Oliver Mittelsdorf, viceprezident pro obchod ve společnosti Ŕheinmetall, zmínil, že vozidlo Lynx KF41 mělo být původně k vidění na akci Bahna 2018, ale nakonec nemohlo být představeno. Jelikož je ale nabídka tohoto vozidla v ČR pro společnost jednou z nejvyšších priorit, má v plánu ukázat Lynx KF41 v České republice před koncem roku 2018, a na prezentaci si prý dají zvlášť záležet. Napadá mě jen akce Dny NATO, na níž byl Lynx KF31 k vidění již loni, tak snad to stihnou a představí jej zde. Rozhodně by to bylo zajímavé lákadlo.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
V případě úspěchu v tuzemském tendru, má Rheinmetall zájem vybudovat v ČR výrobní zázemí pro vozidla Lynx. Krom vybudování vlastních kapacit (zmiňován byl Ústecký kraj), dojde k oslovení českých strojních, elektronických a technologických firem s nabídkou spolupráce.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Dne 24. srpna, vypsala Austrálie tendr na program Land 400 Phase 3, tedy pásové transportéry, které by nahradily M113AS4. Celkem se jedná o 450 vozidel a to jak v bojové, tak i podpůrné verzi. Australská ministryně obrany Marise Payne uvedla, že s bude jednat o největší zbrojní zakázku v historii Austrálie. Dle investičního programu z roku 2016, má být na tento program vyčleněno 7,4 až 11 mld dolarů (164 až 244 mld Kč). Oficiální přihlášky do tendru je možné zaslat do března 2019. Vozisla musí být schopná držet krok s tanky Abrams, uvést výsadek 6 vojáků a samozřejmostí je důraz na elektroniku a balistickou odolnost. Aktuálně má skvělou pozici v tomto tendru právě Rheinmetall, jelikož dodává australské armádě náklaďáky MAN a bojová vozidla Boxer. Lynx ale bude mít velkou konkurenci. Můžeme počítat s tím, že do tendru se přihlásí i CV90, Puma, Ascod, ale i singapurský Bionix II a korejský K21.
Uz mi vazne prijde lito, ze se nas tendr na BVP nestopne a nepridame se k Australii. Kdyz vidim, jak peclive vyber probehne, tak by ACR neudelala chybu ani s prihlednutim k jinemu prostredi v Australii.
„Je to skutečně tak, že Česká televize má určený úhel pohledu. Má ho určen na základě doporučení Evropské komise, která povoluje veřejnoprávním médiím fungovat z poplatků, nebo z daní jenom za předpokladu, že budou prosazovat, obhajovat a dívat se na všechno z úhlu pohledu tradic evropského humanismu a kritického myšlení."
Michal Jankovec clen rady CT
Ano presne tak.A ne jenom kvuli krabiciozite! Motor u Pumy special =totalni zavislost! Po prvním cvičení garancka za majlant!Náklady jako prase! Podvozek jak by smet!Opticka vetev, nemodernizovatelna, konecne reseni strasne drahe!Nechapu jak to muze nekdo vyzdvihovat jako klad. Možná tak pro Meoptu lobing! Spektralni slouceni obrazu napriklad v prasnem nebo termicky zamoremem prostredi omezene!
Vezove kombinace? Tragedie!.......Ale jak rikam zakazku dostane ten kdo poskytne vyrobni a technologicke portfolio do Cech!! S moznosti prodeje do predem urcenych lokalit napr. Slovinsko ci Slovensko.
HONZIK11:
konstruktéři Pumy samozřejmě mohli udělat obyčejný podvozek, obyčejný motor a bez optického vedení (ve výsledku by to byl Lynx). Neudělali to a z přesně daného důvodu zvolili "komplexní řešení" při kterém všechno přesně zapadá a nic nepřebývá. Může se to zdát zbytečné, nebo přehnané, ale všechno to má opodstatnění pro zlepšení bojeschopnosti celého vozidla. Pokud si myslíš, že klasický motor a další věci, budou nějak výrazně levnější na provoz, tak jsi dost mimo. Moderní, elektronikou nacpané vozidlo, které AČR chce, bude vždycky náročné na provoz. On totiž ani ten Lynx není ve výsledku o tolik levnější než konkurence, jak původně výrobce tvrdil, a rozdíl není tak velký. Dál je to už jenom o výbavě. Nemám problém s tím, si Pumu upravit víc podle vlastních představ (třeba věž Lance II a místo soft-kill dát hard-kill) ale nikdy by mě nenapadlo, kritizovat komponenty použité u Pumy (v konfiguraci pro Bundeswehr). Ti lidi setsakra dobře věděli co dělají a ani bych se nedivil, kdyby stejní lidi stáli i za Lynxem. Rheinmetall toho dělal hodně i na Pumě. Doufám že vyhraje některé německé vozidlo, CV90 nebo Ascod ale taky nejsou vůbec špatné, tak uvidíme. Technicky si jsou ale všechna vozidla dost podobná (každé ale bylo představené v jiné konfiguraci).
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Ta australská kamufláž mu sluší :-)
Musím se přiznat, že Lynx je mým favoritem i pro AČR. Vím, že spousta lidí je pro Pumu, která je technicky skvělá, jen mi Lynx přijde tak nějak udržitelnější v podmínkách AČR, stejně tak, už kvůli jeho velikosti, by asi byl menší problém s vývojem dalších verzí, které AČR požaduje.
Tak obě to jsou hodně super vozidla a každé je v něčem trochu lepší. Na tom KF41 by vypadala skvěle nějaké nízká tanková věž - tvarování jako u Lance II, třeba s oním kanónem ráže 120 a 130 mm. Na tomhle vlastně už Rheinmetall pracuje, tak můžeme být v klidu a těšit se :-))
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček
Těším se, že Australané udělají fotku všech soutěžících vozidel pohromadě, aby si člověk udělal představu o poměrech ve velikosti. Když koukám na hlavu řidiče, tak mi to přijde jako fakt stodola... Ale sexy stodola, to zas jo
Opravdu by me zajimaly uhlove rychlosti nameru a odmeru vezi tech modernich BVP. V poslednim ATM jsou popsány účinky moderni munice s folframovymi valecky.Napr. dostaneli se valecek do hlavne protivnika, coz jiste pravdepodobne je, zamezi jeji funkcnosti. Ale ucinnost napr proti vrtulnikum a strelam? Ano z mechanickeho hlediska totez, ale bez radaru jak zjistim vzdalenost a vektory? A rychlost nameru a odmeru? Stihne to ta vez s kanonem se do smeru otocit a cil sledovat? Serzant York? Americka Shilka,ta preci na tom zkoncila,tedy driv nez trefila ventilator na dustojnickem hajzliku,ktery identifikovala jako svist rotoru.Mno, jsem zvedavy. Tech promennych ve vyberu systemu je tolik a testu jenom malo. Taky doufam ze to Protinozci proveri detajlneji.
Sledovat cíl může pomocí analýzy z optických senzorů a pomocí laserového dálkoměru. Do jaké míry úspěšně, nemám šajna, nicméně principiálně to možné je. Jinak Australané mohou mít jiné potřeby a požadavky než my, čili pro ně může být výhodné jiné vozidlo než pro nás! Každopádně jsem na jejich testy zvědavý také, dělají je skutečně zevrubně.
Tak aktuálně již je Lynx KF41 vyložený z Antonovu An-225 na letišti v Mošnově. Spolu s menším bráškou, budou k vidění tento víkend na Nato Days v Ostravě. Transport bojového vozidla z Evropy do Austrálie a zpátky do Evropy, přijde společnost Rheinmetall na poměrně velké peníze, ale je vidět že se snaží.
"Vojáci neměli rádi Rakouska ani války, ale dřeli do úpadu těla" - Karel Poláček