
CV90 - nové bojové vozidlo pěchoty AČR
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR
Myslím, že další zkoušení se konat nebude, zas tak zásadní změny z hlediska jízdních schopností se neodehrály, jen CV90 má aktivní tlumení, to by si vyzkoušet zasloužilo, ale hydropneumatika to nebude, to je asi jasné. Lynx je jen zvětšený (OK, a umožňuje zástavbu silnějšího motoru), čili umožňuje lepší přestavby, dtto ASCOD (pokud nám skutečně chtějí nabídnout vozidlo s vylepšeními z britského programu Ajax, proč ho nepředvedli rovnou?). Čili hlavní změny se odehrávají na úrovni vybavení – Lynx má k dispozici novou věž, Puma je kompletně modernizovaná, ASCOD je nabízen s lepší věží, CV90 je také modernizovaná. Většina těch věcí se nicméně dá porovnat pomocí TTD a ceníku
Takže si spíš myslím, že se zveřejní specifikace a podle nabídek se bude vybírat. Asi nejlepší by bylo, kdyby se vybrali dva kandidáti a udělaly se dlouhodobější zatěžkávací testy, čímž by se i získala nějaká představa o nákladnosti provozu. Ale na to podle mě nejsou peníze. A vlastně ani čas.

Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR
Přesně tak, komise nabízená vozidla vyukoušela, zástupci MO zprávu mají a pro představu to stačí. Nové BVP pro AČR se stejně budou, od těch představených, asi i dost lišit, dle požadované konfigurace, tak není důvod výběr dál komplikovat a protahovat. Stejně se nebude vybírat ideální vozidlo jen podle technických parametrů, ale taky podle přínosu pro tuzemský průmysl, získaných technologií a nepodceňoval bych ani politický aspekt. Předpokládám, že dál se bude testovat až vyrobený předsériový prototyp (podobně jako v Anglii s Ajaxem).

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR
Ještě sem dám výcuc z onoho článku. Ministr Metnar zmínil, že půjde o největší zakázku co do počtu techniky i do finančního objemu. Přípravy natolik pokročily, že očekává, že výběrové řízení zahájí okolo měsíce září. Podle Metnara je výběrové řízení dobře připraveno. Na tuto zakázku byl velký tlak, a proto je pod velkým dozorem. Dle něj to bude jedna z nejlépe připravených zakázek z pohledu transparentnosti. Pokud tedy půjde všechno podle plánu, ani bych se nedivil, pokud by byl vítěz znám do konce roku 2018. většinu informací a podkladů už komise stejně má, tak teď ještě vyřešit politický aspekt nákupu, nejlepší přínos tuzemskému průmyslu a podobně. Z technického pohledu už myslím byla vozidla otestována více než dostatečně a i papírové parametry (i vyhodnocení) komise má dost dlouho. Tak snad to klapne.Nesher píše:Podle prohlášení ministra obrany se dva nejvíce očekávané tendry, tj. víceúčelové vrtulníky a nová BVP rozeběhnou na přelomu září a října.
Dále ministr uvedl, že smlouva s VVÚ na dodávky systému S-LOV-CBR na podvozku Iveco má být podepsána v září.
Ke konci též spěje jednání o nákupu velitelských a spojařských systémů na platformě Titus. Dodavatelem bude firma Eldis, která má bezpečnostní prověrku, což se nedá popsat jinak než jako obcházení pravidel prvního řádu.
https://www.novinky.cz/domaci/479646-ar ... zidla.html

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR
I ty optimosto, ale jinak se to hezky čte 



"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR
Čili v září bychom se měli dozvědět, co přesně Armáda požaduje, načež se bude čekat, co výrobci nabídnou? A jak dlouho na to budou mít? Oni jsou samozřejmě předpřipravení, nicméně ani tak to asi nedají za dva týdny... K tomu vyhodnocení na MO... mno, konec roku mi přijde hodně optimistický 

Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR
Předpokládám, že všechny strany jsou už tak nějak připravené a není nezbytně nutné, aby uchazeči předložili upravená vozidla dle našich požadavků. Ve Švýcarsku taky objednali CV90, jelikož bylo levné, a až dodatečně si naporoučeli různé úpravy - i zásahy do korby. Pokud budou obě strany chtít celý nákup uspíšit, myslím že to půjde. Hlavně se vyhnout žalobám, které by mohly nákup zdržet i víc jak o rok.

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR
Metnar chce odstřihnout úředníky od zbrojařů
Ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO) chce vyřešit problém klientelismu a podezření na korupci na ministerstvu tím, že zakáže styk se zbrojaři úředníkům, kteří mají na starosti zpracování a výběr zakázek.ń
https://www.novinky.cz/domaci/479721-me ... ojaru.html
Připadá mi to jako zahájení mediální kampaně ohledně nákupů na Novinky,cz
Ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO) chce vyřešit problém klientelismu a podezření na korupci na ministerstvu tím, že zakáže styk se zbrojaři úředníkům, kteří mají na starosti zpracování a výběr zakázek.ń
https://www.novinky.cz/domaci/479721-me ... ojaru.html
Připadá mi to jako zahájení mediální kampaně ohledně nákupů na Novinky,cz
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR
segal7
Přečetl jsem si celý článek, a kupodivu se mi "kufr" nezvedl ani jednou.
Naopak, nenašel jsem tam jedinou informaci, kterou bych už před tím někde nečetl.
Jediné, co mi tam chybělo je, že nezmínil, že Puma, která je stejně velká a těžká jako ostatní, má jednoznačně nejlepší balistickou ochranu … ostatně proto je i menší prostor pro výsadek (6 vojáků) na rozdíl od ostatních, kteří vezou 8-mi členné družstvo.
Můžeš mi prosím sdělit, co je tam fakticky špatně, že Tobě se "kufr" zvednul hned 3x ?
Přečetl jsem si celý článek, a kupodivu se mi "kufr" nezvedl ani jednou.
Naopak, nenašel jsem tam jedinou informaci, kterou bych už před tím někde nečetl.
Jediné, co mi tam chybělo je, že nezmínil, že Puma, která je stejně velká a těžká jako ostatní, má jednoznačně nejlepší balistickou ochranu … ostatně proto je i menší prostor pro výsadek (6 vojáků) na rozdíl od ostatních, kteří vezou 8-mi členné družstvo.
Můžeš mi prosím sdělit, co je tam fakticky špatně, že Tobě se "kufr" zvednul hned 3x ?


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR
Také netuším, proč taková citlivost. Zvláště když před návštěvou PL (pokud má tu masochistickou potřebu) si každý soudný člověk sám strká preventivně prst do krku, aby už mohl dále proplouvat obsahem s prázdným žaludkem. Každopádně tenhle ideologický/politicky laděný canc nijak nevybočuje z tamějšího průměru. Autor si hezky politicky zaspílal na účet Pumy a Německa (respektive Pumy, protože je německá), toť vše.



U národa, u něhož je nejoblíbenějším historickým spisovatelem Vlastimil Vondruška, se nějakého historického prozření a sebereflexe dočkáme opravdu jen velice stěží. (Polarovo motto pro rok 2019)
“Without data, you're just another person with an opinion.” W. Edwards Deming
Brána do Mordoru: https://twitter.com/fbeyeee?lang=cs
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR
Polare, taky hezký
Ale pořád jsem se nedozvěděl, co je na tom Kollerově popisu špatně … tedy kromě toho, že je od Kollera a je zveřejněn na PL
Že je Puma "německá" to asi problém nebude, to je Lynx taky.


Že je Puma "německá" to asi problém nebude, to je Lynx taky.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR
Protože blábolí nesmysly? A právě úmyslně zamlčuje to podstatné? Vemu to po pořádku:
1) Kde vzal to, že cena Pumy je dvojnásobná oproti konkurenci? Z vyjádření insiderů nic takového nevyplývá. Pouze to, že Puma je nejdražší, nicméně a) rozdíl není v řádech; b) když na ostatní doplníme to, co už má Puma "v základu", cenový rozdíl se dosti smrskne.
2) Kde bere to, že technika jezdí tak málo, že za 10 let sotva zajedeme motor? Když pominu, že moderní motory prakticky nepotřebují zajíždět, těžko pominu kupříkladu to, že omezení cvičení s BVP-2 je dané právě tím, že se už skoro rozpadají. Nehledě na to, že v posledních 10 letech šlo do armády tak málo peněz, že na výcvik kolikrát fakt nezbývalo. Dneska se to dosti mění a s novým vedením (nejen nejvyšším!) GŠ se to, pevně věřím, posune hodně kupředu. Už tam nesedí úředníci, ale lidi, kteří vědí, že je potřeba cvičit.
3) O ne/výhodnosti 6členného družstva bychom mohli dlouze debatovat. Nicméně většina armád NATO s nimi běžně operuje, čili náš požadavek na 6+2 je spíše nestandardní. Nevím, kde sebral, že 8 je nutně lepší. A v dosavadních BVP-2 je také jen 6 členů výsadku...
4) I ve scénáři, který po nových BVP požaduje AČR – tedy přeprava 8 lidí –, má družstvo pouze 6 členů. Zbylé dvě místa jsou určeny pro (Z)VČ a specialisty (zbraňový, tlumočník...). PMS navíc tvrdí, že minimálně variantu 6+1 je schopno pro Pumu připravit.
5) Puma má srovnatelnou váhu s ASCOD 42 a LYNX 42, žádná "nejtěžší" se nekoná.
6) Cena provozu nemá fyzikální souvislost s váhou vozidla, respektive velmi okrajovou. Stejné vozidlo se stejným motorem bude při vyšším zatížení provozně dražší, to ano. Nicméně Puma je provozně dražší jednak díky velmi silnému motoru (pro vojáky super věc, u ostatních vozidel se můžeme bavit, zda nejsou spíše podmotorovaná, koneckonců Lynx se nabízí i s motorem o výkonu Pumy...), jednak díky hydropneumatickému odpružení (opět, z vojenského hlediska výborná záležitost, kterou ostatně mají mnohé tanky; nehledě na to, že aktivní podvozek CV90 Mk. IV také bude mít dražší provoz než pouhé torzní tyče, přesto bych v případě pořízení CV90 jednoznačně byl pro něj). Váha tady hraje podružnou roli. Hlavně proto, že v ní není podstatný rozdíl.
7) Puma nemá věž Lance, to je fakt tak blbý, že si nedokáže zjistit ani základní informace?
8) Pokud bychom striktně požadovali osádkovou věž (a jsou takové návrhy), PMS téměř jistě dokáže na Pumu osadit osádkovou Lance.
9) Věž v Pumě zvládne i větší ráži než 30 mm.
10) Pojezdové kolo přidali už dávno, s tím šla už do BW, v čem je problém?
11) Stísněný prostor Pumy je dán především její menší siluetou, což je z taktického pohledu výhoda. U obdivovatele sovětské techniky bych čekal, že bude jásat, protože ta to má také tak. V BVP-2 není rozhodně víc místa, také je obětováno siluetě.
12) Více (nejen) elektroniky s sebou sice nese větší riziko poruchy, jenže bez ní je vozidlo také bez situačního povědomí, což je zásadní a nutná schopnost vozidel, pokud chtějí obstát na moderním bojišti.
13) Všechna nabízená vozidla budou mít tolik elektroniky, kolik si do ní necháme dát. Plně napěchovaný Lynx s Lance 2 bude o poznání "napěchovanější" než Puma, co má BW... I Puma pro nás jí bude mít víc. Pokrok nezastavíš. Průšvih by byl, kdyby byla skutečně hodně poruchová (což je kupříkladu malá "věžička" u RCWS Samson na Pandurech :-( ).
14) Že je Puma z nabízených vozidel suverénně nejodolnější zmínit zapomněl. Že má výborný motor vojenského typu také. A že má spolu s CV90 nejmenší siluetu, že nám PMS nabízí mnohem větší přenos technologií než Švédi a Rakušané (RhM ovšem prý ještě víc než PMS)....
Jako fakt je toho málo? Vždyť je ten článek snůška blábolů a dojmů, těch pár "dat", co tam má, jsou často chybná. Připomíná mi to článek o Pandurech (jak je moc nemusim), který po jejich zavedení vyšel na Blistech (nebo to byly také Parlamentky?). Taky sbírka hovadin, ale tvářilo se to děsně erudovaně.
Když si představím, že se tenhle člověk vydává za odborníka a vyjadřuje se ke kde čemu, je mi na nic. A to pomíjím jeho minulost, normální morální odpad. ČT ho také kdysi zvala, než byla upozorněna, co je to za hajzla...
1) Kde vzal to, že cena Pumy je dvojnásobná oproti konkurenci? Z vyjádření insiderů nic takového nevyplývá. Pouze to, že Puma je nejdražší, nicméně a) rozdíl není v řádech; b) když na ostatní doplníme to, co už má Puma "v základu", cenový rozdíl se dosti smrskne.
2) Kde bere to, že technika jezdí tak málo, že za 10 let sotva zajedeme motor? Když pominu, že moderní motory prakticky nepotřebují zajíždět, těžko pominu kupříkladu to, že omezení cvičení s BVP-2 je dané právě tím, že se už skoro rozpadají. Nehledě na to, že v posledních 10 letech šlo do armády tak málo peněz, že na výcvik kolikrát fakt nezbývalo. Dneska se to dosti mění a s novým vedením (nejen nejvyšším!) GŠ se to, pevně věřím, posune hodně kupředu. Už tam nesedí úředníci, ale lidi, kteří vědí, že je potřeba cvičit.
3) O ne/výhodnosti 6členného družstva bychom mohli dlouze debatovat. Nicméně většina armád NATO s nimi běžně operuje, čili náš požadavek na 6+2 je spíše nestandardní. Nevím, kde sebral, že 8 je nutně lepší. A v dosavadních BVP-2 je také jen 6 členů výsadku...
4) I ve scénáři, který po nových BVP požaduje AČR – tedy přeprava 8 lidí –, má družstvo pouze 6 členů. Zbylé dvě místa jsou určeny pro (Z)VČ a specialisty (zbraňový, tlumočník...). PMS navíc tvrdí, že minimálně variantu 6+1 je schopno pro Pumu připravit.
5) Puma má srovnatelnou váhu s ASCOD 42 a LYNX 42, žádná "nejtěžší" se nekoná.
6) Cena provozu nemá fyzikální souvislost s váhou vozidla, respektive velmi okrajovou. Stejné vozidlo se stejným motorem bude při vyšším zatížení provozně dražší, to ano. Nicméně Puma je provozně dražší jednak díky velmi silnému motoru (pro vojáky super věc, u ostatních vozidel se můžeme bavit, zda nejsou spíše podmotorovaná, koneckonců Lynx se nabízí i s motorem o výkonu Pumy...), jednak díky hydropneumatickému odpružení (opět, z vojenského hlediska výborná záležitost, kterou ostatně mají mnohé tanky; nehledě na to, že aktivní podvozek CV90 Mk. IV také bude mít dražší provoz než pouhé torzní tyče, přesto bych v případě pořízení CV90 jednoznačně byl pro něj). Váha tady hraje podružnou roli. Hlavně proto, že v ní není podstatný rozdíl.
7) Puma nemá věž Lance, to je fakt tak blbý, že si nedokáže zjistit ani základní informace?
8) Pokud bychom striktně požadovali osádkovou věž (a jsou takové návrhy), PMS téměř jistě dokáže na Pumu osadit osádkovou Lance.
9) Věž v Pumě zvládne i větší ráži než 30 mm.
10) Pojezdové kolo přidali už dávno, s tím šla už do BW, v čem je problém?
11) Stísněný prostor Pumy je dán především její menší siluetou, což je z taktického pohledu výhoda. U obdivovatele sovětské techniky bych čekal, že bude jásat, protože ta to má také tak. V BVP-2 není rozhodně víc místa, také je obětováno siluetě.
12) Více (nejen) elektroniky s sebou sice nese větší riziko poruchy, jenže bez ní je vozidlo také bez situačního povědomí, což je zásadní a nutná schopnost vozidel, pokud chtějí obstát na moderním bojišti.
13) Všechna nabízená vozidla budou mít tolik elektroniky, kolik si do ní necháme dát. Plně napěchovaný Lynx s Lance 2 bude o poznání "napěchovanější" než Puma, co má BW... I Puma pro nás jí bude mít víc. Pokrok nezastavíš. Průšvih by byl, kdyby byla skutečně hodně poruchová (což je kupříkladu malá "věžička" u RCWS Samson na Pandurech :-( ).
14) Že je Puma z nabízených vozidel suverénně nejodolnější zmínit zapomněl. Že má výborný motor vojenského typu také. A že má spolu s CV90 nejmenší siluetu, že nám PMS nabízí mnohem větší přenos technologií než Švédi a Rakušané (RhM ovšem prý ještě víc než PMS)....
Jako fakt je toho málo? Vždyť je ten článek snůška blábolů a dojmů, těch pár "dat", co tam má, jsou často chybná. Připomíná mi to článek o Pandurech (jak je moc nemusim), který po jejich zavedení vyšel na Blistech (nebo to byly také Parlamentky?). Taky sbírka hovadin, ale tvářilo se to děsně erudovaně.
Když si představím, že se tenhle člověk vydává za odborníka a vyjadřuje se ke kde čemu, je mi na nic. A to pomíjím jeho minulost, normální morální odpad. ČT ho také kdysi zvala, než byla upozorněna, co je to za hajzla...
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR
KOLT
Hezky shrnuto. :-)
Koller poslední dobré články napsal v roce 2013 pro Vojenské rozhledy (neříkám, že bych s nimi souhlasil, ale byly o něčem a na úrovni). Po dění na Ukrajině se dost změnil a jeho články už stojí za nic. Ostatně ve Vojenských rozhledech už nezveřejňuje (Alespoň co vím), což je symptomatické.
Hezky shrnuto. :-)
Koller poslední dobré články napsal v roce 2013 pro Vojenské rozhledy (neříkám, že bych s nimi souhlasil, ale byly o něčem a na úrovni). Po dění na Ukrajině se dost změnil a jeho články už stojí za nic. Ostatně ve Vojenských rozhledech už nezveřejňuje (Alespoň co vím), což je symptomatické.

Člen palby bez super hlášky pod čarou
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR
KOLT díky
Takhle nějak jsem si reakci na ten článek představoval. Ne každý rozumí všemu.

Takhle nějak jsem si reakci na ten článek představoval. Ne každý rozumí všemu.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR
Spolu s Lynxem je Puma porad nejvodnejsim vozidlem pro AČR, at uz se na to koukame z jakehokoliv uhlu. Tedy pokud jde o technicke schopnosti. Dal uz to jen o politice a vyssich zajmech

"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR
ehm, no z mojho uhlu pohľadu je najlepším jednoznačne CV-90 - preverená, evolučne vyladená verzia za dobrú cenuRase píše:Spolu s Lynxem je Puma porad nejvodnejsim vozidlem pro AČR, at uz se na to koukame z jakehokoliv uhlu. Tedy pokud jde o technicke schopnosti. Dal uz to jen o politice a vyssich zajmech

Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR
snad brzo budeme vědět, kdo se trefil 


"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR
Len taká technická pripomienka, že aj modernizované BVP-M za 1,5 mil EUR (38 605 500 CZK) má 7-členné družstvo takže obdivujem, že "PMS navíc tvrdí, že minimálně variantu 6+1 je schopno pro Pumu připravit" apropo za cca 10 mil EUR (257 370 000 CZK) nehovoriac aj o lacnejších ASCOD, CV-90 a aj Lynx, ktoré zvládnu 8-členné družstvo.KOLT píše:...
3) O ne/výhodnosti 6členného družstva bychom mohli dlouze debatovat. Nicméně většina armád NATO s nimi běžně operuje, čili náš požadavek na 6+2 je spíše nestandardní. Nevím, kde sebral, že 8 je nutně lepší. A v dosavadních BVP-2 je také jen 6 členů výsadku...
4) I ve scénáři, který po nových BVP požaduje AČR – tedy přeprava 8 lidí –, má družstvo pouze 6 členů. Zbylé dvě místa jsou určeny pro (Z)VČ a specialisty (zbraňový, tlumočník...). PMS navíc tvrdí, že minimálně variantu 6+1 je schopno pro Pumu připravit.
...

Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Re: Nové bojové vozidlo pěchoty pro AČR
Srovnávat BVP-M s PUMOU je jako porovnávat přelakovanou škodu Š-120 s posledním modele Octavia,taky mě odveze do práce ale ten rozdíl.Škodo š-120 stoji 5000 kč a Octavia 600000 kč a kupodivu si všichni kupuji octavii.Len taká technická pripomienka, že aj modernizované BVP-M za 1,5 mil EUR (38 605 500 CZK) má 7-členné družstvo takže obdivujem, že "PMS navíc tvrdí, že minimálně variantu 6+1 je schopno pro Pumu připravit" apropo za cca 10 mil EUR (257 370 000 CZK) nehovoriac aj o lacnejších ASCOD, CV-90 a aj Lynx, ktoré zvládnu 8-členné družstvo.