OSSR - nový stíhací letoun Lockheed Martin F-16 Block 70
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Zemakt: Pri 14 strojoch a 9 plne vybavenych letikach je mozne v podstate na kazde jedno letisko presunut jeden, maximalne dva stroje. Nehovoriac aj o niektorych aeroklubovych letiskach s pevnou VPD a odstavenych letiskach, atd. Dialnice musis upravovat pre potreby prevadzky. Odfrezovat zvodidla, vyrezat stromy, odstranit ploty atd. a aj tak mas len obmedzene useky, ktore mozes pouzit. Jednak nepriatel samozrejme vie ktore, jednak si urcite vsimne stavebnu aktivitu pri dialnici. A hlavne v case vojny uplne zastavis transport techniky po jedinej dopravnej tepne V-Z, ktoru Slovensko ma a tou je dialnica D1.
Zemakt v tomto pripade je to jedno. Ta vetrieska sa bude rechtat v garazi ci sa kupi Gripen, alebo F 16. To by uz skor bolo na diskusiu o zruseni nadzvukoveho letectva a preliati prostriedkov do ostatnych zloziek OS. Toto, ale chvala Bohu uz MO neriesi.
Zemakt v tomto pripade je to jedno. Ta vetrieska sa bude rechtat v garazi ci sa kupi Gripen, alebo F 16. To by uz skor bolo na diskusiu o zruseni nadzvukoveho letectva a preliati prostriedkov do ostatnych zloziek OS. Toto, ale chvala Bohu uz MO neriesi.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Pani, pravdepodobne pred malou chvilou pristala na letisku Sliac nakladna AN 12 od RSK MIG.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Však to je to co říkám, máš devět letišť a šmahem nemáš žádné. Uvažuješ-li v předstihu pak éra právě rozdrobíš na jiné vyhovující plochy. Čím více takových, protivníkovi neznámých, tím ti stoupající šance na uchování alespoň něčeho. Vy máte čistě aeroklubové letiště s pevnou VPD?


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Nejake su. V Cechach je ich tiez par. Samozrejme nie vela. Vid. napr. Svidnik: https://mapsights.com/nizna-jedova/lzsk ... nik/548413Zemakt píše: Vy máte čistě aeroklubové letiště s pevnou VPD?
Zemakt, ale dialnice ti v slovenskom pripade neriesia nic. Pokial viem, mame velmi malo miest, kde sa vobec da pristat (konkretne sa stale hovori len o jednom). Ked rozmiestnis 14 lietadiel, na 9, pripadne hoci aj 14 letisk, co je uz teraz pri nizkych investiciach na Slovensku mozne, tak v podstate znemoznis znicenie celej flotily. Ak ale nepriatel znici naraz 9 letisk, co mi ale pride dost nepravdepodobne, tak nema problem znicit aj jeden dialnicny usek navyse. Presviecat sa teda, ze na Slovensku z dialnic narobime letiska je klamanie si do vlastneho vrecka.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
niko
1. Gripen C moze operovat z dialnic ... nejde o ty dálnice - on může operovat z jakékoli zpevněné plochy bez jakéhokoli pozemního vybavení. Tedy i z těch "aeroklubáckých letišt s pevnou RWY". To s F-16V či F-35 nedokážeš. Autonomnost, to je ta deviza Gripenu.
2. Gripen moze dodat lietadla uz za 18 mesiacov - ale nie vycvicit pilotov a vybudovat infrastrukturu ... infrastrukturu máte, Gripen fakt moc nepotřebuje. Výcvik může začít prakticky hned - Švédsko výcvikové možnosti pro Gripen C/D má. O výcvikových možnostech na F-16V jsem zatím neslyšel.
Takže chcete-li se zbavit MiGů-29 co nejdříve, je Gripen C/D logická volba.
3. Gripen C ma lacnejsiu prevadzku - Ano. Ale v svetle platenia certifikacii, nizsej zivotnosti a obmedzeneho servisu sa rozdiel voci F 16 znizuje ... nižší životnost, která je tak velká, že letadlo stejně dřív zastará morálně než technicky? Irelevantní. Nevím, co je myšleno "omezeným servisem" - naopak skutečnost, že stejný typ používá ČR a MR umožňuje společný servis. Na F-16V v Evropě servisní středisko zatím neexistuje.
Takže ze zvažovaných typů je Gripen C/D nejjednodušší cestou k provozu moderních multifunkčního letadla (snad s výjimkou F-16 C/D)
4. Budeme mat spolocny V4 pluk- Toto povazujem viacmenej za marketingovu rozpravku. Vobec nevieme, co urobi CR a MR po roku 2026/2027. Co by udělaly? Budou pokračovat v tom co je až do úplného morálního zastarání Gripenů C/D resp. možností jejich modernizací na verze +/- stejné jako jsou verze E/F resp. jejich budoucí modernizace. Provoz do let 2045 / 2050 mi připadá velmi pravděpodobný.
Takže V4 pluk, tedy ta unifikace, je významnou devizou.
5. Ved kto je Slovensko ? Ziadne poriadne stroje nam netreba- Povazujem za vrchol drzosti, ze v tomto zmysle argumentuje aj Saab. ... čistě emocionální argument. Oni prostě jen střízlivě vyhodnotili vaše /stejně jako před tím naše/ možnosti. Přiznejme si to.
Je povinnostou MO zaobstarat stroj, ktory by dokazal v pripade potreby branit vzdusny priestor nie len dnes, ale aj o 30 rokov. A kedze si memozeme dovolit kupit 50 strojov, musi byt tych 14 stihaciek skutocne dobrych. Ako som uz pisal, kupujeme zbran a zbrane sa nekupuju na dobre casy. ... plně souhlasím. Ale kolik letadel si můžete dovolit, aby jste je byly schopni bezproblémově provozovat a nedopadli jak Rakušani s Eurofighterem? 14 Gripenů C/D; 10 Gripenů E/F; 9 F-16V či 5 F-35? Co je lepší?
1. Gripen C moze operovat z dialnic ... nejde o ty dálnice - on může operovat z jakékoli zpevněné plochy bez jakéhokoli pozemního vybavení. Tedy i z těch "aeroklubáckých letišt s pevnou RWY". To s F-16V či F-35 nedokážeš. Autonomnost, to je ta deviza Gripenu.
2. Gripen moze dodat lietadla uz za 18 mesiacov - ale nie vycvicit pilotov a vybudovat infrastrukturu ... infrastrukturu máte, Gripen fakt moc nepotřebuje. Výcvik může začít prakticky hned - Švédsko výcvikové možnosti pro Gripen C/D má. O výcvikových možnostech na F-16V jsem zatím neslyšel.
Takže chcete-li se zbavit MiGů-29 co nejdříve, je Gripen C/D logická volba.
3. Gripen C ma lacnejsiu prevadzku - Ano. Ale v svetle platenia certifikacii, nizsej zivotnosti a obmedzeneho servisu sa rozdiel voci F 16 znizuje ... nižší životnost, která je tak velká, že letadlo stejně dřív zastará morálně než technicky? Irelevantní. Nevím, co je myšleno "omezeným servisem" - naopak skutečnost, že stejný typ používá ČR a MR umožňuje společný servis. Na F-16V v Evropě servisní středisko zatím neexistuje.
Takže ze zvažovaných typů je Gripen C/D nejjednodušší cestou k provozu moderních multifunkčního letadla (snad s výjimkou F-16 C/D)
4. Budeme mat spolocny V4 pluk- Toto povazujem viacmenej za marketingovu rozpravku. Vobec nevieme, co urobi CR a MR po roku 2026/2027. Co by udělaly? Budou pokračovat v tom co je až do úplného morálního zastarání Gripenů C/D resp. možností jejich modernizací na verze +/- stejné jako jsou verze E/F resp. jejich budoucí modernizace. Provoz do let 2045 / 2050 mi připadá velmi pravděpodobný.
Takže V4 pluk, tedy ta unifikace, je významnou devizou.
5. Ved kto je Slovensko ? Ziadne poriadne stroje nam netreba- Povazujem za vrchol drzosti, ze v tomto zmysle argumentuje aj Saab. ... čistě emocionální argument. Oni prostě jen střízlivě vyhodnotili vaše /stejně jako před tím naše/ možnosti. Přiznejme si to.
Je povinnostou MO zaobstarat stroj, ktory by dokazal v pripade potreby branit vzdusny priestor nie len dnes, ale aj o 30 rokov. A kedze si memozeme dovolit kupit 50 strojov, musi byt tych 14 stihaciek skutocne dobrych. Ako som uz pisal, kupujeme zbran a zbrane sa nekupuju na dobre casy. ... plně souhlasím. Ale kolik letadel si můžete dovolit, aby jste je byly schopni bezproblémově provozovat a nedopadli jak Rakušani s Eurofighterem? 14 Gripenů C/D; 10 Gripenů E/F; 9 F-16V či 5 F-35? Co je lepší?


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Skeptik:
1. Dobre, ze sme sa uz konecne posunuli od dialnic k autonomnosti. Na to aby si realizoval autonomnost prevadzky Gripenu niekde mimo zakladnu, budes tak isto potrebovat pozemne zabezpecenie. Je mozno pravda, ze Gripen by vydrzal na letisku vo Svidniku dlhsie operovat ako F 16 V. Tiez ale nie donekonecna. Cize pri tej uz niekolko krat rozoberanej apokaliptickej vojne v Europe by Gripeny operovali zo zakladni v lesoch mozno tyzden dlhsie. No jo. Na druhej strane je ale racionalnejsia informacia, ze len vo vychodnom kridle NATO, co je nasa operacna zona sa planuje do 5 rokov prevadzka do 184 F 16, z moznostou vyuzivat asi 10 plne vybavenych zakladni. Gripenov C sa bude prevadzkovat 28 na dvoch zakladnach.
2. Skeptik, ze bude dosiahnutie do operacnej sposobilosti slovenskych Gripen C trvat cca. 3 roky od podpisu zmluvy dnes tvrdi ako opozicia, tak aj vladna koalicia a aj odbornici. Tu asi nemusime dlho diskutovat.
3. Tu zivotnost sme tu uz pocitali. Pri planovanej prevadzke nad 30 rokov a zvysenym naletom na sucasny standard pilotov NATO, to moze byt problem. Druha vec je aky servis chceme zdielat s MR a CR ? Ved servisne stredisko nema ani jedna z tychto krajin. Aky je realny prinos pre Slovenske letectvo, ze MR a CR ma rovnaky typ ? Ziadny. Vycvyk aj servis vam robia Svedi, tak isto ako by robili aj nam. Servisny hub na F 16 ma len tak s pamäti v Europe napada v Holansku (Fokker), Turecku, Polsko, Grecko, Belgicko, Dansko, Portugalsko rokuje sa aj v Rumunsku. https://theaviationist.com/2013/03/11/p ... er-center/
4. V 4 pluk je marketingova rozpravka. Ani CR ani MR nevie, co bude robit po roku 2026/27, samozrejme ti neberiem tvoj nazor, ze ich budu prevadzkovat dalej, ale to dneska nikto nevie. No a prevadzkovat Gripeny budu max. do 2050. Slovensko ale planuje prevadzku do 2060. Cele je to iba reklama Saabu, nic ine.
5. Skeptik zabezpecit prevadzku akehokolvek noveho stihaca bude jednoduchsie ako teraz pri Migoch. A jo. Deklarovalo sa, ze pocet 14 ks stihacov je pre obranu Slovenska minimalny pocet, takze sa ide podla toho planu.
1. Dobre, ze sme sa uz konecne posunuli od dialnic k autonomnosti. Na to aby si realizoval autonomnost prevadzky Gripenu niekde mimo zakladnu, budes tak isto potrebovat pozemne zabezpecenie. Je mozno pravda, ze Gripen by vydrzal na letisku vo Svidniku dlhsie operovat ako F 16 V. Tiez ale nie donekonecna. Cize pri tej uz niekolko krat rozoberanej apokaliptickej vojne v Europe by Gripeny operovali zo zakladni v lesoch mozno tyzden dlhsie. No jo. Na druhej strane je ale racionalnejsia informacia, ze len vo vychodnom kridle NATO, co je nasa operacna zona sa planuje do 5 rokov prevadzka do 184 F 16, z moznostou vyuzivat asi 10 plne vybavenych zakladni. Gripenov C sa bude prevadzkovat 28 na dvoch zakladnach.
2. Skeptik, ze bude dosiahnutie do operacnej sposobilosti slovenskych Gripen C trvat cca. 3 roky od podpisu zmluvy dnes tvrdi ako opozicia, tak aj vladna koalicia a aj odbornici. Tu asi nemusime dlho diskutovat.
3. Tu zivotnost sme tu uz pocitali. Pri planovanej prevadzke nad 30 rokov a zvysenym naletom na sucasny standard pilotov NATO, to moze byt problem. Druha vec je aky servis chceme zdielat s MR a CR ? Ved servisne stredisko nema ani jedna z tychto krajin. Aky je realny prinos pre Slovenske letectvo, ze MR a CR ma rovnaky typ ? Ziadny. Vycvyk aj servis vam robia Svedi, tak isto ako by robili aj nam. Servisny hub na F 16 ma len tak s pamäti v Europe napada v Holansku (Fokker), Turecku, Polsko, Grecko, Belgicko, Dansko, Portugalsko rokuje sa aj v Rumunsku. https://theaviationist.com/2013/03/11/p ... er-center/
4. V 4 pluk je marketingova rozpravka. Ani CR ani MR nevie, co bude robit po roku 2026/27, samozrejme ti neberiem tvoj nazor, ze ich budu prevadzkovat dalej, ale to dneska nikto nevie. No a prevadzkovat Gripeny budu max. do 2050. Slovensko ale planuje prevadzku do 2060. Cele je to iba reklama Saabu, nic ine.
5. Skeptik zabezpecit prevadzku akehokolvek noveho stihaca bude jednoduchsie ako teraz pri Migoch. A jo. Deklarovalo sa, ze pocet 14 ks stihacov je pre obranu Slovenska minimalny pocet, takze sa ide podla toho planu.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
niko
1) Já nikdy o dálnicích nemluvil
a beru je spíše jako eufemismus. Jistě i u Gripenů budeš potřebovat pozemní zabezpečení, ale poměrně méně než u amerických letadel, které jsou konstruována s tím, že budou vždy v převaze. Na otočení Gripenu mezi dvěma misemi potřebuješ cisternu a náklaďák se zbraněmi (eufemisticky řečeno). To je ta autonomnost. S F-16 to nelze srovnávat.
2) Česká vláda schválila pronájem Gripenů v dubnu 2004 a v květnu až srpnu 2005 = do 16-ti měsíců po podpisu smlouvy. Proč by to v případě Slovenska mělo trvat 3 roky ?
3) Neshodneme se.
4) Neshodneme se.
5) 14 ? OK. Sice nevím proč, ale OK. Otázkou je ale ZA KOLIK, a zda provoz všech 14-ti kusů "utáhnete". Opět, Rakousko provoz svých 15-ti Eurofighterů neutáhlo a dává je pryč. Nahrazeny budou něčím levnějším - určitě s nižší bojovou hodnotou.
1) Já nikdy o dálnicích nemluvil

2) Česká vláda schválila pronájem Gripenů v dubnu 2004 a v květnu až srpnu 2005 = do 16-ti měsíců po podpisu smlouvy. Proč by to v případě Slovenska mělo trvat 3 roky ?
3) Neshodneme se.
4) Neshodneme se.
5) 14 ? OK. Sice nevím proč, ale OK. Otázkou je ale ZA KOLIK, a zda provoz všech 14-ti kusů "utáhnete". Opět, Rakousko provoz svých 15-ti Eurofighterů neutáhlo a dává je pryč. Nahrazeny budou něčím levnějším - určitě s nižší bojovou hodnotou.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Miluji české lidové pověsti a báje o tom, jak americké letouny jako je F-16 potřebují k provozu velké množství pozemní techniky a lidí. Ještě, že máme YouTube.
Toto je příprava natankovaného a vyzbrojeného letounu F-16 ke vzletu:
https://www.youtube.com/watch?v=g2GzRjKDU2E
Nebo jak F-16 neumějí létat ze silničních/dálničních základen:
https://www.youtube.com/watch?v=vR6yffOLq6w

Toto je příprava natankovaného a vyzbrojeného letounu F-16 ke vzletu:
https://www.youtube.com/watch?v=g2GzRjKDU2E
Nebo jak F-16 neumějí létat ze silničních/dálničních základen:
https://www.youtube.com/watch?v=vR6yffOLq6w
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
to Starlight: sorry jako, ale předpokládám že víš moc dobře o čem je řeč, respektive kde je jádro pudla/předmětu diskuze. Nechápu proč trapně zavádíš.
A trapně si tedy i já neodpustím:

Od tebe bych čekal jinou parádu, promiň, a od sebe vlastně taky (zdrženlivost).
A trapně si tedy i já neodpustím:
a co má sakra jako být? Jako že odházení deklů a plachet ze senzorů jedním týpkem něco znamená jo, boha..., ještě že ale máme trubku že.Ještě, že máme YouTube.![]()
Toto je příprava natankovaného a vyzbrojeného letounu F-16 ke vzletu:

Od tebe bych čekal jinou parádu, promiň, a od sebe vlastně taky (zdrženlivost).


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
@ Zemakt
Se s tím smiř.
Pokud napíšeš, že „ Gripen C moze operovat z dialnic ... nejde o ty dálnice - on může operovat z jakékoli zpevněné plochy bez jakéhokoli pozemního vybavení. Tedy i z těch "aeroklubáckých letišt s pevnou RWY". To s F-16V či F-35 nedokážeš. Autonomnost, to je ta deviza Gripenu.“, nebo někdo jiný napíše „Na otočení Gripenu mezi dvěma misemi potřebuješ cisternu a náklaďák se zbraněmi (eufemisticky řečeno). To je ta autonomnost. S F-16 to nelze srovnávat.“, tak se pak nediv, když někdo publikuje video, které ukáže, že je to úplně jinak.
Buď naopak rád, že Vám tu nerozebírám další zdejší báje a pověsti.
Se s tím smiř.

Pokud napíšeš, že „ Gripen C moze operovat z dialnic ... nejde o ty dálnice - on může operovat z jakékoli zpevněné plochy bez jakéhokoli pozemního vybavení. Tedy i z těch "aeroklubáckých letišt s pevnou RWY". To s F-16V či F-35 nedokážeš. Autonomnost, to je ta deviza Gripenu.“, nebo někdo jiný napíše „Na otočení Gripenu mezi dvěma misemi potřebuješ cisternu a náklaďák se zbraněmi (eufemisticky řečeno). To je ta autonomnost. S F-16 to nelze srovnávat.“, tak se pak nediv, když někdo publikuje video, které ukáže, že je to úplně jinak.

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
1. Tie dialnice som ti trochu prisil, viem.Skeptik píše:niko
1) Já nikdy o dálnicích nemluvila beru je spíše jako eufemismus. Jistě i u Gripenů budeš potřebovat pozemní zabezpečení, ale poměrně méně než u amerických letadel, které jsou konstruována s tím, že budou vždy v převaze. Na otočení Gripenu mezi dvěma misemi potřebuješ cisternu a náklaďák se zbraněmi (eufemisticky řečeno). To je ta autonomnost. S F-16 to nelze srovnávat.
2) Česká vláda schválila pronájem Gripenů v dubnu 2004 a v květnu až srpnu 2005 = do 16-ti měsíců po podpisu smlouvy. Proč by to v případě Slovenska mělo trvat 3 roky ?
3) Neshodneme se.
4) Neshodneme se.
5) 14 ? OK. Sice nevím proč, ale OK. Otázkou je ale ZA KOLIK, a zda provoz všech 14-ti kusů "utáhnete". Opět, Rakousko provoz svých 15-ti Eurofighterů neutáhlo a dává je pryč. Nahrazeny budou něčím levnějším - určitě s nižší bojovou hodnotou.

2. Situacia sa za tych 13 rokov zmenila. Anyway. Saab sam deklaroval, ze vie vyrobit lietadlo pre Slovensko za 18 mesiacov. To potvrdilo aj MO SR. Nasledne vsak vsetky strany potvrdili, ze spolu s vycvykom a zavedenim infrastruktury bude cely proces trvat 3 roky. Komunikovalo sa to v suvislosti s diskusiou ako dlho budu Migy 29 este v prevadzke.
4. Skeptik, podla minulotyzdnoveho vyjadrenia ministra obrany Rakuska je vyradenie EF len 6 rokov po ich splateni nepravdepodobne. Na stole je ponuka Airbusu na modernizaciu flotily, ako aj nakupu niekolkych dvojmiestnych EF zo stavu Bundesweru. Tam sa asi vela menit nebude. No a k otazke, ci si Slovensko moze dovolit prevadzku 14 Viperov ? Ano moze. Rocne naklady nanovy stihac maju byt priblizne 80 mil. €. Pri rozpocte priblizne 1,5 mld. €, ktory ma mat MO v roku ich zavedenia do prevadzky to bude asi 5 % rocneho rozpoctu. Peniaze na nakup ci uz Gripenov, alebo F 16 su uz dneska vyclenene z mimorozpoctovych zdrojov ministerstva financii.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Starlight: ale no tak. Od vytrhávání věcí z kontextu, směšování tvrzení jednotlivých diskutujících, a otáčení se na slovíčkách,...to jsou tady přece jiní borci, ne?!
Fajn, nemám vůbec žádné pochybnosti o tom, že tvé znalosti tématu jsou někde úplně jinde než mé, já jsem tohle vzdal asi tak v polovině první dekády nového milénia. Nicméně do té doby jsem sosal skoro o život, z čehož doposud těžím, krom selského rozumu. A také si myslím, že velmi dobře víš o čem je řeč. Ale k věci. Chceš tedy říci že:
- F 16 je stejně náročná na pozemní logistiku/zabezpečení jako Grippen
- F 16 je schopna totožného autonomního působení ze sekundárních a terciálních VZP za stejného technicko-materiálního zabezpečení jako Grippen
?
. Možná to v dnešní době působí blbě, ale ber to jako fakt, já se rád nechám poučit.
Fajn, nemám vůbec žádné pochybnosti o tom, že tvé znalosti tématu jsou někde úplně jinde než mé, já jsem tohle vzdal asi tak v polovině první dekády nového milénia. Nicméně do té doby jsem sosal skoro o život, z čehož doposud těžím, krom selského rozumu. A také si myslím, že velmi dobře víš o čem je řeč. Ale k věci. Chceš tedy říci že:
- F 16 je stejně náročná na pozemní logistiku/zabezpečení jako Grippen
- F 16 je schopna totožného autonomního působení ze sekundárních a terciálních VZP za stejného technicko-materiálního zabezpečení jako Grippen
?
No, možná se budeš divit, ale já by jsem byl opravdu rád, kdyby jsi místo nic neříkajících odkazů na trubce hodil do placu nějaké argumentační rácio, které by "mé" báje a pověsti nabouralo a narovnaloBuď naopak rád, že Vám tu nerozebírám další zdejší báje a pověsti.



"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Zemakt: Já si myslím, že jsi jen nepochopil, co chtěl říci a návaznost jeho reakcí.
Velká (!!!) a dost zásadní škoda. Není to možná vděčný úkol, ale i malé vykolejení samozáchovných cyklických pověstí zlepšuje malinko celkové povědomí pro všechny a násobně pro zarytější/vážnější zájemce (a ti potom mohou trhlinu narušovat po vlastní ose a efekt umocňovat..ale musí se jim k tomu dát podklad/nástroj/směr, pokud tím sami nedisponují). Takže pokud ti to není proti srsti a máš na to čas, tak tě sám za sebe poprosím..dělej to, má to smysl a přínos.Starlight píše: Buď naopak rád, že Vám tu nerozebírám další zdejší báje a pověsti.



U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Souhlasím s Polarfoxem. Tedy prosím tě Starlighte, staň se boříčem mýtů!



Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Jo, tak jsem asi natvrdlej no..
Každopádně stále platí

Každopádně stále platí
Možná to v dnešní době působí blbě, ale ber to jako fakt, já se rád nechám poučit.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Priatelia, ja dúfam že Slovensko kúpi tie 14x F-16 Block70/72 (Viper) (rok 2023-24), a SAAB by mohlo tiež časom kúpiť, ako doplnok pre výcvik pilotov a bitevník, v podobe Boeing T-X
http://www.boeing.com/defense/t-x/index.page

Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Vzdycky jsem si pral prechod z dvoumotorovych Migu 29 na F18 konkurencnich Erofighterum. Gripena po zatopach jsem prijal s nadsenim, asi nejlepsi volba pro nas. Ale kdyz vidim staly vyvoj F18... Pro me je to nejpeknejsi stihac s klasickou vyskovkou ne deltou. Deltou je samozrejme nejpeknejsi Rafal.
Musim nastudovat proc prave Evropska skola presla kompletne na delty. Nosnost dolet tlacena zatacka to bych asi tak jako pilot pochopil. Do protivky vetsi generovany indukcni aerodynamicky odpor. DAVAM SEM odkaz NA DLE MEHO NEJDOKONALEJSI, NE STEALT, ne delta LETOUN DNESKA.
https://www.milmag.pl/news/view?news_id=893
Tak jsem si myslel, ze treba u bratru Slovaku by to slo, no asi neslo. Dva motory jsou drahe snad jenom po Svycary ne.
Musim nastudovat proc prave Evropska skola presla kompletne na delty. Nosnost dolet tlacena zatacka to bych asi tak jako pilot pochopil. Do protivky vetsi generovany indukcni aerodynamicky odpor. DAVAM SEM odkaz NA DLE MEHO NEJDOKONALEJSI, NE STEALT, ne delta LETOUN DNESKA.
https://www.milmag.pl/news/view?news_id=893
Tak jsem si myslel, ze treba u bratru Slovaku by to slo, no asi neslo. Dva motory jsou drahe snad jenom po Svycary ne.
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Honzik11: Tusim, ze F 18 ma sice minimalnu, ale predsa len teoreticku sancu v Bulharsku. Dali si nacenit superhornety.
Jedine lietadlo, ktore v ich tendry nie je jazdenka okrem Gripenu. Cize sanca miziva.
https://www.defensenews.com/air/2017/11 ... t-by-july/

https://www.defensenews.com/air/2017/11 ... t-by-july/
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Přidávám se, také bych chtěl vidět padat mýty :-)
Re: Nový stíhací letoun pro OSSR
Reportaz BBC-Preco Slovensko stale pouziva ruske stihacky.
https://www.bbc.com/news/av/world-europ ... igned-jets
https://www.bbc.com/news/av/world-europ ... igned-jets