Schräge Musik
Moderátor: Hans S.
Schräge Musik
Schräge Musik („šikmá muzika“) byl systém velice účinný proti bombardérům, které bylo možno napadat zezadu zespodu, kde byla jejich nejhůře chráněná oblast. Pro zaměřování těchto kanónů byl nad předním obloukem čelního krytu kokpitu instalován ještě jeden zaměřovač.
Ofenzíva proti Porúří stojí RAF stále více bombardérů. Příčinou je nový německý palubní radar FuG 202 "Lichtenstein". Tento výrobek firmy Telefunken je montován do dvoumotorových nočních stíhačů Luftwaffe. Poté, co je pozemní přehledové radiolokátory "Freya" a "Würzburg" navedou do blízkosti cíle, "Lichtenstein" ukáže palubnímu operátorovi jeho přesnou polohu na obrazovce. Antény typu Yagi, které trčí z přídí nočních JU-88, Me-110 a Do-217 jako paroží, sice vyhlížejí směšně, ale němečtí noční stíhači přístroje rychle ocení.
Pásmo radarů od Dánska až po Bodamské jezero, jemuž se i s příslušnými útvary spolupracujících nočních stíhačů přezdívá "Kammhuberova linie" a celé taktice pak "Himmelbett", dosahuje největší účinnosti právě na jaře 1943.
Změnu situace přináší sobota 9. května 1943. Odpoledne v 18:05 dvojice hlídkových Sptifirů u skotského pobřeží zaskakuje Ju-88, odřízne mu únikovou cestu, a když se připravuje k útoku, Němec nečekaně vysune podvozek a vypálí červené světlice na znamení, že se vzdává. Nad letištěm v Dyce vystřeluje další světlice a těsně sledován Spitfiry pokojně přistává. Tak padá Britům do rukou noční radarový Ju-88C-6/R-1, kód D5 + EV, z eskadry NJG 3. Jedná se o skvěle naplánovanou a provedenou akci britské SIS. K tomu, aby přeběhl, přemluvil německého pilota jeho otec, v podzemí působící sociální demokrat a britský agent. Ukořistěný letoun je okamžitě podroben důkladné prohlídce a zkoušen v simulovaných soubojích s bombardérem Halifax. Šéf vědeckého oddělení britské tajné služby dr. Jones činí nejdůležitější odhalení - staniolové proužky nachystané pro rušení pozemních radarů "Würzburg" ruší i palubní "Lichtenstein"!
Avšak Němci vzápětí kontrolují v novou verzí radaru "Lichtenstein". Typ Sn (Fug 220) pracuje na kratší frekvenci 85 MHz, nedá se rušit staniolovými proužky a spolehlivě zaměří cíl na vzdálenost 6,5 km. Noční stíhačky též nesou zaměřovače "Flensburg" a "Naxos", které umožňují lokalizovat britské palubní radary. Dochází též k inovaci kanonové výzbroje. Poddůstojník Luftwaffe P. Mahle přijde s nápadem zalafetovat do hřbetu dvoumotorového stíhače dvojici šikmo vzhůru střílejících 20mm kanonů FF. Tato Schräge Musik (šikmá muzika) umožňuje stíhači, aby se ukryl v mrtvém prostoru pod a za bombardérem a odtud jej pohodlně zničil. Schräge Musik se skládá ze dvou 20 mm MG/FF kanonů, které jsou namontovány vzadu za kabinou a střílejí šikmo kupředu nahoru.
schrage_musik_He-219
Ofenzíva proti Porúří stojí RAF stále více bombardérů. Příčinou je nový německý palubní radar FuG 202 "Lichtenstein". Tento výrobek firmy Telefunken je montován do dvoumotorových nočních stíhačů Luftwaffe. Poté, co je pozemní přehledové radiolokátory "Freya" a "Würzburg" navedou do blízkosti cíle, "Lichtenstein" ukáže palubnímu operátorovi jeho přesnou polohu na obrazovce. Antény typu Yagi, které trčí z přídí nočních JU-88, Me-110 a Do-217 jako paroží, sice vyhlížejí směšně, ale němečtí noční stíhači přístroje rychle ocení.
Pásmo radarů od Dánska až po Bodamské jezero, jemuž se i s příslušnými útvary spolupracujících nočních stíhačů přezdívá "Kammhuberova linie" a celé taktice pak "Himmelbett", dosahuje největší účinnosti právě na jaře 1943.
Změnu situace přináší sobota 9. května 1943. Odpoledne v 18:05 dvojice hlídkových Sptifirů u skotského pobřeží zaskakuje Ju-88, odřízne mu únikovou cestu, a když se připravuje k útoku, Němec nečekaně vysune podvozek a vypálí červené světlice na znamení, že se vzdává. Nad letištěm v Dyce vystřeluje další světlice a těsně sledován Spitfiry pokojně přistává. Tak padá Britům do rukou noční radarový Ju-88C-6/R-1, kód D5 + EV, z eskadry NJG 3. Jedná se o skvěle naplánovanou a provedenou akci britské SIS. K tomu, aby přeběhl, přemluvil německého pilota jeho otec, v podzemí působící sociální demokrat a britský agent. Ukořistěný letoun je okamžitě podroben důkladné prohlídce a zkoušen v simulovaných soubojích s bombardérem Halifax. Šéf vědeckého oddělení britské tajné služby dr. Jones činí nejdůležitější odhalení - staniolové proužky nachystané pro rušení pozemních radarů "Würzburg" ruší i palubní "Lichtenstein"!
Avšak Němci vzápětí kontrolují v novou verzí radaru "Lichtenstein". Typ Sn (Fug 220) pracuje na kratší frekvenci 85 MHz, nedá se rušit staniolovými proužky a spolehlivě zaměří cíl na vzdálenost 6,5 km. Noční stíhačky též nesou zaměřovače "Flensburg" a "Naxos", které umožňují lokalizovat britské palubní radary. Dochází též k inovaci kanonové výzbroje. Poddůstojník Luftwaffe P. Mahle přijde s nápadem zalafetovat do hřbetu dvoumotorového stíhače dvojici šikmo vzhůru střílejících 20mm kanonů FF. Tato Schräge Musik (šikmá muzika) umožňuje stíhači, aby se ukryl v mrtvém prostoru pod a za bombardérem a odtud jej pohodlně zničil. Schräge Musik se skládá ze dvou 20 mm MG/FF kanonů, které jsou namontovány vzadu za kabinou a střílejí šikmo kupředu nahoru.
schrage_musik_He-219
Díky YAMATO za info!YAMATO píše:Existovaly i další varianty této výzbroje. Například Do 217 N-2/R22 měl ve hřbetě 4 kanony MG 151/20, u He 219 se nejčastěji jednalo o 2 kanony MK 108 odpalované pomocí fotobuňky.
Podobnou výzbroj používali i Japonci. Ki-45 Kai c měl 2 šikmé kanony Ho-5 ráže 20 mm, J1N1-S 2 až 4 kanony typ 99 ráže 20 mm, podobně i další stroje.
Ten odpal pomocí fotobuňky je zajímavý ... to fungovalo i v noci?
Jo jinak u Japonců - Zabíječ draků, jasan
schrage_musik_Me-110.
schrage_musik_model.
Pokud opět Hans S. nerozumí tak chci říci: Ve všeobecném podvědomí Schräge Musik je jen, že shromáždění němečtí piloti v letectvu PVOS Německa uměli v noci sestřelovat, a to v poměrně ve velkém množství americké letající pevnosti. Všeobecně, bez bližšího studia, to bylo dáno nasazením RL a raket, které uměly německé letouny, naváděné RL střílet, a to pod úhlem 60ti stupňů nahoru.
Tedy přilétly pod létající pevnosti, které na radaru viděly, vystřelily rakety a šly na další okruh.
Přiznám se, že jsem již několik let mimo mísu. Při čtení historických souvislostí jsem se prostě nezastavil, nestudoval do podrobností.
Vy mě dodáváte prvky Schräge Musik a jste důslední. Já se asi ani tehdy - před mnoha lety, nedostal tam, kde vy jste a o čem mluvíte.
Proto ten dík.
Nevěděl jsem o dalších komponentech, které byly součástí Schräke Musik.
Dokonce bych byl velmi vděčen, pokud by jste, jak to YAMATO umí, vyhledali typy letounů a napsali je, které byl v Schräke Musik zapojeny.
Byl to skutečně velice moderní prvek.
Fakt je, že přesto spojenci pokračovali dále v bombardování Velkoněmecké říše - i přesto co jim Schräke Musik způsobovalo.
Prosím, pokud jste nalezli typy německých letadel....
Prosím i o to, nešetřete mě, řekněte v čem se mýlím!!!
Co vše tedy bylo součástí Schräge Musik?
Vše patří do této souvislosti: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=835
Tedy přilétly pod létající pevnosti, které na radaru viděly, vystřelily rakety a šly na další okruh.
Přiznám se, že jsem již několik let mimo mísu. Při čtení historických souvislostí jsem se prostě nezastavil, nestudoval do podrobností.
Vy mě dodáváte prvky Schräge Musik a jste důslední. Já se asi ani tehdy - před mnoha lety, nedostal tam, kde vy jste a o čem mluvíte.
Proto ten dík.
Nevěděl jsem o dalších komponentech, které byly součástí Schräke Musik.
Dokonce bych byl velmi vděčen, pokud by jste, jak to YAMATO umí, vyhledali typy letounů a napsali je, které byl v Schräke Musik zapojeny.
Byl to skutečně velice moderní prvek.
Fakt je, že přesto spojenci pokračovali dále v bombardování Velkoněmecké říše - i přesto co jim Schräke Musik způsobovalo.
Prosím, pokud jste nalezli typy německých letadel....
Prosím i o to, nešetřete mě, řekněte v čem se mýlím!!!
Co vše tedy bylo součástí Schräge Musik?
Vše patří do této souvislosti: http://www.palba.cz/viewtopic.php?t=835
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3767
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Hans S. rozumí, jen taky musel spát..občas to dělá
Z těch bojově nasazených strojů mohly být Schräge Musik instalovány v Bf 110 G, Do 217 N, Ju 88 G, He 219 A a Fw 189. Také byly v prototypech Ta 154 (ale teď z hlavy nevysypu, jestli je alespoň experimentálně v boji použili, nebo ne).
Celý ten systém je v podstatě úplně jednoduchý - pod určitým úhlem šikmo vpřed namířené kanony ukotvené u každého z letadel trochu jiným způsobem. Munice byla uložena standardním způsobem pro použitý kanon - tedy pro MG 151/20 a Mk.108 v pásech, pro MG/FF v bubnových zásobnících. Hmotnost celého zbraňového systému se pohybovala okolo 130 kg u MG/FF (60 granátů na hlaveň), cca 200 kg u dvojice MG 151/20 (140 granátů na hlaveň), u dvojice Mk.108 (100 granátů na hlaveň) pak cca 260 kg. Tyhle hmotnosti berte hodně s rezervou..jsou opravdu orientační a třeba i víc než 10% rozdílu oproti skutečnosti je dost dobře možných).
V pilotní kabině byl umístěn druhý zaměřovač - šikmo vzhůru nad hlavou pilota - z té Yamatovy fotografie je to dobře patrné. Vím, že se hodně experimentovalo i s odpalováním zbraní fotobuňkou (užívaly se i jiné systémy než fotobuňka), ale že by to zařízení bylo použito v noci vůbec nic nevím a přes den je Schräge Musik už v principu použitelné jen obtížně, viz. dále.
Osobně bych význam Schräge Musik nezveličoval. Je to zajímavý zbraňový systém, který mohl být účinný ale pouze v případě, že cíl útočníka nezachytil a ten se tedy může přiblížit k nic netušícímu rovně letícímu bombardéru. Pro pilota muselo být velmi komplikované se zbraní střílet deflekčně, zasáhnout ze 400 m (obvykle udávaná vzdálenost použití Schräge Musik) křídlo považuji již více za otázku náhody, nežli střeleckého umu pilota. Zbraň musela být ale velmi efektivní při zásahu do trupu, resp. do pumovnice.
Míření je úplně obrácené, než s dopředu mířícími zbraněmi. Pokud chce pilot předsadit, musí potlačit, zatímco u konvenčně instalovaných zbraní naopak přitáhnout. Předsazení do boku je možné vychýlením křidélek, což je ale opět prvek, který se u konvenční střelby nepoužije - z tohoto důvodu si troufám předpokládat velké komplikace při střelbě na jakkoliv manévrující cíl.
Má hypotéza je taková, že Schräge Musik mohlo být úspěšné tak dlouho, než by RAF zavedlo nějaký účinný šikmo dolů mířící radar, který by na přilétajícícho stíhače včas upozornil.
Z těch bojově nasazených strojů mohly být Schräge Musik instalovány v Bf 110 G, Do 217 N, Ju 88 G, He 219 A a Fw 189. Také byly v prototypech Ta 154 (ale teď z hlavy nevysypu, jestli je alespoň experimentálně v boji použili, nebo ne).
Celý ten systém je v podstatě úplně jednoduchý - pod určitým úhlem šikmo vpřed namířené kanony ukotvené u každého z letadel trochu jiným způsobem. Munice byla uložena standardním způsobem pro použitý kanon - tedy pro MG 151/20 a Mk.108 v pásech, pro MG/FF v bubnových zásobnících. Hmotnost celého zbraňového systému se pohybovala okolo 130 kg u MG/FF (60 granátů na hlaveň), cca 200 kg u dvojice MG 151/20 (140 granátů na hlaveň), u dvojice Mk.108 (100 granátů na hlaveň) pak cca 260 kg. Tyhle hmotnosti berte hodně s rezervou..jsou opravdu orientační a třeba i víc než 10% rozdílu oproti skutečnosti je dost dobře možných).
V pilotní kabině byl umístěn druhý zaměřovač - šikmo vzhůru nad hlavou pilota - z té Yamatovy fotografie je to dobře patrné. Vím, že se hodně experimentovalo i s odpalováním zbraní fotobuňkou (užívaly se i jiné systémy než fotobuňka), ale že by to zařízení bylo použito v noci vůbec nic nevím a přes den je Schräge Musik už v principu použitelné jen obtížně, viz. dále.
Osobně bych význam Schräge Musik nezveličoval. Je to zajímavý zbraňový systém, který mohl být účinný ale pouze v případě, že cíl útočníka nezachytil a ten se tedy může přiblížit k nic netušícímu rovně letícímu bombardéru. Pro pilota muselo být velmi komplikované se zbraní střílet deflekčně, zasáhnout ze 400 m (obvykle udávaná vzdálenost použití Schräge Musik) křídlo považuji již více za otázku náhody, nežli střeleckého umu pilota. Zbraň musela být ale velmi efektivní při zásahu do trupu, resp. do pumovnice.
Míření je úplně obrácené, než s dopředu mířícími zbraněmi. Pokud chce pilot předsadit, musí potlačit, zatímco u konvenčně instalovaných zbraní naopak přitáhnout. Předsazení do boku je možné vychýlením křidélek, což je ale opět prvek, který se u konvenční střelby nepoužije - z tohoto důvodu si troufám předpokládat velké komplikace při střelbě na jakkoliv manévrující cíl.
Má hypotéza je taková, že Schräge Musik mohlo být úspěšné tak dlouho, než by RAF zavedlo nějaký účinný šikmo dolů mířící radar, který by na přilétajícícho stíhače včas upozornil.
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3767
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
To máš možná zakotvené od Fw 190 - tam byly experimentálně instalovány do zadní části trupu několik "hlavní". Odpalovány byly elektromagnetickm impulsem.michan píše:já Ti řeknu co mám v palici - x krát jsem narazil na - neřízené rakety střílely pod úhlem 60 stupňů - při tom množství a rozvrstvení spojeneckých svazů? Vždy zasáhly..... mnoho autorů.
Kecám?
Nevím.
Narazil jsem na to. Neřeknu rok - 44, 45?
Zde systém SG 116 "Zellendusche":
Vím jen o dvou zavedených protiletadlových raketách - WGr.21 a R4M, ale obě se používaly snad výhradně pro střelbu vpřed.
- Hans S.
- 5. Plukovník
- Příspěvky: 3767
- Registrován: 22/2/2007, 04:34
- Bydliště: Gartenzaun
- Kontaktovat uživatele:
Wolfgang Späte se o tom zmiňuje v souvislosti s JG400 ve své knize. Pravděpodobně to bylo nasazeno ve zcela zanedbatelném počtu. Nejsem si jistý, jestli tím bylo dosaženo sestřelu, myslím že jednoho snad jo..ale už si to fakt moc nepamatuju, musel bych to znovu přečíst.YAMATO píše:Prý byly u Me 163 použity fotobuňkou odpalované SG 500 Jagdfaust, umístěné svisle...ale kde, jak, kolik? Mám to od Algyho z Fronty.