H145M od Airbus Helicopters
Vojenský vrtulník H145M od Airbus Helicopter, vychází z civilního stroje EC145 respektive nejnovějšího provedení EC645 T2, který se poprvé dostal do vzduchu v roce 1999. Vrtulník dokáže přepravit až 1769 kg (1500 kg v podvěsu) nákladu nebo až deset pasažérů. Maximální startovací hmotnost H145M je 3700 kg. V MEDEVAC verzi vrtulník nabízí prostor pro dva ležící pacienty a tři záchranáře. H145M je poháněn dvěma motory Turbomeca Arriel 2E jež jsou řízeny systémem FADEC. Má zdokonalenou transmisní soustavu a do ocasní části začleněný částečně zakrytý Fenestron pro lepší řízení a kompenzaci kroutícího momentu. Stroj je vybaven moderním digitálním skleněným kokpitem, brýlemi pro noční vidění a Airbus Helicopters Helionix avionikou se 4-osým digitálním autopilotem. Pro ozbrojené operace vrtulník H145M nese mission computer, dva pevné víceúčelové zbrojní pylony, které jsou snadno demontovatelné, infračervenou / TV elektro-optický systém (FLIR) a laserový dálkoměr / značkovač. Má prostornou kabinu, která je přístupná přes boční a zadní dveře. Vrtulník H145M má pokročilý systém ochrany: samosvorné palivové nádrže, balistická ochrana a snížené infračerveného vyzařování, zvýšená odolnost proti nárazu trupu a nárazuodolné sedadla posádky. Může být vyzbrojen širokou škálou výzbroje: kanón 20 mm nebo 12,7 mm kulomet, raketnice pro neřízené nebo řízené rakety vzduch-země. V USA slouží vojenský verze H145M pod označením UH-72A Lakota, již odebráno 250 ks UH-72A ze 300 objednaných. Stroje H145M byly nabízeny i AČR v tendru na nový vojenský vrtulník. Zde byly nabízeny za jednotkovou cenu 476 mil. Kč i se započítaným vybavením a zázemím. Za tuto cenu Airbus nabízel velmi dobře vybavenou helikoptéru včetně logistiky, výcviku, balíku náhradních dílů, setu pro evakuaci zraněných MEDEVAC a výzbroje. Arzenál v podvěsech čítá kulomet, dvacetimilimetrový kanon, odpalovač neřízených raket i řízených střel včetně protitankových Spyke. Celkem je v nabídce:
- Kulometné kontejnery ráže .50 FN Herstal HMP250 LCC (kulomet FN Herstal M3P, nominální kadence cca 1000 ran/min, 250 nábojů 12,7 x 99 mm , hmotnost plně nabitého kontejneru 119 kg), nebo HMP400 LCC (400 nábojů, 140 kg).
- Kanónový kontejner ráže 20 mm NEXTER NC621 (nominální kadence 800 ran/min, 180 kusů nábojů 20 x 102 mm, hmotnost plně nabitého kontejneru 180 kg), nebo verze s delší nábojovou schránkou (250 nábojů, hmotnost 210 kg)
- Raketové bloky Forges de Zeebrugge (FZ, patří do skupiny THALES) FZ233 se sedmi raketnicemi pro neřízené rakety FZ ráže 2,75 palce (70 mm). Každá raketa, která se skládá z raketového motoru a různých typů hlavic, váží okolo 10 kg. Hmotnost plně nabitého raketometu je zhruba 100 kg.
- Raketové bloky FZ231 s dvanácti raketnicemi pro neřízené rakety FZ ráže 2,78 palce (70 mm). Hmotnost plně nabitého raketometu je zhruba 150 kg.
- Poznámka: před pár dny byl podepsán kontrakt mez Airbusem a FZ/THALES na integraci řízených střely/rakety FZ275 LGR (hmotnost 12,5 kg) s poloaktivním laserovým naváděním do vypouštěcích zařízení FZ233 na vrtulnících H145M.
- Protitankové řízené střely SPIKE, pravděpodobně verze SPIKE-ER s doletem až 8km. Každá střela váží 33 kg (bez odpalovacího zařízení, cca dalších 30 kg na dvojici raket).
Každá podvěšená výzbroj ale dále snižuje užitečnou přepravní nosnost vrtulníku. Pokud se vrtulník vybaví pancéřováním, senzorovou hlavicí MX-15 a "katalogovou" výzbrojí (1 x nabitý HMP400 LCC a 1 x nabitý dvanáctihlavňový raketový blok FZ231) na dvou závěsnících (oba dohromady mají hmotnost okolo 40 kg)., tak zbývající nosnost vrtulníku už bude jen okolo 280 až 360 kg, což jsou jen 2-3 lehčeji vyzbrojení vojáci.
Pokud jde o civilní verze vrtulníků od Airbusu ( EC135 a EC145), tak ty jsou velice oblíbené u mnoha společností i státních služeb. Rozšířily se tak do mnoha států jak v Evropě, tak i ve světě. Jen v ČR je provozováno 15 strojů EC135 (od roku 2003). Těžší EC145 nalezneme především v Německu, Francii a ve zmíněné militarizované variantě i USA. V polovině roku 2016 se Británie rozhodla masivně modernizovat vrtulníkové výcvikové kapacity, za 1,1 miliardy Liber (cca 34 mld.Kč). Jedná se o nákup 29 vrtulníků H135 a tři vrtulníky H145, rovněž výcvikovou základnu, digitální a jiné vybavení. Celkem zde bude pracovat 161 instruktorů a ročně bude vycvičeno celkem 286 pilotů. Díky smlouvě má mít práci celkem 220 občanů Británie. Jedná se o část celkové modernizace výcvikových kapacit celého letectva, která má zajistit kapacity pro výcvik na letouny Atlas, Voyager, Typhoon a Lightning II, až do roku 2033. Finančně celá zakázka vychází na 2,8 miliardy Liber - tedy 86,5 mld.Kč. Pro představu, tak Německo využívá k výcviku 19 H135, Austrálie 17, Jordánsko 12, Švýcarsko 20 atd. Nově jedná se společností Airbus i Irán, o nákupu 48 helikoptér pro civilní využití. Tamní ministerstvo zdravotnictví hodlá koupit 45 helikoptér pro leteckou záchrannou službu. Další tři helikoptéry pro vyhledávání a záchranu chce přístavní a námořní organizace.
Technické parametry:
Název: H145M (Military version)
Výrobce: Airbus Helicopters
Přeprava jednotek: 1/2 piloti + 10 sedadel
CASEVAC/MEDEVAC: 1/2 piloti + 2 ležící pacienti + 3 záchranáři
Přeprava nákladu: 4,72m3
Maximální startovací hmotnost: 3,700 kg
Prázdná hmotnost: 1,931 kg
Užitečný náklad: 1,769 kg
Externí náklad (zavěšený): 1,600 kg
Pohon a výkon
2x TURBOMECA ARRIEL 2E turboshaft
Startovací výkon: 667 kW (894 hp)
Maximální kotinuální výkon: 575 kW (771 hp)
Maximální rychlost: 265 km/h
Cestovní rychlost: 240 km/h
Dostup: 2,667 m
Dolet: 638 km
Zdroje:
http://www.helicopters.airbus.com/websi ... 45_32.html
http://www.airbushelicopters.com/websit ... TS_JPG.jpg
https://www.airzone.tv/news/vrtulniky-m ... ne-stroje/
https://www.gov.uk/government/news/new- ... 28-billion
http://www.airbushelicopters.com/websit ... d_361.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_vo ... _republiky
http://palba.cz/viewtopic.php?f=298&t=7420

