Zde je foto
na kterém je ostrov Luzon a i letiště většinou jmenovaná, foto je volně přístupné na několika webech.
Dne 12. prosince odpoledne a v noci, stejně jako ještě v sobotu dopoledne dne 13. prosince 1941, prováděli Japonci úpravu a zabezpečování svých letišť na severu Luzonu. A již v sobotu vstoupilo japonské armádní letectvo (JAAF - Japonské armádní letectvo - poznámka autora) do bojů na Filipínách s mnohem většími silami, než tomu bylo v předchozích dnech. Od Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, se z jejich studie, v knize - Krvavá jatka I. pod titulem Boj o Filipíny dál na str. 187 až 191., dozvídáme o tehdejší sobotě 13. prosince 1941, cituji:
"Začátkem dne napadlo 8 Ki-27 z japonské 24. perutě letiště Del Carmen (letiště, které leží severovýchodně od San Antonia, města na jihovýchodním pobřeží Luzonu - poznámka autora) a o něco později, ještě během rána, devět Ki-27 z 50. perutě (zde viz foto

, pod kterým byl popisek - Nakadzima_Ki_27, foto je volně přístupné na několika webech) zaútočilo na Clark Field (letiště ležící mírně severně nad Del Carmen - poznámka autora). O hodinu a půl později zaútočila na Clark Filed další šestice Ki-27 a po nich následovalo dalších šest Ki-21 (zde viz foto,

pod kterým je popisek - Mitsubischi_Ki-21_Sally, foto je volně přístupné na několika webech) ze 14. perutě. Během rána přiletělo z Formósy 17 Ki-48 (zde viz foto

, pod kterým byl popisek_Ki_48_99siki_souhatu_keibaku, foto je volně přístupno na několika webech), které bombardovaly město Baguio a před polednem zaútočily Ki-27 z 50. perutě na Cabanatuan.
Japonské námořní letectvo (JNAF - Japonské námořní letectvo - poznámka autora) se soustřeďovalo na mnohem těžší úkoly. Jako první vyslal pluk Takao 26 bombardérů G4M, kterým velel Lt. Adači k útoku na Olongapo a Ibu (město Iba leží severně nad městem San Antonio, na Luzonu - poznámka autora), a dalších 26 bombardérů zamířilo pod velením Lt. Masajuki Mijakeho k útoku na Del Carmen. Po nich napadlo Nichols Field (jihozápadní okraj města Manily- poznámka autora) 26. G4M z pluku Kanoya, kterým velel Lt. Cdr. Irisa, a 26 G3M (zde viz foto

, pod kterým je popisek - G3M_Type_96_Attack_Bomber_Nell_G3M_26s- foto je volně přístupné na několika webech.) z 1. leteckého pluku pod velením Lt. Cdr. Ozakiho. Bombardéry doprovázelo 15 A6M, kterým velel Lt. Ičiró Mukai z 3. leteckého pluku, navigační C5M (zde viz foto
, pod kterým byl popisek - navigační Ki_15_C5M_21, foto je volně přístupné na několika webech.) a 18 A6M z Tainanského pluku pod velením Lt. Masao Asaie, jež také naváděly dva C2M."
Když odletěly všechny bombardéry za svými úkoly, poslal ještě japonský 3. letecký pluk jeden svůj roj k hloubkovému náletu na letiště Del Carmen. Při hloubkovém náletu Japonci zničili 4 americké P-40 a dalších 6 P-40 poškodili. Následoval útok zbytku jednotky, kterým se podařilo zapálit "jeden velký letoun a osm malých cvičných strojů a další P-40 poškodili". Z těchto bojů se nevrátil "NAP 2/C Kaneo Suzuki a NA 1/C Fumio Ohsumi musel nouzově přistát ve Viganu". Pilot Ohsumi byl několikrát zraněn, pilot Suzuki "se stal obětí střely, kterou vypálil ze staré pušky Springfield jeden filipínský voják; Zero i s pilotem, který měl kulku v hlavě, dopadlo na zem". Ukrývající se vojáci se v té době domnívali, že japonský letoun havaroval na blízkém hřbitově.
"O něco později stíhači Tainanského pluku provedli podobný útok jako 3. letecký pluk, ale s tím rozdílem, že napadli Nichols Field a Camp Morphy.
Při cestě k cíli se počet letounů této jednotky snížil na 14 strojů, protože pro různé závady se 4 A6M musely předčasně vrátit. Jakmile stíhači střemhlav zaútočili na letiště, ponechávajíce jednu letku jako vrchní krytí, objevil se osamělý P-40. Okamžitě jej napadli Lt. J. Sasai a NAP 3/C S. Išii z 2. roje 4. letky a pravděpodobně ho sestřelili. Avšak třetí pilot roje NAP 3/C Hiroši Kuratomi se z letu nevrátil. Sedm stíhačů z 3. letky mezitím napadlo letiště Nichols Field (zde viz foto
, pod kterým byl popisek - Nichols Field po 10. 12. 1941, foto je volně přístupné na několika webech) a Nielson Field (obě letiště leží na západním a jihozápadním okraji hlavního města Filipín, Manily, ostrov Luzon - poznámka autora), kde zapálili dva velké letouny a další tři větší a sedm menších těžce poškodili.
Tři piloti A6M se utkali s malým dvoumotorovým lehkým letounem nad východním cípem Cebu, a než osamocený stroj zmizel, utržil těžké rány . Později se ukázalo, že to byl Beechcraft 18 filipínských aerolinií, se kterým letěl jejich provozní ředitel Paul ´Pappy´ Gunn, jednačtyřicetiletý bývalý námořní pilot. Aerolinie nyní provozovaly šest beechcraftů z narychlo připravené vzletové plochy v Grace Park Cemetery v Manile; přerušily teď létání s cestujícími do různých míst na Filipínách a začaly dopravovat potraviny a zásilky na leteckou základnu v Del Monte (Letiště na největším jižním ostrově Filipín, ostrově Mindanao - zde viz mapu,

, na které je ostrov Mindanao a na něm, na severu, je letiště Del Monte, na jihu je pak Davao, kde se Japonci vylodili 20. 12. 1941, mapa je volně přístupná na několika webech). Při jednom takovém letu byl Gunn napaden. Při zpátečním kurzu do Grace Parku prolétal poškozený letoun nad letištěm Zablan Field a filipínští střelci v domnění, že je to nepřítel, na něj spustili palbu. Letoun byl znovu poškozen a v nastávajícím soumraku byl Gunn donucen nouzově přistát na letišti v Nichols Field. Pilot vyvázl nezraněn.
G4M z Kanoja pluku se nad Nichols Fieldem setkaly s těžkou protiletadlovou palbou, a přestože se všechny vrátily, 11 letounů bylo poškozeno. Po skončení útoků námořního letectva se vrátilo armádní letectvo k rušivým náletům.
Devět Ki-27 z 24. perutě opět zaútočilo na Cabanatuan a šest Ki-21 ze 14. perutě zakončilo den posledním náletem na Clark Field.
Během přestávky mezi nálety na Clark Field odstartoval v 18.00 hod. jeden starý B-18 k letu do Del Monte. Převážel zachráněné náhradní díly z vyhořelých letounů. Na palubě tohoto stroje byl také Maj. David R. Gibbs, který měl převzít velení nad tamějším letištěm, protože Maj. Emmett C. O´Donnell Jr. byl vyžádán pro velení v Clark Fieldu. B-18 zřejmě na trase vlétl do špatného počasí a ztratil se. Všichni na palubě zahynuli."
Letecká situace nad Filipínami, neděle, 14. prosince 1941.
Japonská letadla z JAAF začala na Filipínách útočit v neděli 14. prosince již brzy ráno, neboť ten den došlo i k dalšímu vylodění. Začněme tedy nejprve ranními nálety japonského armádního letectva. Od Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, se z jejich 20 let trvající studie, v knize - Krvavá jatka I. pod titulem Boj o Filipíny dál na str. 189, 190 a poté i 191., dozvídáme o tehdejší neděli 14. prosince 1941, cituji
"11 Ki-27 z 50. perutě a šest Ki-21 ze 14. perutě napadlo letiště Del Carmen; Ki-27 ze 24. perutě napadly jak Del Carmen, tak Clark Field (severovýchodně nad Del Carmen) a Cabanatuan. Celá 50. peruť měla nyní základnu v Aparri (sever Luzonu) a 24. peruť se rozmístila ve Viganu (severozápad Luzonu). Do Aparri přibyly i části 16. perutě (lehké bombardéry Ki-30 - zde viz foto

, pod kterým byl pipisek - Mitsubischi_Ki_30_Ann, foto je volně přístupné na několika webech - poznámka autorů). JNAF provedlo během dne pouze jeden nálet. 26 G4M z Takeo pluku doprovázených devíti A6M z 3. leteckého pluku bombardovalo cíle v Manilském zálivu.
Zároveň se začalo přemisťovat i námořní letectvo. Během dne přeletělo do Legaspi (nejjižnější část ostrova Luzonu) šest G4M z Takao pluku, dva C5M a devět A6M od Tainanského pluku. Dvě A6M se na nerovné ploše převrátily. Tyto letouny přiletěly právě včas."
Proč právě včas tak o tom hovoří, další historický zdroj , kterým je zde Edwin P. Hoyt, který na str. 63 a 64., hovoří o americkém náletu B-17 na japonské pozice v neděli 14. prosince 1941. My si nejprve řekneme studii od Edwina P. Hoyta a pak ji zkonfrontujeme se studií od Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava. Cituji tedy nejprve z Edwina P. Hoyta, str. 63 a 64 o neděli 14. prosince 1941:
"Čtrnáctého prosince vyslalo americké letectvo pět bombardérů B-17 k útoku na japonské lodě zakotvené v přístavu Legaspi. Při bombardování z velké výšky se jim nepodařilo potopit žádnou loď, ale jedno letadlo B-17 se sneslo níž a jeho střelci ostřelovali minolovku. Potom se na B-17 vrhly stíhačky Zero a letadlu se jen stěží podařilo navrátit na základnu, protože radista byl mrtvý, dva členové posádky zraněni, dva motory ze čtyř byly zničeny a plášť byl plný děr od mnoha kulek. Za skutečnost, že se stroji podařilo přistát, patří složit hold inženýrům letecké společnosti Boening.
Operace Legaspi byla poslední, které se B-17 zúčastnily. Na Dálném východě jich bylo jen 14 a situace tak byla naprosto jasná. Nebyly k dispozici žádné stíhačky, které by je kryly, a přitom na obloze kroužilo příliš mnoho japonských letadel. Sedmnáctého prosince proto 14 létajících pevností vzlétlo směrem na Darwin v Austrálii, kde se měly přeskupit a vytvořit jádro páté letecké skupiny generála George Kenneye, která se měla zapojit do dlouhého boje proti nepříteli.
Japonci vylodili své výsadkové síly na Batánu, u Aparri a Viganu (bylo již řečeno a napsáno od obou historických pramenů v dané dny od 8. a 10. prosince) a lodě poslali zpátky na Tchaj-wan - Formosu - a na Pescadores, aby vyzvedly další vojáky hlavních výsadkových sil pro Filipíny. Válečné lodě, které zabezpečovaly vyloďování na malajském pobřeží, byly nyní odkloněny k Filipínám, aby poskytly ochranu při tomto novém vylodění. Ve skutečnosti nebyl vůbec potřeba, protože Američané neměli v dané oblasti žádné síly podobné japonským, kterými by mohli úspěšně čelit vylodění."
Tolik tedy od Edwina P. Hoyta k danému dni a my si přečtěme co o posledním náletu B-17 (zde viz foto
, létajících pevností B-17, foto je volně přístupné na několika webech), v neděli odpoledne 14. prosince 1941, po dvacetiletém studiu problematiky říkají autoři, v knize - Krvavá jatka I. pod titulem Boj o Filipíny dál na str. 190, cituji:
"Odpoledne se totiž na letišti Del Monte připravovala k útoku na japonské lodě, mezi kterými byla hlášena i jedna letadlová loď, šestice bombardérů B-17.
Letounu Lt. Jamese T. Connallyho, který skupinu vedl, praskla při startu pneumatika, a tak velení převzal Lt. Lee. B. Coats. Avšak on a ještě Lt. Walter E. Ford se pro poruchy museli vrátit do Del Monte. Zbývající tři letouny pokračovaly k cíli, na který měly jednotlivě zaútočit. Když jeden z letounů míjel ostrov Catanduanes, pokusil se na něj bez úspěchu zaútočit jeden F1M z lodě Čitoše. Při přiblížení prvního B-17 k Legaspi odstartovala hotovostní dvojice A6M z Tainanského pluku. Piloti NAP 1/C J. Saeki a NAP 2/C J. Hidaka na letoun zaútočili a sestřelili ho. Lt. Jack Adams s velkým letounem nouzově přistál na pláži u ostrova Masbate. Čtyři členové osádky byli zraněni. Na člunu se jim podařilo dostat se na přátelské území a po třech týdnech se vrátili ke své jednotce. Po příchodu ohlásili, že ještě než byli sestřeleni, podařilo se jim potopit velkou transportní loď."