Nesher píše:Lynx píše:Nesher: vy sa bojíte že zanikne to, alebo ono a pritom mate vo v zbroji Danu, od toho istého výrobcu..
Niekto tu spomínal, že veža Zuzany vyzerá ako z krizniku. Síce to loď nie je, ale pri integrácii radaru by to bol pekný systém obrany pobrežia.
Porovnávali ste tu dynamické odozvy na výstrel Zuzany a Evy, ale nezabúdajte, že Eva môže strieľať +/- 40deg od pozdĺžnej osi a Zuzana +/-60deg.
Inak na Evu vo verzi 6x6 by som nezanevrel, ale skôr s hlavnou 155/45. Ušetrila by sa hmotnosť a aj rozmery by viac priali leteckej preprave..
No právě, většina z nich je už velmi obtížně použitelná, ostatně také proto se mají kupovat nové. Já se na to snažím nahlížet že všech úhlů.
A když vidím tu v podstatě kusovou výrobu na Slovensku, navíc ještě s relativně velkými přestávkami, tak to chápu jako riziko, které by se v případě nákupu Evy (...) muselo nějak řešit.
Nesher
Nerozumím jaké konkrétní riziko vidíš? Rozpad dodavatelského řetězce, pokud by 155mm/52 dělo nekoupil nikdo jiný než předloni SR (25xZ2) a eventuelně ČR (52x Z2/popř. EVA)? Jde-li např. o náhradní dělostřelecké hlavně až budou ostřílené na maximum atd.... no a co koupit nějaké navíc do zásoby? IMHO Nexter pokud nebudou další zákazníci na CAESAR, tak po 10-15-ti letech může být v podobné situaci ... a pokud na své náklady bude Nexter a jeho dodavatelé udržovat výrobní kapacity, ... tak co jim bude bránit si nechat velmi tučně zaplatit náhradní díly až přijde poptávka za 10-15 let? Ono totiž ozbrojené síly Francie nemají nějak obrovské množství CAESAR ve výzbroji.
A u Alca L-159A v AČR je to jiné? = nemyslím PP16, ale zvažovaný MLU za pár roků.
K výše uvedené polemice Lynx vs. Nesher
Naprosto souhlasím, že velkým mínusem je skoro "kusová výroba". Možná není úplně přehnané v této souvislosti zpětně hodnotit, že šlo o "dýku do zad" bodnutou firmě Konštrukta-Defence a.s., když předloni slovenské MO udělalo objednávku a nepočkalo až se rozhoupou na Babišově českém Ministerstvu obrany (=Hnutí ANO nominovalo ministra Obrany nepřetržitě od 2013/2014 a peněz v rozpočtu MOČR bylo dost na houfnice). Kdyby se oba domluvili a koupili přibližně to samé v jedné velké sérii, tak by cena velmi pravděpodobně klesla na mnohem přijatelnější úroveň.... A to je reakce na jiný komentář Neshera, že si není jist jak se v realizační firmě (např. ZŤS) "poperou" se zvládnutím kvality ...
přece když jsem šéf firmy která přijde k netradiční zakázce (konstrukční prvky houfnic), tak se na zakázku dívám jinou optikou, když ta zakázka je 3x (nebo 4x) větší než dva tucty... = nasadím naprosto nejlepší lidi/nebojím se přetáhnou špičkové lidi odjinud, protože vím, že když vychytám rozjezd sériové výroby netradičního zboží, tak z té zakázky budu živ mnohem víc roků, než z dvou tuctů...
Kdyby na slovenském MOSR financovali vývoj EVA v KotaDef ... a kdyby na MOSR zapracovali na vyslání prototypů Z2 a EVA do zahraničí, aby nasbírali praktické zkušenosti ... tak by slovenské MOSR udělalo mnohem lépe
...než, když na konci 2018 podepsali objednávku na "dva tucty" pro OSSR... z čeho plyne skoro "kusová výroba" a z toho plyne prodražení jednotkové ceny Z2, a možná by (výrazně levnější) EVA byla vhodnější pro OSSR, protože by zbylo víc peněz na financování věcí okolo, např. integrace munice.
Na českém MOČR vidím rezervu v tom, že nedokázali navnadit slovenské MO, aby se mise v Mali zúčastnili oba a při té přiležitosti by Slováci mohli vzít oba kousky Z2 z první várky (v cca roce 2014) plus případně mohli s sebou vzít podvozky na kterém doma jezdil prototyp EVY.
http://www.mise.army.cz/aktualni-mise/m ... tm-132454/
Vzhledem k relativnímu přebytku peněz v rozpočtu českého MOČR mohlo jít z našich kapes náklady na přepravu z/do Mali slovenských účastníků v českou A-319CJ s kapacitou až 96 lidí (když už se armádním C-295 můžou převážet koně ze ZOO do ZOO, tak mi připadá smysluplnější vyjít vstříc "bratiam"). Přepravu samotné Z2/ popř. podvozků EVY by si Slováci zajistili sami případně ve spolupráci s Italy = nevím jestli se Z2 vejde od A-400. A naši na AČR by viděli naživo jak se osvědčí v jiných klimatických podmínkách Z2/ popř. podvozky EVY.
A od cca 2018, kdy už do projektu PESCO - Slovensko jako lídr - připojili Italové, tak se na tom zkoušení (italské munice atd.) v Mali mohli také zapojit.
Prostě doplácíme na to, že dlouhodobě se nedařilo zkordinovat rozhodování kroky slovenského a českého ministerstva obrany (myslím v minulých letech ... neboť nynější naštvání na Čehúny vyplývá z nečinnosti/nesouladu na obou stranách v minulých letech).
Takže ve výsledku IMHO trpíme všichni... to píšu s ohledem na to, že pokud prototyp EVA je zdařilou konstrukcí a za zhruba srovnatelné peníze jako nabízený CAESAR, tak (po vychytání dalších kritérií výběru AČR)
bych hlasoval jednoznačně pro 52x EVA namísto 52x CAESAR