
Projekt hlavního bojového tanku MBT-70
Počátky americko-německého (SRN) projektu MBT 70 se datují přilbližně do 60.let 20.století. Od roku 1960, zaváděla US Army tank M60A1 Patton a od roku 1965 zaváděl Bundeswehr vlastní tank Leopard1. Tyto tanky technologicky odpovídaly době vzniku a použití posledních technických novinek v konstrukci bylo omezeno nutností dostat tank rychle do masové výroby, takže na experimenty s nevyzkoušenými technologiemi nebyl prostor. Na druhé straně bylo nutné postavit tanky schopné čelit novým typům Sovětských tanků. Již tehdy se tak začalo uvažovat o vývoji středního tanku, stroje kategorie označované jako MBT (Main Battle Tank), který by zmíněné tanky nahradil. Předmětem smlouvy byl návrh nového tanku, který by byl vybaven nejmodernější technikou, využíval by společnou logistickou základnu a byl připraven do výroby v roce 1970. Od toho se také odvíjelo pracovní označení MBT-70. Smlouva neobsahovala žádnou technickou specifikaci, ale předpokládala vytvoření společných požadavků ze strany ozbrojených sil, které povedou ke stavbě makety budoucího tanku. Pro řízení programu byl ustaven dvojčlenný výbor PMB (Program Management Board), ve kterém zastávali funkce programových manažerů brigádní generál Welborn G.Dolvin za USA a doktor inženýr Fritz Engelman za SRN, kteří spadali přímo pod pravomoc svých ministrů obrany. Pod výbor patřila agentura JEA (Joint Engineering Agency), ve které měli zastoupení představitelé vlády a ozbrojených sil obou zemí. Tato složka tedy reprezentovala stranu zákazníka.
Jak se však brzy ukázalo, spolupráce dvou států přinášela mnohé problémy, od rozdílné koncepce nasazení tanků, jiné jiné konstrukční školy i názory na pohonné systémy či výzbroj. Zatímco Američané potřebovali mohutný, výkonný stroj, schopný nasazení na jakémkoliv místě na planetě, Němci preferovali vozidlo optimalizované pro nasazení na evropské půdě, přičemž hlavního protivníka očekávali v tankových klínech sovětských T-55 a T-62. Hlavní výzbrojí se měl stát americký kanón XM150 ráže 152 mm, se zásobníkem na 26 střel, schopný odpalovat i protitankové střely MGM-51A Shillelagh. Sekundární výzbroj měl tvořit rychlopalný kanón Rheinmetall MK20 ráže 20 mm. Německá strana však po celou dobu preferovala instalaci klasického kanónu ráže 120 mm s vysokou úsťovou rychlostí. Tank byl vybaven propracovaným zaměřovacím systémem, kdy digitální balistický počítač zpracovával údaje o teplotě a tlaku vzduchu, směru a síle větru, o teplotě hlavně, údaje o vzdálenosti cíle z laserového dálkoměru, údaje o vyosení hlavně vlivem tepelného namáhání, údaje akcelerometrů a parametry nastavené na ovládacím panelu střelce, respektive velitele. Pro tanky MBT 70 měl být použit dieselový motor Continental AVCR-1100 o výkonu 1 470 koňských sil, zatímco pro Kpz 70 měl pohánět Daimler Benz o 1 500 koních. Zajímavý byl koncept hydropneumatického odpružení, umožňující variabilní změnu konfigurace a světlé výšky. Celý projekt byl enormě náročný a to jak technicky, tak i ekonomicky. Koncem ledna 1970 tak byl celý projekt zastaven. Ač neúspěšný, znamenal celý projekt milník ve vývoji obrněné techniky, při jeho vývoji se totiž otestovala celá řada komponentů a technologií později zužitkovaných při vývoji a produkci nejmodernějších tanků NATO, jako je tank Leopard a Abrams.
Technické parametry:
Označení MBT-70
Osádka: 3
Délka 9,296 m
Maximální šířka 3,505 m
Celková výška 2,481-2,964 m
Světlá výška – nastavitelná 0,152-0,635 m
Bojová hmotnost 51 709 kg
Hlavní výzbroj / ráže XM150 / 152 mm
Palebný průměr 46 - 48
Náměr -10° až +20°
Rychlost střelby 6-10/min
Pomocná výzbroj 1x 20 mm Rheinmetall Rh202 (750)
Kulomet 1x 7,62 mm M73 (6 000)
Doplňková výzbroj 1x9 mm M3A1 (180 ks) / Ruční granát (8 ks)
Brodivost - bez přípravy 2,23 m
Brodivost - se soupravou 4,87 m
Překročitelnost okopu 2,8 m
Kolmé stěny 1,1 m
Stoupavost 60 %
Zásoba paliva 1 515 l
Dojezd na silnici 640 km
Maximální rychlost 65 km/h
Motor (USA) Continental AVCR-1100-3
Zdvihový objem (USA) 22 309 cm3
Výkon motoru (USA) 1 100 kW při 2800 ot/min
Chlazení vzduchem
Motor (SRN) DB MB873 Ka
Zdvihový objem (SRN) neznámý
Výkon motoru (SRN) 1 120 kW při 2800 ot/min
Chlazení kapalinou
Převodovka (společná) Renk HSWL 354 / 4+4 rychlosti
Měrný výkon USA - SRN 21,2 kW/t - 21,6 kW/t
Měrný tlak na půdu 0,90 kg/cm2
Zdroje:
http://valka.stoplusjednicka.cz/mbt-70- ... u-sve-doby
https://en.wikipedia.org/wiki/MBT-70





