Zde viz náčrt

, na kterém je nakreslen celý průběh Bitvy v Korálovém moři od 28. dubna až do 11. května 1942. Pro Palbu jej, z mnoha dalších náčrtů, nakreslil malíř Roz. V předchozím článku Č 272., pod názvem Varianta plánu Austrálie, bylo řečeno v začátku, že fregatní kapitán Watanabe ze Spojeného loďstva přijel do Tokia, aby prosadil předběžnou variantu druhé fáze japonských útoků v Pacifiku, která nesla směr Midway. Když tam přijel, zjistil, že Námořní generální štáb také nezahálel a má připravenou svoji verzi postupu, která je však jiná, než má Spojené loďstvo a než schválil Jamamoto. Watanabe zjistil, že Námořní generální štáb pracoval na variantě, jejímž těžištěm byl australský subkontinent. Pojďme a poslechněme si, co bylo dál, co zjistili po válce o půtkách o variantu druhé fáze japonských útoků v Tichomoří – Micuo Fučida a Masatake Okumiya, a co proto říká jejich kniha - Midway: Rozhodující bitva v Pacifiku na str. 60 a dále, cituji:
„Ani náčelník Námořního generálního štábu admirál Nagano (zde viz foto
, pod kterým byl popisek – Osami Nagano, foto je volně přístupné na několika webech.), ani jeho zástupce viceadmirál Seiči Ito nepatřili k onomu typu důstojníků, kteří aktivně řídí plánování svých podřízených. Přenechávali štábu, aby vyvíjel iniciativu, a vyslovili se teprve tehdy, když byl plán vypracován a předložen ke schválení. Myšlenky Námořního generálního štábu byly tedy v podstatě myšlenkami plánovacího oddělení, jeho prvního (operačního) odboru. Náčelníkem prvního odboru byl kontradmirál Šigeru Fukudome a vedoucím plánovacího oddělení námořní kapitán Sadatoši Tomioka. A tento Tomioka byl původcem strategické koncepce ‚Austrálie především‘.
Tomiokova skupina považovala Austrálii za klíčově důležitou na základě odhadu, že se vzhledem ke své velikosti a strategickému umístění na japonském obranném perimetru téměř určitě stane odrazištěm budoucího spojeneckého protiútoku. Hlavní údernou silou tohoto protiútoku bude, jak usuzovali, letectvo, aby se plně využilo schopnosti amerického průmyslu vyrábět letouny masovými (sériovými) výrobními metodami, a účinné využití této mohutné letecké síly bude vyžadovat používání pozemních základen v Austrálii. V japonské obraně zůstane tedy slabina, dokud Japonsko buď Austrálii neovládne, nebo ji alespoň účinně od Spojených států neodřízne.
Když bylo v lednu snadno dobyto Bismarckovo souostroví, začali nejagresivnější stoupenci australské varianty požadovat přímou okupaci klíčových oblastí Austrálie. Tento extrémní původní návrh byl však okamžitě zamítnut Velitelstvím pozemních vojsk, které kategoricky prohlásilo, že rozhodně nesežene deset bojových divizí, jichž by bylo minimálně zapotřebí k takové operaci, nemluvě ani o tom, že by nebylo možné shromáždit dosti lodí pro dopravu a průběžné zásobování takových sil.“
V námořních kruzích, admirálové a štábní důstojníci, podezřívali pozemní vojsko z kamufláže, kterou zakrývali skutečné záměry, jak chtějí použít své pozemní jednotky (celou japonskou historickou literaturou se nese, že pozemní vojsko chtělo útočit především v SSSR a v Číně a svými jednotkami tak maximálně okupovat místa, ostrovy a země, které jsou potřebné k těžbě ropy a ostatních surovin). Zároveň se v námořních kruzích předpokládalo, že Vrchní velitelství pozemních vojsk, tajně, spoléhalo na úspěch velkého útoku, kterým Německo na jaře okupuje Kavkaz. Úspěch Němců v SSSR, by pak radikálně změnil evropskou válečnou situaci ve prospěch Německa. A velitelství japonských pozemních vojsk bylo v podezření, že se snaží zadržovat značnou část svých jednotek, aby je pak zasadilo na asijském kontinentě proti SSSR. To až se vytvoří příznivá situace.
„Tak či onak bylo zcela jasné, že velitelství pozemních vojsk si nepřálo nasadit značnou část svých sil v jihovýchodní oblasti a že se nezúčastní pokusu o invazi v Austrálii. Stratégové Námořního generálního štábu začali proto soustřeďovat své úsilí na méně náročné plány operací, jež by Austrálii izolovaly a přerušili přísun amerického válečného materiálu postupným rozšiřováním japonské kontroly nad oblastí Nové Guineje, Šalamounových ostrovů, Nové Kaledonie a ostrova Fidži.
Začátkem dubna (1942), když velitelství Spojeného loďstva předložilo svůj plán útoku na Midway, byly už první body programu Námořního generálního štábu splněny. Jako první krok byly obsazeny Lae a Salamaua na Východní Nové Guineji a Velitelství pozemních vojsk vyslovilo souhlas, že nasadí jihomořský odřad, jenž byl teď v Rabaulu, do druhé akce – současné invaze v Port Moresby na jihovýchodním pobřeží Nové Guineje a na Tulagi v Šalamounových ostrovech. S operací Port Moresby – Tulagi se vyčkávalo pouze na jednu divizi letadlových lodí, které tam měl vyslat admirál Nagumo k posílení námořního zajištění. Mezitím se už Námořní generální štáb snažil vyjednávat s Velitelstvím pozemních vojsk o účasti v dalších invazních operacích proti Nové Kaledonii, ostrovům Fidži a Samoa, jakmile budou dobyty Port Moresby a Tulagi.
Za těchto okolností si velitelství Spojeného loďstva nemohlo zvolit nevhodnější chvíli k předložení svého plánu útoku na Midway. Plán výslovně požadoval, aby útok na Midway, jejž měla k odvrácení pozornosti doprovázet invaze na západních Aleutách, byl uskutečněn začátkem června (1942) a aby operace Nová Kaledonie-Fidži-Samoa, navrhované Námořním generálním štábem, byly odsunuty a uskutečněny teprve po dokončení operace Midway – Aleuty. Tak byla připravena scéna pro další kritické měření sil mezi Spojeným loďstvem a Námořním generálním štábem, aby se ukázalo, kdo z nich má větší slovo při rozhodování o námořní strategii.“
Plán Midway, základní diskuse.
Již 2. dubna 1942, byla mezi štáby Spojeného loďstva a štábem Námořním generálním štábem započaty další výměny názorů na operaci „MI“, jak byla značena operace Midway. Námořní generální štáb v rozhovorech o Midway (MI), zastupoval, dle historických dokumentů, fregatní kapitán Mjo, což byl letecký důstojník prvního odboru. Spojené loďstvo pak fregatní kapitán Watanabe, který byl již představen. Zápisy říkají, že prý letecký důstojník, fregatní kapitán Mjo, používajíc dokonce i city, tedy se „slzami v očích, přímo odrazoval; přednášel spoustu námitek – od obtížnosti shromáždit tak značné množství potřebného materiálu až po taktické aspekty operace a pochybnou hodnotu ostrova Midway“. A to prý i přesto, že samozřejmě věřil, že by ostrov japonské obojživelné síly obsadily…! Micuo Fučida a Masatake Okumiya, ve své knize - Midway: Rozhodující bitva v Pacifiku na str. 62., až 67., k řečenému problému píší, cituji:
„Pokud jde o materiální požadavky, Mjo tvrdil, že přednostní uskutečnění operací Nová Kaledonie-Fidži-Samoa, jak je plánoval Námořní generální štáb, by bylo snazší, protože některé přípravy už byly zahájeny. Zejména zdůraznil, že by bylo téměř nemožné, pro nedostatek letounů a leteckého materiálu vůbec, nahradit ztráty, které utrpěly letecké skupiny letadlových lodí admirála Naguma
(zde viz foto

, pod kterým byl popisek_admiral_Chuichi_Nagumo, foto je volně přístupno na několika webech), do data stanoveného Velitelstvím spojeného loďstva pro útok. Fregatní kapitán Mjo byl odpovědný za to, aby jednotky námořního letectva účastnící se bojových operací dostávaly včas potřebnou náhradu za ztracené letouny a jiný materiál, a proto se ho problém zásobování letectva přímo dotýkal. Situace byla opravdu stále vážnější. Každá letecká jednotka měla být vybavena záložními letouny v počtu jedné třetiny bojového stavu. Ve skutečnosti však převážná většina jednotek neměla záložní letouny vůbec, ale neměla ani předepsaný počet bojových letounů.“
Své argumenty o tom, že ztráty bojů, od prosince 1941 do dubna 1942, fregatní kapitán Mjo dokumentoval v zápise, který se jako historický dokument zachoval. Mjo v něm píše jako příklad požadavek 11. leteckého loďstva, které startovalo v té době z pozemních základen. Od nich přišel požadavek, aby byly dodány letouny, které by doplnily například – alespoň - bojový stav letounů.
„Mjo se odvolával na fakt, že ani letadlová loď Rjúdžó (zde viz foto

, na kterém je japonská letadlová loď Rjúdžó, foto je volně přístupné na několika webech.), nebyla dosud vybavena stíhačkami Zero, jimiž měly být nahrazeny zastaralé letouny typu 96. Mjo dále tvrdil, že i kdyby mohl být zásobovací problém nějak vyřešen, Námořní generální štáb by přesto považoval midwayský podnik za nerozumný jak z taktického, tak ze strategického hlediska.“