
Po úspěšném vývoji prvního francouzského proudového stíhacího letounu Dassault Ouragan se vývojový tým zaměřil na jeho pokračovatele. Bylo více než jasné že další výzkum se zaměří na využití křídla s vyšším úhlem šípu. Řešení bylo poměrně jednoduché. Křídla se šípovitostí 30° byla použita na trup Ouraganu, stejný zůstal i motor Hispano-Suiza Nene 104B o tahu 22,3 kN. Prototyp označený jako M.D.452, nesoucí krásné jméno Mystère, byl zalétán 23.2.1951. Výzbroj byla stejná jako u Ouraganu, 4 x 20 mm kanon HS-404.
Další vývoj se zaměřil na typ Mystère II. Verze Mystère IIA používala jako pohon licenční motor Hispano-Suiza Tay 250 s tahem 27,93 kN. Výzbroj byla shodná s verzí I. Další verzí bylo Mystère IIB, lišící se od verze A výzbrojí. Tu tvořily dva nové revolverové kanóny DEFA ráže 30 mm. Velkem je postaveno šest prototypů verze IIA a B.
Verzi M.D.452 Mystère IIC je možno považovat již za sériovou. Je objednáno 11 předsériových stojů verze IIB s francouzským motorem SNECMA Atar 101C s tahem 24,5 kN, jeden z nich je osazen verzí Atar 101F s přídavným spalováním. Jeho tah je 37,24 kN. V dubnu 1953 je objednána série 150 ks verze IIC s výkonnějším motorem SNECMA Atar 101D s tahem 29,4 kN.
Další verze vznikla jen jako prototyp. M.D.453 Mystère III byl dvoumístný noční stíhač, oproti předešlým verzím měl boční vzduchové vstupní otvory. Poháněl jej motor Tay 250, v přídi byl umístěn radiolokátor. Prototyp vzlétl v červenci 1953.
Aby letounů se stejným jménem nebylo málo, na scénu přichází M.D.454 Mystère IV. Je to vlastně nový letoun s křídlem novým křídlem (úhel šípu 38°, profil 7,5 %) a prodlouženým trupem. Prototyp je poháněn motorem Hispano-Suiza Tay 250 s tahem 27,93 kN. První vzlet se uskutečnil 28.9.1952. V dubnu 1953 je objednána série 225 ks pod označením Mystère IVA. Prvních 50 letounů bylo osazeno motory Tay, zbytek již obdržel nové motory Hispano-Suiza Verdon 350 s tahem 31,3 kN. Série pro Armée de l'Air byla dodána do poloviny roku 1956.
Výzbroj zůstala zachována, dva kanony DEFA ráže 30 mm umístěné dole v trupu. Pod křídla bylo možno zavěsit pumy (4x227 nebo 2x454 kf), raketnice Matra s raketami ráže 37 mm nebo rakety ráže 127 mm. Samozřejmostí bylo možnost použití přídavných nádrží (2x2440 l).
Tato verze byla exportována do Izraele a Indie. Židovský stát zakoupil 60 ks Mystère IVA a využíval jej intenzivně již ve válce v roce 1956. Indie zakoupila 110 letounů a využívala je ve válkách s Pakistánem.
Ještě krátce k dalším prototypům. Mystère IVN byla dvoumístná verze pro noční stíhaní s motorem Rolls-Royce Avon. Mystère IVB byla verze se stejným pohonem, na prototypu byly zkoušeny některé nové prvky pro budoucí generaci Mystère
technická data M.D.452 / M.D.454
délka – 11,7 / 12,89 m
rozpětí – 13,1 / 11,2 m
výška – 4,26 / 4,46 m
hmotnost prázdná – 5225 / 5870 kg
hmotnost maximální – 7475 / 10200 kg
výkon motoru – 29,4 / 34,7 kN
max. rychlost – 1060 / 1120 km/h
dostup – 15250 / 15000 m
max. dolet – 885 / 1310 km
osádka – 1
Verzí Mystère IVB nekončí série letounů s tímto označením. Další Mystère měl dosahovat rychlosti zvuku při vodorovném letu. Prozatím byla další generace označena jako Mystère XX. Prototyp označený jako Super Mystère B-1 vzlétl 2.3.1955 a jin na druhý den dosáhl rychlosti zvuku. Byl vybaven ještě starým křídlem z Mystère IVA. Poháněl jej motor Rolls-Royce Avon RA.7R.
Další prototyp byl již osazen francouzským motorem SNECMA Atar 101G s tahem 33,3 kN, s přídavným spalováním 44,1 kN. Bylo již použito nové křídlo s úhlem šípu 45° a zubem na náběžné hraně. Nad oválným vstupem vzduchu byl umístěn radiolokační zaměřovač pro dva 30 mm kanony DEFA umístěné dole pod přídí. Tato verze byla objednána v sérii čítající 200 ks pod označením Super Mystère B-2. Pod křídly mohla být zavěšena různá výzbroj o hmotnosti až 910 kg. Rovněž zde byla možnost používat řízené PL střely AIM-9 Sidewinder.
Armée de l'Air nakonec zkrátilo objednávku na 180 kusů, první sériový stroj byl dodán v únoru 1958, poslední v říjnu 1959. Další vývoj byl odsunut, přednost dostala modernější konstrukce – Mirage. 24 kusů bylo dodáno do Izraele. Tam byly zbývající letouny v roce 1971 upraveny pro použití motoru Pratt & Whitney J52-P-8A s tahem 41,4 kN. V roce 1977 prodal Izrael 12 letounů do Hondurasu.
Tímto končím kapitolu věnovanou Mystère, příště snad něco o Přeludech....
technická data Super Mystère B-2
délka – 14,01 m
rozpětí – 10,5 m
výška – 4,54 m
hmotnost prázdná – 6390 kg
hmotnost maximální – 10000 kg
výkon motoru – 33,3/44,1 kN
max. rychlost – Mach 1,125
dostup – 17000 m
max. dolet – 1175 km
osádka – 1
Použité zdroje:
Encyklopedie letadel světa
Václav Němeček – Vojenská letadla 5
http://www.dassault-aviation.com
http://wikipedia.org