Dnes 5. listopadu 2019 v závodě Airbus Space and Defense v německém Manchingu během dvoudenního veletrhu Trade Media Briefing, byl odtajněn demonstrátor bezpilotního letounu se sníženou radarovou stopou, označený jako LOUT (Low Observable UAV Testbed). Vedoucím projektu je Mario Hertzog a výsledky zkoušek by mohly pomoci upřesnit konstrukci letounu FCAS i budoucí modernizaci víceúčelových letadel Eurofighter Typhoon. Projekt byl tajně vyvinut společností Airbus, v Manchingu a Bremenu. Práce probíhaly od roku 2007, přičemž od roku 2010 jej spolufinancuje spolkové ministerstvo obrany Německa. Airbus zpočátku provedl simulace aerodynamického systému a čtyřletá dohoda z roku 2010 se týkala vývoje konstrukce a integrace technologického demonstrátoru. Čtyři tuny těžký nelétající demonstrátor byl dokončen v roce 2014 a dle webu Aviation Week jde o reprezentativní model možného 20 tun těžkého, dvoumotorového podvzukovkového bojového bezpilotního letadla. V letech 2014–2015 byla základní konfigurace vylepšena a do roku 2019 byly dokončeny práce na speciálním povlaku, který snížil radarovou detekci. Základním cílem projektu LOUT je získání optimálních charakteristik snížené radarové, elektronické, akustické a tepelné detekce. Demonstrátor je zhruba 12 m dlouhý se stejným rozpětím křídel, čímž se velmi podobá britskému Taranisu. Airbus nezveřejnil data ani parametry o pohonném systému nebo výkonu, ale je známo, že byla prozkoumána možnost použití trysek s řízením vektoru tahu (TVC) pro jednovrstvý motor a případně systémy chlazení konstrukce draku pomocí odpadního vzduchu. Přívody vzduchu byly navrženy s ohledem na tepelnou a radarovou účinnost. Konstrukce dronu umožňuje nesení munice uvnitř zbraňových šachet a pro omezení detekovatelnosti ze země jsou sací otvory umístěny na horní straně trupu. V současné době jsou práce na projektu LOUT ukončené a nyní se zvažuje další postup, včetně stavby letuschopného demonstrátoru. Není známo, zda by se jednalo o soukromou iniciativu, nebo zda by projekt dál financovala vláda. Mario Hertzog uvedl, že znalosti nabité během programu LOUT se zužitkují rovněž při vývoji demonstrátoru FCAS, který by měl vzlétnout v roce 2026 a po roce 2040 začne postupně nahrazovat letouny Eurofighter a Rafale.
Zdroj:
https://theaviationist.com/2019/11/05/a ... tbed-lout/
https://www.airbus.com/newsroom/events/ ... -2019.html
https://www.milmag.pl/news/view?news_id=3060
https://www.janes.com/article/92360/air ... or-germany




