování. Japonština dává důraz na každou slabiku, žádná není zdůrazněna. Podle jednoho učitele japonštiny je toto pravidlo pro cizince nejtěžší. Japonský hudebník, který se stal slavným v Americe zjistil, že jeho přátelé v Japonsku s jeho úspěchem nesouhlasí.
´Když hřebík vyčnívá, musí být zatlučen,´ říká staré japonské přísloví.
Tato konformita bez rovnostářství pomáhá dnes Japonsku vytvářet nepřekonatelnou pracovní sílu. V minulosti umožňovala Japonsku postavit mohutnou armádu, oslabenou jen nedostatkem surovin, neexistencí domácích zdrojů energie (s výjimkou malého množství uhlí), a jak rostl počet obyvatel, také nedostatkem půdy."
Celá dvacátá léta dvacátého století v Japonsku byla charakteristická velkými až katastrofálními obdobími sucha, mnoha zemětřeseními, bankroty bank a velkou nezaměstnaností. Obdobně jako v Německu byli i zde v Japonsku viněni ze všech nezdarů demokratičtí politici. Byla jim přisuzována neschopnost v jednání ve prospěch státu. Japonsko naopak naslouchalo demagogům a extrémistům, kterými se země hemžila. "Byla založena komunistická strana, kterou však tvrdě, krutě, místy až brutálně potlačila tzv. Tokkó".
Tokkó - byla speciálně vycvičená složka, kterou k podobným účelům vycvičila tajná japonská policie. Podobně drastickými hospodářskými opatřeními se pak Japonsko rychle vzpamatovalo z Velké hospodářské krize v 30. letech 20. století. "Opustilo zlatý standard a devalvovalo ´Jen´ , potlačovalo domácí spotřebu a snížilo životní úroveň. Zároveň vláda zdvojnásobila výrobu oceli a investovala do těžkého průmyslu."
A byla to světová hospodářská krize, která vyostřila japonskou potřebu surovin a levné pracovní síly... Japonsko si vše začalo vyhodnocovat tak, že připojení Mandžuska k zemi vycházejícího slunce, by mohlo poskytnout obojí, jak suroviny tak levnou pracovní sílu...!
Kuantungská armáda již měla přece v oblasti čínského Mandžuska své vyzbrojené a vycvičené jednotky, které tam střežili železnici a další zájmy císařství Japonska, když vše přece zajišťoval rusko-japonská mírová smlouva z roku 1905.
Následný krok tak byl uskutečněn Japonci v září 1931, kdy zaútočila Kuantungská armáda na místní jednotky čínské armády, aniž si nějak dělala hlavu s povolením od Tokia, tak vzdáleného (Mukdenský konflikt a dění v Mandžusku a vznik státu Mandžukuo bude osvětleno v dalších kapitolách, mnou z části, kolega Jarl pak vše osvětlí více. Některé články o Mukdenském konfliktu viz zatím - Mukdenský incident 1931. Kacermiroslav:
http://www.palba.cz/viewtopic.php?f=129&t=2621
V dalších článcích zde bude ještě vysvětlena celá politika a dění v Japonsku v letech 1912 až 1936 a postupně i dále, období plné intrik, atentátů na předsedy vlád Japonska a její přední činitele, občanské války a vojenský /kabaretní/ puče, stejně jako krvavé puče a povstání "mladých důstojníků" ve stejném údobí).
"Bezohledná taktika a profesionalismus brzy poskytly Japoncům celkovou nadvládu nad touto oblastí. Nákladní auta a letadla vyráběná v Mandžusku byla důležitým příspěvkem pro narůstající japonskou válečnou mašinérii a pomohla vybudovat průmyslovou strukturu, na níž je založena současná japonská prosperita. Manžusko bylo přejmenováno na Mandžukuo a opatřeno loutkovou vládou. Vládcem byl ustaven jinak nezaměstnaný bývalý čínský císař, což byla úmyslná urážka Čínské republiky, která ho sesadila z trůnu (vše bude také v dalších článcích osvětleno a popsáno).
Tento obrovský územní zisk japonské generály neuspokojil a brzy postupovala Kuantungská armáda k jihu do kontinentální Číny. Během 30. let 20. století byla japonská vojska stále nasazena v boji. Bombardovala čínská města a zabíjela civilisty po tisících. Bitvy to byly kruté a krvavé, obvykle je doprovázelo i mučení, znásilňování a masakrování. Filmové záběry a novinové fotografie těchto odporných scén obletěly celý svět a Japonsko se ocitlo v izolaci, odsouzeno jako bezohledný uživatel čerstvě nabytých ozbrojených sil."