To že se mu asi nechtělo do vody bylo myšleno spíše s lehkou nadsázkou, souhlasím že spíše držel CAP dokud to šlo. V 19:00 už určitě minimálně přicházela u Midway tma, shodou okolností v naprosto stejný čas startovaly z atolu mariňácké střemhlavé bombardéry a v hlášení je uvedeno že to byl noční let (o kterém se při popisu té bitvy většinou ani nemluví jen tak mimochodem). Je samozřejmostí že by bylo výhodnější/bezpečnější nechat se vylovit za denního světla.zzz píše: No, kdybych byl na jeho místě (a chtěl bych přežít), tak bych ukončil let (asi vyskočit než nouzově přistávat do vody) dřív než v době soumraku, který nastal cca v 19:00 (úsvit cca v 4:30) - vycházím z https://www.esrl.noaa.gov/gmd/grad/solcalc/sunrise.html.
Ono asi japonci očekávali něco podobného co plánovali na americké lodě (dle původního japonského plánu). Tj. leteckým útokem poškodit cenné lodě a poté zaúčtočit hladinovými loděmi (např. v noci). A krom toho asi hrozily další americké nálety na Nagumův svaz.
Tj. spíše bych jeho třetí (a poslední) let toho dne, viděl jako naplnění svého úkolu - poskytovat CAP a cosi jako letecký průzkum pro náhodně oběvyvší lodě či vynořené ponorky US Navy.
Já bych to neviděl tak dramaticky, nemuseli se totiž o všechna ta letadla starat naráz (najednou) ale postupně. Naprosto souhlasím s tím co o tom napsal Micuhide Akechi.zzz píše: Já osobně obdivuji umění organizátora leteckého provozu na Hiryu. Loď s kapacitou 54 (+3) letadel, v době přípravy na nálet na americké letadlovky - myslím společný nálet spolu s ostatními letadlovkami (kolem 10. hodinou) se starala o cca 49 (+3) "svých" letadel plus jedno B5N (Tanabe Masanao ze Soryu - přistál na Hiryu po ranním náletu na Midway).
Ale pak přišla jobovka: před 11. hodinou - po vážných poškozeních Akagi, Kaga a Soryu se naráz Hiryu měla začít starat o několik desítek dalších "osiřelých" letadel z poškozených japonských letadlovek, které tou dobou byly ve vzduchu.
Na palubě Hiryu bylo opravdu v čase jejího zasažení 10 kusů B5N2, sotva polovina ale byla bojeschopná/letuschopná. Je pravda že údaje kolísají mezi 4 až 6 kusy připravenými k tomu večernímu náletu (3. útok na US NAVY), shrnu co opravdu víme (v podstatě to samé co jsi udělal ty)-zzz píše: a) v 4:30 odstartovalo z Hiryu 18 Kate na MIdway. Dopoledne se z náletu vrátily B5N takto: 5 sestřeleno, 5 "out of commission" (a to i letadlo s kterým ráno letěl Tomonaga), 8 "damaged but serviceable". Plus jedno B5N ze Soryu (letadlo bylo pčškozeno)
b) Průzkumné B5N z Akagi přistálo na Hiryu někdy dopoledne
c) Takže před odpoledním protilodním náletem by na Hiryu mělo být celkem 5 (OOC) + 8 + 1 + 1 = 15 B5N
d) v 13:30 odstartoval Tomonagův nálet na Yorktown čítající 10 B5N. V této pasáži Shattered Sword asi řádil šotek, neboť uvádí že náletu se účastnilo 11 B5N, ale jmenovitě uvádí jen 10. Z Tomonagova náletu se nevrátilo 5 B5N
... takže v pozdním odpoledne (v době přípravy na 4. nálet (3. protilodní) nálet) by na Hyriu mělo být 15 - 5 B5N = tj. 10 B5N. Ale považuji za možné, že letuschopných bylo jen 5 (tak jak uvedl Farky výše), neboť zbývajících 5 B5N mohlo být neletuschopných kvůli poškození. Anebo některé z těch 5-ti zbývajících B5N už na palubě Hiryu nebylo ... prostě proto, že možná japonci některé letadla hodily do moře,aby se uvolnilo místo pro "osiřelé" letadla ve vzduchu, které už nemohl přistát na svých příslušných letadlovkách.
Ranní nálet - na Hiryu přistálo 14 B5N2, včetně jednoho ze Soryu. 6 z nich bylo ohodnoceno jako nebojeschopné/mimo provoz ("out of commission"- OOC) včetně té mašiny ze Soryu, 8 bojeschopných.
V průběhu dne přistál na Hiryu v pořádku jeden B5N2 z Akagi co se vrátil z průzkumu. I s tímto strojem to je 15 bombardérů, z toho 9 bojeschopných.
Na nálet proti Yorktownu který vedl Tomonaga odstartovalo 10 B5N2, to je těch 9 bojeschopných a 1 co bojeschopný vlastně ani nebyl ale Tomonaga v něm přesto letěl.
Na Hiryu se z toho náletu vrátilo 5 B5N2, 2 stroje byly v důsledku poškození ohodnoceny jako nebojeschopné, 3 byly v pořádku. Na palubě Hiryu tedy v té době teoreticky bylo 7 neletuschopných/nebojeschopných a 3 bojeschopné B5N2.
Podařilo se mechanikům opravit během odpoledne nějaké z těch nebojeschopných letadel? Možná, jistě to nevíme.
P.S. - japonské záznamy pokud vím nic neříkají o svrhávání letadel do moře.
Těch 28 zahrnuje i jedno Zero ohodnocené jako "out of commission" po návratu z Kobajašiho náletu (Minegishi), ztráty včetně toho zraněného pilota jsou již odečteny. Jelikož Minegishi o hodinu později znovu startoval tak jsou dvě možnosti - jeho letadlo bylo opraveno a nebo si vzal jiné. Tak jako tak to bude dělat nějakých 28 stíhaček plus mínus jedno Zero. Krátce před 11:00 jich Japonci stále měli v akci nejméně 36 -zzz píše: V podobném smyslu bych doplnil údaj, že v době odpoledního náletu SDB na Hiryu "měl Jamaguči k dispozici 28 (slovy dvacet osm) stíhacích A6M2" ... Což patrně zahrnuje i některé poškozené A6M či letadlo bez pilota (viz např. zraněný Noda Mitsuomi původně ze Soryu, který na Hiryu přistál v 13.10). A taky bych nezapomínal na fakt, že odpolední počet A6M (patřících k Hiryu i patřících původně na hořící japonské letadlovky) vysoce překračoval obvyklý počet A6M nesených na Hiryu ... tj. pro některé specifické činnosti se odpoledne na Hiryu patrně nedostávalo odborníků - např. zbrojíři pro křídlové zbraně - takže některé A6M asi nešlo použít i z poškození letadla/zranění pilota či z důvodu prodlevy při předletové přípravě, zbrojení, plnění provozními náplněmi...
- 6 A6M z Hiryu letí doprovod Valů co vede Kobajaši.
- 6 A6M z Hiryu drží CAP (přistávají v 11:34).
- 8 A6M z Akagi drží CAP (7 jich přistává v 11:00, 1 sedá na vodu bez paliva v 17:00). Nepočítám Taniguchiho (pouze Ibasukiho), protože si nejsem jistý v kolik šel na to nouzové přistání na vodu a dnes jsem líný hledat.
- 10 A6M z Kagy drží CAP (přistávají v 11:30).
- 6 A6M ze Soryu drží CAP (přistávají mezi 13:10 až 13:20, jeden z pilotů je zraněný).
Suma sumárum 36 stíhaček, s tím že jeden pilot je zraněný. Jak vážně je zraněný je otázkou, protože neměl potřebu okamžitě přistát a zřejmě držel CAP více než dvě hodiny poté co byl zraněn. A nebo se zranil při přistání přičemž letadlo bylo v pořádku. Opět, dnes se mi nechce pátrat po detailech, omlouvám se.
K věci. Pokud odečteme ty 2 Zera, jedno se zraněným pilotem a jedno co sedalo na vodu v podstatě v okamžiku co byla Hiryu zasažena, tak to bude 34 stíhaček. Z Kobajašiho náletu se nevrátily na Hiryu 4 A6M2 a jedno bylo OOC. To je 30 (34 mínus 4), z toho jedno OOC. Další 2 Zera se nevrátila z doprovodu Tomonagovy skupiny (30 mínus 2), výsledek je 28 stíhaček z toho 1 možná OOC. Ono je to přesněji celkově 29, i když jeden z těch strojů asi nemohl do vzduchu protože byl pilot zraněný.
Nemyslím si že by byl problém s obsluhou těch "osiřelých" letadel, nic tomu alespoň podle mého názoru nenasvědčuje.
EDIT: Minehishi na Minegishi.