Mapa

, na které jsou všechna základní letiště na ostrově Singapur, je zakreslen i obvod města Singapur /viz City/, mapa je volně přístupná na několika webech.
243. peruť v Kallangu, na ostrově Singapur, utrpěla další nešťastnou ztrátu právě v pondělí 5. ledna. Piloti, kteří byli v pohotovosti dostali rozkaz ke startu, a na zemi zůstalo jediné letu schopné Buffalo. Při stoupání se jeden stroj letky ´A´ otočil a šel na přistání. Když to Plt. Off. Shied uviděl, začal křičet, aby mu nahodili motor Buffala (W8199), které stálo osamoceno na zemi a rychle skočil do jeho kabiny. Když dal plný plyn, aby mohl odstartovat, vracející se stroj právě dosedl a křižoval dráhu Shieldova letounu. Pozemní personál zkameněle pozoroval Shieldův letoun, který se zvednutým ocasem nabíral rychlost, a přibližující se stroj letky ´A´(W8179) pilotovaný Sgt. Elliotem, jak do sebe narážejí a rozpadají se na kusy. Obě Buffala začala v oblaku černého kouře prudce hořet a v obrovském žáru explodovat zásoba střeliva. V několika minutách plameny letouny strávily a kouř začal mizet. Obrovský žár způsobil, že nemohly být provedeny záchrané práce a oba piloti zahynuli.
Nehody pokračovaly. Další měl Brewster 339 (B-3108) z 2-VIG-V, pilotovaný Ens J. H. A. Ellecomem. Weber z 243. peruti (zde viz foto

, u kterého byl popisek - Brewster Buffalo z 243. perutě, foto je volně přístupné na několika webech).
o tom napsal:
´Potom měl další nehodu Holanďan - při rychlém pojíždění po letišti přijel do místa, kde shořely dva letouny a které nebylo řádně vyčištěno. V důsledku toho letounu praskla pneumatika, křídelním obloukem zachytil zem a postavil se na vrtuli´.´
Po této nehodě se snížil počet Buffal použitelných Buffal na 7 strojů. Dva piloti zahynuli a další čtyři byli zraněni - a skutečná válka měla (nad Singapurem) teprve začít..
Úterý, 6. ledna 1942.
V době kdy 6. 12. nad letištěm Sembawang, na Singapuru, svítalo odletěli z něho Flt. Lt. Kirkman a Flg. OFF Shepard z 21/453. peruti, s úkolem prověřit hlášení o postupu japonských bárek na řece Bernam. "Objevili devět skupin vojáků v bárkách a zaútočili na ně. Oba Australané věřili, že jejich útoky byli velice úspěšné. Asi v 10,00 hod. se nad Melakou objevil osamělý japonský letoun a začal kroužit. Potom shodil pumy na velké parníky, zakotvené v rejdě. Žádná z lodí zasažena nebyla, ale když později odpluly na jih, zaútočila na ně formace bombardérů. Kinto , větší z obou lodí byla zasažena a vypukl na ní požár, ale díky zkušenému řízení jejího kapitána loď unikla potopení a bezpečně doplula do Singapuru.
V opožděném pokusu snížit sérii nehod při výcviku a obnovit sebedůvěru nezkušených a řádně nevycvičených pilotů Buffal 488. perutě, přijel na velitelství letectva do Kallangu veterán bitvy o Británii, Sqn. Ldr. R. E. Brooker, DFC, aby okamžitě vedl obě letky na hlídku nad konvojem.
Během dne se hlídky nad konvojem zúčastnily také tři Blenheimy 34. peruti.
Středa 7. ledna 1942.
V 8. 50 přiletěly na okruh nad Selatarem (Singapur) dvě Cataliny z Cejlonu. Jeden letoun měl posílit jednotku a druhý (FV-P), pilotovaný Flt. Lt. Grahamem, přivezl nového velitele, generála Wavella (zde viz foto
, na kterém je generál Archibald Wawell, foto je volně přístupné na několika webech.). Wavell později napsal:
"Do 4. ledna jsem nedostal od náčelníků štábu žádné oficiální instrukce. 5. ledna v 7 hod. ráno jsem opustil Dillí a noc jsem strávil v Madrasu. Příštího dne jsem odletěl do Kolomba, ještě večer jsem nastoupil do létajícího člunu a odletěl do Singapuru, kam jsem dorazil 7. ledna ráno.´¨
Jeho pokyny zněly:
a) udržet malajskou bariéru - Malajsko, Sumatru, Jávu a severní Austrálii;
b) udržet Barmu a Austrálii jako zásobovací základny pro obranu Indie;
c) pro podporu filipínské posádky vybudovat komunikace přes Východní Indii a Luzon;
d) v celé oblasti udržet komunikace.
Když generál Wavell přiletěl do Singapuru, tak si okamžitě zařídil let do hlavního města Malajska , Kuala Lumpur (Mapa bojů v Malajsii

od 8. prosince do 25. prosince 1941. Patrná jsou letiště, která používala RAF a RAAF v řečené době, foto mapy je volně přístupné na několika webech.), kam V Hudsonu z 8. perutě RAAF, a to ještě velmi brzy ráno, odletěl. Spolu se svým doprovodem, který mu dělal generál Heath (zde viz foto
na kterém je velitel III. sboru generálporučík Heath, foto je volně přístupné na několika webech.), navštívil Wavell v Batu Caves velitelství 11. indické divize a potom ihned odjel do předních linií, aby se tam setkal s vojáky a důstojníky, kteří se zúčastnili bojů na řece Slim.
Anglo-japonská trojice historiků Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, na str. 287., k dalšímu píše, cituji:
"Okamžitě rozkázal Heathovi, aby připravil plány pro ústup k Johoru (jih Mlajsie), kde měla být zformována nová fronta s čerstvými vojenskými jednotkami.
Večer Wavell Singapur opustil. Když ho Hudson unášel nočním nebem, pilot náhle zjistil, že se připojil ke dvěma dalším letounům směřujícím na jih, poznal, že to jsou Japonci! Aniž vzbudil pozornost, odpoutal se od nich, pět minut kroužil a potom pokračoval v letu.
Po návratu do Singapuru Wavell doporučil Percivalovi, aby o tři dny později odjel na Jávu, kde měl v Bandungo zřídit své velitelství."
Čtvrtek, 8. ledna 1942.
Velitelství letectva v Singapuru vyslalo ten den do Jihočínského moře 9 Glenn Martinů a 4 Hudsony, aby tam bombardovaly 1 000tunovou japonskou loď, která byla podezřívána, že ač se tvářila jako nákladní, ve skutečnosti slouží jako navigační bod pro letectvo JNAF. "Předpokládalo se, že signály, které zachytil radiový operátor Hudsonu z 1. perutě RAAF už před dvěma týdny, pocházejí z této lodě, která byla dvakrát objevena ve stejné pozici. Flt. Lt. L. A. Douglas (A16-54) zaútočil první, ale jeho pumy měly velký rozptyl. Potom na loď zaútočil Flt. Lt. Diamond (A16-89). Dvě pumy explodovaly pod zádí lodě a další se zřejmě po nárazu rozbily.
Pumy Flg. Off. P. B. Fowlera (A16-35) měly také velký rozptyl, ale po něm útočil Flg. Off. Gibbes (A16-21). Osádka letounu pozoroval tři přímé zásahy. Všechny pumy se od plavidla odrazily a jedna z nich se dokonce rozbila na kousky. Krátce potom co Gibbes z oblasti odlétal, napadl ho Ki-27, ale pilot potlačil bombardér až k hladině moře, vyhnul se útoku a unikl. Po návratu projevily osádky bombardérů názor, že japonské plavidlo musí být pancéřováno, protože za normálních okolností by bombardování nepřežilo. Bombardování však způsobilo, že japonské plavidlo odplulo a už nikdy nebylo zpozorováno.
Ze Singapuru odletělo do Kluangu osm Buffal z 21/453. peruti, odkud měla příštího dne zaútočit na Kuantan. Letouny dorazily k cíli za soumraku a dva z nich se po najetí do pumových kráterů po přistání poškodily. Žádný pilot však nebyl zraněn."
Pátek, 9. ledna 1942.
Tento den dostaly osádky devíti Glenn Martinů z 1-VIG-III, ze Sembawangu (zde viz foto
, pod kterým byl popisek - Glenn Martin_B10_wh_139_1., foto je volně přístupné na několika webech), úkol, že musí napadnout lodní dopravu v Kuantanu. "Ihned při startu havaroval letoun velitele letky, když narazil do odstaveného Hudsonu z 8. perutě RAAF. Jeho dvě 1 000librové pumy explodovaly a zabily Lt. A. K. Drijvera a jednoho člena osádky (další dva muži utrpěli zranění) Pouze tři osádky nalezli cíle - dvě motorová plavidla o přibližné tonáži 4 000 a 1 400 tun, a zaútočily na ně. Vzápětí ohlásily zásah většího plavidla; dalších sedm pum jen těsně lodě minulo.
Buffala z Kluangu byla také vyslána k útoku na pozemní cíle v blízkosti Kuantanu, který už byl v rukou Japonců, ale vzhledem ke špatnému počasí byla z akce odvolána Během odpoledne odletělo ze Singapuru dalších šest Buffal, aby se připojila k těm, co už v Kluangu byla. Také tato operace však byla později zrušena a všechny letouny se vrátily do Sembawangu. V této době se Ki-43 z 64. perutě přemístily z Kota Baharu do Ipohu a Ki-21 ze 60. a 90. perutě přelétly na nové základny.
Tyto pohyby japonských letounů neušly pozornosti velitelství letectva v Singapuru. V noci na letiště zaútočilo dvanáct Vildebeestů z 36. perutě (zde viz foto,

pod kterým byl popisek, dvojplošník Vicker Vildebeest, příprava k nočnímu letu, foto je volně přístupné na několika webech), které byly vybaveny přídavnými nádržemi pro dálkový let a nesly 250 a 500librové pumy. Při letu k cíli začalo z letounu (K2940), pilotovaného Plt. OFF. R. C. Barclayem, unikat palivo. Ačkoliv si pilot uvědomil, že mu na zpátečním letu palivo bude chybět, pokračoval k cíli.
Kromě jednoho všechny dvojplošníky letiště objevily a s částečnými úspěchy svrhly pumy. Jeden Ki-43 a jeden Ki-27 byly zapáleny a další letouny poškozeny. Ihned po útoku vzal Barclay kurz na Singapur, ale posléze byl nucen přistát v džungli u malé vesnice, asi osm mil od Kuala Lumpuru. Odtud Barclay, pozorovatel Plt. Off. Elword Cummins a letecký střelec Sgt. Bill Rowell - z nichž žádný nebyl při havárii zraněn - putovali do Kuala Lumpuru, kde se zabavili velký americký automobil. Následujícího dne přijeli po nebezpečné celonoční jízdě do Singapuru."
Flt. Lt. Allanson po návratu řekl:
´Na mém motoru se zlomila stopka sacího ventilu, a tak jsem mohl letět rychlostí kolem 65-70 uzlů. Dalším dvěma letounům mé sekce jsem rozkázal, aby se vrátily normální rychlostí. Zpáteční let byl tak únavný, že jsem po návratu do Seletaru musel požádat pozemní personál, aby mi pomohli vylézt z letounu!´
Sobota, 10. ledna 1942.
Anglo-japonská trojice historiků Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, na str. 289., k dalšímu píše, cituji:
"Během rána radarový operátor v Singapuru puntičkářsky zaznamenal kurz osamoceného průzkumného letounu, který se přibližoval k ostrovu. Poté stíhací kontrolor na cíl navedl hlídkující Buffalo 243 peruti. Jako první spatřil dvoumotorový Ki-46 (foto,

na kterém je dvoumotorový japonský letoun, popisek říká Mitsubischi Ki-46 ´Dinah´, foto je volně přístupné na několika webech. Bombardér byl sestřelen pozdější klasikou, kdy došlo k navedení noční hlídky operátorem radaru a následnému sestřelení vetřelce.) z 81. Samostatné letky letící z Kota Baharu, Sgt. Bert Wipiti. Vzápětí se mu ve střemhlavém letu dostal za ocas a vypálil dlouhou dávku. Po zásahu jednoho motoru začal letoun pomalu mířit k zemi. K Wipitimu se připojil Sgt. Charlie Kronk a tito dva Novozélanďané stříleli na letoun tak dlouho, dokud nehavaroval v džungli Johoru. Dvojčlenná osádka se zabila.
Očitý svědek řekl:
´Předvedli přihlížejícím hezkou podívanou. Na dohled ze dvou letišť zapálili po opakovaných útocích oba motory japonského letounu.´"
Další den, v neděli, 11. ledna 1942, se oba piloti se Sgn. Ldr. Howellem a technickým důstojníkem základny vydali na prohlídku havarovaného letounu. Objevili dva mrtvé členy osádky a jako suvenýr si do Kallangu odvezli část směrovky z Ki-46.
"Mezitím Sgt. Ed Kuhn (W8150) jen těsně promeškal otevření skoré pro 488. peruť. Během dne totiž spatřil jednomotorový letoun, začal ho pronásledovat a když se přiblížil na dostřel, japonský stroj (pravděpodobně průzkumný C5M) zamířil střemhlav do mraku a unikl. Glenn Martin z 1-VIG-III, vracející se do Singapuru z průzkumného letu podél východního pobřeží Malajska byl napaden japonskými letouny a jeden člen osádky byl zabit.
V Kluangu se připravovala Buffala z 21/453. peruti k útoku na Kuantan, ale útok byl opět pro špatné počasí zrušen. Po vyhlášení poplachu odstartoval Sqn. Ldr. Harper a bezvýsledně se snažil dostihnout průzkumný Ki-46. V Kluangu došlo k dalším dvěma haváriím Buffal. Při pojíždění do sebe oba letouny narazily příděmi a výsledkem bylo značné poškození jednoho z nich."