Zde viz náčrt

, na kterém malíř Roz., z mnoha map, nakreslil Barmu i s Barmskou cestou, včetně velkého množství letišť, tehdy používaných. Náčrt byl nakreslen pro Palbu.
Ve středu dne 25. února 1942, okolo poledne, probíhal v oblasti hlavního města Barmy, v prostoru Rangúnu a jeho sedmi letišť, velice dlouhý a těžký zápas, mezi spojeneckými a japonskými letouny, kterých bylo několik desítek. Začátek, který hovoří o těžkých a obtížných startech spojeneckých pilotů, kdy se z vyprahlé země zvedala oblaka prachu, tak o tom jsme hovořili v předchozím článku, ve kterém starty do hlášení popisoval Plt. Off. Ken Hemingway ze 17. peruti, když hovořil i o pilotu ´Tex´ Barrickovi. Nyní se také dál dozvíme i některé povely a hesla, která britští piloti používali, když bojovali v létě a na podzim roku 1940, při legendární "Bitvě o Anglii". V těchto soubojích však byla stejná hesla tak trochu kontraproduktivní.
Christopher Shores, Brian Cull a japonský historik Jasuho Izava, v knize - Krvavá jatka II. pod titulem - Barma - Pád Rangúnu, na str. 278 a 279 a dalších, hovoří o pokračujících soubojích, a následně i výsledcích sestřelů, někdy víc než přehnaných, a to na obou stranách konfliktu, cituji.:
"Sgt. (´Tex´) Barrick uviděl přilétající masu nepřátelských stíhačů, které přesně spočítal, že přilétají v síle 50 letounů a rozčileně do rádia vykřikl ´Snapper! Snapper!´(lapači! lapači!), zapomněl však, že toto slovo nouzového kódu bylo používáno v případě, že letci byli zaskočeni přesilou v Evropě. Sqn. Ldr. Stone však nereagoval a pokračoval dál na jihozápad směrem k pozici, odkud hlášeni nepřátelé. ´Snapper! Snapper!´ zaznělo opět, ale mnohem naléhavěji, po kterém Stone vedl Hurricany (Zde viz foto

, na kterém byl popisek Hurricane z 232. squadrone 1942, foto je volně přístupné na několika webech), do obranného kruhu a čekal na instrukce, dokud jim operační místnost nenařídila vrátit se, aniž by něco spatřili."
V době vzniklého nedorozumění si Sgt. Barrick myslel, že jej zbytek perutě následuje, načež sám zaútočil na 15 japonských stíhačů. Měl štěstí, které pak ve svém hlášení později popsal následovně:
"Zaútočil jsem a sestřelil jednu armádní ´97´ a potom jsem byl z výšky zaskočen ´Zerem´ (pravděpodobně šlo o Ki-44). Přešel jsem do sevřené zatáčky, což způsobilo, že se mi otevřel
jeden kryt kulometů. Letoun se okamžitě převrátil a tak mi pravděpodobně zachránil život, protože ´Zero´ bylo za mnou ve výborné střelecké pozici. Můj letoun nebyl vůbec zasažen."
Ve stejné době pak trojice pilotů AVG zasáhla do souboje s japonskými Ki-27, a poté si též nárokovala sestřelení celkem čtyř Japonců, bez vlastní ztráty.
"Neale měl sestřelit dva a jeden Bob Prescott a Bill McGarry. Navzdory pěti nárokovaným sestřelům japonští stíhači žádné ztráty neutrpěli. Jejich vlastní nároky sestřelů však byly tak vysoké, že by museli sestřelit daleko více spojeneckých stíhačů, než jich bylo ve vzduchu. Piloti Ki-44 (zde viz foto

, pod kterým byl popisek, Nakajima_Ki-44_Shoki_Tojo, foto je volně přístupné na několika webech) si nárokovali dva, zatímco 50. sentai připojila tři a dva pravděpodobné sestřely. Ne méně než 11 jistých a pět pravděpodobných sestřelů si nárokovala 77. sentai , jeden letoun měla sestřelit velitelská letka, sedm a dva pravděpodobně měla sestřelit 1. čútai a dva - jeden pravděpodobně a jeden poškodit měla 3. čútai. Japonskými piloty uplatňující nároky na sestřely byli: Sgt.Maj. Macunaga dva; Lt. Kawada jeden; Capt. Eto jeden a jeden
pravděpodobně; Lt. Macuo jeden; Lt. Kawabara jeden; Wt. Off. Fudžinaga jeden a jeden pravděpodobně; Wt. Off Kimura jeden; Sgt. Niino jeden; Lt. Nakadžima jeden; Lt. Cuguo Kodžima a Wt. Off. Honma jeden ve spolupráci s Lt. Šindžurou Nagoši a Sgt. Ono jeden ve spolupráci pravděpodobně."
O něco později po tomto náletu vedl pak Sqn. Ldr. Stone celkem 6 letounů Hurricane ze 17. perutě do útoku na japonskou lodní dopravu, která byla průzkumem hlášena v zálivu Martaban. Ve stejné době pak čtyři Blenheimy (zde viz foto

, na kterém je Bristol Blenheim Mk. IV, foto je volně přístupné na několika webech.) ze 45. perutě napadly Moulmein obsazený Japonci. Blenheimy nárokovaly potopení dvou říčních člunů. Piloti, kteří letěli s Hurricany v náletu objevily v blízkosti pobřeží dvě středně velká plavidla, plně naložená japonskou pěchotou a hloubkovým náletem na ně zaútočili.
"Po jejich útoku jedno plavidlo začalo hořet a druhé zůstalo opuštěné. Při odletu Hurricanů na základnu piloti pozorovali množství vojáků, kteří se plaváním v moři snažili dostat ke břehu.
Dříve než tyto dvě formace po přistání natankovaly, vrátili se Japonci. Dvanáct Ki-48 (zde viz foto

, pod kterým byl popisek_Ki_48_99siki_souhatu_keibaku, foto je volně přístupno na několika webech) z 8. sentai , kryté všemi třemi stíhacími jednotkami zpočátku zamířily do Basseinu, ale zde žádné letouny nenašly a tak letěly nad Mingaladon, kde se objevily asi v 17.00. Po vyhlášení poplachu odstartovaly všechny služby schopné P-40 a dvanáct Hurricanů ze 17. a 135. peruti a začaly rychle stoupat do 18 000 stop. Plt. Off. Hemingway zjistil, že je v čele dvou nebo tří dalších Hurricanů a brzy spatřil bombardéry a velké množství stíhačů. Skluzem se mu podařilo dostat za jednu sekci čtyř bombardérů, rychle na jeden vypálil a z prevence, aby jej nezaskočili stíhači, okamžitě střemhlavým letem unikal. Potom přitáhl řídicí páku, vystoupal do 20 000 stop, zezadu nalétl na Ki-27 (zde viz foto

, pod kterým byl popisek - Nakadzima_Ki_27, foto je volně přístupné na několika webech), vypálil a opět střemhlav unikl. Na základnu se vrátil s jedním P-40 a později mu byl přiznán sestřel bombardéru, o kterém Plt. Off. Frank Earnshaw jako očitý svědek prohlásil, že padal v plamenech."
V těchto odpoledních bojích byli zapojeni i piloti AVG, kteří začali útočit na japonskou formaci svým oblíbeným stylem - střemhlavým útokem. Po přistání pak předložili svůj "vlastní účet sestřelů": Takže Sqn. Ldr. Neale dvě japonské stíhačky; Flt. Ldr. Burgard hlásil jeden bombardér a dvě stíhačky; Flt. Ldr. Bond dokonce tři stíhačky; Robert H. Smith také tři stíhačky; Bob Prescot dvě stíhačky; Camille Rosbert jednu stíhačku a jednu pravděpodobně; John Blackburn jednu stíhačku; Dick Rossi jednu stíhačku; Bill McGarry tři stíhačky - což v celku dávalo 21 stíhaček sestřeleno a sestřelen také jeden bombardér. Jeden z amerických pilotů AVG pak celou situaci na nebi, především v množství japonských stíhaček a také ale spojeneckých, odpoledne toho dne, komentoval slovy, cituji z historických podkladů str. 279.:
"Nikdy jsme tolik stíhaček ve vzduchu neviděli. Některé byly stříbrné, ostatní byly kamuflované. Rojily se po obloze jako mouchy nad mrtvým psem. Zaútočili jsme a začal příšerný masakr. Stíhačky všude ve vzduchu explodovaly jako granáty vypálené protiletadlovým dělostřelectvem. Objevil se jen oblak kouře, kotouč plamenů a byl s nimi konec. Jistě jsme jich sestřelili 13. Po sestřelení 24 letounů za den bez vlastní ztráty jsme se cítili výborně."
Jeden z letounů, který pilotoval James D. Cross, byl však těžce poškozen a pilot s ním musel přistát na ploše zvané ´John Haig´. Samotný pilot Cross zraněn nebyl a jeho letoun se podařilo velmi rychle opravit z dílů ostatních poničených letounů (tzv. kanibalismus).
Na zemi se stávaly a objevovaly, to odpoledne, i různé závady, když např. jedna ze sekcí 135. peruti se při startu zdržela, protože motor toho předního Hurricanu, který pilotoval Sqn. Ldr. Sutton okamžitě nenaskočil (jednalo se o číslo Z5473 YB-J a letoun patřil k 17. peruti). Musel odstartovat asi za pět minut až se zbytkem letky a připojit se poté k sekci P-40. Protože jeho Hurrican rychleji stoupal, dosáhl výšky 22 000 stop před P-40 rychleji, ale na celém svém horizontu v tu dobu neviděl nic jiného, než rozprasky protiletadlových granátů.
Historiografie ze záznamů leteckých deníků obou válčících soupeřů, jak japonských tak i spojeneckých pak vydává na str. 280., další svědectví o soubojích toho odpoledne, zde ze záznamu, který podal Sqn. Ldr. Sutton, cituji:
"Protože nebyl schopen objevit útočníky, zaletěl nad Martabanský záliv a brzy byl v blízkosti Moulmeinu. Zde se rozhodl, že zaútočí a potlačil do střemhlavého útoku na letiště. Jakmile to však udělal, setkal se se dvěma bombardéry (pravděpodobně Ki-48 z 8. sentai ), které se chystaly přistát. Na oba vypálil a uviděl, že z jednoho začal unikat kouř. Po chvíli se letoun převrátil a začal padat. Během druhého útoku se objevily další japonské letouny a Sutton na ně v jejich směru vypálil. Potom letoun potlačil do 50 stop a zamířil domů. Na půli cesty se čelně setkal s Ki-27. Stiskl spoušť zbraní a pálil až do bezprostřední blízkosti svého protivníka. O tomto souboji napsal:
´Nechtěl bych se klamat, že jsem zasáhl a že by sebou tento malý kočárek nemohl mrsknout, aby se mi mohl dostat za kormidla, protože já jsem měl jen poloviční šanci jej následovat. Běžně bych mu střemhlav unikl. Jestliže bych letoun potlačil, tak jen o deset stop a musel bych narazit na hladinu moře. Jestliže bych letoun přitáhl a začal stoupat, ztratil bych rychlost a stal bych se snadným cílem pro za mnou letícího Japonce.
Protože tohle všechno Japonec věděl, ihned potom, co jsme kolem sebe proletěli, začal za mnou točit. Zvedl letoun a rozestřen po obloze zůstal viset na jednom křídle.
Jednu chvíli tam byl a vzápětí byl pryč. Buď přepadl do vývrtky a havaroval, protože provedl příliš sevřenou zatáčku, nebo jsem ho musel zasáhnout. To druhé se mi zdá být pravděpodobnější. Nemám nějaké iluze o své schopnosti ostrostřelce, ale je velmi těžké nezasáhnout osmi Browningy při čelním útoku a z ideální pozice."
I když zde Sqn. Ldr. Barry Sutton, DFC, velitel 135. perutě ze sebe dělá špatného střelce, což nebyla pravda, i historici v líčení tohoto pilota říkají, že byl dobrý střelec, neboť v tzv. "Bitvě o Británii", mu byly přiznány čtyři sestřely německých stíhačů. Po návratu z popisovaného boje si nárokoval sestřelení jedné stíhačky a pravděpodobné sestřelení jednoho japonského bombardéru.
Podle historiků pak jediná japonská 50. sentai nevznesla žádné uplatnění sestřelů některého ze spojeneckých stíhacích letounů. Japonci si při ztrátě dvou Ki-27, nárokovali pouze pravděpodobné sestřelení jednoho, nebo dvou letounů. Bylo také hlášeno, že Lt. Masao Mihara do svého protivníka narazil (pravděpodobný čelní střet se Suttonem, který do něho pálil z osmi kulometů). Japonská 8. sentai hlásila, že o žádný bombardér nepřišla, a zároveň nárokovala zničení dvou letounů na zemi.
"V tomto případě výsledek svého bombardování (Japonci) podcenili, protože pět navrátivších se Blenheimů bylo při jejich útoku zničeno (na zemi) nebo neopravitelně poškozeno.
Mezi zabitými na zemi byl i jeden pilot, Sgt. J. C. McNamara, RAAF z 84. perutě, který byl původně přidělen k 45. peruti, ale na Sumatře se mu nepodařilo připojit ke zbytku své jednotky.
V Magwe se mezitím přidaly DC-2 (zde viz foto

, pod kterým byl popisek - Douglas DC-2, autor je zde Wikipedie) a Valencie z 31. peruti k Blenheimům 113. peruti a začaly převážet pozemní personál a zásoby do Akyabu. Wg. Cdr. H. P. Jenkins, bývalý velitel 31. peruti sem přiletěl v Lockheedu 12, ale pokračoval dál do Mingaladonu."