Japonská invaze na Filipíny od 7. (8.) prosince 1941.
Mapa koordinovaných útoků

, které zmilitarizované Japonsko spustilo po 7. prosinci roku 1941. Mapa je volně přístupná na několika webech.
Po časové ose se nyní musíme opět vrátit zpět k 7. (8.) prosinci 1941.
Počátek japonského útoku na souostroví Filipín je poměrně málo známou historií vějířovitého útoku, který země vycházejícího slunce spustila, nějakou formou do východní, západní a jižní Asie. Ve stejnou dobu byl napaden jak Hongkong a některé části Číny, tak byla zabrána Šanghaj. Japonské síly napadly Pearl Harbor a vylodily se v Malajsku, s cílem dobýt Malajsko a Singapur. Pluly též obsadit Wake a připravovaly útok do Barmy. Tohle vše jim však sloužilo především k tomu, aby po zabezpečení křídel mohly zaútočit na jih Asie, směrem na Borneo, Sumatru a Jávu, které měly pro ně zajistit zásadní surovinu pro válku, naftu (je pochopitelné, že nejen základní surovinu, ale i ostatní suroviny, které se nacházely v Nizozemské Východní Indii). Když další vzdálenější cíl, jak víme, byla i Austrálie. Historičtí spisovatelé, jako je Edwin P. Hoyt, ve své knize - Japonsko triumfuje, od str. 56 až do str. 82, jakož i Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava ve své knize Krvavá jatka I. pod titulem Boj o Filipíny od str. 165 do str. 199 shromáždili historická fakta, která dobu od 7. (8.) do 31. prosince 1941 poměrně solidně zmapovala.
Trojice historiků, kteří napsali knihu Krvavá jatka I (ale také Krvavá jatka II.). ve své stati - Předmluva a poděkování - mají tato důležitá slova, která chci zde zdůraznit, cituji: "Tak jako další svazky této série, má tato dvoudílná práce za sebou více jak dvacet let výzkumů, aby ji nyní ve své podobě mohli dostat do rukou čtenáři." O dva odstavce níže, ve stejné předmluvě, pak vyzdvihují práci svého japonského kolegy, historika, Jasuho Izavy, když píší v dílu I. a i dílu II., cituji: "Podrobnosti o japonských operacích nebylo možno z běžných pramenů získat. Množství informací poskytl Jasuho Izava ze zdrojů, o kterých se na Západě dlouho tvrdilo, že neexistují. To umožnilo takřka vyvážit pohled na operace druhé válčící strany, což dříve nebylo" (zde je nutno říci, že jejich knihy vyšly, díl I. - Copyright 1992 by Grub Street, London a - díl II. - Copyright 1993 by Grub Street, London a v českých originálech pak v roce 1994 a 1995). I z nich (díl I.) pak budou použita mnohá fakta z napadení Filipín, která z amerického hlediska doplňují fakta japonská, dobu od 7. (8.) prosince do 31. prosince 1941 a poté i dále.
Historik Edwin P. Hoyt svou Kapitola 6, Invaze na Filipíny (na str. 56) - začíná slovy, cituji:
"Tajemství úspěchu japonské invaze na Filipíny, tažení do Malajsie a vítězství v Pearl Harboru spočívalo v tom, že Japonci měli v roce 1941 nejlepší letecké námořní síly na světě. Nebylo náhodou, že japonské letecké námořní síly byly ve všech ohledech nejlepší. Příběh Saburo Sakaie (zde viz foto

, u kterého popisek říkal_ Saburo Sakai, foto je volně přístupné na několika webech), jenž se stal jedním z nejlepších japonských (leteckých) 'es', prozrazuje mnoho o charakteru výcviku v japonském námořnictvu v té době."
Tuto citaci amerického historika Edwina P. Hoyta, který desítky let bádal v historických pramenech, a to i přímo v Japonsku, jsem zvolil v začátku úmyslně, neboť začátek války na Filipínách byl vlastně vzdušný útok provedený na americká letiště na těchto ostrovech, tam pak především na ostrově Luzon (ale jak si pak řekneme nejen na Luzonu - má poznámka), a Saburo Sakai se leteckého útoku aktivně zúčastnil hned první den, tedy 7. (8.) prosince 1941 a bude při útoku i vzpomínán.
A právě na příběhu Sabura Sakaie je ukázána historikem Hoytem, tvrdost japonské vojenské disciplíny při několik let trvajícím výcviku, který svou tvrdostí i tělesnými tresty patřil určitě k těm nejtvrdším na světě. Z knihy Edwina P. Hoyta, Válka v Pacifiku. Japonsko triumfuje o Saburo Sakaim, str. 56, 57. a později i 58 a 59., cituji:
"Sakai pocházel z malého města blízko Saseba na ostrově Kjúšú. Byl odveden k námořnictvu v Sasebu, když mu bylo šestnáct let. Psal se rok 1933. Japonské ozbrojené síly právě začaly usilovat o to, aby se vyrovnaly západním mocnostem a předčily je. Sakai byl nejprve podroben tvrdé vojenské disciplíně v japonských ozbrojených silách s cílem vycvičit z něj vojáka, připraveného vždy uposlechnout a splnit bez námitek jakýkoliv rozkaz."
"Udělali z nás stádo dobytka," řekl později a po celý život nikdy nepřestal nenávidět poddůstojníky, kteří je tloukli a systém, který ho ponižoval.
"Tato fáze výcviku skončila po šesti měsících a Sakai a jeho odvedení druhové nastoupili do služby jako vojíni vojenského námořnictva.
Byl odeslán na bitevní loď Kirišima. Domníval se, že v aktivní službě bude život snadnější, ale mýlil se. Rozhodl se, že jediným způsobem, jak uniknout tomu, co považoval za týrání, bude získat kvalifikaci námořního specialisty. Ve volném čase začal na palubě lodi studovat a v roce 1935 složil přijímací zkoušky do námořní školy pro dělostřelce. Zde byl povýšen na námořníka I. třídy, později poddůstojníka a převelen na bitevní loď Haruna. (zde viz foto
, u kterého byl popisek_Haruna_1934, foto je volně přístupné na několika webech.)."
Jak již bylo na jiném místě řečeno, v roce 1937 císařské Japonsko vyvolalo tzv. "čínský incident". To už poddůstojník Sakai postoupil na služebním žebříčku námořnictva a byl vybrán, aby se stal žákem letecké námořní školy v Cučiuře, která leží severně od Tokia. Tehdy se totiž, v důsledku japonské expanze, mnohokrát zvětšily potřeby námořnictva země vycházejícího slunce, mnohokrát vzrostly i požadavky na počty mužstva všech profesí. Saburo Sakai se přihlásil k námořnímu letectvu.
"Služba u japonského námořního letectva byla elitní službou. Její kandidáti pocházeli z námořní akademie v Eta Džimě. V roce 1937 však byly potřeby větší než přísun z akademie, a proto byli vybíráni i poddůstojníci, kteří vzešli z mužstva a rovněž několik odvedenců z civilního života - ale opravdu jen několik. Když se Sakai v roce 1937 přihlásil, bylo k výcviku na pilota vybráno jen 70 poddůstojníků z celkového počtu 1 500 přihlášených. Námořnictvo dosud nezahájilo rozsáhlou expanzi, která vedla ke vzniku ´vzdušných flotil´ a námořních velitelství řídících letecké síly na základnách na ostrovech.
Pilotní výcvik byl tvrdý fyzicky i psychicky. Nejprve probíhal měsíc tvrdé tělesné přípravy včetně denních soubojů v zápase. Pilotní lekce začínaly ráno a odpoledne bylo věnováno teoretickým kurzům v meteorologii, navigaci a letectví.
Důraz na fyzickou připravenost trval i dále po celou dobu výcviku, protože velení japonského námořnictva se domnívalo, že piloti mají být nejlepší ve všech směrech. Jedno cvičení například zahrnovalo trénink očí, aby piloti dokázali spatřit za denního světla hvězdy na obloze. Instruktoři sdělili žákům, že je to důležité, protože odlišit stíhače na obloze ve vzdálenosti několika mil od slabě svítící hvězdy není vůbec snadné, a přesto to má pro pilota, který to zjistí jako první, velkou výhodu v nastávajícím boji."
Při celém kurzu se stále uplatňoval "elitářský přístup" ke studentům. Ještě než skončil, deset měsíců trvající výcvik, zůstalo z původních 70ti poddůstojníků přijatých do výcviku, jen 25 a 45 adeptů na piloty bylo vyloučeno a odesláno zpět k jiným složkám vojenského námořnictva.
Jeden ze žáků byl dokonce vyloučen ještě večer před zakončením. To proto, že navštívil bar v zakázaném prostoru a pil. Odvodnění znělo, že "spáchal dva neodpustitelné přestupky:
a) večer před létáním pil alkohol.
b) vstoupil do podniku v zakázaném prostoru".
"Na konci roku 1937 Sakai a dalších 24 poddůstojníků úspěšně výcvik ukončilo a stali se plně kvalifikovanými námořními piloty. Okamžitě byli odesláni ke zdokonalovacímu výcviku, který zahrnoval výcvik na letadlové lodi, i když většina z těchto pilotů včetně Sakaie nikdy během války z letadlové lodi nelétala, ale byli přiřazeni na letecké základny na různých ostrovech.
Pro Sakaie začala válka v květnu 1938 operacemi ze základny v Kiukiangu v jihovýchodní Číně. Nejprve se účastnil misí, kdy při letech v malé výšce podporoval pozemní akce japonské armády, ale brzy začal létat jako stíhač, který měl zadržovat čínské stíhačky a bombardéry nad čínskou frontou kolem Hankou (PVO). Létali na stíhačkách Micubiši 96 A5M1 (zde viz ve Wikipedii" Micubiši A5M1 : První sériová verze s uzavřenou kabinou. :
https://cs.wikipedia.org/wiki/Micubi%C5%A1i_A5M
, nebo zde: https://forum.valka.cz/topic/view/28828 ... 5M1-Claude
, s pevným podvozkem. Zde viz foto

pod kterým byl popisek - Micubishi_96_A5M1_Claude, foto je volně přístupné na několika webech. Američané tomuto letadlu dali později přezdívku Claude - poznámka pochází od Edwina P. Hoyta, str. 58.)."
Byl rok 1939 a Saburo Sakai musel další výcvik postoupit přímo na japonských ostrovech. Po skončení výcviku v Japonsku byl přesunut na Tchaj-wan (Tchaj-wan, někde také Formosa - má poznámka) a tam prý prvně uviděl, dle Edwina P. Hoyta, str. 58, na letišti Aohsiung stíhačku Zero (jeden ze dvou prototypů roku 1939, viz zde ve Wikipedii:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Micubi%C5%A1i_A6M
?), která poté v prvních letech války (po 7. prosinci 1941) patřila mezi nejlepší japonská letadla v Pacifiku. Pak se Sakai zúčastnil obsazování Indočíny a poté byl přesunut na frontu do střední Číny, kde hlídkoval nad řekou Jang-ce. A to až do podzimu roku 1941, kdy byl opět převelen.
"Tentokrát jemu a jeho kolegovi sdělili, že budou zabezpečovat přepravu viceadmirála Eikči Katagiriho, velitele námořních sil v Číně."
Admirálem byli ujištěni, že je potkalo velké štěstí.
Edwin P. Hoyt, str. 58, pak na konci pokračuje, cituji:
"Byli vybráni, aby splnili jeden z nejdůležitějších úkolů. Krátce nato se ocitli na Tchaj-wanu, kde byli na místním letišti zařazeni do nové tainanské vzdušné flotily (ještě o ní a o Saburo Sakaiovi mnohé uslyšíme - má poznámka). A zde čekali.
Viceadmirál Fušizo Cukahara, velitel 11. vzdušné flotily, zahájil 2. prosince 1941 operaci proti americkému nepříteli na Filipínách vysláním průzkumných letounů k ostrovu Luzon.
Do 5. prosince shromáždily (japonské) průzkumné letouny všechny informace o letištním komplexu Clark Field na Luzonu (/zde viz mapu,
na které je ostrov Luzon, se svými základními letišti, k 7., 8. prosinci 1941, foto je volně přístupné na několika webech/, Na ostrově Luzon, za jeho západním pobřežím, v jihozápadní části ostrova, leží město San Antonio a za ním jako prvé leží východně od města, asi 30 km, letiště Carmen Field a nad ním severovýchodně pak asi 5 km leží letiště Clark Field - viz mapy a má poznámka - ještě mnohokrát o letištích na Luzonu, ale i u Manily, hlavního města Filipín, o Nielsen Field a Nichols Field a dalších bude řeč). Pořídily letecké snímky z výšky 20 000 stop a nikdo je nezpozoroval. Na letištním kompexu Clark (Field) letci napočítali 32 těžkých bombardérů B-17 a Nicholsově (Nichols Field u Manily - má poznámka) letišti a na dalších zpozorovali asi 300 bojových letadel různých typů. Ve skutečnosti byl jejich odhad přehnaný."