
Francouzský tank T4 Terminateur
zkušební tank na podvozku tanku Leclerc osazený věží T4 a kanónem ráže 140 mm
V 80. letech se zdálo, že dosavadní kanóny ráže 120 mm, již nebudou dostačovat, proti vyvíjeným sovětským tankům. Vznikl tak projekt, sdružující hlavní státy NATO - (USA, SRN, Francii a Británii), pod označením FTMA (Future Tank Main Armament), jehož cílem byl vývoj nového tankového kanónu. Zvažováno několik možností a jednou z nich byl i railgun. Z technických důvodů byla dána přednost kanónu ráže 140 mm. Každá z účastněných zemí přispěla svým dílem a v polovině 90. let, si vyrobila vlastní, hladkostěnný kanón zmíněné ráže (s výjimkou Británie, která zůstala u kanónu s drážkovaným vývrtem). Samotné testy probíhaly v jednotlivých zemích samostatně a výsledky byly patrně sdíleny. Z této doby jsou známé testy v USA nebo v SRN, kteří spolupracovali se Švýcary. Jejich kanón byl testován i na podvozku tanku Leopard 2 a upravený kus, později osadili na svůj tank i Švýcaři.
Ve Francii na tomto projektu pracovaly společnosti GIAT Industries, EFAB Bourges a ATS Tarbes. Samotná výroba prototypu probíhala ve zbrojovce v Bourges, práce byly dokončeny v roce 1996. Nyní mohly začít statické zkoušky nového kanónu L/55 ráže 140 mm. Samotná munice, dosahovala délky půldruhého metru a tak musela být rozdělena na dvě části (1 m+0.5 m). Testy ale potvrdily, že se jedná o velice kvalitní zbraň, jejíž penetrační účinky překonávaly kanón ráže 120 mm až o 50%. Nebyly zjištěny žádné vady a tak se konstruktéři rozhodli otestovat nový kanón zabudovaný přímo v tankové věži. Vznikla tak nová věž T4, která vycházela z věže tanku Leclerc, ta ale musela být výrazně přepracována a upravena. Prakticky z ní zůstal jen čelní štít, jelikož boky a zadní část musely být nahrazeny. Celkově je věž T4 delší, což má smysl jak v navýšení vnitřního prostoru, tak i ve vyvážení hmotnosti těžkého kanónu. Nová hlaveň byla doplněna dvoukomorovou úsťovou brzdou a zvětšeným odsavačem zplodin. Kvůli rozměrnější munici, o délce 1500 mm, byl její počet snížen ze čtyřiceti kusů na 31, přičemž v pohotovostní poloze je připraveno 22 nábojů. Rychlost původního nabíjecího automatu se citelně snížila, ale předpokládalo se, že vzhledem k devastačnímu účinku nové zbraně, by byla dostačující. V případě dalších prací, by patrně vznikl i silnější nabíjecí automat. Práce byly zastaveny v roce 2001, kdy již SSSR neexistovalo, vývoj tanků v Rusku zpomalil a také se zdálo, že klasické MBT již nebudou potřeba. Definitivní tečkou znamenal příchod hospodářské krize a následné škrty ve financování armády. Věž i s kanónem, tedy byla uložena do armádního skladu v Satory ve Versailles, ale nebyla zapomenuta. Na začátku roku 2015, byla oprášena a vyvezena ze skladu, osazena na nepotřebný podvozek tanku Leclerc. V tomto případě se jednalo o podvozek z první série (tranche 3) určený pro přestavbu na podpůrné vozidlo technického zabezpečení MARS (ADAPT MOYEN de Remorquage SPECIFIQUE). Tento stroj pak sloužil od 23. dubna, jako "dekorace" před budovou STAT - Section Technique de l'Armée de Terre, Technické sekce pozemního vojska v Satory ve Versailles. Tank pro tuto událost získal trefné jméno "Terminateur", vyvedené na boku věže. Vývoj nového kanónu a věže T4, nebylo pouhým plýtváním státních prostředků, ale prokázal, že v případě zájmu je možné, přestavět původní tanky Leclerc do podoby, která umožní ničit i nejvyspělejší tanky protivníka. Přeci jen "Terminateur" vznikal v době studené války, jako reakce na informace o vývojových pracích sovětských konstruktérů, na novém tanku s kanónem ráže 125-152 mm. Z něj měl později vzniknout T-95 a především nejnovější tank T-14 "Armata". Je paradoxem, že francouzská protiváha tohoto nejlepšího a nejnovějšího ruského tanku, ležela založená ve skladu, aby byla po čtrnácti letech vyvezena a osazena přesně tak jak byla původně plánována.
Zdroj:
https://wozybojowe.pl/2017/01/leclerc-terminateur-t4/
http://live.warthunder.com/post/500404/ ... nt=2006164
http://www.air-defense.net/forum/profil ... st&page=15





náboj ráže 140mm (je patrný spoj) a porovnání s původním tankem Leclerc