Zde viz mapu

, na které je Malajsie nejen s letišti a městy, ale i s daty, kdy Japonci, to které místo, od 8. prosince 1941, do 25. ledna 1942 obsadili, foto je volně přístupné na několika webech.
Jako doprovod bylo přislíbeno, že poletí s touto skupinou šest Buffal z 243. peruti, ale nedošlo k setkání skupiny a stíhaček. Flt. Lt. B. B. Willmott se proto rozhodl, že úkol splní bez doprovodu. Vedoucímu letounu se podařilo shodit obklíčeným vojákům malé množství potravin a léků (z původního počtu 4 000 vojáků brigády, bylo později schopno jen 900 mužů ustoupit do bezpečí), o které ve skutečnosti žádali. Skupina bez stíhací letecké podpory pak provedla pumový útok na silnici mezi Muarem a Batu Pahat. Jeden z těch, který se náletu zúčastnil, a byl jím Sgt. Minton, později řekl, cituji:
"Japonci jeli po silnici za sebou, což je ideální cíl pro bombardování a ostřelování. Naše skrovné 'cvičení' se skládalo ze tří střemhlavých náletů, po nichž jsme shodili pumy, a z palby příďových kulometů. Soustředili jsme se na čelo transportu vojska. Při každém náletu jsme shodili dvě 250librové pumy.
Vzpomínám si, že jsme způsobili značné škody a ztráty. Měli jsme štěstí, že mraková pokrývka byl jen v 1 500 stopách, protože jsme podnikli let za denního světla."
Další z pilotů, který tam tehdy také byl - pilot Sharka (přes Wiki a překladač mě vyšlo_
Nejméně 22 Mk IIs a IIIs, Sharks umístěný v RAF Seletar, /všichni patřili k Mk III standard/ byl přeměněn v 1937/38 jako cílové remorkéry /zřejmě cíle a školní letouny/ a operoval v této roli i pro školení a komunikace do roku 1942., /zde viz foto
, u kterého byl popisek Blackburn_Shark_MIKAN_ilustračně, a zde foto,

druhého ze Sharků, u které jsem nalezl popisek v závorce i s popiskem, že patří k Seletaru, letišti na ostrově Singapur - leden 1942. , zřejmě jako zkušební cíle byly používány pro hlídku \ t mise a bombardování proti japonským útočníkům v Malaya /Malajsku/ v lednu 1942. [4]/ - tedy jedná se i o tuto popisovanou misi a o tato letadla.... ), kterým byl Sgt. Ballard - dodal:
"Nejkrásnější ze všeho pro mě bylo, že poprvé byly k útočné operaci použity za denního světla nejstarší dvojplošníky.
Byl jsem v posledním letounu, který útočil. Když jsem se připravoval k útoku, zahlédl jsem koutkem oka záblesky explozí pum předcházejícího letounu, ale to bylo všechno. Můj první a jediný útok musel proběhnout v několika vteřinách. Každý letoun si dovolil jen jeden a shodil při něm všechny pumy najednou. Potom jsme zmizeli pryč tak rychle, jak to jen šlo.
Během zpátečního letu do Seletaru jsme zahlédli japonské stíhačky, ale naštěstí si nás nevšimly - snad proto, že letěly v dešti pod základnou mraků. Uvedl jsem to po přistání v Seletaru - v době, kdy tam probíhal nálet. Je možné, že se japonské stíhačky vracely na základnu po doprovodu svých bombardérů na Singapur."
Buffala z 243. peruti, která zmeškala setkání se skupinou, které měla provést doprovod, se dostala do boje s japonskými bombardéry. Z nich jeden, který byl identifikován jako námořní '96', sestřelil Sgt. Wipiti, což byl jeho třetí uznaný sestřel. Jenomže piloti, kteří bombardéry doprovázeli, a byla to doprovodná 'Zera' A6M (zde viz foto
,na kterém je A6M ´Zero, foto je volně přístupné na několika webech), sestřelily dvě Buffala, která prokazatelně spadla do moře. "Oba piloti zahynuli. Letoun W8187/R Sgt. 'Gingera' Baldwina havaroval v úžině Johore a W8147/O Sgt. Vice Arthura byl sestřelen severovýchodně od Horburgh Lightu na jihu Pulau Tidman."
Mapa se všemi letišti

na ostrově Singapur, je zakreslen i obvod města Singapur /viz City/, mapa je volně přístupná na několika webech.
Jedna z odloučených letek, a byla jí MVAF, musela během tohoto dne (22. ledna) ustoupit na novou, malou letovou plochu poblíž Rifle Range ve vojenských kasárnách v Johoru, což bylo asi 2 míle od Johore Baharu. Toto přemístění letky MVAF umožnilo vybudovat nové spojení s velitelstvím pozemního sboru, který velmi často požadoval průzkumné lety. Průzkumné lety byly prováděny nad východním pobřežím až k řece Sedili a na západním pobřeží až na sever k Batu Pahat. Je pochopitelné, že všechny průzkumné lety odloučené MVAF musely, vzhledem k ohromné japonské převaze, probíhat v pozdním večeru nebo po setmění. Přistávání pak muselo probíhat za světla lamp, které se používaly ve vichřici. Anglo-japonská trojice historiků, na str. 340, dokončuje den 22. ledna 1942 slovy z japonského deníku 22. letecké flotily, cituji:
"JNAF mělo nyní v rukou situaci. V období od 29. prosince 1941 do 22. ledna 1942 provedla 22. letecká flotila nad Singapurem 385 bombardovacích náletů, 90 stíhacích a 24 průzkumných letů. Přitom shodila 2 960 pum o celkové váze 217 tun. Během této doby podnikli Japonci ještě 135 hlídkových letů s bombardéry nad Jihočínským mořem, (vesměs bez událostí) nad Melakou a Sumatrou. V tomto období si připsali 40 vzdušných vítězství a 30 letounů zničených na zemi. Dále potopili tři lodě a dalších šest poškodili. Cena byla zanedbatelná: Dva bombardéry, pět A6M a jeden C5M byly sestřeleny, dva bombardéry nouzově přistály a jeden bombardér při nehodě zničil požár."
Pátek 23. ledna 1942.
Již časně zrána, pátek 23. ledna, odstartovalo z Kallangu pět Buffal. Dvě Buffala byla z 488. perutě a tři Buffala z 243. perutě. Úkol této pětice zněl hlídkovat nad mostem mezi Batu Pahat a Kluangem (jih Malajska, sever provincie Johore, viz. základní mapa Malajsie). Což mělo umožnit ústup jednotek i s vozidly, piloti měli co nejméně zasahovat. Přibližně po hodině hlídkování v prostoru bylo všech pět Buffal napadeno dvanácti japonskými stíhačkami.
Sgt. Max Greenslad byl dvěma japonskými stíhačkami přinucen unikat až k zemi. Když byl přibližně v 1 000 stopách, byl jeho letoun (AN200/Z) několikrát zasažen a pilot byl nucen letadlo obrátit a vyskočit.
"Okamžitě zatáhl za odjišťovaní lanka padáku. Ten se mu otevřel právě včas, aby ho zachránil před pádem do korun stromů. Greensland se však přece jen zachytil o větve a o jeden tenký strom. Toho využili oba japonští stíhači a zahájili na padák palbu. Seržant si uvědomil nebezpečí a rychle slezl na zem. Málem vběhl mezi japonské vojáky, ale včas se mu podařilo ukrýt se a posléze dosáhl vlastního území.
Hurricany letky 'C' odstartovaly z Kallangu, aby napadly Japonce bombardující už ráno Singapur. Po připojení dalších letounů letky 'A' ze Seletaru se dostaly do souboje s doprovodnými stíhačkami ze 6. perutě. Australan Sgt. Geoff Schaffer sestřelil v 15 000 stopách jeden Ki-43 (zde viz foto

, pod kterým byl popisek _Nakajima Ki_43_IIa., foto je volně přístupné na několika webech), ale jeho letoun (BG846) vzápětí zasáhl druhý japonský stíhač. Vyskočil z hořícího letounu a dopadl poblíž Kallangu. Stroj havaroval opodál. Schaffer vyvázl s popáleninami a šokem a byl převezen do nemocnice Alexandra. Japonci napadli i dalšího australského pilota, Sgt. Fairbairna. Jeho letoun BE588 měl poškozen olejový chladič, ostruhové kolečko a trup. Pilot s ním opatrně doletěl do Kallangu. Některým z Hurricanů letky 'A' se podařilo zaútočit na bombardéry (bylo to 27 Ki-21 z 12. perutě) a Sgt. Marsh jeden z nich sestřelil."
Také japonští střelci bombardérů samozřejmě ohlásili sestřelení "ne méně než osmi stíhačů" a tři pravděpodobné sestřely, což anglo-japonská trojice historiků na str. 341 sama považuje za přehnané. Bombardéry Ki-21 napadly také letiště Seletar, na kterém se jim skutečně podařilo zničit jeden Walrus a Swordfish ze 4. AACU a jeden Hudson. Na zemi bylo také dalších sedm letounů poškozeno. K zničenému Walrusu, který pilotoval Lt. Bateman, a který patřil zničenému bitevníku Prince of Wales (viz. od pana kolegy Jarla - Zkáza svazu 'Z'), k tomu celému řekl, cituji:
"Zásah způsobil explozi 250librové pumy, kterou byl Walrus vyzbrojen a ta jej úplně zničila. Viděl jsem kouř z radiové stanice, kde jsem právě přebýval."
Ihned po obědě toho dne (23. ledna) vedl Sqn. Ldr. Brooker na hlídku své čtyři Hurricany. Při hlídce spatřil Plt. Off. Parker v menší výšce osamělý dvoumotorový letoun. Byl z toho tak překvapen, že nezaútočil. Po několika minutách však Parker spatřil šest stíhaček, které stoupaly přímo k nim. Protože nebyl schopen reagovat přes rádio a upozornit tak svého vedoucího Sqn. Brookera, nezbylo mu nic jiného, než se k němu dotáhnout a Japonce mu ukázat. Ovšem později řekl, cituji:
"Letěli formaci, kterou užívali japonští stíhači, a Brooker okamžitě zaútočil na vedoucího. Byl jsem tím trochu udiven, ale s poněkud větším odstupem jsem ho následoval. Pak se přihodilo to, co bylo nevyhnutelné: Za Brookera se pověsil druhý Japonec. Byl jsem v pozici za jeho ocasem.
První letoun se ostře stočil doleva a všichni čtyři, protože i já jsem měl za ocasem 'Zero' jsme je následovali. Soustředil jsem se na míření na letoun přede mnou. Brooker si všechno musel uvědomit, protože ve chvíli, kdy má palba zasáhla ocas mého cíle, vyvedl nás z kruhu do prudkého střemhlavého letu."
Na jiném místě se pak další dva Hurricany pilotované Plt. Off. Bill McCulloch a Sgt. Fairbairn, zapletli do souboje s výškovým krytím Japonců. McCulloch si nárokoval jeden sestřel a Fairbairn pravděpodobný sestřel. Pak se oba Hurricany ze souboje odpoutaly. To již měla čtveřice Hurricanů málo paliva v nádržích, tak se zformovaly a zamířily k Singapuru. Cestu zpět neměly lehkou, neboť vletěly do těžkých dešťových mraků, které je rozdělily.
"McCulloch a Fairbairn se opět dostali do souboje, v němž byl McCullooch nad mořem v blízkosti Kallangu sestřelen. Podařilo se mu z BM898 vyskočit a později byl zachráněn, Utrpěl pouze šok. Fairbairnovu letounu BE639 mezitím došlo palivo a pilot byl donucen nouzově přistát na Pualu Blakang Muti, přičemž utrpěl lehké řezné rány a modřiny. Brooker a Parker do Seletaru doletěli bezpečně, ale s úplně spotřebovaným palivem a s porouchaným hydraulickým systémem. Parkerovi se nepodařilo vysunout podvozek, a tak se svým BG820 přistán na břicho. Vyvázl bez zranění."
Ve stejný den, pátek 23. ledna 1942, provedlo anglo-australsko-novozélandské letecké velení důležité rozhodnutí. Bylo zjištěno, že letecké útoky na letiště v Singapuru stále rostou, a proto do budoucna bude ostrov používat pro své Hudsony a Blenheimy předsunuté základny na vybraných letištích na ostrově Sumatra.
"Zbývající Blenheimy z 27. a 34. perutě měly napříště používat Pakan Baroe a Hudsony 1. a 4. perutě RAAF a 62. perutě přelétly na nově vybudované letiště P.2, což bylo asi 50 mil jižně od Palembangu. Letiště Palembang, pro RAF lépe známé jako P.1, bylo připraveno pro očekávané Blenheimy z 84. a 211. perutě, které měly přiletět ze Středního východu (zde viz náčrt

na kterém je zakreslena trasa z Malajsie a Singapuru na ostrov Sumatra, na kterém je častokrát vzpomínaný Palembang /někdy je také vzpomenuto jen P.1., nebo P.2./, kam odlétali nejen poškozené letouny, ale kam se do"relativního" bezpečí těchto dnů a týdnů uchylovali mnozí piloti. Náčrt je volně přístupný na několika webech.).. Když nálety na ostrov zesílily, bylo rozhodnuto, že Wirrawaye z peruti Y přelétnou ze své nejisté, příliš vpředu umístěné základny v Kallangu do Tengahu. Plt. Off. Hemus k tomu poznamenal:
'Odletěli jsme do Tengahu, kde jsme příštích sedm dnů strávili v zákopech na letišti. Abychom se vyhnuli bombardování, spali jsme v noci v domě na gumovníkové plantáži.'"
Ke konci pátku dne, 23. ledna 1942, byla v perutích 243. a 488. situace taková, že měly jen 2 bojeschopná Buffala a tak musela začít reorganizace.
Sqn. Ldr. Clouston přešel od 488. perutě do operační místnosti velitelství letectva v Kallangu, kde začal působit jako letecký kontrolor. Flt. Lt MacKenzie byl povýšen a jmenován novým velitelem peruti. Peruti (488.) bylo řečeno, že bude přezbrojena na Hurricany a její dvě zbývající Buffala budou předána i s piloty 243. peruti.
"Novozélandská jednotka obdržela devět Hurricanů, mezi nimi byly tyto letouny; BE585, BE632 a BE640, BG722, BG800, BG809, BG845 a BM899. Čtyři stroje přišly k jednotce ihned, zbytek během dvou příštích dnů.
Za setmění odletělo dvanáct Vildebeestů 36. a 100. peruti do Kluangu (zde viz foto

, na kterém jsou Vickers Vildebeesty, připravující se většinou k nočním náletům, foto je volně přístupné na několika webech.), kde doplnily palivo a potom provedly nálet na letišti v Kuantanu. Čtyři letky těchto letounů startovaly v 30minutových intervalech, k cíli se přiblížily nad vrcholky hor a každá zaútočila zvlášť. Flg. Off. Gotto nalétl z výšky 2 000 stop a všechny pumy shodil najednou. Potom letoun otočil a palubními zbraněmi napadl letouny, které světlicí ozářil jiný Vildebeest. Sgt. Appleby se rozhodl, že svých šest 250lb pum uvolní po dvojicích, což k velké nelibosti osádky znamenalo tři nálety na cíl. Operace byla považována za velmi úspěšnou, protože mnoho stíhaček bylo na zemi zničeno."