První vzlet a přistání z paluby lodi (1910)

Odpovědět
Uživatelský avatar
Rase
5. Plukovník
5. Plukovník
Příspěvky: 12969
Registrován: 11/2/2010, 16:02
Bydliště: Prostějov

První vzlet a přistání z paluby lodi (1910)

Příspěvek od Rase »

First_airplane_takeoff_from_a_warship.jpg

První vzlet a přistání z paluby lodi

V roce 1910 dostal kapitán amerického námořnictva, Washington Irving Chambers (1856–1934) úkol, zjistit možnosti využití letadel pro potřeby námořnictva. V říjnu se setkal s výrobcem letounů Glennem Curtissem a průkopníkem letectví jménem Eugen Burton Ely (1886-1911). Krátce se zdržíme u posledního zmíněného, jelikož se jednalo o velice zajímavou osobnost. Ely se narodil ve Williamsburgu v Iowě a vyrůstal v Davenportu. Navštěvoval Iowa State University, studium ukončil v roce 1904, poté se přestěhoval do San Francisca v Kalifornii, kde začal pracovat nejprve v oblasti prodeji automobilů a s automobilovým závoděním. V roce 1910 odešel do Portlandu v Ohiu, kde pracoval jako obchodní zástupce firmy, kterou založil E. Henry Wemme. V té době Henry Wemme zakoupil jeden z prvních čtyřválcových dvouplošníků Curtiss D od Glenna Curtisse a získal výhradní právo k prodeji těchto strojů pro oblast severozápadního pacifického pobřeží. Wemme však neměl s letadly žádné zkušenosti, nikdy neletěl a ani neuměl létat a tak nabídl létání s jeho strojem Elymu. Eugen Ely si myslel, že létání je stejně jednoduché jako řízení automobilu, brzy tedy havaroval, ale protože za tuto událost nesl zodpovědnost, vrak od Wemmeho odkoupil. Během několika měsíců stroj opravil a učil se létat. Zpočátku létal poblíž Portlandu, později stále dál.
V červnu 1910 na cestě na výstavu do kanadského Winnipegu se v Minneapolis v Minnesotě setkal s Curtissem a od té doby pro něj pracoval. V říjnu se setkali se zmíněným důstojníkem a zmíněné setkání vedlo ke dvěma experimentům, které měly prozkoumat možnosti tehdejších letounů. Dne 14. listopadu 1910, uskutečnil s letounem Hudson Flyer, první úspěšný vzlet z provizorní dřevěné rampy na palubě průzkumného křižníku USS Birmingham v zátoce Hampton Roads ve Virginii. Šikmá vzletová plošina byla dlouhá 25 m a široká 7 m. O dva měsíce později 18. ledna 1911 přistál Ely na palubě pancéřového křižníku USS Pennsylvania, který kotvil v San Franciscu. Při přistání byl poprvé použit záchytný systém vynalezený Hughem Robinsonem, přistávací dráha byla dlouhá 40 metrů a široká 10 metrů. Dne 19. října 1911, na přehlídce v Maconu v Georgii se svým letounem havaroval a zahynul.

Zdroj:
https://airandspace.si.edu/stories/edit ... ry-18-1911
http://www.hill.af.mil/About-Us/Fact-Sh ... ugene-ely/
https://rosocha.blog.respekt.cz/1911-co ... -sto-lety/
https://ihned.cz/c1-49133450-1911-co-se ... d-sto-lety
https://en.wikipedia.org/wiki/Washingto ... g_Chambers
https://cs.wikipedia.org/wiki/Eugene_Burton_Ely

458px-Eugene_Ely.jpg
Výstřižeeerertk.JPG
USS_Pennsylvania_-_First_airplane_landing.jpg
Obrázek

"Účelem života není být šťastný. Účelem života je být užitečný, čestný a soucitný"
Odpovědět

Zpět na „Letectvo USA“