
Tank se měl vyrábět v Kirovově závodě v Leningradu – známá to líheň více věžových (SMK) a těžkých tanků. Specifikace na tank KV-4 zněla: výzbroj kanon ráže 107 mm, základní pancéřování o síle 125-130 mm, exponovaná místa (např. čelo korby a věže) o síle pancíře až 140-150 mm. Prototyp měl být hotov 1. října 1941. Technické výkresy korby a věže tanku měl zhotovit závod Izhorsk, který měl rovněž dodat prototyp korby a věže do závodu Kirov. Zde by pak proběhla finální kompletace, včetně případné přípravy pro sériovou výrobu.
Pro tank bylo rovněž nutné vyvinout nové dělo ráže 107 mm o úsťové rychlosti 800 m/s. To dostal za úkol závod č. 92 (Yelyan) pod vedením známého konstruktéra kanonů ZIS soudruha Grabina.
Sovětští konstruktéři začali pracovat na výkresech KV-4 v dubnu 1941 s velkým nadšením. Ovšem problémem bylo, že závod Kirov neměl zkušenosti a místo pro případnou výrobu tohoto tanku. Vzniklo tak několik vcelku rozdílných idejí, jak by měl tank vypadat. Od relativně nejlehčího návrhu inženýra N. Dukhova o hmotnosti 82,5 tuny až po nejtěžší návrh G. Kruchenykha o váze 107 tun. Také konstruktéři K. Buganov, F. Marishkin, G. Moskvin, N. Strukov a S. Fedorenko, pracovali každý z nich na svém designu tanku.

Zajímavostí některých návrhů byla hlavní věž s kanonem 107 mm a na ní menší věž osazená kanonem 45 mm. Všimněte si umístění převodovky a pohonné jednotky vpředu.

Oproti tomu N. Dukhov a M. Kreslavskij navrhovali dvě děla v jedné věži. Pro představu uvádím některé rozměry a parametry tanku. Max. délka 9 m, max. šířka 4 m, max. výška 3,23 m, šířka pásů 3,15 m, hmotnost 92,6 tun, rozložení zátěže 0,908 kg/cm2 půdy, naftový motor M-40, výkon 1200 hp, max. rychlost 45 km/h, dojezd 180-230 km v závislosti na terénu, osádka 6 mužů.
Inženýr N. Shashmurin zas vymyslel zamontovat 107 mm kanon do kasematu v trupu tanku s omezeným pohybem hlavně 30 stupňů. A montáží věže s kanonem 45 mm nebo rovnou věží s tanku KV-1 s kanonem 76 mm.

Další koncepce P. Mikhailova a G. Turchaninova plánovala zamontovat 45 mm dělo do kasematu v přední části trupu a 107 mm dělo do klasické otočné věže na korbě.

Jen inženýr N. Tseits projektoval tank bez druhého děla. Jeho návrh měl 107 mm kanon umístěn v otočné věži. Vevnitř věže byl kulatý zásobník pro 120 nábojů. Bylo to originální řešení a předznamenalo to uspořádání budoucích nabíjecích automatů. Všimněte si věžičky pro kulomet ráže 7,62 mm.
Zkrátka řečeno – návrhů vznikla celá řada, jednalo se celkem asi o 20 variant. Není účelem článku zde každou podrobně rozebírat. Jako spíše ukázat, že ještě před vypuknutím války s nacistickým Německem, Rusové plánovali postavit supertěžký tank. Němci začali o takovýchto projektech uvažovat až později, viz např. prototyp Maus.
Jak to nakonec s celým projektem KV-4 dopadlo? V. Grabinovi se podařilo do termínu zkonstruovat dělo ráže 107 mm, ale sériová produkce děl byla nakonec zastavena, neboť nebyl k dispozici tank. ZIS-6 byl mutací kanonu F-42. Ve svých memoárech „Oruzhie Pobedy“ (Zbraně vítězství), Grabin uvádí, že v období červenec až říjen 1941, bylo vyrobeno okolo 600 kanonů ZIS-6. Tato zbraň měla být použita i v jiných projektech tanků jako např. KV-3 nebo KV-5.
Ovšem vysoké pece a železárny nebyly schopni dodávat na jaře 1941 potřebné ocelové pláty pro předpokládanou sériovou výrobu tanku KV-4. Ukazuje to na schopnosti sovětského plánování, ale především na nezkušenost s výrobou takového tanku. Po napadení SSSR hitlerovským Německem byla navíc rozrušena průmyslová výroba. Především pak bylo nutné vyrábět již zavedené typy tanků. Projekt KV-4 byl tak definitivně zrušen.
Zdroj: www.battlefield.ru
Související témata:
SMK – prototyp těžkého tanku
www.palba.cz/viewtopic.php?t=1262
Těžké tanky řady KV – KV-1
www.palba.cz/viewtopic.php?t=1274
Těžké tanky řady KV – část 2
www.palba.cz/viewtopic.php?t=1329