Zde viz mapu

, na které jsou zaznamenány trasy útoků, vylodění Japonců, proti všem ostrovům Filipín. A to od 8. prosince 1941, včetně vylodění, která přišla ještě v květnu 1942. Mapa je volně přístupná na několika webech.
Stále hovoříme o dní 22. prosince 1941, dni, kdy na Filipínách, na ostrově Luzon, v prostoru Lingayského zálivu, došlo k vylodění hlavních japonských sil v podobě jejich zesílené 48. divize (viz útok na mapě Luzonu od severozápadu). V předchozích článcích, byla popsáno vylodění a částečně byla i popsána situace na nebi, kde byla jasně patrná japonská letecká převaha. Nebi vládli i v pondělí dne 22. prosince japonští piloti. Pojďme a dokončeme tento den. Historici, Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, , v knize - Krvavá jatka I. pod titulem Boj o Filipíny na str. 195., o tomto dni, po důkladných studiích nejprve potvrzují slova dalšího, amerického, historika Edwina P. Hoyta (viz předchozí o pozemní situaci), když dále píší, cituji:
"Ve 20:00 hod. se americká ponorka S-38, pronásledována po celé odpoledne v Lingayenském zálivu japonským člunem, konečně dostala do útočné pozice a Lt. Wreford Chapple toho využil a vypálil dvě torpéda na transportní loď. 5 445tunová Majo Maru se potopila v několika minutách. Byl to druhý úspěch americké ponorky od přepadení Pearl Harboru.
Lehké bombardéry a průzkumné letouny 10. samostatné perutě (hikotai) a 26. perutě (sentai) podporovaly z letišť na severu Luzonu pěší jednotky na pobřeží. Ačkoliv Japonci neztratili ani jeden stroj, 17 jich bylo poškozeno protiletadlovou palbou. Ki-48 (zde viz foto

, pod kterým byl popisek_Ki_48_99siki_souhatu_keibaku, foto je volně přístupno na několika webech) mezitím bombardovaly letiště Nichols Field, Camp Morphy a Limay.
Přes žalostný stav, v němž se octlo americké letectvo, vyvinuli Američané ´maximální úsilí´, aby vylodění Japonců zabránili. Ze 14 B-17, které nyní měly základnu v Batchelor v Austrálii bylo bojeschopných pouze devět. Předcházejícího večera tyto těžké bombardéry přeletěly na základnu Del Monte (letiště Del Monte, jak si již mnozí určitě všimli leží na nejjižnějším velkém ostrově Filipín, na Mindanau - zde viz mapu,

, na které je ostrov Mindanao a na něm, na severu, je letiště Del Monte, na jihu je pak Davao, kde se Japonci vylodili 20. 12. 1941, mapa je volně přístupná na několika webech - má poznámka), odkud měly startovat k útoku na transportní lodě v zátoce Lingayen. Po náletu měly přistát na letišti v San Marcelino, kde měly doplnit palivo a odtud se vrátit do Austrálie. Protože vzhledem k velké vzdálenosti musely letouny nést v pumovnici další palivovou nádrž, jejich pumový náklad se zmenšil na polovinu. Místo osmi 500librových pum nesly pouze čtyři.
Velením byl pověřen Maj. Cecil E. Combs, ale ve chvíli odletu se mu nepodařilo nastartovat jeden motor, a tak velení převzal Lt. Elmer L. Parsel. Krátce potom, co odstartovali, se do Del Monte musel vrátit i Lt. Coats. Zbývaly tedy čtyři bombardéry, které měly zaútočit. Když se piloti pokoušeli vytvořit nějakou vhodnou formaci, začal se k nim v přítmí přibližovat pátý letoun. Snažil se dostat za ocas letounu Lt. Teatse. Byl to Japonec. Teats byl schopen stoupat rychleji než jeho pronásledovatel, a proto bezpečně pokračovala dál k cíli. Když osamoceně přiletěl nad záliv, spatřil 14 japonských stíhačů, kteří stoupali do jeho výšky. Ihned začali letoun ostřelovat, ale bezúspěšně.
Teats se dostal nad soustředění lodí a svrhl svůj náklad pum. Další tři bombardéry unikly stíhačkám do mraků, které částečně skryly i lodě. Když zamířily do San Marcelina, A6M na ně vypálily. Všechny čtyři letouny potom nabraly kurz do Ambonu v Nizozemské Východní Indii. Teats však musel přistát na letišti San José na ostrově Mindoro. Do Austrálie se celá čtveřice vrátila po doplnění paliva následujícího dne."
Letecká situace nad Filipínami, úterý, 23. prosince 1941.
O dalším osudu oné pětice B-17 (zde viz foto
, létajících pevností B-17, foto je volně přístupné na několika webech), která 22. prosince neodstartovala a vlastně na letišti Del Monte, na ostrově Mindanau, zůstala je pak známo následující, cituji:
"Čtyři z pěti bombardérů, které zůstaly v Del Monte, byly připravovány na další útok. Pátý letoun zamířil na průzkum japonské základny na Mindanau. Když tam nic neobjevil, vrátil se přímo do Batcheloru. Další tři stroje odstartovaly nad Lingayen, ale setkání se neuskutečnilo a nálet byl zrušen.
Jeden letoun na cestě zpět do Austrálie bombardoval Davao. Úsilí tedy bylo maximální, ale výsledek byl nepatrný."
Japonské letectvo svůj tlak na zbytky amerického a filipínského letectva i v úterý dne 23. prosince nejen udržovali, ale i zvyšovali, cituji:
"Zatímco bombardéry JAAF útočily na letiště Clark Field, Del Carmen a Batangas, devět G3M (zde viz foto

, pod kterým je popisek - G3M_Type_96_Attack_Bomber_Nell_G3M_26s- foto je volně přístupné na několika webech.) z 1. leteckého pluku napadlo bezdrátovou stanici v Cavite. Letecké jednotky byly posíleny přemístěním bombardérů Ki-24 ze 14. perutě z Formosy do Tuguegaraa.
Do zálivu Lamon (Lamonský záliv je na východní části Luzonu, kde je nejblíže do Manily, hlavního města Filipín) vplul další malý japonský konvoj složený z 24 transportních lodí, jednoho křižníku a šesti torpédoborců a od východního pobřeží Luzonu zamířil k Manile. Konvoj chránily letouny A6M (zde viz foto
, letících A6M Zero, foto je volně přístupné na několika webech.) Tainanského pluku a F1M (zde viz foto

, pod kterým byl popisek - F1M_pozorovací, foto je volně přístupné na několika webech) z nosiče vodních letounů Mizuho.
Vyloděním v zálivu Lingayen dosáhli (již 22. prosince) Japonci velký úspěch. Přestože byli obránci v přesile, Japonci je brzy zatlačili zpět, a přitom - jak se stávalo pravidlem - plně ovládli vzdušný prostor. Největším nedostatkem obránců byl chabý výcvik a výzbroj většiny filipínských jednotek. Než se například Filipínští skauti (byli částí pravidelné armády USA), 192. a 194. tankový prapor zvedli k účinnému odporu, Japonci během dvou dní pronikli do hloubky 20 mil a obsadili města Rosario a Baguio. V noci z 23. na 24. prosince vešel v platnost válečný plán ´Orange´. Byl vypracován před dvaceti lety a už tehdy obsahoval variantu, podle níž bude třeba ustoupit na poloostrov Bataan a ostrov Corregidor. Počítalo se s tím , že tam se armáda udrží, dokud nepřijde pomoc. Generál MacArthur tuto koncepci původně odmítl, protože dával přednost aktivní obraně na plážích. Když se však (v noci z 22. na 23. prosince ) 23. prosince za rozednění Japonci vylodili na několika místech na pobřeží, ústup se ukázal jako nevyhnutelné řešení."
A nyní o stejném, stejně, ale i s jinými skutečnostmi ze všeobecné historiografie, si řekněme z dalšího historického pramene, kterým je zde Edwin P. Hoyt a jeho - Válka v Pacifiku, Japonsko triumfuje, str. 65 a 66, který nejprve připomene vylodění japonské 48. zesílené divize v zátoce Lingayen. 48. divize se ihned začala útočně přesouvat jižním směrem na Luzonu (nahoře o tom bylo - o nepřipravenosti Filipínských skautů). A ještě pak připomene, že o dva dny později (od noci z 23. na 24. prosince) se vylodila v Lamonské zátoce na východním pobřeží Luzonu, japonská 16. divize. Japonská 16. divize se naopak nesetkala takřka s žádným americko-filipínským odporem a japonští vojáci tam začali překračovat pohoří směrem k Manile spolu s údernými oddíly od Legaspi, které se k nim připojily. Hoyt pokračuje, cituji:
"Generál MacArthur dostal o vylodění zprávu a věděl, že bez leteckých sil a s omezenými silami pěchoty (japonské vylodění na několika místech na opačných světových stranách, útoky ze severu, západu a i z východu) nemá naději na zastavení japonského útoku na Manilu, a prohlásil proto Manilu za otevřené město a vyklidil ji (samozřejmě až za několik dní).
Plánoval, že se přesune na poloostrov Bataan, odkud by bránil Filipíny.
Pro Japonce byla oblast jižních Filipín mnohem důležitější než Manila a Luzon, protože ostrov Mindanao (viz ono vylodění na ostrově Mindanao dne 20. prosince, tam pak u Davaa) byl velmi blízko Borneu a jeho životně důležitým ropným polím. Proto byly do těchto oblastí vyslány mnohem větší síly včetně letadlové lodi Rjudžó (zde viz foto

japonské LL Rjudžó, foto je volně přístupné na několika webech.) a zásobovací lodi pro hydroplány Čitose. Tyto síly doprovázely tisíce japonských vojáků mířících na Davao. První den zřídili Japonci leteckou základnu v zátoce Talomo, jižně od Davaa. Americká letiště v dané oblasti byla rychle obsazena a 11. vzdušná flotila přesunula letadla z Tchaj-wanu na jih, aby na Mindanau vybudovala pozemní základnu leteckých sil."
Všeobecně, k těmto dnům, 23. a také ke 24. prosinci 1941, ještě pak americký historik Edwin P. Hoyt, na str. 65., dodává, cituji:
"Americké námořní úderné síly, které opustily Cavite (Cavite byla letecká a námořní základna s onou bezdrátovou stanicí. Cavite leží v Manilském zálivu, jižně od Manily, a to v místě, kde je na protějším břehu zátoky, poloostrov Bataan a malý ostrůvek Corregidor. Zde se americko-filipínské síly pak bránily až do května 1942) tu noc, kdy na ni Japonci podnikli první letecký nálet, mířily na Balikpapan. Téměř současně vyslal admirál Hart také 3 ponorkové zásobovací lodě na jih, aby se připojily k admirálu Glassfordovi (více o tom, jakož i o dalších zde uváděných skutečnostech bude v - Bitva v Jávském moři.). Když dorazily z čínských vod americké dělové čluny, byly také odeslány na jih, až nakonec přistály na Jávě. V Manile bylo ponecháno několik torpédoborců, ale když generál MacArthur evakuoval město, rozhodl Hart torpédoborce odeslat, aby se připojily ke shromážděným silám na Javě. Jeden z nich, (torpédoborec) Peary, dorazil po mnoha únicích před japonskými útoky nakonec do Austrálie. Pillsbury (torpédoborec), který vyplul ve stejnou dobu, měl klidnou plavbu a zařadil se pod velení admirála Glassforda."
Letecká situace nad Filipínami, středa, 24. prosince 1941.
Na Štědrý den - ve středu 24. prosince roku 1941 - ještě před rozedněním, se v zálivu Lamon (Lamonský záliv leží, jak již zde bylo řečeno, na východním břehu ostrova Luzon a je přes mírné pohoří ihned naproti hlavnímu městu Filipín Manile) vylodily Japonci. Velkou zajímavostí určitě je, že ani po 14ti dnech těžkých leteckých ztrát se nestalo, aby i ty zbytky americko-filipínských leteckých sil neprovedly, ten den, alespoň nějaké akce proti Japoncům. A to přes onu strašlivou japonskou převahu ve vzduchu, přes jejich neustále pokusy, eliminovat veškerou americko-filipínskou leteckou činnost. Japonci a jejich letadla prostě nemohla být všude a hlavně zcela včas a v pravý moment...! Američané samozřejmě musely se svými zbývajícím silami hodně manévrovat i na záložních letištích, mnohdy ještě Japonci neodhalenými (po přistání následovalo okamžité, a v čase neustále vylepšované, maskování letadel a jakékoliv letecké činnosti). Poslechněme si americko-japonskou studii historiků, k tomuto dni, 24. prosinci, ze str. 196 a 197., Nejprve o amerických silách, cituji:
"Američané podnikly během dne řadu protiakcí. Zbývající letouny 17. stíhací perutě přelétly na malou plochu do Pilaru na Bataanu; stroje ostatních jednotek byly roztroušeny po letištích Mariveles, Cabcaben a Bataan Field. Dvanáct záplatovaných P-40 a 6 ks P-35A (zde viz foto

, pod kterým byl popisek - 17thps_P35s_1941, foto je volně přístupné na několika webech) bylo vysláno do prostoru vylodění, ale způsobily jen malé škody.
Osádky hlídkujícího (japonského) F1M z lodi zakotvené u ostrova Polilo, hlásila střetnutí se čtyřmi americkými stíhači, z nichž dva sestřelila. Je pravda, že se dva P-35A z 34. perutě nevrátily a mohly být sestřeleny. Jeden z nich pilotoval 2/Lt. James McD. Rowland. Tento letoun havaroval u jezera Laguna de Bay, když se pilot marně snažil těžce poškozený stroj dovést zpět na základnu. Rowlanda zachránili filipínští rybáři. V poledne se z hlídky nad Lamon a Legaspi vracela čtveřice A6M Tainanského pluku. Během letu zaútočila na letiště Batangas, kde zapálila jednu stíhačku. Při jednom z dalších útoků byl NAP 1/C Tošio Kikuči sestřelen a zahynul.
Protože Američané na tento sestřel nárok neuplatňovali, je možné, že vítězství padá na vrub 17. nebo 6. perutě filipínského letectva. Během dne vzlétl Lt. José Kare k poslednímu operačnímu letu 6. perutě. V době, kdy hlídkoval nad zálivem Ragay, byl napaden dvojicí A6M. Přestože byl zraněn, jednoho z útočníků zasáhl. Z letounu začal unikat kouř a pozemní pozorovatelé ohlásili, že havaroval."