Polarfox píše: (...) Vzhledem k tomu, že Rakousko-Uhersko obdrželo italským vystoupením z Trojspolku (3.5.1915) jasné finální varování, mělo toto alespoň necelý měsíc na horečné válečné přípravy a nemuselo reagovat z chodu. To se samozřejmě týkalo i námořnictva, které přijalo patřičné kroky (hlídkování, pokud by Italové zaútočili bez vyhlášení války, atp.), vypracovalo/aktualizovalo válečné plány (kam patřil i úvodní masivní nájezd na nepřátelské pobřeží) a čekalo se pouze na vypuknutí nepřátelství. Tento hořkosladký okamžik, očekávaný díky výrazné antipatii obou bývalých spojenců jak s obavami, tak s jistým nadšením, nastal 23.5.1915, kdy Itálie vyhlásila Rakousku-Uhersku válku. Nepřátelství mezi oběma státy mělo formálně započít o půlnoci z 23. na 24.5., ale v tu dobu již byla většina rakousko-uherského námořnictva dávno na moři a na základě připravených plánů směřovala ke svým cílům na italském pobřeží.
(...)
Vzhledem k tomu, že v létě 1914 r-u křižník Zenta obklíčila velká spousta těžkých francouzských lodí (a rozstřílela jej), tak mi v popisu operací v 05/1915 chybí to, jak se R-U velení jistilo, že se něco podobného (=připlutí od jihu a odříznutí trasy zpět do Dalmácie skupin kolem křižníku Admiral Spaun resp. Helgoland) nebude opakovat
Papírově mělo r-u flotila na jaře 1915 celkem 19 torpédoborců. Popisované akce se zúčastnilo 14... Co "dělal" ten zbytek?
Možná, že "záhada chybějící spousty lodí" není složitá. Tipuji, že torpédoborce se akce zúčastnili ve formě průzkumného úkolu směrem k jihu Jadranu (tj. hlídkovat ve směru případného připlutí velkých (francouzských či italských) lodí směrem do středního/severního Jadranu)
Důvodem, proč si to myslím není jen teorie, ale také fakt, že Huszar, Warasdiner, Pandur, Turul často operovali pospolu (a dost často operovali z Boky Kotorské)
Ohledně posledního chybějícího torpédoborce Ulan (a křižníku
Aspern) si nejsem jistý
Polarfox píše:
Skupina A (10 bitevních lodí, 4 torpédoborce a 20 torpédovek - tři divize bitevních lodí: 1. Divize – Viribus Unitis, Tegetthoff, Prinz Eugen, 3. Divize – Erzherzog Karl, Erzherzog Friedrich, Erzherzog Ferdinand Max, 4. Divize – Habsburg, Arpád, Babenberg, Erzherzog Franz Ferdinand, torpédoborce Dinara, Reka, Csikos a Velebit, čtyři uskupení torpédovek: a – Tb 74, 75 , 76, 77, b – Tb 57, 58, 60, 62, c - Tb 55, 63, 67, 68, 70, 72, d – Tb 50, 51, 53, 54, 64, 69) - cíle: Ancona
Skupina B (1 bitevní loď a 2 torpédovky - bitevní loď Zrínyi a torpédovky Tb 4, 7) - cíle: Senigallia
Skupina C (1 bitevní loď a 2 torpédovky - bitevní loď Radetzky a torpédovky Tb 56, 73) - cíle: Potenza Picena, Porto Recanati
Skupina D (1 pancéřový křižník a 2 torpédovky - Sankt Georg a torpédovky Tb 1, 2) - cíle: Rimini, Pesaro, Fano
Skupina E (1 lehký křižník, 1 torpédoborec a 4 torpédovky - lehký křižník Novara, torpédoborec Scharfschütze a torpédovky Tb 78, 79, 80, 81) - cíle: Porto Corsini
Skupina F (1 lehký křižník, 1 chráněný křižník a 2 torpédoborce - lehký křižník Saida, chráněný křižník Szigetvár, torpédoborce Balaton, Triglav) - cíle: průzkum na linii Pedaso – Porto Tajer
Skupina G (1 lehký křižník a 4 torpédoborce - lehký křižník Helgoland, torpédoborce Csepel, Tátra, Orjen, Lika) - cíle: průzkum na linii Pelagosa- Lagosta, plus - Tremiti, Torre Mileto, Sinarca, Campo Marino
Skupina H (1 lehký křižník a 3 torpédoborce - lehký křižník Admiral Spaun, torpédoborce Wildfang, Streiter, Uskoke) - cíle: průzkum na linii Pelagosa – Gargano, plus - Vieste, Manfredonia, Barletta
Úkoly skupin G a H byly později zaměněny (ve výše uvedeném textu je původní plán).
Kromě toho se mělo na nájezdu podílet 6 hydroplánů - L 46, L 47 (cíl: Ancona), L 40 (cíl: letiště v Jesi), E 35, L 44 a L 48 (cíl: Benátky).
Jak je dobře vidět, na vzdálená křídla operace byly nasazeny většinou nejmodernější a nejrychlejší lehké jednotky. Především pak jihu, odkud hrozilo největší nebezpečí, byla věnována obvzláštní pozornost. Cíle byly rozmanité - pobřežní železnice, mosty, nádraží, přístavní a průmyslová zařízení, vojenské objekty jako kasárna atp., signální stanice, v přístavech přítomná plavidla atd.
(...)
Polarfox píše:

schéma a zóny rakousko-uherských a italských operací ze dne 24.5.1915
Když se podívám na mapu (jak byl rozděleny jednotlivé skupiny r-u flotily)..., tak neví někdo, co bylo důvodem proč křižník Saida (s teoretickou maximálkou 27 uzlů) byl ve skupině s křižníkem Szigetvar (s teoretickou maximálku o 7 uzlů menší - - co patrně bylo v praxi ještě míň vzhledem k 25-ti leté službě křižníku Szigetvar)M
Není mi jasný smysl využití křižníku Saida, při jejíž konstrukci byla obětována silnější výzbroj za nadprůměrnou rychlost (a jakés takés pancéřování, které v této kategorii křižníků bylo IMHO nadprůměrné, bo zahrnovalo i pancéřování boků křižníků Saida) ... =
při operační zkombinování Saida a Szigetvar dohromady se IMHO vytratila výhoda nadprůměrné rychlosti.
Spekuluji, že důvodem možná byl technický stav nového křižníku Saida (oficiálně předán v srpnu 1914, ale já nezaznamenal jednu jedinou akci tohoto křižníku až do května 1915). Tj.
možná by bylo myšleno tak, že pokud se něco pokazí s pohonem Saidy, tak se Szigetvar se pokusí Saidu odtáhnout... (ovšem jestli je by odtažení křižníkem Szigetvar vůbec bylo možné z teoretického pohledu - Saida měla větší výtlak než Szigetvar a teoretický výkon pohonu Szigetvaru byl relativně malý).
Ještě bych měl jeden dotaz -
Neví někdo jestli bylo úmyslné, že torpédoborce třídy Tátra a 2 křižníky třídy Novara (viz podtržené) operovali pospolu? Viz Helgoland resp. křižník Saida.
Mám na mysli to, jestli zkušení námořníci z pohledu lodní hladiny dokázali z dálky rozeznat, jestli je to křižník třídy Novara nebo torpédoborec?
https://www.the-blueprints.com/blueprin ... r___1914_/
https://www.the-blueprints.com/blueprin ... oyer_1914/
Pozn. rozměrově samozřejmě jde úplně o jiné lodě např. délka třídy Tátra byla kolem 80 metrů, zatímco délka třídy Novara cca 130 metrů
Nejsem si jistý jestli to o zaměnitelnosti křižníku s torpédoborci třídy Tátra platilo taky o starší variantě třídy Novara, tj. jestli křižník Admiral Spaun byl z dálky zaměnitelný s třídou Tátra
https://www.the-blueprints.com/blueprin ... 5D__1910_/ Mě připadá Admiral Spaun zaměnitelný s třídou Tátra.
P.S. Sice jsem laik a suchozemská krysa, ale myslím, že ani já bych asi často nezaměnil torpédoborce třídy Tátra nebo křižníky třídy Novara s menšími torpédoborci třídy Huszár
http://www.naval-encyclopedia.com/ww1/i ... huszar.gif
R.I.P.