Apache síce nie, ale napr. KUH-1 Surion áno.arten píše:Určite nie. To nemá ani Apache (má len priečku medzi pozíciou strelca a pilota)Arthur píše: A ako je to u UH-60M s nepriestrelnými čelnými sklami aspoň voči 7,62mm? Sú tam vôbec?
Nové vrtulníky pro AČR
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Úprimná požiadavka vodiča BVP-2 z reportáže ČT24 z 27. 12. 2018, ktoré malo nahradiť viac ako 200 nových obrnencov: "dufam, to bude zmena k lepšiemu, že tam bude aspoň topení pro osádku pretože tam nie je vôbec nic, v lete je tam strašný vedro a v zime strašná zima"
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Balistická odolnost vrtulníků nemá nic společného s obrněnými vozidly a tedy například normou STANAG 4569. Jednoduše řečen zatímco vozidla jsou definována jako neprůstřelná a střílí se do nich hodně z blízka, tak letecká technika musí především létat a proto potřebuje být lehká. Proto se hovoří pouze o balistickém zodolnění (ballistic hardening) nebo jen schopnosti přežít zásah (ballistic tollerance). Jinými slovy vrtulníky z kompozitů a lehkých kovů jsou pochopitelně velmi průstřelné a řeší se jen odolnost kritických částí konstrukce, palubních systémů a posádky.
Všechny americké čistokrevné vojenské vrtulníky a letouny se během vývoje podrobují reálným ostřelovacím zkouškám, kdy se ověřuje jejich balistická odolnost. To je rozdíl oproti nazeleno natřeným civilním strojům. Například u UH-60M se během zkoušek vystřelilo celkem 144 krát, z toho 40 krát na roztočené dynamické části, a část výsledků společných součástí se přebírala z podobných zkoušek pro CH-47F. Dále se hodnotilo okolo 400 zkušebních výstřelů z testování předchozích verzí UH-60 a reálné zásahy v boji od Grenady (!) přes Turecko, Somálsko, až po Irák a Afghánistán.
Ostřelování se soustředilo na:
- vnitřní palivové nádrže, prostory okolo nádrží a rozvody paliva
- listy hlavního rotoru
- řízení hlavního rotoru
- systémy transmise hlavního rotoru
- listy a systémy vyrovnávacího rotoru
- motory
- systém detekce a hašení požáru v motorových gondolách (pozn. jsou to tlakové láhve)
- podvěsné palivové nádrže CEFS
- pilotní prostory (převzato z CH-47F)
Střílelo se municí od průbojné ráže 7.62 API až po tříštivotrhavé 23 mm HEI. Hodnotí se možnost přežít realistické zásahy = až 4 střely kulometných ráží a dva zásahy z 23 mm HEI. Výsledky jsou pochopitelně tajné, stejně jako přesné parametry střel (rychlost dopadu = cca vzdálenost střelby). Vrtulník UH-60M tak má celkově balistickou odolnost „jen“ 7,62 mm API (s potenciálem jít na 14,5 mm API), ale o některých částech je veřejně známo, že vydrží více – například kompozitové listy rotorů zvládnout 23 mm HEI, hydraulické servomechanismy systému řízení pak 12,7 mm API.
Vrtulníky z modernizačního programu H-1 (tedy UH-1Y/AH-1Z), které prošly podobných testovacím programem, mají deklarovánu lepší odolnost 12,7 mm API. To proto, že od počátku bylo zohledněno v konstrukci, že jsou to vrtulníky víceúčelové/útočné (UH-1Y) a bitevní (AH-1Z) a mají v popisu práce větší přímé ohrožení než běžné UH-60M US ARMY.
Všechny americké čistokrevné vojenské vrtulníky a letouny se během vývoje podrobují reálným ostřelovacím zkouškám, kdy se ověřuje jejich balistická odolnost. To je rozdíl oproti nazeleno natřeným civilním strojům. Například u UH-60M se během zkoušek vystřelilo celkem 144 krát, z toho 40 krát na roztočené dynamické části, a část výsledků společných součástí se přebírala z podobných zkoušek pro CH-47F. Dále se hodnotilo okolo 400 zkušebních výstřelů z testování předchozích verzí UH-60 a reálné zásahy v boji od Grenady (!) přes Turecko, Somálsko, až po Irák a Afghánistán.
Ostřelování se soustředilo na:
- vnitřní palivové nádrže, prostory okolo nádrží a rozvody paliva
- listy hlavního rotoru
- řízení hlavního rotoru
- systémy transmise hlavního rotoru
- listy a systémy vyrovnávacího rotoru
- motory
- systém detekce a hašení požáru v motorových gondolách (pozn. jsou to tlakové láhve)
- podvěsné palivové nádrže CEFS
- pilotní prostory (převzato z CH-47F)
Střílelo se municí od průbojné ráže 7.62 API až po tříštivotrhavé 23 mm HEI. Hodnotí se možnost přežít realistické zásahy = až 4 střely kulometných ráží a dva zásahy z 23 mm HEI. Výsledky jsou pochopitelně tajné, stejně jako přesné parametry střel (rychlost dopadu = cca vzdálenost střelby). Vrtulník UH-60M tak má celkově balistickou odolnost „jen“ 7,62 mm API (s potenciálem jít na 14,5 mm API), ale o některých částech je veřejně známo, že vydrží více – například kompozitové listy rotorů zvládnout 23 mm HEI, hydraulické servomechanismy systému řízení pak 12,7 mm API.
Vrtulníky z modernizačního programu H-1 (tedy UH-1Y/AH-1Z), které prošly podobných testovacím programem, mají deklarovánu lepší odolnost 12,7 mm API. To proto, že od počátku bylo zohledněno v konstrukci, že jsou to vrtulníky víceúčelové/útočné (UH-1Y) a bitevní (AH-1Z) a mají v popisu práce větší přímé ohrožení než běžné UH-60M US ARMY.
Naposledy upravil(a) Starlight dne 24/3/2019, 13:08, celkem upraveno 1 x.
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Apache by měl odolávat zásahu (-úm) ráže 23 mm do prostoru osádky, rotoru a rotorových listů. V konstrukci se pro větší odolnost používá i čistě naddimenzování velikosti součástí.
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Nákup amerických vrtulníků může zastavit už jen jejich cena.
https://www.novinky.cz/domaci/503290-na ... -cena.html
https://www.novinky.cz/domaci/503290-na ... -cena.html
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Úžasná komedie
MO si stanovilo limit cca 12,5 miliardy Kč
Pokud Bell nezdraží, mohou američtí soudruzi dodávat.
Co na tom, že Italové nabízí de-facto to samé za 7 miliard Kč.
Ani nezkoušejte "argument" že UH-1 má vyšší bojovou hodnotu. Pro naši minimalistickou armádu je to prašť jak uhoď.


Bell nabídl Venomy za 12,6 miliardy KčAmeričané nabízeli 12 vrtulníků UH-1Y od americké firmy Bell, Italové stroje AgustaWestland AW139M od firmy Leonardo. Podle dostupných informací Bell požadoval 12,6 miliardy korun. Italové nabídli výrazně nižší cenu, pohybující se okolo sedmi miliard korun.
MO si stanovilo limit cca 12,5 miliardy Kč

Pokud Bell nezdraží, mohou američtí soudruzi dodávat.
Co na tom, že Italové nabízí de-facto to samé za 7 miliard Kč.
Ani nezkoušejte "argument" že UH-1 má vyšší bojovou hodnotu. Pro naši minimalistickou armádu je to prašť jak uhoď.


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nové vrtulníky pro AČR.
Já to klidně zkusím. Dle takovéto tvojí politiky by nám stačilo třeba i 12 Robinsonu R22. Ušetřené love pak můžem přesměrovat na podporu sociálně nepřizpůsobivých. Dle gusta toho či kerého spolustraníka.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Řekl bych to nadsázkou. Augusta nabízí vrtulník pro armádu, kdežto Bell vrtulník pro válku.
Proč stojí UH-1Y v konfiguraci kterou odebírala USMC to co stojí je řekl bych pochopitelné. Pokud se ovšem v budoucnu nepořídí i AH-1Z zůstane to celé polovičaté, nevyužije se hlavní výhoda těchto vrtulníků ve sdílení velkého množství dílů a stejné avionice.
Proč stojí UH-1Y v konfiguraci kterou odebírala USMC to co stojí je řekl bych pochopitelné. Pokud se ovšem v budoucnu nepořídí i AH-1Z zůstane to celé polovičaté, nevyužije se hlavní výhoda těchto vrtulníků ve sdílení velkého množství dílů a stejné avionice.
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Zemakt
Na absurdně hloupý příspěvek nelze reagovat.
On je snad R-22 stejná kategorie vrtulníku jako UH-1Y či AW139M?
UH-1Y a AW139M jsou stejná kategorie.
Scotty87
Nepodceňoval bych schopnosti Leonardo vyrábět kvalitní vojenské vrtulníky.
Ostatně kvality AW139M ocenila. USAF, když si jeho variantu před půl rokem vybrali jako náhradu za UH-1N.
Sorry, tenhle "tendr" je cinknutý od samého počátku.
Nejprve šlo o ... no řekněme peníze ... a teď jde o to zalíbit se "lennímu pánu" (viz. vyjádření Babiše, že se v USA nelíbí, že jsme si od nich ještě nic nekoupili
)
Na absurdně hloupý příspěvek nelze reagovat.
On je snad R-22 stejná kategorie vrtulníku jako UH-1Y či AW139M?
UH-1Y a AW139M jsou stejná kategorie.
Scotty87
Nepodceňoval bych schopnosti Leonardo vyrábět kvalitní vojenské vrtulníky.
Ostatně kvality AW139M ocenila. USAF, když si jeho variantu před půl rokem vybrali jako náhradu za UH-1N.
V čem je česká armáda tak výjimečná, když "nemůže používat" to co stačí irské či italské armádě?On 24 September 2018, the United States Air Force announced that the MH-139 (an AW139 variant) had won a competition to replace the Air Force's Vietnam-era UH-1Ns. The Air Force will buy up to 84 MH-139s, with initial delivery set for 2021.
Sorry, tenhle "tendr" je cinknutý od samého počátku.
Nejprve šlo o ... no řekněme peníze ... a teď jde o to zalíbit se "lennímu pánu" (viz. vyjádření Babiše, že se v USA nelíbí, že jsme si od nich ještě nic nekoupili



"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Skeptik: stejně absurdní, jako vzájemné porovnání UH vs AV.


"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Nové vrtulníky pro AČR
No jasněZemakt píše:Skeptik: stejně absurdní, jako vzájemné porovnání UH vs AV.

A je to AW ... AgustaWestland


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nové vrtulníky pro AČR
A tím jsi vystihl jediný a pravý důvod. Není třeba se nad tím rozčilovat a nechat si od amifilů vysvětlovat, jak je mezi těmi vrtulníky dvojnásobný rozdíl.Skeptik píše: Sorry, tenhle "tendr" je cinknutý od samého počátku.
Nejprve šlo o ... no řekněme peníze ... a teď jde o to zalíbit se "lennímu pánu" (viz. vyjádření Babiše, že se v USA nelíbí, že jsme si od nich ještě nic nekoupili)
Re: Nové vrtulníky pro AČR
USAF je bude používat pro rychlou zásahovku. Plus mínus to bude obdoba našich policejních 412. Takže nesrovnatelné.
Irsko a Itálie používá AW139 především pro úkoly SAR, přičemž Irsko jich má plných šest.
Irsko a Itálie používá AW139 především pro úkoly SAR, přičemž Irsko jich má plných šest.



Re: Nové vrtulníky pro AČR
Pokiaľ ma pamäť neklame, tak tieto stroje majú byť použité na ostrahu raketových síl. Čiže v podstate policajné vrtuľníky v armádnej farbe. Ak chce AČR používať nové vrtuľníky na podobný účel, tak by určite AW bol dobrý výber. Ale ak chce tieto stroje používať aj pre ten váš nový výsadkový pluk tak potom, to už nieje také jednoduché.Skeptik píše: Ostatně kvality AW139M ocenila. USAF, když si jeho variantu před půl rokem vybrali jako náhradu za UH-1N.
Re: Nové vrtulníky pro AČR
To je marný kucí, porád dokola. Viz níže je dostatek potřebného pro vyvrácení ptákovin. Ale to je jedno.
Skeptik, Cernakus: no tak AW no... . Amifil?
Dobře ty.
Skeptik, Cernakus: no tak AW no... . Amifil?



"Voni fotr, řekněte jim tam, že se jim na jejich párky vyserem!"
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Jak už psali ostatní, AW139 nebo také UH-72 byl vybrán pro službu v americkém zázemí a nikdo soudný je nepošle do bojové akce. Jejich výhoda je bezesporu nižší cena a provozní náklady. Ovšem pořizovat pro armádu velikosti AČR vrtulník pro službu v týlu je obrovský luxus. Zvlášť v situaci kdy LZS budou nadále provozovat soukromníci.Skeptik píše: Nepodceňoval bych schopnosti Leonardo vyrábět kvalitní vojenské vrtulníky.
Ostatně kvality AW139M ocenila. USAF, když si jeho variantu před půl rokem vybrali jako náhradu za UH-1N.
Sorry, tenhle "tendr" je cinknutý od samého počátku.
Zjevně od začátku Američani nabízí to co armáda poptává. Mohli to udělat od začátku jako Slováci a nehrát si na výběrové řízení. To je pravda.
Re: Nové vrtulníky pro AČR
V nejnovějším (květnovém čísle) L+K zazněla i velmi zajímavá informace stran dalšího rozvoje VS AČR, krom jiných, již obecně známých informací jako nákup dvou kusů C 295, úvahy jak dál s nadzvukovými stroji, co dál s L 159, řešení velkých transportních letadel nadnárodní cestou atd. Jde o to, že armáda zvažuje okolo roku 2026 nákup min. 4 kusů velkých transportních vrtulníků, jako náhrady Mi 17/8 z 24. zDl. Praha-Kbely. Stroje mají být primárně v transportní verzi, ale s možností rychlé přestavby na dopravní.
Dále bylo zřejmě již rozhodnuto o modernizaci zbylých Mi 171, modernizace by se měla týkat hlavně avioniky, mělo by do dojít (z velké části) ke sjednocení s již modernizovanými stroji (těmi s rampou) ovšem s výjimkou vybavení, které bylo pořízeno pro jednotku SOATU, modernizace má být zahájena již příští rok.
Dále bylo zřejmě již rozhodnuto o modernizaci zbylých Mi 171, modernizace by se měla týkat hlavně avioniky, mělo by do dojít (z velké části) ke sjednocení s již modernizovanými stroji (těmi s rampou) ovšem s výjimkou vybavení, které bylo pořízeno pro jednotku SOATU, modernizace má být zahájena již příští rok.
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Czechairforce.cz favorizuje nákup UH-60M:
http://czechairforce.com/news/moderniza ... u-u-konce/
http://czechairforce.com/news/moderniza ... u-u-konce/
Re: Nové vrtulníky pro AČR
No jo. Z postkomunistickych krajim uz piaty zakaznik ? Tak sa cudujem, preco tie predrazene a totalne k nicomu sa nehodiace vrtulniky vojaci väcsiny armad chceju ?




Re: Nové vrtulníky pro AČR
Protože z těch dvou nabízených amerických vrtulníků je to prostě ten modernější a lepší ???
A když už chceš / musíš něco koupit z USA tak je to logicky lepší volba?
A když už chceš / musíš něco koupit z USA tak je to logicky lepší volba?


"Hádá-li se člověk s blbcem déle než pět minut, hádají se blbci dva," Jan Werich
"Važte si lidí, kteří hledají pravdu, a střezte se těch, kteří tvrdí, že ji našli," Voltaire
Re: Nové vrtulníky pro AČR
Ok. Cize v zasade lebo je BH najlepsi americky MUH, ruske sa logicky kupovat nebudu a europske su zo strategickeho-politickeho hladiska menej vyhodne.